برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
آیا سوراخ بودن قلب نوزاد خطرناک است؟

سوراخ قلب نوزاد ASD چقدرخطر دارد؟

یکی از شایعترین سوراخ های قلبی ای اس دی ( ASD )است که ممکن است هر نوزادی با آن متولد شود ای اس دی یکی از بیماری های مادرزادی قلب است. به طور معمول، این بیماری سوراخ بودن قلب نوزاد هم نامیده می شود.

ای اس دی یا نقص دیواره بین دهلیزی چیست؟(ASD)

نقص دیواره بین دهلیزی یا ای اس دی  نوعی نقص مادرزادی در قلب است که در آن یک سوراخ در دیواره یا تیغه بینابینی حفرات بالایی (دهلیزهای) قلب وجود دارد. عموما مردم این بیماری را به اسم سوراخ بودن قلب نوزاد می شناسند.

اندازه یک سوراخ ممکن است متفاوت باشد و ممکن است به خودی خود بسته شود یا نیاز به جراحی داشته باشد. نقص دیواره دهلیزی یکی از انواع نقص مادرزادی قلب است که در بدو تولد ممکن است وجود داشته باشد.

همانطور که قلب کودک در دوران جنینی ساخته می شود، به طور معمول چندین سوراخ در دیواره بین اتاق های فوقانی قلب (دهلیز) بوجود می آید. این سوراخ ها معمولاً در دوران بارداری یا اندکی پس از تولد بسته می شوند.

اگر یکی از این دهانه ها بسته نشود، سوراخی باقی می ماند و به آن نقص دیواره بین دهلیزی می گویند. این سوراخ مقدار خونی که بطرف ریه می رود را افزایش می دهد و با گذشت زمان ممکن است به رگ های خونی ریه آسیب برساند. 

آسیب به رگهای خونی در ریه ها ممکن است در بزرگسالی مشکلاتی مانند فشار خون بالای عروق ریه ها و نارسایی قلبی را ایجاد کند. سایر مشکلات ممکن است شامل ضربان غیر طبیعی قلب و افزایش خطر سکته مغزی باشد.

ای اس دی یا ASD چه تأثیری بر قلب می گذارد؟

به طور معمول، سمت چپ قلب فقط خون را به کل بدن پمپاژ می کند و سمت راست قلب فقط خون را به ریه ها پمپ می کند. در کودک مبتلا به ASD ، خون می تواند از طریق سوراخ موجود در بین حفرات بالایی قلب از دهلیز چپ به محفظه فوقانی سمت راست (دهلیز راست) عبور کرده و به طرف رگ های ریوی رفته و از قلب خارج شود.

اگر ASD بزرگ باشد، خون اضافی که به رگ های ریوی پمپ می شود باعث می شود قلب و ریه ها بیشتر کار کنند و عروق ریه می توانند به تدریج آسیب ببینند.

اگر سوراخ کوچک باشد، ممکن است علائم یا مشکلی ایجاد نکند. بسیاری از بزرگسالان سالم هنوز یک سوراخ کوچک باقی مانده در دیواره بین دهلیزها دارند که به آن Patent Foramen Ovale) PFO) می گویند.

سوراخ بودن قلب نوزاد چگونه بر فرزندم تأثیر می گذارد؟

کودکان مبتلا به سواج قلب نوع ای اس دی  یا ASD اغلب هیچ علائمی ندارند. اگر سوراخ کوچک باشد، علائمی ایجاد نمی کند زیرا قلب و ریه ها مجبور نیستند بیشتر کار کنند. اگر سوراخ آن بزرگ باشد، تنها یافته غیرطبیعی ممکن است سوفل (صدایی که با استتوسکوپ شنیده می شود) و سایر صداهای غیرطبیعی قلب باشد. 

در كودكان مبتلا به ASD بزرگ، خطر اصلی رگهای خونی در ریه ها است زیرا خون بیش از حد طبیعی در آنجا پمپ می شود. با گذشت زمان، معمولاً سالها، این ممکن است باعث آسیب دائمی به رگهای خونی ریه شود.

علائم سوراخ بودن قلب نوزاد یا ای اس دی

بسیاری از نوزادانی که با نقص دیواره بین دهلیزی یا ای اس دی متولد شده اند هیچ علائم و نشانه ای ندارند. علائم و نشانه ها می توانند از بزرگسالی شروع شوند. علائم و نشانه های نقص دیواره دهلیزی می تواند شامل موارد زیر باشد:

PFO

تشخیص ای اس دی یا ASD

با شنیدن سوفل قلبی یا همان صدای اضافه در قلب نوزاد در حین چکاپ ممکن است پزشک شما یا فرزندتان به نقص سپتوم دهلیزی یا نقص قلبی دیگر مشکوک شود. در صورت مشکوک بودن به نقص قلب، پزشک ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را درخواست کند ازجمله :

اکوی قلب کودک

این آزمایش معمولاً برای تشخیص ای اس دی یا نقص سپتوم دهلیزی است. از امواج صوتی برای تولید تصویری از قلب استفاده می شود. این به پزشک شما اجازه می دهد حفرات قلب شما را ببیند و قدرت پمپاژ آنها را اندازه گیری کند.

این آزمایش همچنین دریچه های قلب را بررسی می کند و علائم نقایص قلبی را جستجو می کند. پزشکان همچنین می توانند از این آزمایش برای ارزیابی وضعیت شما و تعیین برنامه درمانی شما استفاده کنند.

عکس با اشعه ایکس از قفسه سینه

این کار به پزشک کمک می کند تا وضعیت قلب و ریه های شما را ببیند. با اشعه ایکس می توان شرایط دیگری غیر از نقص قلب را شناسایی کرد که ممکن است علائم یا نشانه های شما را توضیح دهد.

نوار قلب

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کند و به شناسایی مشکلات ریتم قلب کمک می کند.

کار های لازم برای انجام نوار قلب کودکان در ASD

آنژیوگرافی ( کاتتریزاسیون )ای اس دی یا  ASD 

یک لوله نازک و انعطاف پذیر (کاتتر) به داخل رگ خونی در کشاله ران یا بازو وارد شده و به قلب شما هدایت می شود. از طریق کاتتریزاسیون، پزشکان می توانند بیماری های قلبی مادرزادی را تشخیص دهند، میزان قدرت پمپاژ قلب شما را آزمایش کنند، عملکرد دریچه قلب را بررسی کرده و فشار خون در ریه های شما را اندازه گیری کنند.

با این حال، این آزمایش معمولاً برای تشخیص نقص سپتوم دهلیزی لازم نیست. پزشکان همچنین ممکن است از روش های کاتتریزاسیون برای ترمیم نقص قلبی استفاده کنند.

ام آر آی MRI  

این کار با استفاده از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی تصاویر سه بعدی از قلب و سایر اندام ها و بافت های بدن شما ایجاد می کند. اگر اکوکاردیوگرافی نتواند به طور قطعی نقص سپتوم دهلیزی یا شرایط مربوط به آن را تشخیص دهد ، پزشک ممکن است درخواست MRI کند.

سی تی اسکن

در این کار از یک سری اشعه ایکس برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب شما استفاده می کند. اگر اکوکاردیوگرافی به طور قطع نقص سپتوم دهلیزی را تشخیص نداده باشد، می تواند برای تشخیص سوراخ بودن قلب نوزاد و نقایص مادرزادی قلب استفاده شود.

تشخیص بیماری ای اس دی در ASD در کودکان

درمان سوراخ بودن قلب نوزاد

بسیاری از نقایص سپتوم دهلیزی در دوران کودکی خود به خود بسته می شوند. برای کودکانی که بسته نمی شوند، برخی از نقص های کوچک دیواره بین دهلیزی ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. اما بسیاری از نقایص دیواره بین دهلیزی در نهایت نیاز به جراحی دارند.

نظارت و پیگیری پزشکی

اگر شما یا فرزندتان نقص سپتوم دهلیزی دارید، ممکن است متخصص قلب شما آن را برای مدتی تحت نظر داشته باشد تا ببیند آیا به خودی خود بسته می شود یا خیر. 

پزشک شما تصمیم می گیرد که شما یا فرزندتان چه زمانی به درمان احتیاج دارید، بسته به شرایط شما و اینکه شما یا فرزندتان نقص قلبی مادرزادی دیگری دارید این زمان و روش درمان متفاوت است.

جراحی

بسیاری از پزشکان برای جلوگیری از عوارض بعدی توصیه می کنند نقص دیواره بین دهلیزی متوسط تا بزرگ را که در دوران کودکی یا بزرگسالی تشخیص داده شده است، اصلاح کنید. با این حال، اگر فشار خون شدید ریوی دارید، جراحی توصیه نمی شود زیرا ممکن است وضعیت را بدتر کند.

برای بزرگسالان و کودکان، جراحی شامل بسته سوراخ با دوختن و یا وصله دهی غیرطبیعی بین دهلیزها است. پزشکان وضعیت شما را ارزیابی می کنند و تعیین می کنند که از کدام دو روش زیر استفاده کنید:

کاتتریزاسیون قلب در ASD

پزشکان یک لوله نازک و قابل انعطاف (کاتتر) را به داخل رگ خونی در کشاله ران وارد کرده و با استفاده از تکنیک های تصویربرداری آن را به سمت قلب هدایت می کنند. از طریق کاتتر، پزشکان یک پچ یا شاخه مش برای بستن سوراخ را در آن قرار می دهند. 

بافت قلب در اطراف مش رشد می کند و سوراخ را به طور دائمی مهر و موم می کند. از این نوع روش ها فقط برای ترمیم نقص سپتوم دهلیزی در نوع ثانویه استفاده می شود. برخی از نقایص بزرگ سپتوم دهلیزی ثانویه ممکن است نیاز به جراحی قلب باز داشته باشد.

ای اس دی و یا جراحی برای ترمیم سوراخ بودن قلب جنین

عمل قلب باز در ASD

این نوع جراحی با بیهوشی عمومی انجام می شود و نیاز به استفاده از دستگاه قلب و ریه است. از طریق برش در قفسه سینه، جراحان از وصله هایی برای بستن سوراخ استفاده می کنند. 

این روش تنها راه اصلاح نقص دهلیزی اولیه، سینوس ونوز و سینوس کرونر است. این روش را می توان با استفاده از برش های کوچک (جراحی با حداقل تهاجم) و با استفاده از یک ربات برای برخی از انواع نقص دیواره دهلیزی انجام داد.

داروها

داروها سوراخ را ترمیم نمی کنند، اما ممکن است از آنها برای کاهش برخی از علائم و نشانه های همراه با نقص دیواره دهلیزی استفاده شود. همچنین ممکن است از داروها برای کاهش خطر عوارض بعد از جراحی استفاده شود.

داروها ممکن است شامل داروهای منظم نگه داشتن ضربان قلب (مسدود کننده های بتا) یا کاهش خطر لخته شدن خون (داروهای ضد انعقاد خون) باشند.

پیشگیری از ای اس دی سوراخ بودن قلب جنین

پیشگیری از ای اس دی

در بیشتر موارد، نمی توان از سوراخ بودن قلب جنین پیشگیری کرد. اگر قصد باردار شدن دارید، با متخصص زنان خود برنامه ریزی کنید. این برنامه ریزی باید شامل موارد زیر باشد:

1- آزمایش ایمنی در برابر سرخچه. اگر ایمنی ندارید، در مورد واکسیناسیون از پزشک خود سؤال کنید.

2- مراقبت از شرایط فعلی سلامتی و داروهای خود. شما باید برخی مشکلات سلامتی مثل دیابت یا فشلر خون را در دوران بارداری کنترل کنید. همچنین ممکن است پزشک قبل از بارداری برخی از داروها را تنظیم یا قطع کند.

3- بررسی سابقه پزشکی خانوادگی خود. اگر سابقه خانوادگی نقایص قلبی یا سایر اختلالات ژنتیکی دارید، صحبت با یک مشاور ژنتیک را در نظر بگیرید تا خطر احتمالی را تشخیص دهد.

انواع دیگری از سوراخ قلب نوزاد نیز وجود دارد که در مقالات زیر توضیح داده شده

سوراخ قلب کودکان VSD چقدر خطرناک است؟ 

درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب اطفال و جنین 

جهت مطالعه بیشتر در خصوص ASD می توانید زیر استفاده نمایید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر