برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
کبودی در کودکان

سیانوز قلبی در کودکان

سیانوز قلبی در کودکان یا همان کبودی، یکی از علائم بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک می باشد که در بین مردم این بیماری بیشتر با همان نام سیانوز قلبی شناخته می شود. دراین مقاله به طور کامل در این رابطه صحبت شده است.

بیماری سیانوز قلبی چیست؟

بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک نوعی بیماری است که از بدو تولد وجود دارد. این نوع بیماری  باعث کمبود اکسیژن در خون می شود. علامت شایع آن، پوست به رنگ مایل به آبی است که سیانوز نامیده می شود. به دلیل شایع بودن این علامت، مردم این بیماری را اصولا با اسم سیانوز قلبی در کودکان می شناسند.

مطلب مرتبط انواع بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

چندین نقص مادرزادی می توانند باعث این نوع بیماری قلبی شوند، از جمله:

در بسیاری از موارد، اگر فقط یک نقص وجود داشته باشد، سیانوز یا کبودی  قلبی در کودکان ایجاد نمی شود. اغلب بیش از یک نقص در بیماری کبودی قلبی وجود دارد.

متخصصان قلب اطفال از تست های تصویربرداری برای تأیید وجود نقصی که منجر به این بیماری قلبی می شود، استفاده می کنند. این موارد شامل تصویر برداری از قفسه سینه با اشعه ایکس و اکوی قلب می باشد. 

داروهایی می توانند به تسکین علائم سیانوز کمک کنند. در نهایت، بیشتر نوزادان برای اصلاح نقایص ایجاد کننده بیماری نیاز به جراحی دارند که موفقیت جراحی به شدت نقص بستگی دارد.

مرتبط انواع بیماری قلبی مادرزادی در نوزادان

کبودی نوزاد

عوامل خطر برای بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک

در بسیاری از موارد، یک نوزاد مبتلا به این بیماری، همراه با یک عامل ژنتیکی متولد می شود. هنگامی که سابقه خانوادگی بیماری های قلبی مادرزادی وجود دارد، نوزاد بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک می باشد. 

سندرم های ژنتیکی خاصی می توانند با نقایصی همراه باشند که باعث سیانوز قلبی در کودکان می شود. این بیماری ها شامل موارد زیر است:

در برخی موارد، عوامل بیرونی می توانند باعث این بیماری شوند. اگر یک زن باردار در معرض مواد شیمیایی سمی یا داروهای خاص باشد، ممکن است نوزاد او بیشتر در معرض نقص قلبی باشد. 

عفونت در دوران بارداری نیز عاملی برای ایجاد این نقص می باشد. دیابت بارداری با کنترل ضعیف نیز می تواند منجر به خطر بالاتر ابتلا به بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک در نوزاد شود.

سیانوز شیرخوار

نقایصی که باعث بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک می شوند

بسیاری از نقایص فیزیکی در قلب می توانند باعث سیانوز قلبی در کودکان شوند. برخی از نوزادان ممکن است با نقص های زیادی به دنیا بیایند. دلایل شایع آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

تترالوژی فالوت

تترالوژی فالوت شایع ترین علت بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک است که ترکیبی از چهار نقص مختلف می باشد. تترالوژی فالوت شامل موارد زیر است:

نقص ها منجر می شوند که خون اکسیژن دار و خون بدون اکسیژن با هم مخلوط شده و در سراسر بدن پمپ گردد.

جابجایی عروق بزرگ

در نوزادان مبتلا به جابجایی عروق بزرگ، دریچه های ریوی و آئورت با شریان های خود تغییر وضعیت داده اند. این حالت منجر به انتقال خون با اکسیژن کم، از طریق آئورت به بقیه بدن می شود. این خون در واقع باید از طریق شریان ریوی به ریه ها برود.

آترزی دریچه ی تریکوسپید یا سه لتی

در این نقص، دریچه سه لتی قلب به طور غیر طبیعی رشد کرده یا به طور کامل از بین رفته است. این امر باعث اختلال در جریان طبیعی خون می شود. در نتیجه خون با اکسیژن کم به بدن منتقل می شود.

اتصال کاملا غیرطبیعی وریدهای ریوی

این حالت زمانی اتفاق می افتد که ورید هایی که خون با اکسیژن بالا از ریه ها به قلب می رسانند، به دهلیز راست متصل شوند. در حالت عادی این وریدها باید به دهلیز چپ متصل شوند. این نقص ممکن است با انسداد این وریدها بین ریه ها و قلب همراه باشد.

کبودی دست یکی از علائم بیماری سیانوز

علائم سیانوز قلبی در کودکان

همانطور که قبلا گفته شد علامت کلاسیک و ملموس این بیماری مادرزادی قلب، سیانوز یا رنگ آبی و کبود پوست است. این حالت اغلب در لب ها، انگشتان دست پا یا انگشتان رخ می دهد. یکی دیگر از علائم شایع آن، دشواری در تنفس به ویژه پس از فعالیت بدنی می باشد.

در برخی کودکان ممکن است سطح اکسیژن بسیار پایین بیاید. در نتیجه، آن ها مضطرب می شوند، پوستشان آبی می گردد و ممکن است بیش از حد نفس بکشند.

سایر علائم بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک دقیقاً به نقص فیزیکی بستگی دارد که در ادامه آورده شده است.

علائم تترالوژی فالوت

علائم جابجایی عروق بزرگ

علائم آترزی دریچه تریکوسپید یا سه لتی

علائم اتصال کاملا غیرطبیعی وریدهای ریوی بدون انسداد

علائم اتصال کاملا غیرطبیعی وریدهای ریوی با انسداد

کبودی قلبی

تشخیص بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک

علائمی مانند سیانوز، ضربان قلب سریع و صداهای غیرطبیعی قلب می تواند پزشک کودک را به وجود نقص قلبی سوق دهد. مشاهده علائم برای تشخیص کافی نیست. برای تشخیص وجود کدام نقص، پزشک کودک برای تأیید تشخیص از تست هایی استفاده می کند.

با عکس از قفسه سینه با اشعه ایکس، قلب و محل قرارگیری وریدها و شریان ها نشان داده می شود. برای به دست آوردن تصویر دیگری از قلب، ممکن است پزشک کودک، انجام اکوکاردیوگرافی را توصیه کند. 

کاتتریزاسیون قلبی یک تست تهاجمی می باشد که اغلب برای بررسی فضای داخلی قلب لازم است. این تست شامل انتقال یک لوله کوچک یا کاتتر به داخل قلب از کشاله ران یا بازو است.

درمان بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک

درمان سیانوز قلبی در کودکان بسته به شدت علائم ممکن است لازم باشد یا نباشد. در بسیاری از موارد، در نهایت انجام جراحی برای اصلاح نقایص فیزیکی قلب ضروری است.

هنگامی که نقص بسیار خطرناک باشد، ممکن است نیاز به عمل جراحی سریع پس از تولد باشد. در موارد دیگر، جراحی می تواند تا بزرگتر شدن کودک به تأخیر بیفتد. گاهی اوقات، بیش از یک عمل جراحی لازم است.

اگر جراحی به تأخیر بیفتد، ممکن است به کودک داروهایی برای درمان بیماری داده شود. داروها می توانند به موارد زیر کمک کنند:

  • دفع مایعات اضافی از بدن
  • پمپاژ بهتر قلب
  • باز نگه داشتن عروق خونی
  • تنظیم ریتم های غیر طبیعی قلب

اطلاعات لازم درباره ی کودکان مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک بر اساس شدت نقص زمینه ای متفاوت است. در موارد خفیف، کودک ممکن است با حداقل داروها یا سایر درمان ها بتواند یک سبک زندگی عادی داشته باشد.

موارد شدیدتر نیاز به جراحی دارند. پزشک کودک در زمینه بهترین روش درمانی برای کودک شما تلاش خواهد کرد. آن ها می توانند در مورد نیاز های کودک شما و در صورت نیاز به اقدامات بعدی با شما صحبت کنند.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب جنین و اطفال

جهت مطالعه بیشتر می توانید به منابع زیر مراجعه بفرمایید.

https://www.cincinnatichildrens.org/health/c/cyanosis

https://www.childrenshospital.org/conditions-and-treatments/conditions/c/cyanosis

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر صدرا چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام.
    پسرم هشت ماهه
    چندوقت یکبار زبونش سیاه میشه مخصوصا زمانی که انارمیخوره
    یا قطره آهن و مولتی که بهبهش میدم بیشتر میشه؟
    علت چیه؟ممکنه از قلبش باشه؟
    آماده میخوره لبش هم سیاه میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۵ آبان ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم فرزندتان توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است 

  • تصویر کاربر Moo پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    ببخشید بچمون ۴۰ روزشه ؛تو این ۴۰ روز دو سه بار که حمومش کردیم موقع حموم کردن بچه رو رو دستمون قرار دادیم رو به شکمش طوریکه سرش رو به پایین بوده که متوجه شدیم دست ها و پاهاش سیاه میشه ،یکی دوبار هم موقعی که آروغش رو گرفتیم تو همین پوزیشن قرارش دادیم دادیم همین اتفاق افتاد به نظرتون دلیلش چی میتونه باشه؟ببریمش دکتر ؟چه دکتری؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم فرزندتان توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است 

  • تصویر کاربر درد سه شنبه ۲۹ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بچم ۱۲ سالشه و سینه درد شدید دارم و شب ها شکمش ورم میکنه و تنگی نفس داره تورو خدا یه راه کاری بدین داره از درد میمیره شکمش آنقدر ورم میکنه انگار میخواد بترکه لطفا یه راه کاری بدین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید احتمال کمی برای مشکل قلبی وجود دارد . پیشنهاد می کنم به  یک متخصص اطفال مراجعه کنید اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است.البته بنظر مشکل فرزندتان گوارشی است. 

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر آلا یکشنبه ۲۰ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من تازگی زایمانکردم وقتی باردار بودم تو ماه هفتم ک سنو دادم گفتن قلب جنین مشکل داره سیانوتیک قلبی داشت عکسای اکو رو براتون فرستادم شما هم گفتین ک مشکلش خیلی زیاده وقتی زایمان کردم متاسفانه بچم بعد دو روز از پیشمون رف منو شوهرم هیچ مشکل قلبی نداریم تو خانواده دوتامونم این مشکل وجود نداره اصلا
    میشه راهنمایی کنید ک چی باعث شده ک جنین این مشکل و پیدا کرد منظورم از تغذیه یا چیز دیگ ای بوده ک حداقل تصمیم ب بارداری گرفتم باز همین مشکل ب وجود نیاد
    ممنونم از پاسختون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۹ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      اغلب برای ایجاد مشکل قلبی مادرزادی هیچ علتی پیدا نمی شود در بعضی از مقالات نوشته اند اگر در طول بارداری قرص اسید فولیک مصرف شود احتمال بروز مشکلات قلبی تا حدودی کاهش پیدا میکند

    2. تصویر کاربر آلا یکشنبه ۲۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      خیلی ممنون از پاسختون آقای دکتر موفق باشید
    3. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۰ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام 

      خواهش میکنم 🌹

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر اسکندری سه شنبه ۱۵ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب ، دخترم ۳ سالشه یه مقدار سرما خورده به دکتر کودکان مراجعه کردیم بعد از معاینه قلب با گوشی ، فرمودن ضربان قلبش نا منظم هست لطفا بیمارستان مفید مراجعه کنید و یه نوار قلب از بچه بگیرید تا خیالتون راحت بشه ، بعد از مراجعه به بیمارستان مفید و گرفتن نوار قلب دکتر ها گفتن نوار قلب مشکلی نداره و ضربان قلب منظم هست ، الان سه شبه دخترم نمی تونه بخوابه مدام سرفه میکنه و این سرفه ها منتهی به بالا آوردن میشه ، پارسال هم دقیقا همین مشکلو داشت البته بدون ضربان نامنظم قلب ، متخصص کودکان فرمودن با توجه به سابقه آسم مادر بچه هم آلژی تنفسی داره و به مدت دو هفته براش اسپری آسم تجویز کردن بعد از استفاده حالش خیلی بهتر شده بود اما موقع دویدن یا فعالیت زیاد بچهه سرفه می افته و گاهی منتهی به بالا آوردن میشه ، می خواستم بپرسم این علائم ممکنه حاکی از مشکلات قلبی باشه ؟، و اینکه نیاز به اکو قلب هست یا خیر ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۵ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      با توجه به شرح حالی که فرمودید احتمالاً مشکل ضربان قلب فرزندتان به خاطر مشکل فعلی وی است توصیه می کنم اگر بعد از  برطرف شدن این مشکلات  فعلی باز هم ضربان قلب فرزندتان بالا بود یا نامنظم بود حتماً به یک فوق تخصص قلب اطفال مراجعه بفرمایید

  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۶ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    با سلام
    من هفته 35 بارداری را تمام کردم. در معاینات مشخص شد که قلب جنین کمی نامرتب میزند. سونوی بیوفیزیکال، تست NST و اکوی قلب جنین را انجام دادم و همه این موارد نرمال بود. از آن پس هر روز به پزشک مراجعه کردم و صدای قلب جنین بررسی شد. ضربان قلب افت کمتر از 130 ندارد اما نامرتبی ها فکرم را درگیر کرده. آیا این مورد خطرناک می باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۶ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      اغلب خطرناک نیست ولی جهت اطمینان بیشتر پیشنهاد می کنم به تهران بیمارستان مرکز طبی اطفال مراجعه بفرمایید

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی داشتید پاسخگو هستم

      آریتمی قلب جنین چقدر خطرناک است؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر سوفیا چهارشنبه ۲۹ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من وقتی دخترم به دنیا اومد چند ساعت بعدش تو بیمارستان متوجه شدم که دست و پاهایش آبی شده و خودشم انگار که سردش باشه می‌لرزید آزمایش گرفتن گفتن که
    قند خونش پایینه و بستری کردن و بعد که آوردیم خونه وقتی گریه میکرد کمی کبود میشد تا ده روزگی دیگه زیاد کبود نمیشد ولی باز از یک ماهگی وقتی که بغل میگیرمش باز کبود میشه الان چهار ماهه است و هنوز وقتی بغل میگیرمش کبود میشه ،تازگی هم داره علت میزنه و وقتی رو شکمش می‌خوابه بین کتف ها کبود میشه،میخواستم بدونم مشکل قلبی داره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۹ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      با توجه به شرح حالی که فرمودید احتمال کمی برای مشکل قلبی وجود دارد ولی فرزند شما باید توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      سیانوز قلبی در کودکان

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

    2. تصویر کاربر سوفیا چهارشنبه ۲۹ تیر ۱( 1 سال پیش)
      باعرض سلام و احترام ،البته آقای دکتر من زمان بارداری به دلیل ntبالا گفتن احتمال سندرم داون هست ولی با آزمایش آمینیو سنتز رد شد ولی چون ntبالا بود فرستادن اکو قلب جنینی اونجا دکتر شل بودن متوسط یکی از دریچه هارو تشخیص دادن،حدود سه ماهگی دخترم بهش شیر خشک دادم بالا آورد بردیم بیمارستان سطح اکسیژن کم بود و بی حالم بود چند روز بستری شد و گفتن که عفونت داره،و اکو هم انجام دادن ولی چون برا بزرگسالان بود گفتن که زیاد چیزی معلوم نیست ولی ی سوراخ دیده میشه,ولی متاسفانه عکس هردو اکو هم جنینی و هم سه ماهگی بیمارستان مونده که براتون ارسال کنم ،نمیدونم که برم بهم میدم یا نه
    3. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۹ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باز هم عرض می کنم فرزندتان توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است

      نیازی به ارسال گزارش اکو نیست

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نصیری یکشنبه ۱۲ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    نوزادتازه بدنیا امده یکی از دریچه های قلبش تشکیل نشده امکان درمان داره لطفا رود جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۲ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      لطفاً گزارش قلب فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم

  • تصویر کاربر امامی جمعه ۱۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    سلام
    مادرکودک هفت ماهه ای درخواست کمک داره میخواستم ببینم وضعیت بیمار چطوره؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
    مادر میگه یکبار عمل کرده دوباره باید از زاهدان برای عمل بیارنش تهران
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۰ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      وضعیت گزارشات ارسالی خوب است باید به طور سرپایی پیگیری مراحل بعدی درمان فرزندتان باشید. حتما نیاز به اقدامات درمانی تکمیلی دارد

  • تصویر کاربر سعیده شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام ،آقای دکتر ،دختر من ۲ ماهش هست ،چند روزی هست که در طول روز نواحی دور لب و دست و پا ی دخترم یکدفعه کبود می شود و حالت تنگی نفس بهش دست میده ،ببخشید میشه کمکم کنید ،ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۴ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      فرزند شما باید توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      سیانوز قلبی در کودکان

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

       

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر