برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
بیماری های مادر

بیماریهای مادر و اثر آن بر قلب جنین

وجود برخی از بیماری های مادر در هنگام بارداری ممکن است بر روی جنین تاثیر بگذارد. در این مقاله در رابطه با این بیماری ها و تاثیر آن بر روی قلب و دیگر اندام های جنین صحبت شده است.

آیا بیماری های مادر می تواند روی فرزند تاثیر بگذارد؟

گاهی اوقات ابتلا به برخی از بیماری ها باعث‌ افزایش بروز نقص مادرزادی و بروز مشکلی در سلامتی نوزاد می شود.

دیابت، چاقی مادر، بیماری خود ایمنی مادر، بیماری فنیل کتون یوریای مادران، سابقه ی بیماری قلبی در خانوادگی، تنها تعداد کمی از بیماری هایی هستند که دارا بودن آن ها توسط مادر می توانند نتیجه مطلوبی در بارداری نداشته باشند.

تشخیص به هنگام این بیماری ها می تواند تا حد زیادی تاثیرات آن را بر نوزاد کاهش دهد. در این مقاله در رابطه با بیماری هایی که مستقیم روی قلب و یا بطور کلی بر روی جنین تاثیر می گذارند صحبت شده است.

مطلب مرتبط دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

بیماری های مادر که مستقیم روی قلب جنین تاثیر می گذارد

تعدادی از بیماری های مادران می توانند به طور مستقیم بر روی قلب جنین تاثیر بگذارند و موجب بروز بعضی از بیماری ها بر روی نوزاد متولد شده شوند.

1- بیماری خود ایمنی مادران

آریتمی بلوک کامل ضربان قلبی ( مستقل از هم ضربان  داشتن حفرات بالایی و پایینی قلب) تقریبا در ۴ درصد از این بارداری ها رخ می دهد؛ مخصوصا هنگامی که آنتی بادی های خود ایمنی در مادر بدون علامت یا با علامت تشخیص داده می شود.

اگر فرزند قبلی مادر دچار بلوک کامل ضربان قلبی شده باشد، خطر بروز بلوک کامل ضربان قلبی در بارداری بعدی تقریبا ۱۹ درصد است. 

سایر ناهنجاری های قلبی عروقی مربوط به آنتی بادی های مادر عبارت است از: میوکاردیت یا التهاب عضله قلب، کاردیومیوپاتی یا ناهنجاری ساختمانی عضله قلب، فیبرولاستوز اندوکارد یا کاهش انعطان پذیری لایه داخلی عضله قلب، آریتمی های بطنی و دیسپلازی (تشکیل نشدن) دریچه های دهلیزی بطنی یا دریچه های نیمه هلال.

2- بیماری فنیل کتون یوریای مادر

فنیل کتون یوریای مادران (PKU) که در آن سطح سرم فنیل آلانین بیشتر از ۱۵ میلی گرم در دسی لیتر است، خطر ابتلا به بیماری های مادرزادی قلبی را در جنین بین ۱۰ تا ۱۵ برابر افزایش می دهد.

اگر سطح فنیل آلانین مادر قبل از بارداری و در طی سه ماهه اول بارداری کمتر از ۶ میلی گرم در دسی لیتر باشد، خطرات بروز بیماری های مادرزادی قلبی کم تر خواهد بود.

با این حال، اگر سطح آن از ۱۰ میلی گرم در دسی لیتر بیشتر باشد، انجام اکوی قلب جنین الزامی خواهد بود.

3- سابقه خانوادگی بیماری قلبی مادرزادی

به طور کلی، تخمین ابتلای جنین به بیماریهای مادرزادی قلبی، هنگام وجود بیماریهای مادرزادی قلبی در مادر ۷.۵ برابر، هنگام بیماریهای مادرزادی قلبی در پدری  ۲.۲  برابر و وجود بیماریهای مادرزادی قلبی در فرزندان قبلی حدود ۲ تا ۶ برابر است؛ که بسته به نوع بیماری در این وابستگان احتمال بروز در این بارداری متفاوت است.

4- چاقی مادر

شیوع چاقی، که به عنوان شاخص توده بدنی (BMI) و در مقیاس بزرگتر یا مساوی ۳۰ در نظر گرفته می شود، با سرعت زیادی در بین مادران در حال افزایش است.

این افزایش وزن تقریبا خطر ناچیزی ایجاد می کند. میزان خطر برابر است با: ۱.۱۸ برابر برای مادران چاق با BMI 30 و ۱.۴۰ برابر برای مادران چاق با شاخص BMI است.

در صورت چاق بودن مادر، بیشتر این نقایص، نقص دیواره بین دهلیزی ویا بطنی است. با توجه به کم بودن مقدار خطر، انجام غربالگری دقیق قلب به جای اکوی قلب جنین منطقی تر است.

چاقی مادر و اثر آن بر نوزاد

بیماری های مادر که بطور کلی بر جنین تاثیر می گذارد.

1- دیابت مادر

یکی از بیماری های مادر که نیاز به توجه بالا دارد دیابت است. به افراد دیابتی که قصد بارداری دارند و زنانی که به دیابت حاملگی دچار می شوند (دیابتی که در دوران بارداری رخ می دهد) توصیه می شود که شرایط را در دوران بارداری به دقت کنترل کنند. 

افزایش قند خون، به خصوص در سه ماهه اول، می تواند باعث بروز نقص مادرزادی و سقط جنین شود.

دیابت بارداریی که در اواخر بارداری شروع می شود، به طور معمول خطر کمتری نسبت به دیابت از قبل بارداری یا دیابت سه ماهه اول بارداری دارد. این مورد می تواند منجر به تولد یک نوزاد چاق شود.

سلامت نوزادان مبتلا به ماکروزومی ممکن است مختل شود. از جمله ی این مشکلات می توان آسیب به شانه های آنها در حین انجام زایمان را نام برد.

به دلیل تولید انسولین اضافی به وسیله ی پانکراس ( لوزالمعده) کودک، این نوزادان ممکن است در هنگام تولد سطح قند خون بسیار کمی داشته باشند. همچنین در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات تنفسی هستند.

این نوع نوزادان در آینده تبدیل به بزرگسالانی می شوند. که در معرض خطر چاقی و همچنین در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ (یا دیابت بزرگسالی) هستند.

دیابت در مادر و اثر بر رشد قلب جنین

2- توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز از بیماری های مادر است که ناشی از انگل است که ممکن است در مدفوع گربه یا گوشت های نپخته وجود داشته باشد. 

توکسوپلاسموز به ندرت در بزرگسالان علائمی شدیدتر از آنفلوآنزا ایجاد می کند. ولی مادر بارداری که در حین بارداری و یا درست قبل از بارداری آلوده شده است؛ می تواند این عفونت را به جنین منتقل کرده و سلامت فرزند متولد نشده خود را به خطر بیندازد.

این نوزادان اغلب دچار عفونت چشم، بزرگ شدن کبد و طحال، یرقان (زردی پوست و چشم) و ذات الریه هستند. 

حتی برخی از این نوزادان در طی چند روز پس از تولد می میرند و کسانی که زنده می مانند نیز ممکن است دچار ناتوانی های ذهنی، اختلال شدید در بینایی، فلج مغزی، تشنج و دیگر مشکلات جدی شوند.

3- سرخجه (روبلا)

سرخجه که به آن سرخک آلمانی نیز گفته می شود، به دلیل واکسن ایجاد شده در سال ۱۹۶۹ تقریبا در جهان از بین رفته است. با این وجود، همچنان خطر ابتلا به سرخجه در دوران بارداری به عنوان بیماری مادر وجود دارد.

در حالی که این بیماری فقط برای مدت یک هفته یا بیشتر باعث ناراحتی و ابتلا در مادر می شود. تاثیر آن بر نوزاد متولد شده می تواند بسیار جدی تر باشد.

نقایص مادرزادی ناشی از عفونت سرخجه ی مادرزادی شامل نقایص چشمی مانند آب مروارید، گلوکوم و کوری، ناشنوایی، نقص قلبی‌ مادرزادی و عقب ماندگی ذهنی است. در مجموع، این شرایط سندرم سرخجه مادرزادی (CRS) نامیده می شود.

سرخچه مادر و اثر بر جنین

4- سیتومگالوویروس 

سیتومگالوویروس (CMV) یک ویروس بسیار شایع است که به طور معمول پس از قرار گرفتن در بدن، بدون ایجاد هیچ مشکلی در بدن خفته باقی می ماند. 

این ویروس می تواند برای جنین و یا افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند، مشکلات جدی ای را ایجاد کند.

نوزادانی که قبل از تولد به CMV آلوده شده اند؛ در معرض خطر نقص های متعددی مانند میکروسفالی (کوچک بودن اندازه ی سر)، هپاتومگالی (بزرگ شدن کبد)، یرقان (زرد شدن رنگ‌ پوست و چشم)، کم خونی (پایین بودن شمار خون)، ذات الریه، تشنج، از دست دادن بینایی و از دست دادن شنوایی و سایر موارد جدی هستند. 

حتی كودكانی كه بدون هیچ یک از این نقایص متولد شده اند ممکن است بعد ها با كاهش شنوایی جزئی، ضعف در بینایی، برخی از مشكلات رشد و مشکل در یادگیری مواجه شوند.

5- استرپتو کوک نوع B 

استرپتوکوک نوع بی (GBS) یک بیماری باکتریایی است که می تواند باعث ایجاد عفونت هایی شود که زندگی نوزاد را تهدید کند. نوزادان در معرض خطر بیماری های مادر، ممکن است دچار سپسیس (عفونت خونی)، ذات الریه و یا مننژیت شوند.

استرپ نوع B در زنان باردار می تواند باعث بروز عفونت مثانه، عفونت های رحمی (آمنیونیت، آندومتریت) و مرده زایی (CDC) شود. استرپتوکوک نوع B با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

6- تیروئید

از بیماری های مادر که  در زنان باردار بسیار شایع هست .اختلالات تیروئید، به ویژه کم کاری تیروئید (کمبود هورمون تیروئید)، با کاهش ضریب هوشی در نوزادان و افزایش میزان سقط جنین و نقص مادرزادی در صورت عدم درمان ارتباط دارد. 

برای درمان کم کاری تیروئید از داروهای هورمونی مصنوعی استفاده می شود. ساختار شیمیایی این داروها با هورمون طبیعی تقریبا یکسان است و به طور کلی مصرف آنها ایمن در نظر گرفته می شود. 

اگر قصد باردار شدن دارید، بهتر است تیروئید خود را به خصوص در رابطه با کم کاری آن، مورد بررسی و غربالگری قرار دهید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ساره چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من پارسال و امسال دوتا سقط داشتم که هر دو قلب جنین در دوازده هفته ایستاد قلب جنین تشکیل شده بود و حتی در سونوی nt هم هیچ مشکلی نداشت ولی در سونوی بعدی گفتن که قلب جنین نمیزنه نه خودم و نه شوهرم مشکل خاصی نداریم و غلظت خون هم ندارم میشه بگید دلیلش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۸ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم به یک مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر مراجعه بفرمایید این مشکل نیاز به بررسی کامل دارد و شاید نیاز به مداخله درمانی داشته باشد 

  • تصویر کاربر آیناز پنجشنبه ۸ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 117 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.خانمی که نزدیک دو ساله عمل پیوند قلب داشته و الان ناخواسته باردار شده آیا اگه بخوادسقطش کنه براش خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۸ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      این سوال را از پزشک معالج سوال بفرمایید 

  • تصویر کاربر ماریا پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر. من نوزاد دختر ۲۳ روز دارم که در دوره باری داری هیچ مشکلی از نظر قبل نداشت بعد ب دنیا آمدن فهمیدیم مشکل قلبی داره اکو گرفتم گفتن تنگی دریچه ودوتا سوراخ بزرگ داره میخواستم بدون ایا مشکلی برای نوزاد داره یا خود ب خود خوب میشه لطفا نظر خودرا بدید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۴ خرداد ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر سایه سه شنبه ۱۵ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    ایا تشکیل نشدن قلب جنین قابل درمان هستش اگر از طرف خانوم باشه ،،،
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۵ فروردین ۲( 1 سال پیش)
  • تصویر کاربر سایه دوشنبه ۱۴ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    ایا تشکیل نشدن قلب جنین قابل درمان هستش اگر از طرف خانوم باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۴ فروردین ۲( 1 سال پیش)
  • تصویر کاربر حمیدی پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر تو ۲۰هفتگی متوجه بلوک قلبی جنین شدیم و بستری شدم و با امپول ivigتحت درمان قرار گرفتم و بعد از اون هپارین استفاده کردم و قرص دگزامتازون اما ضربان قلب جنین از۶۰در دقیقه بیشتر نشد .و دکتر فوق تخصص قلب کودکانن منو مرخص کردن .ایا راه درمانی وجود داره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باید تا بعد از تولد صبر کنید تا سیر بیماری مشخص شود اغلب کار بیشتری نمی توان کرد 

  • تصویر کاربر Goli سه شنبه ۲۵ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 345 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید.تمام سونو و ازمایشهای اولیه جنین سالم بود ولی در هفته 18تشخیص ناهنجاری و سقط دادن(کیست مغزی و روده و ریه. کلاب فوت و هند. قلب بزرگ. هیدروپس.) علت چیه و احتمال تکرار این فاجعه برای بارداری دوم هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۵ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      اغلب علت خاصی برای مشکلات و ناهنجاری های جنین پیدا نمی شود 

      احتمال تکرار مشکلات نسبت به کسی که این اتفاق را نداشته بیشتر است ولی در کل احتمال کمی برای تکرار وجود دارد 

  • تصویر کاربر الهه شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    در معاینات اولیه دکتر عمومی متوجه صدای اضافه در قلب دخترم شدم و پس از اکوی قلب متخصص قلب گفت یکی از دریچه های سه لتی قلب خوب بسته نمیشه که خیلی کم است و هیچ دارویی نداد.
    ومن نگرانم به دکتر گفتم که گاهی تپش قلب و تیر کشیدن رو دخترم احساس می‌کنه و دکتر با توجه به اکو گفتن مشکل خاصی نیست .
    آیا این مشکل نیاز به جراحی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۹ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر زینب سه شنبه ۱ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام بنده خانم۳۳ ساله هستم پریود منظم داشتم ۲ ماهه باردار هستم ولی قلب جنین تشکیل نشده است. شوهرم قبل از اقدام کم تحرکی اسپرم داشتند ویتامین مصرف کردند و باردار شدم
    ایا تشکیل نشدن قلب جنین مربوط به ضعف اسپرم است؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱ آذر ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      خیلی بعید است علت مربوط به اسپرم باشد 

      این نکته را بدانید که اگر تا ۶-۷ هفتگی در سونو واژینال و تا ۱۰ هفتگی سونو از روی شکم  حرکات و ضربان قلب جنین مشخص نشود. بعید است. جنین زنده باشد.بجز صبر کردن و تکرار سونو نمی شود کاری کرد . 

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران 

      شنیدن صدای قلب جنین در چند هفتگی است؟

  • تصویر کاربر Omid یکشنبه ۲۴ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام
    اقای دکتر پسر من ۳۵ هفته به دنیا اومدن و الان ۲۳ روزشه ،خدا روشکر تو معاینات اولیه مشکلی نداشتن حتی نیاز به دستگاه نداشت
    چند روز اخیر دل درد و نفخ داشتاین مدلی ک خیلی ب خودش میپیچید ولی خوابش راحته، دستشویی مشکلی نداره ،ولی دل دردش چون قشنگ شکمش سفت میشه مشخصه،
    دیروز برا چکاپ ب پزشک مراجعه کردیم ،معاینه کردن ضربان قلب بچه بالا بود و اون لحظه ک درد داشت خیلی بیشتر میشد ب۲۱۰ میرسید
    دکتر اکو گرفتن گفتن ساختار قلب سالم و مشکلی نداره
    خواستم ببینم ب نظر شما مشکل از چه میتونی باشه و ایا خطرناکه
    ب خاطر داشته باشین ک بچه قبل موعد ب دنیا اومده
    و مامانش هم بیماری زمینه ای نداره و تمام سونوهای بارداری هم مشکل نداشته
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۴ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      اگر بررسی قلبی شده و مشکلی نداشته برای مشخص شدن علت مشکل فعلی باید به یک متخصص اطفال مراجعه بفرمایید

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر