برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
درمان سوراخ قلب

درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD

درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD  بعنوان شایعترین بیماری مادرزادی قلبی در نوزادان و کودکان یکی از مباحث مهم قلب اطفال است و دانستن آن برای خانواده های مبتلا به این بیماری قلبی شایع سبب کاهش استرس می شود. زیرا در اغلب موارد وی اس دی درمان کامل دارد و نوزاد درمان شده در طول زندگی مشکلی نخواهد داشت.جهت آشنایی با تعریف و تشخیص وی اس دی به مقاله زیر مراجعه فرمایید

سوراخ قلب کودکان وی اس دی VSD

سوراخ قلب اطفال وی اس دی (VSD) چگونه درمان می شود؟

درمان به علائم ، سن و سلامت عمومی کودک شما بستگی دارد. همچنین به شدت بیماری نیز بستکی دارد.

یک وی اس دی(VSD)    کوچک ممکن است با رشد کودک خود به خود بسته شود. برخی از نقص های دیواره بطنی (VSD)  کوچک به خودی خود بسته نمی شوند ، اما باز هم نیازی به درمان ندارند.  وی اس دی های (VSD)   بزرگ اغلب باید با جراحی یا از طریق آنژیوگرافی  بسته شوند. به محض تشخیص وی اس دی(VSD)    در کودک ، پزشک قلب وی به طور منظم نقص را بررسی می کند تا ببیند آیا به خودی خود بسته می شود یا خیر

وی اس دی

درمان دارویی سوراخ قلب اطفال وی اس دی (VSD)

در برخی از کودکان با وی اس دی (VSD) برای کمک به کار بهتر قلب  ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشند. جالب است بدانید هیچ یک از درمانهای دارویی در  ود اس دی سبب بسته شدن سوراخ قلب نمی شوند. بلکه از عواض احتمالی این سوراخ جلوگیری می کند. کودکان بدون علائم ممکن است نیازی به دارو نداشته باشند.

تغذیه ی خوب جزئی از درمان

در سوراخ قلب اطفال  بزرگ ممکن است هنگام تغذیه کودکان خسته شوند. ممکن است نتواند به اندازه کافی غذا بخورند تا وزن گیری مناسبی پیدا کنند. آنها ممکن است نیاز داشته باشنددر تغذیه کمک داده شوند:

تغذیه کمکی با کالری بالا

گاهی نیاز است فرزند شما شیر خشک یا شیر مادر با کالری بالا دریافت کنند. ممکن است کودک شما به مکمل های غذایی اضافه شده به شیر خشک یا شیر مادر نیاز داشته باشد. این باعث افزایش مقدار کالری در هر اونس می شود.

تغذیه با لوله معده

کودک شما ممکن است نیاز به تغذیه از طریق یک لوله کوچک و قابل انعطاف داشته باشد. این لوله از طریق بینی ، وارد مری و داخل معده می شود. کودک شما ممکن است نیاز به تغذیه با شیشه شیر ویا تغذیه لوله ای داشته باشد. نوزادانی که می توانند بخشی از بطری های خود را بنوشند ممکن است بقیه را از طریق تغذیه لوله ای  بخورند. نوزادانی که از تغذیه با بطری خسته شده اند ممکن است تمام یا بخش از تغذیه خود را از طریق لوله تغذیه دریافت کنند.

تغذیه در سوراخ قلب اطفال

عمل جراحی در سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

هدف از جراحی بستن وی اس دی یا سوراخ قلب (VSD)  پیشگیری  از آسیب دیدن ریه ها است. جراحی همچنین به نوزادانی که در تغذیه مشکل دارند کمک می کند تا مقدار طبیعی وزن اضافه کنند. پزشک قلب کودک شما تصمیم می گیرد که چه زمانی کودک شما باید عمل جراحی انجام دهد. این براساس نتایج اکوکاردیوگرام و کاتتریزاسیون قلبی است. در جراحی ، پزشک کودک شما نقص دیواره بطنی (VSD)  را با بخیه یا یک وصله مخصوص می بندد. برای کسب اطلاعات بیشتر از پزشک قلب فرزند خود بخواهید توضیح دهد.

درمان سوراخ قلب اطفال با آنژیوگرافی  یا کاتتریزاسیون

درمان سوراخ قلب فرزند شما ممکن است توسط کاتتریزاسیون یا همان آنژیوگرافی قلبی انجام  شود. در این آزمایش از ابزاری برای بستن ود اس دی  همراه با کاتتر(لوله های پلاستیکی مخصوص انعطاف پذیز و نازک) استفاده می شود. پزشک کاتتر را از طریق رگهای خونی به قلب هدایت می کند. هنگامی که کاتتر در قلب قرار گرفت ، پزشک سوراخ را با وسیله مخصوص بستن دیواره می بندد. فقط برخی از انواع وی اس دی (VSD)  ممکن است با این روش بسته شوند. این روش باید در مراکزی انجام شود که پرسنلی با تجربه در زمینه بستن وی اس دی (VSD) با آنژیوگرافی داشته باشد دارند.

VSD وی اس دی
وی اس دی

عوارض احتمالی سوراخ قلب اطفال چیست؟

عوارض VSD درمان نشده عبارتند از:

  • مشکلات ریه
  • نارسایی قلبی
  • ریتم نامنظم قلب (آریتمی)
  • مشکلات دریچه قلب
  • رشد و تکامل ضعیف

زندگی با وی اس دی یا نقص دیواره بطنی (VSD)  

سوراخ های قلبی (VSD)  کوچک

کودکان با وی اس دی (VSD)  کوچک ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. این کودکان ممکن است نیازی به دارو نداشته باشند. آنها اغلب فقط توسط پزشکان قلبشان پیگیری و بررسی می شوند. اگر نقصی باشدکه خودبخود خوب شود ، اغلب  تا سن 2 سالگی اتفاق می افتد. اما برخی از سوراخ ها تا 4 سالگی بسته می شوند. این کودکان معمولاً رشد و نمو طبیعی می کنند. آنها همچنین هیچ محدودیتی در فعالیت ندارند و زندگی سالم و عادی دارند.

سوراخ های قلبی (VSD)  متوسط تا بزرگ

اگر وی اس دی (VSD) متوسط تا بزرگ باشد ، پزشک قلب کودک شما او را در فواصل کمتری تحت نظر می گیرد. پزشک تصمیم می گیرد که چه موقع و چگونه وی اس دی (VSD)  فرزند شما بسته شود. قبل از جراحی ، کودک شما ممکن است به دارو و تغذیه ویژه نیاز داشته باشد. پزشک و پرستاران قلب کودک شما اطلاعات و پشتیبانی را به شما می دهند تا بتوانید از کودک خود در خانه مراقبت کنید. کودکانی که نیاز به جراحی دارند برای جراحی در بیمارستان بستری می شوند.

بعد از عمل جراحی سوراخ قلب اطفال

سیر طبیعی بعد از عملVSD

کودکانی که قبل از جراحی در خوردن غذا مشکل دارند ، اغلب بهبود آنها دقیقاً بعد از جراحی اتفاق می افتد. آنها شروع به خوردن بهترمی کنند  و افزایش وزن سریعتر پیدا می کنند.

پس از جراحی ، کودکان بزرگتر اغلب می توانند بدون خستگی نسبت به قبل عمل کاملا فعال باشند. در عرض چند هفته ، کودک شما باید کاملا بهبود یابد. او باید بتواند فعالیتهای عادی انجام دهد. پزشک قلب و پرستاران کودک شما در مورد نحوه مراقبت از کودک بعد از عمل  شما را  راهنمایی خواهند کرد.

بیشتر کودکانی که برای وی اس دی (VSD) جراحی می شوند زندگی سالم و طبیعی دارند. سطح فعالیت ، اشتها و رشد آنها اغلب به حالت طبیعی برمی گردد.

مراقبت های بعد از عمل VSD

پزشک قلب کودک شما ممکن است به او آنتی بیوتیک بدهد تا پس از ترک بیمارستان از عفونت جلوگیری کند.

در مورد سیر مراقبتهای بعد از عمل  فرزندتان ازپزشک قلب و پرستاران  کودک خود سوال  کنید. وقتی این شرایط زود تشخیص داده شود ، نتیجه آن اغلب عالی است. اگر عوارض بعد از جراحی رخ دهد یا وی اس دی (VSD) برطرف نشود ، ممکن است چشم انداز خوبی پیش رو نباشد. و خطر عوارض ناشی از وی اس دی (VSD) ادامه داشته باشد. كودكانی كه در معرض این مشكلات هستند ، باید در مركزی كه در زمینه بیماریهای مادرزادی قلب تخصص دارد ، مراقبت های بعدی را دریافت کنند.

جهت مطالعه بیشتر از مقالات زیر استفاده بفرمایید.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب اطفال و جنین

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Zj دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    سلام. اقای دکتر بنده از مازندران هستم. دخترم 8 ماهشه، وزنش هم 5کیلو 800گرمه که به خاطر وزن کم و عرق کردن زیاد بردیم دکتر که گفتن صدای اضافه داره قلبش. اکو شد قلبش که گفتن قسمت بالا بین بطن فکر کنم حفره بزرگی داره که درمانش فقط عمل قلب باز هست. عکس اکو روهم گذاشتم براتون.دکتر گفتن تهران رجایی عمل کنیم پیش دکتر قائمی. اقای دکتر ایا واقعا فقط عمل قلب باز بایدبشه؟ و اینکه پیش چه دکتری رجایی عمل کنیم؟ ممنون میشم جواب بدید واقعا نگرانیم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      تنها راه درمان جراحی است 

      پیشنهاد می کنم شهید رجایی تهران مراجعه بفرمایید نزد آقای دکتر جعفری 

  • تصویر کاربر Zj دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    سلام. اقای دکتر بنده مازندران هستم. دخترم 8 ماهشه، وزنش هم 5کیلو 800گرمه که به خاطر وزن کم و عرق کردن زیاد بردیم دکتر که گفتن صدای اضافه داره قلبش. اکو شد قلبش که گفتن قسمت بالا بین بطن فکر کنم حفره بزرگی داره که درمانش فقط عمل قلب باز هست. عکس اکو روهم گذاشتم براتون.دکتر گفتن تهران رجایی عمل کنیم پیش دکتر قائمی. اقای دکتر ایا واقعا فقط عمل قلب باز بایدبشه؟ و اینکه پیش چه دکتری رجایی عمل کنیم؟ ممنون میشم جواب بدید واقعا نگرانیم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      تنها راه درمان جراحی است 

      پیشنهاد می کنم به بیمارستان قلب رجایی تهران مراجعه بفرمایید نزد آقای دکتر جعفری ایشان بهترین جراح را خدمت شما معرفی می کنند اگر دکتر غلامپور عمل کنند خیلی خوب است 

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    با سلام نوزاد ۴ ماهه برای رفلاکس به متخصص مراجعه کردیم ک به علت صدای قلب ارجاع دادن به متخصص قلب اطفال... پس از اکو قلب تشخیص این بود ک سوراخ در قلب وجود دارد.... دکتر گفتن مجدد ۴ ماهه دیگر مجدد مراجعه کنیم و گفتن شاید بسته بشه... خیلی نگرانیم شدید به نظرتون احتمال هست بسته بشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۳۰ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      نگران نباشید با توجه به محل سوراخ قلب فرزندتان احتمال بهبود خودبخود زیاد است.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۷ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشیدخدمت جناب دکتر
    غرض ازمزاحمت اینکه من دخترم ۶سال پیش به علت مشکل VSDدربیمارستان قلب شهیدرجایی موردجراحی بازقرارگرفت وبعداز٣۵روزبستری باعلایم خوب ازبیمارستان ترخیص شد.ولی حال بعدازگذشت شش سال ازعمل جراحی نه خوب وزن میگیردیعنی اصلا اشتهای خوبی نداردکه بتواندزیادغذابخوردوالان ١٢کیلووزن داردواینکه تنهایی حتی خوب نمیتواندراه برودوموقعی که میخواهدراه برودمی لرزدوزمین می افتد.ومشکل دیگری هم که داردتازه داردحرف میزندواندهم بالکنت حرف میزند.ممنون میشم که راهنماییون کنیدبخاطرخدا
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۷ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید پیشنهاد میکنم به بیمارستان قلب رجایی نزد پزشک معالج مراجعه بفرمایید چون ایشان در جریان مشکل فرزندتان هستند 

      حتما نیاز است فرزندتان مجدد بررسی قلبی شود 

  • تصویر کاربر سعید شنبه ۱۹ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    سوراخی ۵میل قلب کودک۳ماهه
    1. تصویر کاربر سعید شنبه ۱۹ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      مشکل چیه
    2. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۹ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً سوال خود را کامل ارسال بفرمایید 

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر رها شنبه ۵ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان گفته بودین عکس اکو دخترم براتون بفرستم که نظر بدید براتون ارسال کردم ممنون از وقتی که میگذارید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۵ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باتوجه به گزارش اکو فرزندتان سوراخ قلب فرزندتان احتمال بهبود خودبخود ندارد و باید با آنژیوگرافی یا اگر نشود با جراحی این سوراخ را بست 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟ 

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر فرهاد پنجشنبه ۳ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    فرزند بنده الان ۱۰ روزه هست و به دلیل علایم IUGR و عدم رشد کافی ۳۶ هفتگی با سزارین متولد شد
    اکوی قلب انجام دادیم و متاسفانه ASD , VSD و PDA داره
    توی تبریز دکتر گفت باید جراحی قلب باز بشه و فشار شریان ریوی رو پایین بیاریم و در آینده باید عمل کامل قلب براش انجام بشه
    لطفا راهنمایی کنید، خیلی نگرانم 😔
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۹ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      با توجه به گزارش اکوی قلب فرزندتان تنها راه درمان جراحی است 

    2. تصویر کاربر فرهاد سه شنبه ۱ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      یک مرحله جراحی برای درمان کافی هست ؟ یا در آینده هم باید جراحی بشه ؟
      و اینکه به درمان صد در صدی می رسه ؟
    3. تصویر کاربر فرهاد سه شنبه ۱ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      الان نوزاد کم وزن هست و ۲ کیلو وزن داره، با این شرایط میشه جراحی کرد ؟
    4. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۳ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      سلام 

      این سوال ها را باید از پزشک معالج سوال بفرمایید 

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر رها پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما یک دختر ۹ساله داره که از ۱۳ ماهگی تا به حال ۵بار بهخاطر عفونت ریه در بیمارستان بستری شدن ۲ماه پیش چند بار درد قلب داشت که دکتر بردم اکو انجام دادن گفتند که یک سوراخ بین دهلیز به اندازه ۵میل وفشارریه ۲۴ وجود داره که سریعا به دکتر آسم وآلرژی کودکان ارجاع دادن که تحت درمان قرار گرفت بعد از ۵۰روز که دوباره اکو انجام دادیم گفتند که فشار ریه ۲۰ولی سوراخ ۷میل شده که باید حتما به بیمارستان رجایی برای بسته شدن سوراخ مراجعه کنید خواستم بدونم که حتما باید جراحی بشه آیا خطرناک نیست ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر رها پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما یک دختر ۹ساله داره که از ۱۳ ماهگی تا به حال ۵بار بهخاطر عفونت ریه در بیمارستان بستری شدن ۲ماه پیش چند بار درد قلب داشت که دکتر بردم اکو انجام دادن گفتند که یک سوراخ بین دهلیز به اندازه ۵میل وفشارریه ۲۴ وجود داره که سریعا به دکتر آسم وآلرژی کودکان ارجاع دادن که تحت درمان قرار گرفت بعد از ۵۰روز که دوباره اکو انجام دادیم گفتند که فشار ریه ۲۰ولی سوراخ ۷میل شده که باید حتما به بیمارستان رجایی برای بسته شدن سوراخ مراجعه کنید خواستم بدونم که حتما باید جراحی بشه آیا خطرناک نیست ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    کودک یک ساله که به علت سرما خوردگی به دکترمراجعه کردبم ضربان قلب کودک بیشتر از حد نرمال بود اکو قلب انجام شد طبق نظر پزشک مورد نظر قلب کودک سوراخ نشان داد هیچ دارویی داده نشد خواستم نظر شما را بپرسم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر