برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
دانش اکو قلب جنین

متخصص اکوی قلب جنین و پاسخ به سوالات

سوالی که برای بسیاری از بانوان ایجاد میشود این است که برای اکوی قلب جنین باید کجا رفت؟ لزوم استفاده از اکوی قلب جنین چیست؟ آیا متخصص اکوی قلب جنین همان فوق تخصص قلب کودکان است؟ دراین مقاله در ارتباط با این موضوع به طور کامل صحبت شده است.

برای اکوی قلب جنین کجا باید برم؟

همانطور که میدانید اکوی قلب جنین یکی از راه های تشخیص برای سلامت قلب جنین می باشد. این تست توسط فوق تخصص قلب اطفال و متخصص اکوی قلب جنین انجام می شود.

کلینیک تخصصی دکتر سعید بیطرفان دارای مجهز ترین دستگاه های اکوی قلب جنین می باشد که با خیال راحت می توانید بررسی و نظارت بر جنین خود را در آن انجام دهید. همچنین در صورت وجود مشکلات قلبی جنین و نیاز به تحت نظر بودن آن تا حتی بعد از تولد، می توانید به طور کامل با دکتر سعید بیطرفان در ارتباط باشید. در آخر این مقاله با ثبت سوال خود و پاسخ به آن از جانب دکتر، به بهبود روند نظارت بر جنین خود کمک کنید.

دکتر سعید بیطرفان

کدامیک از مادران باردار نیاز به انجام اکوی قلب جنین دارند ؟

در صورتی که هر یک از موارد  زیر در شما وجود دارد، حتما جهت انجام اکو قلب جنین به یک متخصص اکوی قلب جنین مراجعه کنید.

این موارد در دو دسته عوامل خطر برای جنین و مادر تقسیم بندی می شوند. در ادامه علائمی که ممکن است وجود داشته باشد و شما نیاز به انجام تست اکوی قلب جنین داشته باشید آورده شده است:

عوامل خطر مربوط به جنین

اکوی قلب جنین

عوامل خطر مربوط به مادر

جهت اطلاعات بیشتر از مقاله آیا انجام اکوی قلب جنین واجب است؟ استفاده فرمایید.

زمان مناسب جهت انجام اکوکاردیوگرافی قلب جنین چه زمانی ست؟

معمولا اکوکاردیوگرافی جنینی بین هفته ۱۸ تا ۲۲ بارداری انجام می شود. ممکن است این آزمایش در موارد خاص در زمان زودتری نیز انجام شود.

زمانی که هر کدام از عوامل خطر بالا وجود داشته باشد. نیاز است اکوکاردیوگرافی جنینی انجام شود. ما به پزشکان متخصص زنان و والدین توصیه می کنیم هر چه سریع تر اکو قلب جنین را انجام دهند و جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشند.

نتایج اکو قلب جنین چه معنایی دارند؟

در همان جلسه پس از اتمام اکو قلب جنین، فوق تخصص قلب اطفال و جنین، نتایج مربوط به اکو را برایتان توضیح داده و پاسخگوی سوالات شما خواهد بود. نتایج نرمال به این معنا هستند که پزشک هیچ مشکل قلبی خطرناکی در قلب جنین مشاهده نکرده است.

اما اگر پزشک مشکلی همچون نقص ساختمانی مادرزادی قلبی یا غیر نرمال بودن ضربان قلب و دیگر مشکلات را در بدن جنین پیدا کند، ممکن است به آزمایش های بیشتری نظیر اسکن MRI جنینی نیاز داشته باشید. 

ممکن است پزشک معالجتان، شما را به متخصصان دیگری ارجاع دهد که در درمان مشکلات جنینی به شما کمک کنند.

این احتمال وجود دارد که بیش از یک بار به انجام اکوی قلب نیاز داشته باشید یا اگر پزشک به وجود مشکل دیگری شک کند باید آزمایش های بیشتری را پشت سر بگذارید.

این نکته را فراموش نکنید که پزشک معالج نمی تواند صدرصد تمام مشکلات قلبی جنین را تشخیص دهد. برخی از مشکلات کوچک و خفیف در قلب را حتی ابزار های پیشرفته نیز به سختی نشان می دهند. پزشک به شما در زمینه مواردی که می تواند با اکوکاردیوگرافی آن را تشخیص دهد توضیحاتی خواهد داد.

جهت اطلاعات بیشتر از مقاله تفسیر جواب اکوی قلب جنین چگونه است ؟  استفاده فرمایید.

متخصص اکوی قلب جنین

دلایل اهمیت مراجعه به متخصص اکوی قلب جنین

نتایج غیر طبیعی اکوکاردیوگرافی قلب جنین ممکن است برای تصمیم گیری تشخیصی درمان کافی نباشند. برای تشخیص دقیقتر مشکلات به بررسی بیشتری نیاز است. اکثر اوقات به کمک نتایج طبیعی  اکو قلب جنین می توان وجود برخی مشکلات را رد کرد و دیگر نیازی به انجام آزمایش بیشتر وجود ندارد. 

اگر پزشک یک مشکل خاص را تشخیص دهد، به شکل بهتری می توان دوره بارداری و به دنیا آوردن نوزاد را مدیریت کرد.

نتایج مربوط به اکو جنین، به شما و پزشک در زمینه برنامه ریزی اقدامات درمانی برای دوره پس از به دنیا آمدن نوزاد کمک شایانی می کند. همچنین می توانید از مشاوره پزشک قلب جنین جهت گرفتن تصمیمات بهتر در طی دوره بارداری استفاده کنید.

تشخیص نواقص قلبی توسط متخصص اکوی قلب

نواقص قلبی مادرزادی در افراد، انواع مختلفی دارند. برخی از این مشکلات تا زمانی که نوزاد به دنیا نیاید قابل تشخیص نیستند. اما برخی دیگر را می توان در حین دوره بارداری و به کمک سونوگرافی تشخیص داد.

پزشک شما به احتمال زیاد یک آزمایش اکوکاردیوگرافی جنینی را تجویز خواهد کرد تا وضعیت قلب جنین قبل از به دنیا آمدن بررسی شود. نتایج مربوط به این اکو و همچنین سونوگرافی قبل از تولد می توانند وجود نقص های قلبی و یا عوامل خطر مربوط به آن ها را برای پزشک مشخص کند.

اولین صدای قلب جنین

درمان نواقص قلبی در جنین

اگر نتایج تست اکوکاردیوگرافی وجود نقص در قلب نوزاد شما را تایید کنند. فوق تخصص قلب جنین شما و خانواده‌ تان را به تیم درمانی معرفی خواهند کرد.

تیم درمانی شما ممکن است شامل متخصصان جنینی و بارداری، متخصص قلب کودکان و جراحان قلب و عروق کودکان باشند که با همکاری با متخصصان نوزادان، پرستاران و مشاوران ژنتیک در جهت درمان مشکل نوزاد شما تلاش خواهند کرد.

نقص های قلبی کوچک ممکن است به چیزی جز تحت نظر بودن نیاز نداشته باشند. هدف از این تحت نظر بودن نیز اطمینان از این موضوع است که مشکلی به وجود نمی آید. برخی نقص ها نیز ممکن است تا قبل از تولد نوزاد بهبود یابند.

در برخی موارد، نوزادانی که نقص قلبی مادرزادی دارند باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند . یا اقدامات درمانی خاصی را در بدو تولد یا چند روز یا چند هفته پس از آن پشت سر بگذارند.

فقط در موارد بسیار نادر اقدامات درمانی قبل از تولد نوزاد جهت حل مشکل نقص قلبی جنین نیاز است.

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب اطفال و جنین

جهت مطالعه بیشتر می توانید به منابع زیر مراجعه بفرمایید.

دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ف چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    سلام من هفته ۸ بارداری هستم دچار قند بارداری هستم انسولین استفاده میکنم گفت دکتر زنان تو هفته ۱۸ باید اکو قلب جنین انجام بدم خیلی نگرانم بابت این موضوع اگر مشکلی باشه با دارو حل میشه الانم قندم تحت کنترله
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب

      اگر قند خون شما کنترل شود احتمال بروز مشکلات قلبی در فرزندتان بسیار کم می شود.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      بیماری های مادر و اثر آن بر قلب جنین 

      عوارض دیابت بارداری بر جنین و مادر

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر خادم دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام.دوقلو باردارم الان هفته ۱۹به تشخیص پزشک بعد سونوگرافی آنومالی غربالگری داپلر تصمیم قرار بر این شد بخاطر محدویت رشد قل A کم بودن بیش از حد مایع آمنیوتیک قل A حذف بشه در مورد قل B رشد عادی فقط چون به هم خون انتقال میده در قل B در قلب جنین هایپرتورفیه،tr مشاهده شده.اکو قلب تجویز کردن .نظر شما در مورد قلب قلBچی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باید اکوی قلب جنین انجام بدهید تا تعیین تکلیف شود 

  • تصویر کاربر الهه سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر این اکو که خدمت شما میفرستم جراحی لازم داره یا خیر؟؟ و اینکه جراحی باز قلب است یا جراحی بسته قلب مثل آنژیو
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      گزارش اکو ارسال نصف صفحه می باشد و نا مشخص استاد آقای دکتر مهران پور هر توصیه ای کرده همان است و نیازی به نظر من نیست 

  • تصویر کاربر لیلا شنبه ۱۵ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    می‌خوام اکو‌قلب جنین ۲قولو انجام بدم شما انجام میدید ممنون میشم راهنماییم کنی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۵ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      بله لطفاً تلفنی با مطب هماهنگ بفرمایید 

  • تصویر کاربر Rahi یکشنبه ۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید.من لوپوس دارم و باردارم الان ۲۳هفته هستم و از هفته هفدام تا الان هردوهفته یکبار اکوقلب جنین دارم و باید دوهفته دیگه مجدد برم برای اکو.وگفتن بعد میشه ماهی یکبار که مراجعه کنم.خواستم بپرسم اگه تا اینجا همه چیز نرمال بوده باشه،ممکنه بچه با مشکل مادرزادی قلب به دنیا بیاد؟کلا اگه توی اکو همه چیز نرمال باشه چقد امکان داره بچه سالم به دنیا بیاد.واگه خدایی نکرده اینجوری نباشه چه مشکلی ممکنه پیداکنه بعداز تولد.بع
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      در بیماری لوپوس مادر احتمال مشکلات ضربان قلب جنین وجود دارد اغلب و چه مشکلی پیدا نمی کند ولی ممکن است بعد از تولد هم مشکلات قلبی خود را نشان بدهد درصدی نمی توان گفت

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو

      بیماری های مادر و اثر آن بر قلب جنین

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من ۳۳ سالمه و ۱۸ هفته باردارم ۴ روز پیش رفتم انومالی گفتن تو سر جنیندوتا کیست پلکسوس وجود داره نمیدونم خیلی نگرانم ازمایشات غربالگری خوب بودهمرحله دوم گفت نمیخواد انجام بدیاکوی قلب هم انجام دادم گفتن خوبه نمیدونم الان باید چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً سوال خود را از یک متخصص زنان بپرسید 

      این کیست هاي مغزی تا زمان تولد جذب می شود 

  • تصویر کاربر آوا جمعه ۹ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    سلام من یک نوزاد ۵ماهه دارم وقتی یک ماهش بود دکتر بردم چکاب گفت یه صدای خیلی ضعیفی تو قلبش میاد بعضی وقتا کف پاش کبود میشه و بعد سفید میشه حقیقت میترسیدم ببرم دکتر که بگن یه مشکل جدی داره از همون موقع که به دنیا اومد خودش خس خس داره سزاریننی هستم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۹ دی ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید احتمال زیاد برای مشکل قلبی وجود ندارد . پیشنهاد می کنم به  یک متخصص اطفال مراجعه کنید اگر باز شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است.

      پیشنهاد می کنم . این مقاله رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر الی دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب.ببخشید اقای دکتر من سوالم رو قبلا پرسیدم ولی یه سوال دیگه داشتم خدمتتون بنده دوقلو باردارم و هفته۲۴بارداری هستم در اکو قلب جنین یکی از قل ها مشکل دریچه قلب راست گزارش شد که شما فرمودین جدی نیست
    میخواستم بپرسم ایا امکان داره در طول بارداری مشکل حل شود یا بعداز زایمان خودبه خود برطرف شود.یااینکه اقدام درمانی نظیر آنژیو یا جراحی احتیاج دارد.و اینکه برای زایمان باید در مرکزی که مجهز به nicuباشه زایمان کنم.مجدد اکو رابارگذاری میکنم.سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۸ آذر ۱( 1 سال پیش)

      سلام 

      باید سیر تغییرات در قلب جنین را دید ممکن است کامل برطرف شود و ممکن است پیشرفت کند اغلب تا پایان بارداری خودبخود برطرف می شود 

  • تصویر کاربر مریم شنبه ۸ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سونوی وزن در ۳۳ هفته رفتم گفتن ورید امبلیکال اینتراابدومینال متسع ( ۹.۸مم) است میخواستم بدونم این یعنی چی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      از متخصص زنان یا سونوگرافیست سوال بفرمایید در تخصص من نیست 

  • تصویر کاربر مینا جمعه ۱۷ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    سلام،هفته نوزدهم بارداری اکو قلب جنین انجام دادم گفتن mild LVH وجود داره، دلیلش چی هست و آیا راه درمان در طول بارداری داره؟ گفتن خودم مشکوکم به مادر دیابتی، آیا اگه قندم کنترل کنم بهبود می یابد ؟ متخصص زنانم ارجاعم دادن به متخصص قلب نوزاد.آیا در این مرحله فایده ای داره مراجعه به متخصص قلب نوزاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۷ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      این مشکل در خانم های باردار دیابتی مشاهده می شود اغلب بعد از تولد طی ۳ تا ۴ ماه خود به خود بهبود پیدا می کند اگر قند خون مادر کاملاً کنترل بشود احتمال شدت این مشکل کمتر خواهد شد نگران نباشید ولی قند خونتان را کنترل بفرمایید

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      بیماری های مادر و اثر آن بر قلب جنین 

      عوارض دیابت بارداری بر جنین و مادر

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر