برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
سوراخ قلب اطفال

سوراخ قلب کودکان یا وی اس دی چیست؟

سوراخ قلب کودکان ، وی اس دسVSD شایعترین نقص مادر زادی قلبی ست.این سوراخ ها اغلب درمان پذیر هستند. در این مقاله بر آن شدم تا این نقص شایع قلبی را بطور کامل معرفی کنم در مقالات بعدی روش درمان توضیح داده خواهد شد.

سوراخ قلب کودکان،وی اس دی VSD  چیست؟

نوعی نقص مادرزادی قلب

سوراخ قلب کودکان، وی اس دی VSD  نوعی نقص مادرزادی قلبی است. این به این معنی است که کودک شما با آن متولد شده است. وی اس دی (VSD)  یک سوراخ در دیواره (سپتوم) قلب است که دو حفره پایینی قلب (بطن راست و چپ) را جدا می کند. وی اس دی شایعترین نوع نقص مادرزادی قلب است.

جریان خون نرمال در قلب

قلب دارای چهار حفره  است: دوتا قسمت فوقانی (دهلیز) و دوتا قسمت پایین (بطن). خون غنی از اکسیژن با پمپاژ قلب از دهلیز چپ به بطن چپ جریان یافته و به طرف کل  بدن پمپ می شود . یعنی  جایی که اندام های حیاتی از اکسیژن استفاده می کنند. خون با اکسیژن کمتری از دهلیز راست به بطن راست و به سمت ریه ها جریان دارد. در ریه ها با تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن خون اکسیژن بیشتری را می گیرد.

جریان خون در وی اس دی

به طور معمول دیواره بین حفرات قلب از اختلاط خون بین دو بطن قلب جلوگیری می کند.  وی اس دی یا نقص دیواره بطنی به خون غنی از اکسیژن (قرمز) اجازه می دهد تا از بطن چپ از دهانه سوراخ غیرطبیعی عبور کند. سپس با خون کم اکسیژن (آبی) در بطن راست مخلوط می شود.

یک وی اس دی یا نقص دیواره بطنی بزرگ می تواند باعث فشار زیاد در رگ های خونی  ریه ها شود. این فشار بالا در دراز مدت می تواند منجر به کاهش سطح اکسیژن در بدن شود. اگر فرزند شما وی اس دی یا نقص دیواره بطنی بزرگتری داشته باشد ، ممکن است به ترمیم نیاز داشته باشد. نوزادان و کودکان با وی اس دی یا نقص دیواره بطنی بزرگ معمولاً علائمی مانند تند  تنفس کشیدن و سخت تر از حالت عادی نفس کشیدن دارند. در سوراخ های بسیار کوچک در دیواره بطنی معمولا  خون زیادی از سوراخ عبور نمی کند. در این موارد ، قلب و ریه ها مجبور نیستند بیشتر کار کنند. بعضی اوقات این سوراخ های کوچک به خودی خود بسته می شوند.

انواع مختلف وی اس دی یا نقص دیواره بطنی (VSD)  وجود دارد. نوع ود اس دی  کودک شما بستگی به این دارد که کدام قسمت از دیواره بین بطن ها درگیر شود. اندازه دهانه سوراخ نیز متفاوت است.

چه عواملی باعث سوراخ شدن قلب کودکان یا  ایجاد وی اس دی VSD  می شود؟

سوراخ قلب کودکان یا وی اس دسVSD ممکن است در بعضی از خانواده ها بیشتر رخ دهد. این به دلیل مشکلات ژنی است. ولی بیشتر اوقات ، پزشکان علت وی اس(VSD)  را نمی دانند.

علائم سوراخ قلب کودکان ، وی اس دس VSD  چیست؟

سوراخ قلب کودک شما ممکن است از بدو تولد علامت داشته باشد. یا ممکن است کودک شما تا سنین بالاتر علائمی نداشته باشد. اندازه دهانه سوراخ بر شدت علائم کودک شما تأثیر می گذارد. سنی که کودک شما برای اولین بار علائم دار می شود  نیز همین طور است. اگر سوراخ کوچک باشد ، تنها علامت ممکن است سوفل قلبی باشد که پزشک فرزند شما با گوشی معاینه می شنود.در وی اس دی (VSD)  با دهانه بزرگتر ، قلب و ریه ها باید بیشتر کار کنند.

وقتی قلب و ریه بیشتر کار می توانند سبب علائمی مانند علائم زیر می شود:

  • خستگی
  • تنفس سریع
  • مشکل تنفس
  • پوست رنگ پریده
  • ضربان قلب سریع
  • کبد بزرگ شده
  • تغذیه ضعیف یا خسته کننده هنگام تغذیه
  • وزنگیری ضعیف

وی اس دی

علائم در هر کودک می تواند کمی متفاوت باشد. همچنین علائم وی اس دی (VSD)  ممکن است شبیه علائم سایر بیماری ها باشد.

چگونه سوراخ قلب کودکان تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص سوراخ قلب فرزندتان ، پزشک کودک شما ممکن است هنگام گوش دادن با گوشی معاینه به صدای قلب فرزند شما صدای غیر طبیعی (سوفل قلب را متوجه شود. اگر این اتفاق بیفتد ، پزشک فرزندتان ممکن است کودک شما را به پزشک فوق تخصص قلب کودکان (متخصص قلب کودکان) ارجاع دهد.

پزشک قلب کودکان  قلب فرزند شما را بررسی می کند. او به صدای قلب و ریه های فرزند شما گوش خواهد داد. جزئیات مربوط به سوفل همچنین به پزشک قلب در تشخیص کمک می کند.

پزشک قلب ممکن است آزمایشاتی را برای تأیید تشخیص انجام دهد. آزمایشاتی که کودک شما انجام می دهد به سن و شرایط و ترجیحات پزشک بستگی دارد.

معاینه کودکان و نوزادان
صدای اضافی قلب نوزاد شایعترین علامت وی اس دی ست.

نوار قلب ECG

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند. همچنین ریتم های غیر طبیعی (آریتمی) و فشار و بزرگی عضلات قلب را نشان می دهد.

اکوکاردیوگرافی

دستگاه اکو از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر متحرک از قلب و دریچه های قلب استفاده می کند. این آزمایش می تواند سایز سوراخ و شدت عبور جریان خون از دهانه سوراخ قلبی را نشان دهد. از اکو برای تشخیص وی اس دی یا نقص دیواره بطنی (VSD)   استفاده می شود.جالب است بدانید .با  اکو حتی در دوران جنیتی هم می توان وی اس دی را تشخیص داد .پیشنهاد می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.

عکس سینه در VSD

عکس رادیوگرافی قفسه سینه در وی اس دی

عکس رادیوگرافی قفسه سینه ، قلب و ریه ها را نشان می دهد. با استفاده از عکس رادیوگرافی قفسه سینه ممکن است قلب بزرگ شده مشخص شود. این به این دلیل است که بطن چپ بیش از حد طبیعی خون دریافت می کند. همچنین ممکن است در ریه ها به دلیل جریان خون اضافی تغییراتی ایجاد شود.

پیشنهاد می کنم روش های درمان وی اس دی وهمچنین چگونگی زندگی با وی اس دی را در مقاله زیر در همین سایت  مشاهده فرمایید.

درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD

جهت مطالعه بیشتر می توانید به منابع زیر مراجعه بفرمایید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر