برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481

درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان

درد قفسه سینه در کودکان اغلب موارد خانواده ها را بسیار نگران می کند . در این مقاله بر آن شدم تا نکات عملی که می تواند سبب کاهش نگرانی والدین شود را توضیح دهم.

درد قفسه سینه در کودکان
درد قفسه سینه در کودکان ممکن است ناگهانی باشد.

چه عواملی باعث درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان می شود؟

درد در قفسه سینه در کودکان علل متعددی دارد.  هر یک از این عوامل مختلف می تواند کودک یا نوجوان را دچاراحساس درد در قفسه سینه کند. در بیشتر موارد ، درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان به دلیل مشکل قلبی ایجاد نمی شود.

مطلب مرتبط علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید 

مشکل در دیواره قفسه سینه

شایعترین علت درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان ، درد دیواره قفسه سینه است. “دیواره قفسه سینه” اصطلاحی برای ساختارهایی است که ریه ها را محاصره و محافظت می کند .از جمله دنده ها و جناغ سینه که دور تا دور قفسه سینه را تشکیل می دهند.

اغلب موارد ما نمی دانیم که چه عواملی باعث ایجاد درد در دیواره قفسه سینه می شود .اما به طور معمول با درد شدید کوتاه مدت همراه است که با تنفس بیشتر می شود. آسیب به دنده ها ، جناغ یا استخوان های دیگر در قفسه سینه و پشت نیز می تواند باعث درد دیواره قفسه سینه شود. همچنین در ناحیه قفسه سینه انواع عضلات و مفاصل وجود دارد که ممکن است زخم ، ملتهب یا کشیده شود. علل آنها می تواند شامل عفونت یا آسیب هنگام ورزش یا زمین خوردن باشد.

درد معمول دیواره قفسه سینه با داروهای قلبی درمان نمی شود ، اگرچه آسیب و التهاب دیواره قفسه سینه می تواند به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ، مانند ایبوپروفن پاسخ دهد. در غیر این صورت ، درمان درد قفسه سینه بستگی به علت اصلی درد دارد.

مطلب مرتبط انواع بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

علل با منشاء قلبی

شرایط قلبی که می تواند باعث درد قفسه سینه در کودک شود بسیار نادر است. آنها شامل پریکاردیت (التهاب کیسه ای است که قلب را احاطه کرده است) ، میوکاردیت (عفونت ویروسی قلب) ، آریتمی (ریتم غیر طبیعی قلب) ، یا به ندرت انسداد یا سایر مشکلات عروق کرونراست. عروق کرونر عروق کوچکی هستند که خون اکسیژن دار را به بافت خود  قلب منتقل می کند. دلیل قلبی دیگر درد قفسه سینه می تواند به دلیل پارگی آئورت باشد. آئورت شریان اصلی است که خون را از قلب به سمت بدن هدایت می کند.

علل دیگر درد  سینه

گاهی اوقات ، سرماخوردگی (عفونت دستگاه تنفسی فوقانی) یا سرفه مداوم می تواند باعث درد و درد در ناحیه قفسه سینه شود. برخی از کودکان ریفلاکس اسید معده (سوزش معده) را درد قفسه سینه توصیف می کنند. استرس یا اضطراب همچنین ممکن است احساس درد قفسه سینه را ایجاد کند.

اگر کودک من درد قفسه سینه دارد چه باید بکنم؟

درد قفسه سینه در کودکان از سنین چهار پنج سالگی قابل درک است . وقتی کودک از درد قفسه سینه شکایت می کند . والدین نگرانند که مشکلی در قلب فرزندشان وجود داشته باشد. در کودکان بعید است درد قفسه سینه ناشی از مشکل قلبی باشد.

با این حال ، درد سینه را در کودک نادیده نگیرید. با پزشک قلب اطفال این موضوع را درمیان بگذارید و آنچه را که کودک شما تجربه می کند توضیح دهید. پزشک در مورد نیاز به آزمایش های بعدی  تصمیم خواهد گرفت.

دردهای قفسه سینه خیلی خطرناک
دردهای قفسه سینه خیلی خطرناک

موارد نیاز به مراجعه فوری به پزشک

درد قفسه سینه در کودکان در مواردی بعنوان یک اورژانس پزشکی اطفال در نظر گرفته می شود.اگرچه این موارد نادر هستند ولی بسیار پر اهمیت وگاهی بسیار خطرناک هستند و تاخیر در تشخیص و درمان گاهی به قیمت جان کودک تمام می شود.اگر کودک شما از درد قفسه سینه ای شکایت دارد که همراه است با این موارد سریع به پزشک مراجعه نمایید.

درد سینه همراه  تب ،  تعریق یا همراه با  مشکل در نفس کشیدن ، یا ضربان قلب بسیار سریع همراه با رنگ پریدگی ، یا درد شدید مانند احساس پاره شدن جدار سینه ، منتظر نمانید – فوراً کمک بگیرید. همچنین ، اگر سابقه خانوادگی از “دایسکشن آئورت” یا پارگی آئورت یا سندرم مارفان وجود دارد. بلافاصله ارزیابی اورژانسی لازم است.

اقدامات پزشک در درد سینه کودک
اقدامات پزشک در درد سینه کودک

اگر فرزندم برای درد قفسه سینه به پزشک قلب اطفال مراجعه کند ، چه انتظاری باید داشته باشم؟

درد قفسه سینه در کودکان  علل مختلفی دارد که پزشک با ارزیابی کامل باید این علل را شناسایی و درمان کند. فوق تخصص قلب اطفال به صدای قلب کودک شما گوش می دهد . درباره شرایطی که منجر به درد قفسه سینه می شود سوال می کند. از سابقه پزشکی فرزند شما و سابقه پزشکی خانوادگی شما سوالاتی می پرسد. پزشک یک الکتروکاردیوگرام  یا نوار قلب (ECG)  که مشخص کننده فعالیت الکتریکی قلب کودک شما را بررسی و تفسیر می کند . همچنین اکو قلب انجام می دهد تا وضعیت ساختمان قلب و چگونگی عملکرد قلب کودکتان را بررسی می کند .با این اقدامات مشخص کند آیا علت علائم کودک شما مشکل قلبی ست؟

پزشک ممکن است آزمایش های دیگری مانند آزمایش استرس ورزشی ، نوار قلب یا عکس با اشعه ایکس قفسه سینه را انجام دهد یا ممکن است کودک شما را با مانیتور هولترریتم قلب  به خانه بفرستد تا ریتم قلب کودک شما را در حین انجام فعالیت های عادی به طور مداوم ضبط کند. با این حال ، اکثریت قریب به اتفاق کودکان نیازی به آزمایش بیشتر نخواهند داشت و احتمالاً قلب طبیعی دارند.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب جنین و اطفال

جهت مطالعه بیشتر می توانید به منابع زیر مراجعه بفرمایید.

https://www.cincinnatichildrens.org/health/c/chest

https://www.healthline.com/health/childrens-health/chest-pain-in-children

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر