برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
دانش اکو قلب جنین

متخصص اکوی قلب جنین و پاسخ به سوالات

سوالی که برای بسیاری از بانوان ایجاد میشود این است که برای اکوی قلب جنین باید کجا رفت؟ لزوم استفاده از اکوی قلب جنین چیست؟ آیا متخصص اکوی قلب جنین همان فوق تخصص قلب کودکان است؟ دراین مقاله در ارتباط با این موضوع به طور کامل صحبت شده است.

برای اکوی قلب جنین کجا باید برم؟

همانطور که میدانید اکوی قلب جنین یکی از راه های تشخیص برای سلامت قلب جنین می باشد. این تست توسط فوق تخصص قلب اطفال و متخصص اکوی قلب جنین انجام می شود.

کلینیک تخصصی دکتر سعید بیطرفان دارای مجهز ترین دستگاه های اکوی قلب جنین می باشد که با خیال راحت می توانید بررسی و نظارت بر جنین خود را در آن انجام دهید. همچنین در صورت وجود مشکلات قلبی جنین و نیاز به تحت نظر بودن آن تا حتی بعد از تولد، می توانید به طور کامل با دکتر سعید بیطرفان در ارتباط باشید. در آخر این مقاله با ثبت سوال خود و پاسخ به آن از جانب دکتر، به بهبود روند نظارت بر جنین خود کمک کنید.

دکتر سعید بیطرفان

کدامیک از مادران باردار نیاز به انجام اکوی قلب جنین دارند ؟

در صورتی که هر یک از موارد  زیر در شما وجود دارد، حتما جهت انجام اکو قلب جنین به یک متخصص اکوی قلب جنین مراجعه کنید.

این موارد در دو دسته عوامل خطر برای جنین و مادر تقسیم بندی می شوند. در ادامه علائمی که ممکن است وجود داشته باشد و شما نیاز به انجام تست اکوی قلب جنین داشته باشید آورده شده است:

عوامل خطر مربوط به جنین

اکوی قلب جنین

عوامل خطر مربوط به مادر

جهت اطلاعات بیشتر از مقاله آیا انجام اکوی قلب جنین واجب است؟ استفاده فرمایید.

زمان مناسب جهت انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین چه زمانی ست؟

معمولا اکوکاردیوگرافی جنینی بین هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری انجام می شود. ممکن است این آزمایش در موارد خاص در زمان زودتری نیز انجام شود.

زمانی که هر کدام از عوامل خطر بالا وجود داشته باشد. نیاز است اکوکاردیوگرافی جنینی انجام شود. ما به پزشکان متخصص زنان و والدین توصیه می کنیم هر چه سریع تر اکو قلب جنین را انجام دهند و جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشند.

نتایج اکو قلب جنین چه معنایی دارند؟

در همان جلسه پس از اتمام اکو قلب جنین، فوق تخصص قلب اطفال و جنین، نتایج مربوط به اکو را برایتان توضیح داده و پاسخگوی سوالات شما خواهد بود. نتایج نرمال به این معنا هستند که پزشک هیچ مشکل قلبی خطرناکی در قلب جنین مشاهده نکرده است.

اما اگر پزشک مشکلی همچون نقص ساختمانی مادرزادی قلبی یا غیر نرمال بودن ضربان قلب و دیگر مشکلات را در بدن جنین پیدا کند، ممکن است به آزمایش های بیشتری نظیر اسکن MRI جنینی نیاز داشته باشید. 

ممکن است پزشک معالجتان، شما را به متخصصان دیگری ارجاع دهد که در درمان مشکلات جنینی به شما کمک کنند.

این احتمال وجود دارد که بیش از یک بار به انجام اکوی قلب نیاز داشته باشید یا اگر پزشک به وجود مشکل دیگری شک کند باید آزمایش های بیشتری را پشت سر بگذارید.

این نکته را فراموش نکنید که پزشک معالج نمی تواند صدرصد تمام مشکلات قلبی جنین را تشخیص دهد. برخی از مشکلات کوچک و خفیف در قلب را حتی ابزار های پیشرفته نیز به سختی نشان می دهند. پزشک به شما در زمینه مواردی که می تواند با اکوکاردیوگرافی آن را تشخیص دهد توضیحاتی خواهد داد.

جهت اطلاعات بیشتر از مقاله تفسیر جواب اکوی قلب جنین چگونه است ؟  استفاده فرمایید.

متخصص اکوی قلب جنین

دلایل اهمیت مراجعه به متخصص اکوی قلب جنین

نتایج غیر طبیعی اکوکاردیوگرافی قلب جنین ممکن است برای تصمیم گیری تشخیصی درمان کافی نباشند. برای تشخیص دقیقتر مشکلات به بررسی بیشتری نیاز است. اکثر اوقات به کمک نتایج طبیعی  اکو قلب جنین می توان وجود برخی مشکلات را رد کرد و دیگر نیازی به انجام آزمایش بیشتر وجود ندارد. 

اگر پزشک یک مشکل خاص را تشخیص دهد، به شکل بهتری می توان دوره بارداری و به دنیا آوردن نوزاد را مدیریت کرد.

نتایج مربوط به اکو جنین، به شما و پزشک در زمینه برنامه ریزی اقدامات درمانی برای دوره پس از به دنیا آمدن نوزاد کمک شایانی می کند. همچنین می توانید از مشاوره پزشک قلب جنین جهت گرفتن تصمیمات بهتر در طی دوره بارداری استفاده کنید.

تشخیص نواقص قلبی توسط متخصص اکوی قلب

نواقص قلبی مادرزادی در افراد، انواع مختلفی دارند. برخی از این مشکلات تا زمانی که نوزاد به دنیا نیاید قابل تشخیص نیستند. اما برخی دیگر را می توان در حین دوره بارداری و به کمک سونوگرافی تشخیص داد.

پزشک شما به احتمال زیاد یک آزمایش اکوکاردیوگرافی جنینی را تجویز خواهد کرد تا وضعیت قلب جنین قبل از به دنیا آمدن بررسی شود. نتایج مربوط به این اکو و همچنین سونوگرافی قبل از تولد می توانند وجود نقص های قلبی و یا عوامل خطر مربوط به آن ها را برای پزشک مشخص کند.

اولین صدای قلب جنین

درمان نواقص قلبی در جنین

اگر نتایج تست اکوکاردیوگرافی وجود نقص در قلب نوزاد شما را تایید کنند. فوق تخصص قلب جنین شما و خانواده‌ تان را به تیم درمانی معرفی خواهند کرد.

تیم درمانی شما ممکن است شامل متخصصان جنینی و بارداری، متخصص قلب کودکان و جراحان قلب و عروق کودکان باشند که با همکاری با متخصصان نوزادان، پرستاران و مشاوران ژنتیک در جهت درمان مشکل نوزاد شما تلاش خواهند کرد.

نقص های قلبی کوچک ممکن است به چیزی جز تحت نظر بودن نیاز نداشته باشند. هدف از این تحت نظر بودن نیز اطمینان از این موضوع است که مشکلی به وجود نمی آید. برخی نقص ها نیز ممکن است تا قبل از تولد نوزاد بهبود یابند.

در برخی موارد، نوزادانی که نقص قلبی مادرزادی دارند باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند . یا اقدامات درمانی خاصی را در بدو تولد یا چند روز یا چند هفته پس از آن پشت سر بگذارند.

فقط در موارد بسیار نادر اقدامات درمانی قبل از تولد نوزاد جهت حل مشکل نقص قلبی جنین نیاز است.

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب اطفال و جنین

جهت مطالعه بیشتر می توانید به منابع زیر مراجعه بفرمایید.

دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر s دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام تو شش هفته و دو روز رفتم سونو قلب جنين ١١٣ ميزد پارسال تو هشت هفتگي قلب جنين ايستاد و سقط كردم اينسري قلبش ١١٣ ميزد كه زكتر يونو گفت جنين نميمرنه
    بنظرتون اميدي هست علت چيه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب

      تعداد ضربان قلب جنین بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ ضربان در دقیقه نرمال است و اگر تعداد ضربان قلب به طور دائم کمتر از ۱۱۰ در دقیقه باشد نیاز به مداخله درمانی دارد نگران نباشید 

      همچنین پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      خطرات بالا بودن ضربان قلب جنین

      دانستنی های اکو قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۱۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    اقای دکتر متخصص زنان میگه باید دکتر قلب تشخیص بده که جنین سقط بشه یا نه میگه اگر رگ تشکیل نشده باشه باید سقط بشه ایا درسته ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      سلام 

      باید از فوق تخصص قلب کودکان که اکوی جنین رو انجام داده سوال کنید

  • تصویر کاربر سهیلا یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من در هفته ۲۲ و ۶ روز بارداری هستم و توی تمامی سونو ها خداروشکر مشکلی برای قلب جنین نبود و تا بحال هم پزشکم دستور این کارو ندادن ولی اتفاقی برای مسئله دیگری به دکتر زنان دیگری مراجعه کردم و ایشون برام درخواست اکو قلب جنین دادن الان موندم برم یا نه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۵ مرداد ۲( 7 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      آیا انجام اکوی قلب جنین واجب است؟ 

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر قاسمی شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من هفته ۲۵ بارداری هستم هفته ۱۲ ان تی انجام دادم وان تی روی ۴.۴بود و جنسیت بچه با قطعیت دکتر گفت که دختره حتی تو برگه سنوگرافی هم نوشت دگتر زنان گفتن باید امینو سنتز انجام بدم و۲۱روز بعد جوابش اومد تشخیص بر این بود که بچه سالمه وپسره و متخصص زنان گفت که حتما خطای سنوگرافی بوده و مهارت کم دکتر سنوگرافی و انومالی همون شب انجام دادم پیش خانم فاطمه میرزایی کرمان و گفتن بچه سالمه و مشکلی نداره والان که توی هفته ۲۵ هستم پیش دکتر خودم که رفتم گفت باید اکوی قلب انجام میدادی ولی هیچ کدوم از دکترای قبلی بهم نگفتن و گفتن خطای سنوگرافی بوده الان میخواستم بدونم اکوی قلب برای من فایده ای داره واگه بچه بیماری قلبی داشته باشه قابل درمان هسته چون تو این هفته هاسقط نمیشه کرد اگه مشکل داشته باشه باید چکار کنم توروخدا جواب بدید؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۳۱ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      یکی از مواردی که احتمال مشکل قلبی در جنین وجود دارد و باید اکوی قلب جنین انجام داد NTبالاتراز 2و نیم است

      اگر خدایی ناکرده بچه مشکل قلبی داشته باشد محل زایمان باید بیمارستانی باشد که بخش ویژه نوزادان داشته باشد اگر مشکلی نبود خیالتان راحت می شود 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

      آیا انجام اکوی قلب جنین واجب است؟

  • تصویر کاربر معصومه دوشنبه ۵ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    آیا با دفترچه سلامت هم قبول میکنید اکو قلب جنین رو انجام بدید من همسرم با ماشین کار می‌کنه هزینه اکو هم خیلی بالا هستش اگر انجام بدید ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۵ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب

      من متاسفانه فعلا طرف قرارداد با بیمه نیستم. 

      هزینه اکوی قلب جنین در مراکز دولتی مثل بیمارستان شریعتی یا مرکز طبی اطفال با دفتر بیمه خیلی مناسب است 

  • تصویر کاربر محبوبه دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .من ای وی اف کردم وسنو انومالی رو انجام دادم همه چیز خوبه ولی گفتن اکو قلب جنین رو هم باید انجام بدی .الان هجده هفته و سه روز هستم چندروز دیگه برم واسه اکو قلب جنین .وایا اینکه حتما باید انجام بدم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۲ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      حتما نیاز به انجام اکوی قلب جنین دارید. زمان طلایی آن در ایران 18 هفتگی است 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      IVF و نیاز به اکوی قلب جنین

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر حاتم چهارشنبه ۱۷ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    باسلام وقت بخیر
    در سنو آنومالی کیست کروئید یکطرفه سایر ۱۳ در ۶ میل دیده شد و چون تست cell free داده بودم و مشکلی نبود فقط گفتن اکو قلب بدم.در اکو قلب همه موارد نرمال بود تنها mild tr گزارش شده.وتکرار اکو در ۸ هفته بعد توصیه شده.آیا امکان پیشرفت tr وجود داره و این همراهی کیست و tr نگران کننده است؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۷ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      در متن گزارش نوشته شده NoTR

      کلا بین این دو ارتباطی نیست اگر شک به سندرم در جنین باشد اکوی قلب جنین لازم است 

  • تصویر کاربر Anaya شنبه ۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    درود ، همسر بنده در فاصله بین ۱۸ و ۱۹ هفتگی به متخصص قلب اطفال رفتیم و اکو قلب جنین را انجام دادیم که تشخیص دکتر غفاری( شهر گنبدکاووس) این بود که هیچ مشکلی ندارد و عین ساعت داره قلبش کار می کنه ، حتی ازمون نخواستن که چند هفته بعد تکرارش بکنیم.
    امروز که دخترم از بدنیا اومدنش یک ماه می گذره محض چک کردن رفتیم پیش متخصص اطفال که ازمون خواست بلافاصله قلب کودکم را چک کنیم ، مجدد پیش همون دکتر غفور غفاری رفتیم و اینبار بهمون گفت که بچه ام tof anatomy داره و باید عمل بشه که هنوزم ما در شوک هستیم که چرا توی اکوی جنین نگفته ، جوابش هم اینه که ۳۰ درصد احتمال خطا هست ، ولی نمیگه وقتی اینقدر احتمال خطا بالا است چرا ازمون نخواسته ک اکو رو تکرار کنیم . عکس های اکو جنین و نوزاد یک ماهه رو نگاه کنید و لطفاً نظرتون رو بگید که آیا واقعاً نمی شده در اکوجنین تشخیص داد ؟ توی اینترنت هم می خونم نوشته که از علائم سندروم دی جرج می تونه باشه ، توی حاملگی هم همه سونوهای ان تی و ادواری و آزمایش ها رو انحام دادیم همه جا گفتن هیچ مشکلی نداره . اگر عمل کنیم ‌و بهبود پیدا کنه ، بازم این بیماری تا آخر عمر باهاش می مونه؟؟؟ لطفاً کمک کنید ، ممنون
    1. تصویر کاربر Anaya شنبه ۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      عکس از اکوها
    2. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      کامل پاسخ داده شده 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Anaya شنبه ۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 155 مشاهده پرسش
    درود ، همسر بنده در فاصله بین ۱۸ و ۱۹ هفتگی به متخصص قلب اطفال رفتیم و اکو قلب جنین را انجام دادیم که تشخیص دکتر غفاری( شهر گنبدکاووس) این بود که هیچ مشکلی ندارد و عین ساعت داره قلبش کار می کنه ، حتی ازمون نخواستن که چند هفته بعد تکرارش بکنیم.
    امروز که دخترم از بدنیا اومدنش یک ماه می گذره محض چک کردن رفتیم پیش متخصص اطفال که ازمون خواست بلافاصله قلب کودکم را چک کنیم ، مجدد پیش همون دکتر غفور غفاری رفتیم و اینبار بهمون گفت که بچه ام tof anatomy داره و باید عمل بشه که هنوزم ما در شوک هستیم که چرا توی اکوی جنین نگفته ، جوابش هم اینه که ۳۰ درصد احتمال خطا هست ، ولی نمیگه وقتی اینقدر احتمال خطا بالا است چرا ازمون نخواسته ک اکو رو تکرار کنیم . عکس های اکو جنین و نوزاد یک ماهه رو نگاه کنید و لطفاً نظرتون رو بگید که آیا واقعاً نمی شده در اکوجنین تشخیص داد ؟ توی اینترنت هم می خونم نوشته که از علائم سندروم دی جرج می تونه باشه ، توی حاملگی هم همه سونوهای ان تی و ادواری و آزمایش ها رو انحام دادیم همه جا گفتن هیچ مشکلی نداره . اگر عمل کنیم ‌و بهبود پیدا کنه ، بازم این بیماری تا آخر عمر باهاش می مونه؟؟؟ لطفاً کمک کنید ، ممنون
    1. تصویر کاربر Anaya شنبه ۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش)
      اینم عکس اکوهاش
    2. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۶ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      در هر روش تشخیصی یک درصد احتمال خطا وجود داره که متاسفانه شامل حال فرزند شما شده بیماری فرزندتان با جراحی قابل درمان است ولی تا آخر عمر نیاز به پیگیری دارد البته اگر در دوران جنینی هم تشخیص می دادند باید صبر می کردید تا بعد از تولد درمان شود 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      تترالوژی فالوت در کودکان TOF

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ف چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    سلام من هفته ۸ بارداری هستم دچار قند بارداری هستم انسولین استفاده میکنم گفت دکتر زنان تو هفته ۱۸ باید اکو قلب جنین انجام بدم خیلی نگرانم بابت این موضوع اگر مشکلی باشه با دارو حل میشه الانم قندم تحت کنترله
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب

      اگر قند خون شما کنترل شود احتمال بروز مشکلات قلبی در فرزندتان بسیار کم می شود.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      بیماری های مادر و اثر آن بر قلب جنین 

      عوارض دیابت بارداری بر جنین و مادر

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر