برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
نوار قلب جنین

نوار قلب جنین چیست؟چگونه انجام می شود؟

نوار قلب جنین در ایران انجام نمی شود، ولی در بعضی از کشور های پیشرفته از این روش تشخیصی استفاده می شود. با این حال درباره ی این روش تشخیصی در این مقاله صحبت کرده ایم. با ما همراه باشید.

نوار قلب جنین چیست؟

در الکتروکاردیوگرافی قلب جنین یا همان نوار قلب جنین (ECG)، فعالیت الکتریکی قلب اندازه گیری می شود. در بزرگسالان این کار با الکترودهای چسبنده روی سینه انجام می شود. از تحقیقات روی قلب و عروق بزرگسالان می دانیم که ضربان قلب، تنوع ضربان قلب و سایر پارامترهای حاصل از ECG می تواند اطلاعات زیادی به ما بدهد

ثبت ضربان قلب جنین از طریق شکم مادر باردار

در دوران بارداری و زایمان، داشتن اطلاعاتی در مورد وضعیت ضربان قلب جنین مهم است. علاوه بر درک حرکات جنین توسط مادر و سونوگرافی، می توان ضربان قلب جنین را از طریق شکم مادر باردار ثبت کرد. از آنجا که جنین در رحم با اطمینان محافظت می شود؛ برای اندازه گیری مستقیم ضربان قلب در دوران بارداری غیرقابل دسترسی است. 

امروزه، ثبت ضربان قلب به عنوان ” کاردیوتوکوگرافی” انجام می شود. ثبت ضربان قلب با یک سیستم مبتنی بر سونوگرافی داپلر انجام می شود، ضربان های قلب را به عنوان بازتابی از قسمت های متحرک قلب جنین تشخیص می دهد و همزمان، انقباضات رحم نیز ثبت می شود. 

با این حال، در کاردیوتوکوگرافی ممکن است ضربانی ثبت نشود، تداخل ضربان قلب جنین با ضربان قلب مادر ایجاد شود، پارازیت در ثبت ضربان ها ایجاد شود و همچنین ضربان قلب را به بصورت ضربان به ضربان مشخص نمی کند.

نوار قلب جنین

چندین کاربرد نوار قلب جنین

با استفاده از این سیگنال ECG جنین، ما اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت جنین داریم. این اطلاعات عبارتند از:

تشخیص بیماریهای مادرزادی قلب (CDH)

به نظر می رسد نوار قلب جنین یک ابزار تشخیصی امیدوار کننده برای تکمیل در غربالگری بیماریهای مادرزادی قلب است. رابطه نزدیک بین سیستم هدایت و شکل ساختاری قلب را منعکس می کند و به ویژه در تشخیص اثرات الکتروفیزیولوژیکی و نقص آناتومیک قلب (به عنوان مثال هیپوتروفی، هیپرتروفی و قطع هدایت) بسیار مفید است.

نوار قلب جنین

بررسی تأثیر داروها بر ضربان قلب

بررسی تأثیر داروها بر ضربان قلب و ایجاد تغییرات ضربان قلب، که در نوزاد نارس متولد شده استفاده می شوند. از آنجا که تنوع ضربان قلب یکی از قابل اعتماد ترین شاخص های سلامت جنین است. دانستن تأثیر دقیق آن بر داروهایی که به طور مکرر در مراقبت های زنان و زایمان تجویز می شوند، بسیار مهم است.

تشخیص کمبود اکسیژن در حین زایمان

در هنگام زایمان، هنگامی که کیسه آب پاره شده و دهانه رحم چند سانتی متر باز شده، می توان ECG جنین را مستقیماً با الکترود متصل به سر جنین ثبت کرد. به منظور تشخیص کمبود اکسیژن در حین زایمان، می توان از “بررسی ST”در نوار قلب استفاده کرد. 

با پایش ST در ECG جنین برای تشخیص علائم تحت فشار بودن جنین استفاده می شود. با این حال، در عمل بالینی، بسیاری از هشدارهای غیر واقعی مشاهده می شوند.

نتایج تحقیقات بنیادی گزارش شده در این پژوهش نشان می دهد که نوار قلب جنین (ECG) روشی است که هنوز در حال پیشرفت است اما نشان داده است که چشم اندازهای امیدوار کننده متعددی، چه در دوران بارداری و چه در زمان زایمان دارد.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب اطفال و جنین

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر