برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
دانش اکو قلب جنین

متخصص اکوی قلب جنین و پاسخ به سوالات

سوالی که برای بسیاری از بانوان ایجاد میشود این است که برای اکوی قلب جنین باید کجا رفت؟ لزوم استفاده از اکوی قلب جنین چیست؟ آیا متخصص اکوی قلب جنین همان فوق تخصص قلب کودکان است؟ دراین مقاله در ارتباط با این موضوع به طور کامل صحبت شده است.

برای اکوی قلب جنین کجا باید برم؟

همانطور که میدانید اکوی قلب جنین یکی از راه های تشخیص برای سلامت قلب جنین می باشد. این تست توسط فوق تخصص قلب اطفال و متخصص اکوی قلب جنین انجام می شود.

کلینیک تخصصی دکتر سعید بیطرفان دارای مجهز ترین دستگاه های اکوی قلب جنین می باشد که با خیال راحت می توانید بررسی و نظارت بر جنین خود را در آن انجام دهید. همچنین در صورت وجود مشکلات قلبی جنین و نیاز به تحت نظر بودن آن تا حتی بعد از تولد، می توانید به طور کامل با دکتر سعید بیطرفان در ارتباط باشید. در آخر این مقاله با ثبت سوال خود و پاسخ به آن از جانب دکتر، به بهبود روند نظارت بر جنین خود کمک کنید.

دکتر سعید بیطرفان

کدامیک از مادران باردار نیاز به انجام اکوی قلب جنین دارند ؟

در صورتی که هر یک از موارد  زیر در شما وجود دارد، حتما جهت انجام اکو قلب جنین به یک متخصص اکوی قلب جنین مراجعه کنید.

این موارد در دو دسته عوامل خطر برای جنین و مادر تقسیم بندی می شوند. در ادامه علائمی که ممکن است وجود داشته باشد و شما نیاز به انجام تست اکوی قلب جنین داشته باشید آورده شده است:

عوامل خطر مربوط به جنین

اکوی قلب جنین

عوامل خطر مربوط به مادر

جهت اطلاعات بیشتر از مقاله آیا انجام اکوی قلب جنین واجب است؟ استفاده فرمایید.

زمان مناسب جهت انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین چه زمانی ست؟

معمولا اکوکاردیوگرافی جنینی بین هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری انجام می شود. ممکن است این آزمایش در موارد خاص در زمان زودتری نیز انجام شود.

زمانی که هر کدام از عوامل خطر بالا وجود داشته باشد. نیاز است اکوکاردیوگرافی جنینی انجام شود. ما به پزشکان متخصص زنان و والدین توصیه می کنیم هر چه سریع تر اکو قلب جنین را انجام دهند و جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشند.

نتایج اکو قلب جنین چه معنایی دارند؟

در همان جلسه پس از اتمام اکو قلب جنین، فوق تخصص قلب اطفال و جنین، نتایج مربوط به اکو را برایتان توضیح داده و پاسخگوی سوالات شما خواهد بود. نتایج نرمال به این معنا هستند که پزشک هیچ مشکل قلبی خطرناکی در قلب جنین مشاهده نکرده است.

اما اگر پزشک مشکلی همچون نقص ساختمانی مادرزادی قلبی یا غیر نرمال بودن ضربان قلب و دیگر مشکلات را در بدن جنین پیدا کند، ممکن است به آزمایش های بیشتری نظیر اسکن MRI جنینی نیاز داشته باشید. 

ممکن است پزشک معالجتان، شما را به متخصصان دیگری ارجاع دهد که در درمان مشکلات جنینی به شما کمک کنند.

این احتمال وجود دارد که بیش از یک بار به انجام اکوی قلب نیاز داشته باشید یا اگر پزشک به وجود مشکل دیگری شک کند باید آزمایش های بیشتری را پشت سر بگذارید.

این نکته را فراموش نکنید که پزشک معالج نمی تواند صدرصد تمام مشکلات قلبی جنین را تشخیص دهد. برخی از مشکلات کوچک و خفیف در قلب را حتی ابزار های پیشرفته نیز به سختی نشان می دهند. پزشک به شما در زمینه مواردی که می تواند با اکوکاردیوگرافی آن را تشخیص دهد توضیحاتی خواهد داد.

جهت اطلاعات بیشتر از مقاله تفسیر جواب اکوی قلب جنین چگونه است ؟  استفاده فرمایید.

متخصص اکوی قلب جنین

دلایل اهمیت مراجعه به متخصص اکوی قلب جنین

نتایج غیر طبیعی اکوکاردیوگرافی قلب جنین ممکن است برای تصمیم گیری تشخیصی درمان کافی نباشند. برای تشخیص دقیقتر مشکلات به بررسی بیشتری نیاز است. اکثر اوقات به کمک نتایج طبیعی  اکو قلب جنین می توان وجود برخی مشکلات را رد کرد و دیگر نیازی به انجام آزمایش بیشتر وجود ندارد. 

اگر پزشک یک مشکل خاص را تشخیص دهد، به شکل بهتری می توان دوره بارداری و به دنیا آوردن نوزاد را مدیریت کرد.

نتایج مربوط به اکو جنین، به شما و پزشک در زمینه برنامه ریزی اقدامات درمانی برای دوره پس از به دنیا آمدن نوزاد کمک شایانی می کند. همچنین می توانید از مشاوره پزشک قلب جنین جهت گرفتن تصمیمات بهتر در طی دوره بارداری استفاده کنید.

تشخیص نواقص قلبی توسط متخصص اکوی قلب

نواقص قلبی مادرزادی در افراد، انواع مختلفی دارند. برخی از این مشکلات تا زمانی که نوزاد به دنیا نیاید قابل تشخیص نیستند. اما برخی دیگر را می توان در حین دوره بارداری و به کمک سونوگرافی تشخیص داد.

پزشک شما به احتمال زیاد یک آزمایش اکوکاردیوگرافی جنینی را تجویز خواهد کرد تا وضعیت قلب جنین قبل از به دنیا آمدن بررسی شود. نتایج مربوط به این اکو و همچنین سونوگرافی قبل از تولد می توانند وجود نقص های قلبی و یا عوامل خطر مربوط به آن ها را برای پزشک مشخص کند.

اولین صدای قلب جنین

درمان نواقص قلبی در جنین

اگر نتایج تست اکوکاردیوگرافی وجود نقص در قلب نوزاد شما را تایید کنند. فوق تخصص قلب جنین شما و خانواده‌ تان را به تیم درمانی معرفی خواهند کرد.

تیم درمانی شما ممکن است شامل متخصصان جنینی و بارداری، متخصص قلب کودکان و جراحان قلب و عروق کودکان باشند که با همکاری با متخصصان نوزادان، پرستاران و مشاوران ژنتیک در جهت درمان مشکل نوزاد شما تلاش خواهند کرد.

نقص های قلبی کوچک ممکن است به چیزی جز تحت نظر بودن نیاز نداشته باشند. هدف از این تحت نظر بودن نیز اطمینان از این موضوع است که مشکلی به وجود نمی آید. برخی نقص ها نیز ممکن است تا قبل از تولد نوزاد بهبود یابند.

در برخی موارد، نوزادانی که نقص قلبی مادرزادی دارند باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند . یا اقدامات درمانی خاصی را در بدو تولد یا چند روز یا چند هفته پس از آن پشت سر بگذارند.

فقط در موارد بسیار نادر اقدامات درمانی قبل از تولد نوزاد جهت حل مشکل نقص قلبی جنین نیاز است.

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب اطفال و جنین

جهت مطالعه بیشتر می توانید به منابع زیر مراجعه بفرمایید.

دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سایه سه شنبه ۲۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید ۱۹ هفته باردارم جواب سونو ان تی و غربالگری اول نرمال بود. عدد ان تی "یک"بود هفته پیش سونو آنومالی دادم همه چیز نرمال بود به جز دو کیست دو طرفه مغزی کورویید پلکسوس که دکترم گفتن تا ۲۸ هفته ۹۵ درصدشون خودبخود جذب میشن ولی من شدیدا استرس گرفتم و توی سونو آنومالی با وجود نرمال بودن وضعیت قلب جنین اکوکاردیوگرافی قلب جنین توصیه شده بود که به دکترم گفتم انجام بدم یا نه!دکترم گفتن لازم نیس ولی میتونید انجام بدید.حالا دیروز رفتم پیش دکتر یاسین یعقوبیان فوق تخصص قلب کودکان که اکوی قلب جنین رو برام انجام بدن.نزدیک یه ربع پروب رو روی شکمم تکون دادن و بعد یه ربع گفتن که اون چیزی که من میخواستم رو ندیدم و گزارشی ندارم که بنویسم برید و سه هفته دیگه بیا. هر چی ازشون پرسیدم که اگه مشکلی هست بهم بگین فقط میگفتن سه هفته دیگه بیا!!استرسم چند برابر شد از دیروز خواب و خوراک ندارم.بنظرتون دلیل این حرفشون چی بوده؟یعنی ساختارش هنوز کامل نشده یا مشکلی بوده که بهم نگفتن؟خواهش میکنم راهنماییم کنید.۱۹ هفته هستم..سپاسگزارم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      با توجه به اینکه پزشک اکو کننده قلب جنین شما هیچ گزارشی نداده من نمی توانم اظهار نظری کنم

    2. تصویر کاربر سایه سه شنبه ۲۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام آقای دکتر سپاسگزارم از پاسخگویی تون و وقتی که گذاشتین
      احتمال داره دستگاه انجام اکو قلب پیشرفته نبوده باشه که چیزی برای گزارش نداشتن؟
    3. تصویر کاربر سایه سه شنبه ۲۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      سلام آقای دکتر سپاسگزارم ازتون بابت پاسخگویی تون و وقتی که گذاشتین
      آقای دکتر احتمال داره دستگاه انجام اکو پیشرفته نبوده باشه که گزارشی ننوشتن؟اصلا در چه مواردی گزارش داده نمیشه؟
    4. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      سلام 

      ممکنه 

      در تمام مواردی که اکوی قلب جنین انجام می‌شود باید گزارش اکوی قلب داده شود

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سایه سه شنبه ۲۴ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید. ۱۹ هفته باردارم سونو ان تی و غربالگری اول انجام شده و جوابشون نرمال بود.عدد ان تی "یک" بود و نیازی به غربالگری دوم نبود. هفته گذشته سونو آنومالی انجام دادم همه چیز نرمال بود فقط یه جفت کیست دوطرفه کورویید پلکسوس مغزی مشاهده شد که دکترم گفتن ۹۵ درصد این کیست ها تا ۲۸ هفته خودبخود جذب میشن قلب جنین هم نرمال بود فقط قسمت آبنرمال آنومالی اکوکاردیوگرافی توصیه شده بود که دکترم گفتن توی همه آنومالی ها می‌نويسن و لازم نیس انجام بدین ولی خودم چون به خاطر کیست های مغز استرس داشتم دیروز رفتم پیش دکتر یاسین یعقوبیان فوق تخصص قلب کودکان که اکوی قلب جنین رو برام انجام بدن.نزدیک یه ربع پروب رو روی شکمم تکون دادن و بعد یه ربع گفتن که اون چیزی که من میخواستم رو ندیدم و گزارشی ندارم که بنویسم برید و سه هفته بعد بیاید تا براتون انجام بدم! هر چی ازشون پرسیدم اگه قلب جنین مشکل داره بهم بگین فقط میگفتن سه هفته دیگه بیا! واقعا با اون حرفا استرسم چند برابر شد!حالا نظر شما چیه آقای دکتر؟بخدا از دیروز خواب و خوراک ندارم! یعنی امکان داره قلب جنین هنوز کامل نشده باشه؟یا مشکلی بوده و نگفتن! ۱۹هفته هستم.لطفا جوابمو بدین. سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۴ خرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب لطفاً با پزشک زنان خود مشورت بفرمایید وقتی پزشکی که اکوی قلب جنین انجام داده هیچ گزارشی به شما نداده من نظری نمی توانم بدهم

  • تصویر کاربر دنیا شنبه ۲۷ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین ببخشید من تو دوران بارداری برای اکو قلب جنین رفتم دکتر گفت خداروشکر سالمه بعد گفت دو هفته بعد تولدش بیارین الان بنظرتون ببریمش وقتی که گفتن سالمه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۷ فروردین ۱( 2 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      در اکوی قلب جنین مشکلات خطرناک مشخص می‌شود ولی جزئیاتی می ماند که با اکوی قلب جنین مشخص نمی شود لذا توصیه می شود بعد از تولد خود نوزاد اکو شود تا آن جزئیات مشخص شود گاهی بعضی از همان جزئیات نیاز به درمان پیدا می‌کنند.

      توصیه می کنم حتما اکوی قلب  نوزاد انجام بشود.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر میثم پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر. وحود اکوژن در بطن چپ قلب جنین ۱۷ هفته به اندازه ۱/۵میلیمتر خطرناکه؟ نیاز به اکوی قلب جنین هست؟ممنون میشم اگر پاسخ بدید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      نقطه اکوژن در قلب جنین و نوزاد خطرناک نیست مشکلی برای قلب جنین ایجاد نمی کند اغلب تا پایان بارداری خودبخود برطرف می شود.ولی جهت رد مشکلات همراه بهتر است اککو قلب جنین انجام شود

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی داشتید پاسخگو هستم

      لکه ی سفید روی قلب جنین نشانه ی چیست؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر محمدنیا پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 267 مشاهده پرسش
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      قبلا جواب داده شده اگر سوال جدیدی دارید بفرمایید

  • تصویر کاربر راستین چهارشنبه ۱ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    عذر میخوام برای کودک ۸ ساله که درد قفسه سینه خیلی شدید دارد و چند بار نوار قلب داده و نرمال بوده و عکس از قفسه سینه نرمال بوده ، چه مشکلی احتمال میدهید ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید احتمال کمی برای مشکل قلبی وجود دارد . پیشنهاد می کنم به  یک متخصص اطفال مراجعه کند اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر الهام دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 1901 مشاهده پرسش
    سلام من ۱۸ هفته سونوی آنومالی انجام دادم گفتنباید اکوی قلب جنین هم انجام بدین امروز انجام دادم بهم گفتن یه کم ضخامت قلبش زیاده گفتن قند دارین گفتم نه برام آزمایش قند نوشتن به نظر شما ضخامت قلب زیاده باید بچه سقط بشه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      نگران نباشید . افزایش ضخامت دیواره قلب جنین در  اغلب قریب به اتفاق موارد نیاز به ختم بارداری ندارد و اکثرا این حالت در مادران دیابتی اتفاق می افتد و بعد از تولد خودبخود بهبود دارد.

      پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      بیماری های مادر و اثر آن بر قلب جنین

       عوارض دیابت بارداری بر جنین و مادر

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران 

  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترخسته نباشید اقای دکترما چندبارفشاری که ازپسرم گرفتیم با این دستگاههای دیجیتال چندبارپیش اومدکه دستگاه بگه اریتمی قلب داره پسرم اما واقعا نمیدونم چیکارکنم ازطرفی هم پسرم کم کاری تیروئید هم داره تعریق هم داره واینکه هرازگاهی توی ماشین که میشینیم پسرم میگه نفسم کم میاد حالا نمیدونم بهونه بازکردن پنجره رو میگیره یا واقعا میگه نمیدونم پسرم ۶ساله است به نظرتون چیکاربایدبکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      تشخیص آریتمی قلبی با نوار قلب است حتما جهت مشخص شدن مشکل فرزندتان یک نوار قلب گرفته شود و توسط قلب اطفال تفسیر شود

       

       

  • تصویر کاربر ندا جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام جنین من بند نافش تک شریانیه امنیوسنتز دادم وخوب بود اکودر هفته ی هجدهم رفتم وخوب بود فقط یه سوراخ توقلبش بود دوباره هشت هفته بعد تو ۲۴هفتگی رفتم ‌گفتن سوراخ داره بسته میشه وخیلی کوچیک شده واکو هم خوب بود فقط گفتن برو دوهفته بعد از تولد بیارش یبار دیگه اکو کنیم میخوام ببینم با این شرایط بازم احتمال اینکه بعد تولد مشکل داشته باشه هست؟چون کفتن بیا نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۳۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      نگران نباشید اغلب سوراخ های قلب جنین تا زمان تولد خودبخود بسته می شوند . ولی حتما نیاز به بررسی بعد از تولد دارد .

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      سوراخ قلب جنین در اکوی قلب ( سوراخ بین بطنی )

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران 

       

  • تصویر کاربر هادی سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام تو آنومالی به من گفت یه لکه سفید رو بطن چپ قلب جنین هست و دکترم برام اکو قلب جنین نوشته خیلی نگرانم میشه بگید باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      نگران نباشید . نقطه اکوژن در قلب جنین و نوزاد خطرناک نیست 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی داشتید پاسخگو هستم

      لکه ی سفید روی قلب جنین نشانه ی چیست؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر