برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481

تپش قلب در کودکان چطور درمان می شود؟

تپش قلب در کودکان یکی از موارد نگران کننده ای است . که والدین با احساس آن در فرزندان خود به ما مراجعه می کنند. در این مقاله در این باره صحبت شده است.

تپش قلب چیست؟

تپش قلب در کودکان  هنگامی اتفاق می افتد که شما احساس کنید. قلب تان به طور نامنظم می زند. ممکن است احساس کنید قلب در حال بالا و پایین شدن است و یا در حالت استراحت سریعتر از حد معمول می زند (بدون ورزش کردن). بعضی اوقات ورزش می تواند باعث ایجاد تپش قلب شود . در این حالت علی رغم قطع ورزش همچنان تپش قلب ادامه دارد.

تپش قلب اغلب نشان دهنده مشكل در سلامتی نيست. به ندرت، تپش قلب می تواند .نشانه ای از یک بیماری جدی مانند کم خونی، مشکلات تیروئید یا آریتمی باشد. (آریتمی ضربان قلب نامنظمی است که در اثر مشکل در سیستم الکتریکی داخلی قلب ایجاد می شود.)

گاهی آریتمی قلبی از دوران جنینی شروع می شود.ممکن است تا آخر عمر ادامه داشته باشد.

مطلب مرتبط آریتمی قلب جنین چقدر خطرناک است؟

دلایل تپش قلب در کودکان

تپش قلب در اطفال می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود، این عوامل عبارتند از:

دو مورد از شایع ترین دلایل تپش قلب. عدم نوشیدن مایعات کافی به طور منظم و دیگری فعالیت بدنی بدون آمادگی جسمی مناسب می باشد.

مقالات مرتبط : تپش قلب و تب در کودکان و علت تپش قلب ناگهانی در کودکان و اقدامات اولیه

نارسایی قلبی

علائم و نشانه های تپش قلب کودکان

کودکان کوچکتر ممکن است. نتوانند دقیقاً آنچه را که احساس می کنند توصیف کنند. اگرچه گاهی اوقات آنها می گویند که قلب آنها به سرعت “بوق می زند”.

تپش قلب کودکان

اگر کودک شما بدون هیچ علائم دیگری دچار تپش قلب می شود. باید از زمان وقوع تپش قلب و اینکه تحت چه شرایطی اتفاق افتاده یادداشتی ثبت کنید. سپس در یک معاینه منظم با متخصص اطفال صحبت کنید. اگر تپش قلب اغلب اتفاق می افتد و نگران هستید. با پزشک خود تماس بگیرید یا یک قرار ملاقات بگذارید تا موضوع را بررسی کنید.

اگر بتوانید هنگام تپش قلب با گرفتن نبض یا لمس مستقیم قفسه سینه، ضربان قلب کودک خود را بررسی کنید خیلی خوب است. این اطلاعات برای پزشک شما مفید خواهد بود. در مورد چگونگی بررسی ضربان قلب فرزند خود از پزشک متخصص اطفال خود توضیح بخواهید.

همچنین ممکن است پزشک کودک، شما را به یک متخصص قلب کودکان ،پزشکی متخصص در زمینه مشکلات قلبی در کودکان ارجاع دهد. وی ارزیابی کاملی از سلامتی کودک شما از جمله گرفتن سابقه پزشکی و انجام معاینه انجام می دهد. او ممکن است آزمایش های قلب مانند نوار قلب در کودکان ،اکوکاردیوگرام ، تست استرس (روی دوچرخه یا تردمیل) یا به ندرت کاتتریزاسیون قلب را تجویز کند.

تشخیص اندوکاردیت عفونی در کودکان

همچنین ممکن است کودک شما مجبور به استفاده از هولتر مانیتورینگ باشد . که ریتم قلب را طی 24 ساعت ضبط می کند. نوع دیگری از مانیتورهایی که ممکن است. پزشک برای کودک شما استفاده کند. ضبط کننده حلقه است که به مدت یک ماه استفاده می شود .اما فقط کودک باید در هنگام تپش قلب دکمه ای را که روی دستگاه ضبط قرار دارد فشار دهد.

بر اساس نتایج این آزمایشات، متخصص قلب و عروق اطفال شما تشخیص می دهد . که کودک شما آریتمی دارد یا خیر.( آریتمی یک ضربان قلب نامنظم است که به دلیل مشکل در سیستم الکتریکی داخلی قلب ایجاد می شود)

اگر خانواده شما سابقه ناهنجاری های قلبی شناخته شده یا مرگ غیرقابل توجیه قبل از 50 سالگی را دارند. (از جمله سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) حتماً به پزشک خود بگویید.

تشخیص تپش قلب در کودکان

تشخیص بیماری تپش قلب برای کوکان

شرح حال کامل و معاینه فیزیکی دقیق برای یافتن علت تپش قلب مفید است. اگر کودک همراه با ضربان قلب غش کند. این ممکن است نشان دهنده یک مشکل خطرناک تر ریتم قلب باشد و باید فوراً توسط پزشک ارزیابی شود.

در بیشتر کودکان مبتلا به تپش قلب ساختمان قلب در معاینه طبیعی است. اگر معاینه آنها طبیعی نباشد. بیمار ممکن است از نظر ساختاری، قلبی داشته باشد . که ممکن است باعث تپش قلب شود (به عنوان مثال، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک).

معاینه بدنی همچنین ممکن است . سرنخی از عملکرد قلب را نشان دهد، که ممکن است به شدت با تپش قلب مرتبط باشد.

برای تشخیص مشکل، ثبت ریتم قلب در حالی که بیمار تپش قلب دارد، لازم است. الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) در حین مراجعه به مطب ممکن است . اختلال ریتم را نشان ندهد اما به حذف علل ساختاری ایجاد تپش قلب کمک می کند.

مانیتورهای قابل حمل که ریتم قلب خارج از بیمارستان را ضبط می کنند. (مانیتور هولتر) معمولاً بیشترین کمک را برای تشخیص ریتم دارند.اگر علائم در حین ورزش اتفاق بیفتد. ممکن است یک آزمایش ورزشی برای تشخیص بیماری مفید باشد.

چه زمانی پزشک تپش قلب را نگران کننده تشخیص می دهد؟

پزشک کودکان شما عواملی مانند فراوانی و شدت تپش قلب و سابقه پزشکی کودک شما را در نظر می گیرد. در اکثر موارد، هیچ درمانی برای تپش قلب لازم نیست. پزشک شما ممکن است. توصیه های کلی مانند کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار یا افزایش مصرف مایع را ارائه دهد.

نوار قلب

درمان تپش قلب در کودکان

در موارد نادری که یک بیماری قلبی اساسی پیدا شود. یک گزینه درمانی شامل داروها است. گزینه دیگر سوزاندن مسیر غیر طبیعی است. در روش کاتتریزاسیون و با استفاده از گرما یا سرما راهی برای جستجوی مسیر الکتریکی غیر طبیعی در قلب پیدا می کنند. به ندرت، کودکان مبتلا به تپش قلب به ضربان ساز یا دفیبریلاتور قابل کاشت نیاز دارند.

با این حال، فقط تعداد بسیار کمی از کودکان با تپش قلب به این نوع درمان ها نیاز دارند . اکثریت عمده این کودکان با درمان خود کاملا خوب می شوند.

اگر فرزندم دچار تپش قلب شود باید چه کاری انجام دهم؟

مهمترین نکته این است که وحشت نکنید. اولین و مهمترین عمل قبل از هر اقدامی این است که کودک شما چگونه این تپش قلب را تجربه می کند؟

اگر فرزند شما بد حال است و یا تپش قلب قطع نمی شود، که بسیار نادر اتفاق می افتد. سریعاً به دنبال مراقبت پزشکی باشید . فوراً با اورژانس تماس بگیرید و کمک های اولیه جهت احیاء بچه را شروع کنید.

اگر ضربان قلب، به طور غیرطبیعی خیلی سریع باشد، یعنی بیش از 180 ضربان در دقیقه( که این تعداد خیلی سریع است)؛ فرزندتان را به نزدیکترین اورژانس بیمارستانی ببرید.

شما باید در مورد زمان تپش قلب و در چه شرایطی گزارش ثبت کنید . در این مورد با پزشک کودکان خود صحبت کنید. اگر بتوانید هنگام وقوع تپش قلب با گرفتن نبض یا لمس مستقیم قفسه سینه، ضربان قلب کودک خود را بررسی کنید. این اطلاعات برای پزشک شما مفید خواهد بود.

اگر خانواده شما سابقه ناهنجاری های قلبی شناخته شده یا مرگ غیرقابل توجیه قبل از 50 سالگی را دارند. (از جمله سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) حتماً به پزشک خود بگویید.

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب اطفال و جنین و فوق تخصص اکوی قلب جنین

جهت مطالعه بیشتر پیشنهاد می کنم به مقالات زیر مراجعه بفرمایید.

https://www.cincinnatichildrens.org/health/p/palpitation

https://www.chop.edu/conditions-diseases/heart-palpitations

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسنخانی پنجشنبه ۵ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من کرمان هستم دخترم مادرزادی مشکل قلب داشت امسال ده ساله شده دکتر گفته باید عمل شود و هیچ توضیحی در مورد مشکل دخترم بهم نگفتند فقط گفتند قلب اش سوراخ است هر روز نصف قرص آناپریل 5 می خورد میخواستم بدونم احتیاج به عمل است؟ و اینکه از اسفند به من گفتند باید عمل شود ولی خبری از نوبت جراحی نیست اگر لازمه من بیام تهران عملش کنم و متخصصی بهم پیشنهاد بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۵ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      با توجه به محل و سایز سوراخ قلب فرزندتان نیاز به درمان دارد اگر تهران خواستید درمان کنید بیمارستان قلب شهید رجایی تهران نزد آقای دکتر جعفری روزهای شنبه و چهارشنبه عصر هستند 

  • تصویر کاربر سحر پنجشنبه ۲۲ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    دختر من ۷ ماهه ست و در ۶ ماهگی متوجه شدیم بین دو دهلیز سوراخ داره به قطر ۱۰ میلیمتر. پزشکی که اکو گرفتن پیشنهاد نوبت عمل دادن برای بعد از یک سالگی چون میگن احتمال بسته شدن سوراخ کمه و نامه ای که دادن برای پزشک جراح بردیم پزشک مارونپذیرفتن چون وقت خالی عمل نداشتن. من میخوام نظر چند پزشک رو بپرسم که چه کاری بهتره . دخترم علایمی که من متوجه اون باشم و خاص بلشه نداره گاهی تک سرفه و جیغ و داد و کم خوابی هم بعد از واکسنش پیدا کرد. در اکو به غیر از سوراخ بین دهلیزی عارضه دیگری نبود فقط اشاره کردن خیلی کم قلب بزرگ شده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۲ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      با توجه به شرح حالی که فرمودید درمان نیاز دارد 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را کامل تر عرض کنم 

  • تصویر کاربر فرهاد شنبه ۲۷ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید یه پسر دارم نزدیک به ۴سالشه که ضربان قلبش خیلی تند هست ونفس هم آشفته میزنه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۷ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب

       تعداد ضربان قلب در کودکان با توجه به سن کودک و شرایط استراحت یا فعالیت متفاوت است

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟ 

      درمان تپش قلب در کودکان + علل و علائم 

      علت تپش قلب ناگهانی در کودکان و اقدامات اولیه

  • تصویر کاربر حلما شنبه ۲۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام وخسته نباشید خدمت شما دکتر عزیز
    دختر ۶ ماهم وقتی تو بغلمه تپش قلبش رو حس میکنم وحس میکنم تند میزنه آقای دکتر عادیه یا نه.البته بعد از تولدش اکو قلب جنین گرفتم و گفتن که سوراخ کوچیک داره بعد از ۶ ماه باید دوباره اکو بده آیا مشکلی داره قلبش ممنون میشم جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم فرزندتان توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است 

  • تصویر کاربر پرنیا جمعه ۱۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من در هفته چهارم بارداری هستم سونوگرافی رفتم جنین ضربان قلب نداشت بهم گفتن که دو هفته دیگه باز برا سونو گرافی برم گفتن که داخل ساک حاملگی ی کیسه زرده دیده شده میشه راهنمایی کنین که بخاطر این که ضربان نداره چیکار کنیم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      اگر تا ۶-۷ هفتگی در سونو واژینال و تا ۱۰ هفتگی سونو از روی شکم  حرکات و ضربان قلب جنین مشخص نشود. بعید است. جنین زنده باشد.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم؟

      قلب جنین در چند هفتگی تشکیل میشود؟ 

      علت تشکیل نشدن قلب جنین در دورانبارداری چیست؟

      شنیدن صدای قلب جنین در چند هفتگی است؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر آرتین دوشنبه ۱۵ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    سلام... پسر من 7 سالش هست، لوزه داره..... چند وقتی هست که بدنش حرارت داره ولی با تب سنج تب نداره و دمای بدن نرمال هست ولی وقتی به بدنش یا دستش دست میزنی حس میکنی داغه،
    گاهی اوقات هم به من میگه مامان دارو بده مثلا پام درد میکنه، الان ندودا دو سه هفته ای هست رنگش شدیدا گرفته و هر کی میبینه میپرسه کرا بچه ات سیاه داره میشه، امشب به من گفت مامان گاهی که قلبم داره میزنه یدفعه محکم میزنه من دردم میگیره، پسرم خیلی فعال هست و همش در حال ورزش کردنه، پرسیدم مامان ورزش کردنی اینجور میشی؟ گفت نه مثلا دراز کشیدم دارم حرف میزنم یا همینجوری یدفعه خیلی محکم میزنه دردم میاد... چون دو هفته ای هم هست رنگش گرفته خیلی نگران شدم باید الان چیکاز کنن
    وزنش 23، قدش 121 سنش 7 سال و دو ماه... فعالیت بدنی بالا.... غذا خوردن متوسط، خواب نسبتا کم... فقط رنگش گرفته و امشب بهم گفت بعضی وقتا قلبش مخکم گسطنه دردش میاد باید چسکار کنم لطفا راهنماییم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۵ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید احتمال کمی برای مشکل قلبی وجود دارد . پیشنهاد می کنم به  یک متخصص اطفال مراجعه کنید اگر باز شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت فوق تخصص قلب اطفال لازم است.

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر سهیل چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پسر ۸ سالم موقع امتحان دچار استرس میشه و کمی قفسش میگه درد میگیره،بردمش فوق تخصص قلب اطفال اکو و تست ورزش و هولتر ۲۴ ساعته انجام داد گفت خوبه فقط کمی پی وی سی داره در ۲۴ ساعت ۲۵۰۰ ولی تست ورزش اصلا پی وی سی نشون نمیده،هیچ علائمی هم نداره،نظرتون میخواستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۰ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      نگران نباشید 

  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام ،بنده در سونوگرافی بارداری که چند روز قبل انجام دادم و شکمی بود بهم گفتن که در هفته هفتم بارداری هستم و بارداری پوچ هستش و اصلا پل جنینی یا هیچ چیز دیگه ای مشاهده نمیشه ولی روز بعد و در یک مرکز دیگه بهم گفتن که در هفته ششم هستم و پل جنینی به اندازه 4و 4دهم میلیمتر مشاهده میشه ولی ضربان قلب شنیده نمیشه و با توجه به لکه بینیهای محدود قهوه ای که داشتم ممکنه جنین سقط شده باشه چون ضربان قلب شنیده نمیشه،این دو نظریه متفاوت با اختلاف یک روز ذهنم رو مشغول کرده،آیا ممکن هست ضربان قلب در هفته های آتی شنیده بشه؟ممنونم از وقتی که برای بیماران میگذارید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۵ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      اگر تا ۶-۷ هفتگی در سونو واژینال و تا ۱۰ هفتگی سونو از روی شکم  حرکات و ضربان قلب جنین مشخص نشود. بعید است. جنین زنده باشد.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      قلب جنین در چند هفتگی تشکیل میشود؟ 

      علت تشکیل نشدن قلب جنین در دورانبارداری چیست؟

      شنیدن صدای قلب جنین در چند هفتگی است؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر مژده سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    باعرض سلام دختر ۶ ساله ام به نظرم ضربتن قلب بالای دارد در موقع خواب ۹۰ ودر موقع بیداری وایستا گاهی اوقات ۱۱۵ وتا۱۲۴ هم رسیده است می خواستم ببینم غیر طبیعی است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      این تعداد ضربان قلب نرمال است 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      علت تپش قلب ناگهانی در کودکان و اقدامات اولیه

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر ملکشاه یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    سلام.اقا دکتر.دخترم ده ساله هستش.الان چند وقته تبش قلبش تندتند میزنه.هیچ بیماری قبلی هم نداشته.همش میگه قلبم داره تند تند میزنه.مصرف شکلات و چیپس زیاد میخوره.دستم رو قلبش میزارم خودم احساس میکنم که تند میزنه.باید چیکار کنم.بردم پیش دکتر واسش نوار قلب و آزمایش کامل نوشت.خیلی هم استرس داره همیشه بخاطر امتحانات.ممنون میشم راهنمایی کنید.مرسی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب

       تعداد ضربان قلب در کودکان با توجه به سن کودک و شرایط استراحت یا فعالیت متفاوت است

      پیشنهاد می کنم فرزندتان توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است 

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟ 

      درمان تپش قلب در کودکان + علل و علائم 

      علت تپش قلب ناگهانی در کودکان و اقدامات اولیه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر