برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
سوراخ قلب جنین

سوراخ قلب جنین در اکوی قلب ( سوراخ بین بطنی )

بعضی از مادران با نگرانی به ما مراجعه می کنند و دلیل آن تشخیص سوراخ قلب جنین در فرزندشان می باشد. شاید لازم است بدانید سوراخ قلب جنین خفیف در بسیاری از موارد خود به خود بسته می شود. اما مواردی هم هست که نیاز به تشخیص دقیق تر و مراقبت های پزشکی دارد که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

سوراخ قلب جنین ( VSD ) در دوران جنینی

ممکن است پدر و مادر از شنیدن اینکه فرزندشان دارای مشکل قلبی مادرزادی است دچار وحشت و دلشوره شوند؛ ولی دانستن اینکه بعضی از این مشکلات خیلی خطرناک نیستند و اینکه حتی بعضی از این نقایص طی بارداری یا مدتی بعد از تولد خود به خود خوب می شوند می تواند به خانواده ها کمک کند تا در طی بارداری نگرانی کمتری داشته باشند. 

نقص دیواره بین بطنی یا همان سوراخ قلب جنین از جمله مشکلات قلبی مادرزادی است که در سایز های کوچک اغلب قبل از تولد یا مدت کوتاهی بعد از تولد خود به خود خوب می شود و در سایز های بزرگتر هم اغلب با درمان هایی نظیر آنژیوگرافی یا جراحی کاملا قابل درمان هستند و کودک می تواند در نهایت زندگی طبیعی داشته باشد.

مطلب مرتبط سوراخ قلب کودکان چقدر خطرناک است؟

سوراخ قلب جنین

سوراخ قلب جنین چیست؟

قلب از چهار حفره تشکیل شده است که دو حفره در بالا به نام دهلیز و دو حفره در پایین به نام بطن وجود دارد. بطن ها محفظه های پمپاژ قلب هستند. پزشکان از سوراخ بین دو بطن به عنوان نقص سپتوم بطنی (VSD) یاد می کنند (کلمه “سپتوم” به دیواره بین دو بطن قلب اشاره دارد.).

نقص دیواره بین بطنی (VSD) یا به اصطلاح مردم سوراخ قلب، یکی از رایج ترین نقایص مادرزادی قلب است. در این بیماری، سوراخی در دیواره بین دو محفظه تحتانی قلب (بطن راست و چپ) وجود دارد. 

این سوراخ منجر به افزایش جریان خون بطرف ریه ها می شود. همچنین این سوراخ هنگام پمپاژ قلب باعث می شود مقدار از خون در هر دو جهت دیواره بین بطنی عبور کند. این بدان معناست که خون غنی از اکسیژن و خون کم اکسیژن، بر خلاف حالت نرمال با هم مخلوط شوند و از قلب به بدن و ریه ها می روند.

برخلاف سایر اشکال شدید تر نقایص مادرزادی قلب، نقص دیواره بین بطنی همیشه قبل از تولد قابل تشخیص نیست؛ به خصوص اگر سوراخ کوچک باشد.

اگر پزشک شما پس از بررسی سونوگرافی معمول شما، به ناهنجاری قلب جنین مشکوک باشد. ممکن است اکوی قلب جنین توسط متخصص اکوی قلب جنین را از شما درخواست نماید. 

این آزمایش ایمن و غیرتهاجمی است و ساختار قلب کودک شما و نحوه عملکرد آن را نشان می دهد و به ما کمک می کند تشخیص دهیم نقص دیواره بین بطنی (VSD) وجود دارد یا خیر. به عبارتی سوراخ قلب جنین در اکوی قلب در اکثر موارد نمایان می شود.

همچنین گزینه های احتمالی درمان پس از زایمان را مورد بحث و بررسی قرار می دهد و پزشک قلب جنین در صورت لزوم کودک شما را برای بقیه دوران بارداری از نزدیک تحت نظر قرار خواهد داد.

ایا سوراخ قلب جنین خوب میشود؟

اکثر نقایص دیواره بین بطنی کوچک طی ماهها و سالها به خودی خود بسته می شوند. برای نقایص دیواره بین بطنی  بزرگتر، جراحی قلب باز یا آنژیوگرافی برای بستن سوراخ هنگامی انجام می شود. البته این برای زمانی است که داروها برای کنترل علائم کافی نباشند. 

راه های درمان سوراخ قلب کودک

در سوراخ های بزرگ در اوایل نوزادی، ممکن است. کودک شما به دارو و تغذیه اضافی (کالری بالا) برای کمک به مدیریت علائم تنفسی و بهبود افزایش وزن نیاز داشته باشد.

همانطور که گفته شد ممکن است در بعضی از مواقع به جراحی و استفاده از دارو ها نیاز باشد. این موارد ممکن است در شش ماه اول بعد از تولد جنین باشد. پس از جراحی، نوزادان مبتلا به سوراخ قلب نیاز به ویزیت پیگیری منظم توسط فوق تخصص قلب کودکان دارند. اما معمولاً در نهایت زندگی سالم و طبیعی دارند.

نقطه اکوزن در جنین

درمان سوراخ قلب جنین خفیف

در ادامه توضیحاتی در مورد نقص سپتوم بطنی کوچک در حین انجام سونوگرافی قبل از تولد و تاثیر آن بر کودک ارائه شده است. در اغلب موارد هنگامی که در کلینیک قلب اطفال، اکو قبل از تولد انجام می دهیم؛ ممکن است در نهایت، نتیجه کار را اینگونه بیان کنیم که ساختار قلب کودک شما طبیعی است. اما یک سوراخ قلب جنین با ابعاد کوچک بین دو بطن وجود دارد.

این مورد برای بارداری بانوان چه معنایی دارد؟

برنامه بارداری شما با متخصصین مامایی و تیم زنان و زایمان نیازی به تغییر ندارد. سوراخ قلب کوچکی از این دست، اغلب بدون درمان بسته می شوند و ممکن است با تولد کودک شما بسته شوند. یک نقص دیواره بین بطنی کوچک اغلب مشکلی برای کودک شما در رحم یا هنگام زایمان بوجود نمی آورد.

بعد از تولد چه اتفاقی می افتد؟

ما انتظار داریم کودک شما بعد از تولد خوب شود و علائم نگران کننده ای نداشته باشد. اگر هنوز این سوراخ کوچک باز باشد. هنگامی که قلب کودک با گوشی معاینه بررسی می شود، با عبور جریان خون از سوراخ قلب صدایی به عنوان سوفل شنیده می شود. که هرچه این سوراخ کوچکتر باشد صدای سوفل شدید تر است.

پس از تولد کودک، ما به شما توصیه می کنیم. که توسط یک پزشک فوق تخصص قلب کودکان بررسی شود. ما همچنین توصیه می کنیم که کودک شما در چند هفته اول زندگی خود اکوی قلب کودکان انجام دهد. 

ممکن است برای اطمینان از بسته شدن نقص دیواره بین بطنی با توجه به نیاز، پزشک معالج توصیه کند که با فواصل زمانی مشخص کودک ویزیت و اکو قلب اطفال شود. در اغلب موارد اقدامات بعد از تولد پیگیری سرپایی بدون تجویز دارو است تا زمانی که این سوراخ کوچک بسته شود.

تاثیر سوراخ قلب جنین بر زایمان

بیشتر نوزادان مبتلا به نقص دیواره بین بطنی (VSD) می توانند به صورت طبیعی بدون نیاز به سزارین به دنیا بیایند؛ مگر اینکه توسط متخصص زنان و زایمان شما با علل دیگر نیاز به سزارین باشد که باز هم منعی از نظر قلبی برای سزارین نیست.

بطور کلی اغلب بلافاصله پس از تولد هیچ علامتی وجود ندارد. در طی یکی دو ماه اول زندگی، کودکی با نقص دیواره بین بطنی (VSD) بزرگ ممکن است؛علائمی مانند مشکل تغذیه، خواب آلودگی بیش از حد، تنفس سریع و افزایش وزن ضعیف را داشته باشد. 

هرچه سوراخ بزرگتر باشد علائم بیشتری در کودک دیده می شود. نوزاد با نقص دیواره بین بطنی کوچک ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر