برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
تفسیر اکو قلب جنین

لکه سفید روی قلب جنین نشانه ی چیست؟

یکی از ناراحتی هایی که عده از بانوان باردار با آن مواجه می شوند؛ وجود لکه ی سفید روی قلب جنین می باشد. این لکه های سفید را نقاط اکوژن یا کانون اکوژن می گویند. در این مقاله در ارتباط با این لکه ها که ممکن است در گزارشات سونوگرافی مطرح شود و بانوان باردار را نگران کند (اگر در سونو انومالی لکه سفید روی قلب باشد خطرناک است؟) صحبت شده است.

کانون اکوژن چیست؟ ( لکه ی سفید روی قلب جنین)

کانون یا نقطه اکوژنیک درون قلب (یا EIF) یک لکه روشن و سفید کوچک است که در قلب جنین در حال رشد در هنگام سونوگرافی و اکوی قلب جنین دیده می شود.

به این لکه های سفید یا کانونهای اکوژن داخل قلبی اصطلاحا سندرم توپ گلف در دوران بارداری هم می گویند( به دلیل شبیه بودن لکه ی سفید به توپ گلف). علت کانون یا نقطه اکوژنیک درون قلب ناشناخته است؛ اما شرایط به طور کلی بی خطر است.

کانون یا نقطه اکوژنیک درون قلب یک اتفاق طبیعی در بارداری در نظر گرفته می شود؛ اما آزمایشات غربالگری قبل از تولد برای آزمایش هرگونه ناهنجاری ممکن است مطلوب باشد.

لکه اکوژن در قلب جنین

تشخیص لکه ی سفید روی قلب (نقطه اکوژن)

در سه ماهه دوم بارداری، سونوگرافی قبل از تولد را برای بررسی قلب کودک انجام می دهند. با این کار چهار حفره طبیعی قلب ارزیابی می شود. این حفره ها عبارتند از دهلیز و بطن راست و دهلیز و بطن چپ.

گاهی اوقات، یک یا چند لکه ی سفید قلبی  کوچک در یکی از حفره های قلب جنین و اغلب در بطن ها (یا حفره های پمپاژ) دیده می شود. این لکه ها معمولاً به عنوان EIF (کانون اکوژنیک درون قلب) یا کانون اکوژنیک شناخته می شود. 

مطلب مرتبط انواع بیماری قلبی مادرزادی در نوزادان 

نقطه براق در قلب جنین

بیشتر اوقات این لکه های سفید قلبی یا کانون های اکوژنیک در بطن چپ قلب قابل مشاهده است. اما گاهی در هر دو بطن قابل تشخیص است. اگر مادر لاغر باشد دیدن این نوع جزئیات برای پزشک راحت تر می شود.

این یافته ای رایج در سونوگرافی است که در حدود 3 تا 5 درصد بارداری ها مشاهده می شود. کانونهای اکوژنیک ( لکه ی سفید روی قلب ) به طور کلی به خودی خود بر سلامت کلی جنین یا رشد قلب تاثیر بدی ندارد؛ ولی حتی اگر کانونهای اکوژنیک که اکثر اوقات بی خطر هستند وجود داشته باشند؛ نمی توانند باعث نقص قلب جنین باشد.

بیشتر کانون اکوژنیک درون قلب که در اواسط بارداری دیده می شود. قبل از زایمان از بین می رود. از آنجا که برای کودک مشکلی ایجاد نمی کنند. اگر مشکل دیگری همراه آنها نباشد. انجام سونوگرافی اضافی برای پیگیری کانون اکوژنیک درون قلب لازم نیست.

علل ایجاد کانون یا نقطه اکوژنیک درون قلب

سوالی که مطرح است این است که چرا لکه سفید روی قلب جنین در برخی از نوزادان دیده می شود و در برخی وجود ندارد؟ برخی از پزشکان فکر می کنند که این لکه روشن به دلیل ناحیه ای از عضله قلب است که کلسیم بیش از حد متوسط در آن جمع شده است و به عبارتی رسوب کلسیم در قلب جنین تشکیل شده است.

در سونوگرافی، مناطقی که کلسیم بیشتری دارند. (مانند استخوان ها) باعث می شوند امواج صوتی با ظاهر روشن تری روی صفحه مانیتور تصویر خود را نشان دهند.

لکه اکوژن قلب جنین
رسوب کلسیم در قلب جنین

خطرات لکه سفید قلب جنین یا نقطه اکوژنیک داخل قلب

بیشتر اوقات، کانون اکوژنیک درون قلب در طی سونوگرافی معمول قبل از تولد که در حدود هفته های 8-20 بارداری انجام می شود مشاهده می شود. 

اگرچه اطمینان از وجود نقص مادرزادی در نوزاد غیرممکن است؛ اما بیشتر حاملگی های با کانون اکوژنیک درون قلب که هیچ یافته سونوگرافی غیرطبیعی دیگری ندارند، منجر به تولد نوزاد سالم می شود.

لکه سفید روی قلب جنین یک اتفاق طبیعی در رشد جنین در نظر گرفته می شود. هیچ مشکلی در دراز مدت برای سلامتی و یا مشکلات قلبی برای جنین ایجاد نمی شود.

کانون اکوژنیک درون قلب در نوزادانی که مادران آنها آسیایی هستند بیشتر دیده می شود. با این حال، بدون توجه به نژاد، در هر بارداری ممکن است دیده شود.

اگر چه کانون اکوژنیک درون قلب مشکلی برای کودک ایجاد نمی کند؛ اما برخی مطالعات نشان می دهد که در صورت وجود این یافته سونوگرافی احتمال ابتلا به سندرم داون کمی بیشتر است. با این حال، همه مطالعات موافق نیستند که ارتباطی با سندرم داون وجود داشته باشد.

چه آزمایشاتی در دوران بارداری انجام می شود؟

والدین در طی روند بارداری کاملاً هیجان زده و در عین حال بسیار احساساتی می شوند. آنها اصلا قابل مقایسه با شخصی نیستند که نه ماه فقط فرزند خود را حمل می کند.

پس از باردار شدن، تعداد زیادی آزمایش پزشکی برای اطمینان از روند سلامت جنین انجام می شود. سونوگرافی یکی از بررسی های اصلی است. که به منظور بررسی آخرین وضعیت و روند رشد جنبن انجام می شود. 

نقطه اکوژن

آیا آزمایشات اضافی برای لکه ی سفید لازم است؟

هیچ آزمایش خاصی برای بارداری هایی که دارای کانون اکوژنیک درون قلب هستند و مشکل دیگری همراه ندارند، توصیه نمی شود. با این حال، در هر بارداری، آزمایش های اختیاری قبل از تولد به زنان ارائه می شود، که می تواند به پیدا کردن انواع خاصی از نقایص مادرزادی، از جمله سندرم داون کمک کند.

آزمایش های قبل از تولد دو نوع هستند؛ آزمایشات غربالگری و آزمایشات تشخیصی. آزمایشات غربالگری قبل از زایمان می توانند به شما کمک کنند تا شانس داشتن یا نداشتن مشکل احتمالی خاص در فرزندتان را بررسی کنید.

آزمایشات تشخیصی قبل از تولد می توانند به طور دقیق برخی مشکلات موجود در نوزاد را شناسایی کنند. آمنیوسنتز یک روش تشخیصی است که تا حدود 22 هفتگی بارداری برای تشخیص ناهنجاری های کروموزومی قبل از تولد انجام می شود.

ایا اکوژن قلب جنین خطرناک است؟

در پایان، بطور کلی من به والدینی که در قلب فرزندشان لکه سفید قلبی یا کانون اکوژن مشاهده شده و بررسی های دیگر مشکل همراهی را نشان نداده، این مثال را میزنم؛ تصور کنید یک خال کوچک همان طور که روی پوست یک شخص طبیعی در نظر گرفته می شود، این نقطه براق روی دیواره عضلانی قلب جنین هم طبیعی در نظر گرفته می شود. 

که این خال ممکن است تا بعد تولد برطرف شود یا باقی بماند در هر صورت این کانون اکوژن اهمیت بالینی ندارد و مثل خال کوچک روی پوست نیاز به توجه بیشتری ندارد.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حامین چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر من هفده هفته و دو روزم،رفتم غربالگری دوم لکه ای روی بطن چپ دیده شده،و فاصله کلیها۳بود.
    برام اکو قلب جنین و آزمایش صلفری نوشتن.
    خیلی نگران و داغونم.لطفا راهنماییم کنید.
    آزمایشات و غربالگری اولم کاملا سالم بود
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 7 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب

      نگران نباشید . نقطه اکوژن در قلب جنین خطرناک نیست. مشکلی برای قلب جنین ایجاد نمی کند اغلب تا پایان بارداری خودبخود برطرف می شود.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی داشتید پاسخگو هستم

      لکه ی سفید روی قلب جنین نشانه ی چیست؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر غزل چهارشنبه ۲۱ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخير من در هفته هجده بارداري هستم رفتم سونوگرافي گفت همه چيز اوكي جواب سونو رو ببر پيش دكتر زنان دكترم بهم گفت برو اكو جنين بگير برام بيار رفتم دكتر براي اكو جنين بهم گفت دوتا لكه قرمز رنگ روي قلب جنين وجود داره ولي جاي نگراني نيست ميخوام بدونم چكار كنم خيلي استرس دارم لطفا راهنماييم كنين
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۱ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر یزدی پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشین اقا دکتر من ۱۶هفته هستم تو بطن چپ دیده شده حالا سونو مجدد سونوگرافی گفت ۲۵تیر ماه برم اما پزشک متخصص گفت یک ماه آینده وقت بگیر برای دیپلرقلب میخواستم ببینم چطوری واجبه برم یا برطرف میشه خیلی نگرانم .
    غربالگری اول همه چیز خوب بود این یکی نمیدونم زود رفتم اینجوری بود برطرف میشه یا مشکل قلبی داره جنین؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش سونوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر آتی پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من امروز سونو دادم گفتند کانون اکوژنبه قطر۴mmداشتم داخل ساک حاملگی توروخدازود بهم جواب بدید خیلی حالم خراب است من الان هفته ۵حاملگی هستم توروخدا جواب بدید چکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۵ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب

      اگر منظور شما نقطه اکوژن در قلب جنین است نگران نباشید . نقطه اکوژن در قلب جنین خطرناک نیست. مشکلی برای قلب جنین ایجاد نمی کند اغلب تا پایان بارداری خودبخود برطرف می شود.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی داشتید پاسخگو هستم

      لکه ی سفید روی قلب جنین نشانه ی چیست؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر پری دوشنبه ۱۲ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر سونو ۱۸ هفتگی انجام دادم دکتر سونو گرافی گفتن یه لکه سفید رنگ روی بطن چپ قلب جنین هست ابا نیاز به اکو قلب میباشد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۲ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      بهتره انجام بشه 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      لکه سفید روی قلب جنین نشانه ی چیست؟ 

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۱۱ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر در غربالگری دومم در ۱۶ هفته تو سونوگروفی مشخص شده که کانون اکوژن به قطر ۲ میلی متر در بطن چپ جنین هست آیا نیاز به اکو قلب یا سونوگرافی دیگری ویا حتی آزمایش خاصی هست؟ با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۱ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب

      نگران نباشید . نقطه اکوژن در قلب جنین خطرناک نیست. مشکلی برای قلب جنین ایجاد نمی کند اغلب تا پایان بارداری خودبخود برطرف می شود.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی داشتید پاسخگو هستم

      لکه ی سفید روی قلب جنین نشانه ی چیست؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر م.ف یکشنبه ۴ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید،من امروز آنومالی دادم یک کانون اکوژن ب اندازه۱ و ۲ دهم میلیمتر دیده شد، در غربالگری قبلی ان تی ۲ و ۳۹ بود، لازمه ک اکو قلب بگیرم؟آزمایش سل فری دادم سالم بوده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۴ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم از متخصص زنانتان سوال بفرمایید 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      آیا انجام اکوی قلب جنین واجب است؟ 

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر عسل جمعه ۲۶ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    در ماه هشتم برای سونوگرافی مراجعه کردیم اما توشکم نوزاد مون یه لکه سفید مثل اب پیداشده کلی ازمایش دادیم دکترمیگه تو40سالی که تجربه دارم چنین چیزی ندیدم گفتن اگر جذب نشه باید زود به دنیا بیاد و ازمایش انجام بدیم میشه کمک کنید اگر اطلاعاتی دارید🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۶ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر عسل جمعه ۲۶ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    در ماه هشتم برای سونوگرافی مراجعه کردیم اما توشکم نوزاد مون یه لکه سفید مثل اب پیداشده کلی ازمایش دادیم دکترمیگه تو40سالی که تجربه دارم چنین چیزی ندیدم گفتن اگر جذب نشه باید زود به دنیا بیاد و ازمایش انجام بدیم میشه کمک کنید اگر اطلاعاتی دارید🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۶ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 85 مشاهده پرسش
    سلام.وقت بخیر.اقای دکتر من توی سونو انومالیم فوکوس منفرد اکوژن به سایز 2م م در بطن چپ قلب جنین دیده شده و دکترم منو فرستاده برای اکو قلب جنین میخواستم خواهش کنم کمی راهنماییم کنید من خیلی میترسم خدای نکرده اتفاقی برا بچه ام بیفته تورو خدا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب

      نگران نباشید . نقطه اکوژن در قلب جنین خطرناک نیست. مشکلی برای قلب جنین ایجاد نمی کند اغلب تا پایان بارداری خودبخود برطرف می شود.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی داشتید پاسخگو هستم

      لکه ی سفید روی قلب جنین نشانه ی چیست؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر