برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481

درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان

درد قفسه سینه در کودکان اغلب موارد خانواده ها را بسیار نگران می کند . در این مقاله بر آن شدم تا نکات عملی که می تواند سبب کاهش نگرانی والدین شود را توضیح دهم.

درد قفسه سینه در کودکان
درد قفسه سینه در کودکان ممکن است ناگهانی باشد.

چه عواملی باعث درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان می شود؟

درد در قفسه سینه در کودکان علل متعددی دارد.  هر یک از این عوامل مختلف می تواند کودک یا نوجوان را دچاراحساس درد در قفسه سینه کند. در بیشتر موارد ، درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان به دلیل مشکل قلبی ایجاد نمی شود.

مطلب مرتبط علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید 

مشکل در دیواره قفسه سینه

شایعترین علت درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان ، درد دیواره قفسه سینه است. “دیواره قفسه سینه” اصطلاحی برای ساختارهایی است که ریه ها را محاصره و محافظت می کند .از جمله دنده ها و جناغ سینه که دور تا دور قفسه سینه را تشکیل می دهند.

اغلب موارد ما نمی دانیم که چه عواملی باعث ایجاد درد در دیواره قفسه سینه می شود .اما به طور معمول با درد شدید کوتاه مدت همراه است که با تنفس بیشتر می شود. آسیب به دنده ها ، جناغ یا استخوان های دیگر در قفسه سینه و پشت نیز می تواند باعث درد دیواره قفسه سینه شود. همچنین در ناحیه قفسه سینه انواع عضلات و مفاصل وجود دارد که ممکن است زخم ، ملتهب یا کشیده شود. علل آنها می تواند شامل عفونت یا آسیب هنگام ورزش یا زمین خوردن باشد.

درد معمول دیواره قفسه سینه با داروهای قلبی درمان نمی شود ، اگرچه آسیب و التهاب دیواره قفسه سینه می تواند به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ، مانند ایبوپروفن پاسخ دهد. در غیر این صورت ، درمان درد قفسه سینه بستگی به علت اصلی درد دارد.

مطلب مرتبط انواع بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

علل با منشاء قلبی

شرایط قلبی که می تواند باعث درد قفسه سینه در کودک شود بسیار نادر است. آنها شامل پریکاردیت (التهاب کیسه ای است که قلب را احاطه کرده است) ، میوکاردیت (عفونت ویروسی قلب) ، آریتمی (ریتم غیر طبیعی قلب) ، یا به ندرت انسداد یا سایر مشکلات عروق کرونراست. عروق کرونر عروق کوچکی هستند که خون اکسیژن دار را به بافت خود  قلب منتقل می کند. دلیل قلبی دیگر درد قفسه سینه می تواند به دلیل پارگی آئورت باشد. آئورت شریان اصلی است که خون را از قلب به سمت بدن هدایت می کند.

علل دیگر درد  سینه

گاهی اوقات ، سرماخوردگی (عفونت دستگاه تنفسی فوقانی) یا سرفه مداوم می تواند باعث درد و درد در ناحیه قفسه سینه شود. برخی از کودکان ریفلاکس اسید معده (سوزش معده) را درد قفسه سینه توصیف می کنند. استرس یا اضطراب همچنین ممکن است احساس درد قفسه سینه را ایجاد کند.

اگر کودک من درد قفسه سینه دارد چه باید بکنم؟

درد قفسه سینه در کودکان از سنین چهار پنج سالگی قابل درک است . وقتی کودک از درد قفسه سینه شکایت می کند . والدین نگرانند که مشکلی در قلب فرزندشان وجود داشته باشد. در کودکان بعید است درد قفسه سینه ناشی از مشکل قلبی باشد.

با این حال ، درد سینه را در کودک نادیده نگیرید. با پزشک قلب اطفال این موضوع را درمیان بگذارید و آنچه را که کودک شما تجربه می کند توضیح دهید. پزشک در مورد نیاز به آزمایش های بعدی  تصمیم خواهد گرفت.

دردهای قفسه سینه خیلی خطرناک
دردهای قفسه سینه خیلی خطرناک

موارد نیاز به مراجعه فوری به پزشک

درد قفسه سینه در کودکان در مواردی بعنوان یک اورژانس پزشکی اطفال در نظر گرفته می شود.اگرچه این موارد نادر هستند ولی بسیار پر اهمیت وگاهی بسیار خطرناک هستند و تاخیر در تشخیص و درمان گاهی به قیمت جان کودک تمام می شود.اگر کودک شما از درد قفسه سینه ای شکایت دارد که همراه است با این موارد سریع به پزشک مراجعه نمایید.

درد سینه همراه  تب ،  تعریق یا همراه با  مشکل در نفس کشیدن ، یا ضربان قلب بسیار سریع همراه با رنگ پریدگی ، یا درد شدید مانند احساس پاره شدن جدار سینه ، منتظر نمانید – فوراً کمک بگیرید. همچنین ، اگر سابقه خانوادگی از “دایسکشن آئورت” یا پارگی آئورت یا سندرم مارفان وجود دارد. بلافاصله ارزیابی اورژانسی لازم است.

اقدامات پزشک در درد سینه کودک
اقدامات پزشک در درد سینه کودک

اگر فرزندم برای درد قفسه سینه به پزشک قلب اطفال مراجعه کند ، چه انتظاری باید داشته باشم؟

درد قفسه سینه در کودکان  علل مختلفی دارد که پزشک با ارزیابی کامل باید این علل را شناسایی و درمان کند. فوق تخصص قلب اطفال به صدای قلب کودک شما گوش می دهد . درباره شرایطی که منجر به درد قفسه سینه می شود سوال می کند. از سابقه پزشکی فرزند شما و سابقه پزشکی خانوادگی شما سوالاتی می پرسد. پزشک یک الکتروکاردیوگرام  یا نوار قلب (ECG)  که مشخص کننده فعالیت الکتریکی قلب کودک شما را بررسی و تفسیر می کند . همچنین اکو قلب انجام می دهد تا وضعیت ساختمان قلب و چگونگی عملکرد قلب کودکتان را بررسی می کند .با این اقدامات مشخص کند آیا علت علائم کودک شما مشکل قلبی ست؟

پزشک ممکن است آزمایش های دیگری مانند آزمایش استرس ورزشی ، نوار قلب یا عکس با اشعه ایکس قفسه سینه را انجام دهد یا ممکن است کودک شما را با مانیتور هولترریتم قلب  به خانه بفرستد تا ریتم قلب کودک شما را در حین انجام فعالیت های عادی به طور مداوم ضبط کند. با این حال ، اکثریت قریب به اتفاق کودکان نیازی به آزمایش بیشتر نخواهند داشت و احتمالاً قلب طبیعی دارند.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب جنین و اطفال

جهت مطالعه بیشتر می توانید به منابع زیر مراجعه بفرمایید.

https://www.cincinnatichildrens.org/health/c/chest

https://www.healthline.com/health/childrens-health/chest-pain-in-children

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زینب سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    دختر هفت سالشه تنگی دریچه قلب از بدو تولد داشته .الان پنج روزه کرونا گرفته امشب میگه سینه چپم درد میکنه چند لحظه بعد خوب میشه .ایا باید به پیش متخصص یا اکو بگیریم یا گذرا خودش خوب میشه راهنماییم کنید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۰ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      حتما نیاز به بررسی قلبی دارد.

  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام دکتر انشالله خیر ببینید
    برادرم ۱۲ سالشه کم خونی مینور داره و لاغره ضعیفه ...
    میگه قلبم درد میکنه اکو گرفتیم دکتر گفت مشکلی نداره عکس ریه گرفتیم دکتر گفت مشکلی نداره الان اصلا نمیتونه دراز بکشه یا بخنده میگه به شدت درد میگیره فقط قوز میکنه و خودشو جمع میکنه یا بلند میشه میگه اینطوری هم درد داره اما بهتره...
    ضربه خاصی هم نخورده
    امشبم براش دیکلوفناک زدم و سشوار گرفتم رو دنده هاش فایده نداره
    مشکلش چیه ؟ ببریمش پیش چ دکتری؟
    چکار کنیم دردش کمتر بشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      احتمال کمی برای مشکل قلبی وجود دارد.ولی پیشنهاد می کنم .برادرتان را یک متخصص اطفال ویزیت و بطور کامل معاینه مپکنند با توجه به آن اگر نیاز به فوق تخصص داشت اقدام شود

      احتمال مشکلات گوارشی یا روماتولوژی هم وجود دارد.  

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام، دختر من وقتی فعالیتی مثل پیاده روی یا دوچرخه سواری میکنه در سمت چپ قفسه سینه احساس درد داره، که با استراحت برطرف میشه، آیا نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۸ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      اگه با فعالیت درد شروع و با توقف فعالیت درد بهبود دارد احتمال قلبی بودن هست

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟ 

  • تصویر کاربر حسن سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    با سلام دختر ۱۱ ساله ای دارم که دوسه روز است که می گویدسمت چپ سینه ام می سوزد و تنگی نفس دارم و حتی گاهی گریه می کند و می دود و یه مقدار که آروم شد میخواهد که پشتش رو ماساژ دهیم با بیرون رفتن خوب می شود متخصص اطفال اضطراب را احتمال دادو یارعلائم بلوغ و برای اطمینان آزمایش گرفت که هنوز جواب آزمایش رو نداده اند آیا احتمال دارد که مشکل از ریه ها و یا قلب باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۶ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      احتمال کمی برای مشکل قلبی وجود دارد.ولی پیشنهاد می کنم جواب آزمایشات فرزندتان را متخصص اطفال ببیند. اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم دارد.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر ملودی چهارشنبه ۳۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلام دخترم چهارسال و سه ماهشه. چندروزه اشاره به جناغ سینه اش میکنه میگه درد میکنه. سابقه مشکلات قلبی هم نداریم. بنظر شما مشکلش چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۳۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      احتمال کمی برای مشکل قلبی وجود دارد.ولی پیشنهاد می کنم فرزندتان را یک متخصص اطفال ویزیت کند اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم دارد.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر فاضلی چهارشنبه ۳۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام قلب پسرم در دقیقه 110بار میزنه،توی سه ماهگی متخصص قلب کودکان پسرم گفت قلبش سوراخ هست ،چند ماه تحت نظر بود فقط معاینه بدون دارو خلاصه ما دیگه بیخیال شدیم،و مراجعه نکردیم ولی هر دفعه می‌گفت صدای اضافی اون بهتر شده است گذشت تا این سالها آخر که الان پنج سال هستش پسرم عرق می‌کنه شبا بیشتر و موقع بازی کردن و فعالیت فک میکنی داره قلبش بیرون میاد حالا موقع استراحت 110بار زد در دقیقه،بعد این ماه های آخر دیگه خودش میگه بابا نگاه قلبم کن داره تند تند میزنه حالا عصر بهم گفت درد هم دارم حالا به نظر شما دکتر عزیز مشکل پسرم جدی هست،تورو خدا منو راهنمایی کنید،به نظر خودم رنگش زرد هست یا من حساس شدم و موقع گریه کردن لباس بنفش میشه کم نه زیاد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۳۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      فرزند شما نیاز به بررسی قلب کودکان دارد

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام کودک 10ساله دارم که به کلاس نینجا میرو روز گذشته با من تماس گرفته شد که در هنگام دریدن در ناحیه قفسه سینه و تیره کمر احساس درد شدید داشته و از شدت درد نمی توانسته نفس بکشد که بعد از استراحت این درد کاهش پیدا کرده در آن زمان نمی توانسته نفس عمیق بکشه لطفا راهنمایی بفرمایید باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۳ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      احتمال مشکل قلبی کم  هست.پیشنهاد می کنم فرزندتان را یک متخصص اطفال ویزیت کند اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم دارد.

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟ 

  • تصویر کاربر راحیل یکشنبه ۲۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    باسلام وعرض خسته نباشید
    فرزندم پلی داکتی دست داشت در یکسالگی عمل کردیم تمام آزمایشات را انجام دادیم از جمله قلب که سالم بود
    در حال حاضر ۶ساله است ودوماه پیش از درد وسط قفسه سینه شکایت کرد و یک روز است ک ااز از درد قفسه سینه می‌گوید ولی نه آزار دهنده.
    لطفا راهنمایی کنید نیاز به ویزیت دارد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      احتمال مشکل قلبی کم  هست.پیشنهاد می کنم فرزندتان را یک متخصص اطفال ویزیت کند اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم دارد.

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۲۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر دخترم 6سالشه و در وسط قفسه سینه اش احساس درد میکنه گاهی اوقات کمی طول میکشه و دردش ساکت میشه و تازگیا دردش طولانی شده و شدیدتر بردم دکتر چون دسرسی به دکتر اطفال نداریم پزشک عمومی رفتیم گفتن مشکل معده داره یه کپسول اکتاب 20رو تجویز کردن و متاسفانه دردش بهتر نشده نظر شما رو میخواستم بدونم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      اگه با فعالیت درد شروع و با توقف فعالیت درد بهبود دارد احتمال قلبی بودن هست

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟ 

  • تصویر کاربر آی جمعه ۱۹ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب دکتر.
    بنده یه دختر 8 ساله دارم که هر از گاهی سینه سمت چپش درد میکنه و ساکت میشه. الان چندین روزه که درد میکنه و یه خورده نسبت به سینه راستش ورم کرده وقتی دست میزنم احساس میکنم یه چیز سفتی داخل سینه ش هست. و اینکه دخترم مشکل دریچه آئورت دارن. ممنون میشم در این مورد راهنمایی بفرمایید. ممنون از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۹ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      احتمال مشکل قلبی خیلی  کم  است.مخصوصا اگر بطور موضعی دردناک است مشکل قلبی نیست.ولی پیشنهاد می کنم هر چه زودتر فرزندتان را یک متخصص اطفال ویزیت کند اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم دارد.

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟ 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر