برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
اکوی قلب جنین

آیا اکوی قلب جنین واجب است؟

سوال بسیاری از مادران و خانم های باردار این است که انجام اکوی قلب جنین برای چه افرادی ضرورت پیدا می کند . در صورت انجام آن، زمان دقیق آن چه موقع است؟ دکتر سعید بیطرفان به این سوالات و سوالات رایج دیگر در این مقاله پاسخ داده اند.

سوال بسیاری از مادران و خانم های باردار این است که انجام اکوی قلب جنین برای چه افرادی ضرورت پیدا می کند . در صورت انجام آن، زمان دقیق آن چه موقع است؟ دکتر سعید بیطرفان به این سوالات و سوالات رایج دیگر در این مقاله پاسخ داده اند.

در چه مواری اکوی قلب جنین انجام می شود؟

اکوی قلب جنین برای هر زن بارداری ضروری نیست. آزمایشات سونوگرافی قبل از تولد که توسط یک متخصص زنان و زایمان انجام می شود می تواند اطلاعاتی را در مورد اینکه آیا قلب جنین به درستی تشکیل شده است یا نه، ارائه دهد. اکثر جنین ها به اکوکاردیوگرام جنینی احتیاج ندارند.

مطلب مرتبط دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

موارد زیر متداول ترین دلایل برای انجام اکوی قلب جنین است:

سایر علل:

چه زمانی اکوی قلب جنین انجام می شود؟

اکوی قلب جنین به طور معمول در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود. که معمولاً بین هفته های 18 تا 22 بارداری است. در شرایط نادر، متخصصان قلب کودکان می توانند تصاویر قلب جنین را در اوایل هفته 11-13 بارداری بدست آورند.

با این وجود، اگر اکوی قلب جنین اوایل انجام شود. به احتمال زیاد از مادر خواسته می شود. تا اکویی دیگر در جهت دستیابی به تصاویر قطعی تری را بعداً در دوران بارداری برای تأیید یافته های قبلی انجام دهد.

اگر یک متخصص زنان و زایمان ناهنجاری ساختاری قلب را تشخیص دهد. مادر برای تشخیص دقیق و مشاوره بیشتر به یک متخصص قلب کودکان ارجاع می شود. به دنبال اکوکاردیوگرام جنین، متخصص قلب کودکان یافته ها را با خانواده به طور کامل بررسی می کند و تشخیص می دهد آیا پیگیری بیشتر در دوران بارداری یا پس از زایمان لازم است یا خیر.

چند بار در یک بارداری اکوی قلب جنین انجام می شود؟

بسته به شدت نقص قلب، مادر ممکن است در طول بارداری یک یا حتی چند بار به متخصص قلب جنین مراجعه کند. اگر اکوی قلب جنین طبیعی باشد، مادر معمولاً از متخصص قلب ترخیص می شود یا در برخی موارد، نوزاد پس از تولد تحت اکوکاردیوگرام قرار می گیرد.

هنگامی که نقص قلب تشخیص داده می شود. به محض اتمام اکو، متخصص قلب کودکان تشخیص و پیامدهای آن را به طور دقیق توضیح می دهد.

در بسیاری از موارد، ممکن است. متخصص قلب و عروق پس از انجام مطالعات اولیه توسط متخصص سونوگرافی، تصاویر اضافی تهیه کند. متخصص قلب کودکان اغلب برای توضیح اهمیت نقص قلب نقاشی می کشد. همچنین توضیحاتی را می دهد از جمله اینکه:

برای خواندن مطالب بیشتر راجع به وظایف فوق تخصص اطفال و جنین روی گزینه ی زیر ضربه بزنید.

بعد از تولد، ویزیت های بعدی ممکن است. شامل ملاقات متخص0صان اضافی مانند فوق تخصص نوزادان، مشاور ژنتیک، جراح قلب یا متخصص قلب و عروق کودکان باشد. برای اطمینان از زایمان کودک در مرکز صحیح و مجهز و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در مورد جراحی قلب یا سایر روش هایی که ممکن است پس از تولد لازم باشد. توضیح داده خواهد شد.

توجه به این نکته مهم است که حتی در صورت انجام اکوی قلب طبیعی جنین، این آزمایش دارای محدودیت های ذاتی است. زیرا گردش خون در جنین نسبت به بعد از تولد متفاوت است. 

برخی از محدودیت ها عبارتند از:

علی رغم این محدودیت ها، جواب اکوی قلب طبیعی جنین، از احتمال بسیار کم بیماری ساختاری قلب تا حد زیادی مطمئن بود..

برای هر بارداری که جنین مبتلا به یک بیماری پیچیده قلبی باشد، توصیه می شود در یک بیمارستانی متولد شود که به متخصصان و خدمات مراقبت های بهداشتی برای حمایت از نوزاد پس از زایمان، مانند بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) و بخش مراقبت های ویژه قلب و عروق (CVICU) دسترسی دارد.

تفسیر اکو قلب جنین

آمادگی لازم برای اکوی قلب جنین چیست؟

برای آماده شدن برای اکو جنین نیازی به هیچ کاری ندارید. برای آزمایش 30 دقیقه تا 2 ساعت برنامه ریزی کنید.

خطرات اکو جنین چیست؟

اکو جنین خطری برای جنین و مادر ندارد. از کمترین تنظیمات سونوگرافی استفاده می شود.

اکوی قلب جنین چگونه انجام می شود؟

اکوکاردیوگرام جنین توسط یک متخصص اکوی قلب جنین ( متخصص قلب کودکان ) یا یک متخصص جنین مادر (که به او متخصص پریناتولوژی نیز گفته می شود) که به طور ویژه آموزش دیده است، انجام می شود. این آزمایش ممکن است با استفاده از سونوگرافی شکم یا واژن انجام شود.

1- سونوگرافی شکمی

در سونوگرافی شکمی، ژل به شکم زده می شود و مبدل سونوگرافی روی ژل روی شکم می لغزد تا تصویر ایجاد شود.

2- سونوگرافی ترانس واژینال

در سونوگرافی ترانس واژینال، یک مبدل سونوگرافی کوچکتر به واژن وارد می شود و در پشت واژن قرار می گیرد تا تصویری ایجاد کند. سونوگرافی از طریق واژینال تصویری واضح تر از سونوگرافی شکمی ایجاد می کند و اغلب در اوایل بارداری استفاده می شود.

اکوی قلب جنین

 

در طول انجام اکو، پروب مبدل به اطراف منتقل می شود تا تصاویری از مکان ها و ساختارهای مختلف قلب جنین بدست آید. تکنیک هایی که بعضی اوقات برای بدست آوردن اطلاعات دقیق در مورد قلب جنین استفاده می شود عبارتند از:

اکوکاردیوگرافی دو بعدی یا 2D

این روش برای “دیدن” ساختارهای واقعی و حرکت ساختارهای قلب استفاده می شود. نمای اکو 2D بر روی مانیتور به صورت مخروطی دیده می شود و می توان حرکت زمان واقعی ساختارهای قلب را مشاهده کرد. این امکان، پزشک را قادر می سازد تا ساختارهای مختلف قلب را در کار مشاهده و ارزیابی کند.

اکوکاردیوگرافی داپلر

این روش داپلر برای اندازه گیری و ارزیابی جریان خون از طریق محفظه ها و دریچه های قلب استفاده می شود. میزان پمپاژ خون با هر ضربان قلب نشان دهنده عملکرد قلب است. همچنین، داپلر می تواند جریان خون غیر طبیعی را در قلب تشخیص دهد، که می تواند نشان دهنده چنین مشکلاتی مانند باز شدن بین اتاقهای قلب، مشکل یک یا چند از چهار دریچه قلب یا مشکل دیواره قلب باشد.

داپلر رنگی

داپلر رنگی نوعی تقویت شده از اکوکاردیوگرافی داپلر است. با داپلر رنگی، رنگهای مختلفی برای تعیین جهت جریان خون استفاده می شود. این تفسیر تصاویر داپلر را ساده می کند.

بعد از انجام اکو قلب جنین چه اتفاقی می افتد؟

ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما نتایج را بررسی می کند. او ممکن است آزمایشات یا روشهای بیشتری را سفارش دهد. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان:

 این ممکن است دارو یا روشهایی برای درمان مشکلات قلبی جنین باشد.

ارزیابی های سلامتی جنین.

برای بررسی سلامت کلی جنین ، ممکن است از شما خواسته شود که حرکات جنین را حساب کنید.

تست استرس.

این کار ضربان قلب و حرکت جنین را بررسی می کند.

مشخصات بیوفیزیکی (BPP).

این یک آزمایش سونوگرافی برای بررسی سلامت کلی جنین است. ضربان قلب ، تنفس ، حرکت ، تون عضله و میزان مایع آمنیوتیک را بررسی می کند.

سونوگرافی یا اکوی قلب جنین دوباره.

اینها آزمایشاتی است که برای تأیید تشخیص انجام می شود. آنها همچنین رشد جنین را دنبال می کنند، تغییرات قلب جنین را مشاهده می کنند و سایر مشکلات را بررسی می کنند.

آمنیوسنتز.

این آزمایش می تواند اختلالات کروموزومی و ژنتیکی و برخی نقایص مادرزادی را پیدا کند. ارائه دهنده خدمات بهداشتی یک سوزن را از طریق دیواره شکم و رحم و درون کیسه آمنیوتیک قرار می دهد. او نمونه ای از مایع آمنیوتیک را می گیرد.

مشاوره ژنتیک.

یک مشاور به شما کمک می کند خطرات فرزند داشتن با نقایص ژنتیکی را یاد بگیرید.

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب جنین و اطفال

جهت مطالعه بیشتر می توانید از مقالات زیر استفاده نمایید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر