برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
درمان سوراخ قلب

درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD

درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD  بعنوان شایعترین بیماری مادرزادی قلبی در نوزادان و کودکان یکی از مباحث مهم قلب اطفال است و دانستن آن برای خانواده های مبتلا به این بیماری قلبی شایع سبب کاهش استرس می شود. زیرا در اغلب موارد وی اس دی درمان کامل دارد و نوزاد درمان شده در طول زندگی مشکلی نخواهد داشت.جهت آشنایی با تعریف و تشخیص وی اس دی به مقاله زیر مراجعه فرمایید

سوراخ قلب کودکان وی اس دی VSD

سوراخ قلب اطفال وی اس دی (VSD) چگونه درمان می شود؟

درمان به علائم ، سن و سلامت عمومی کودک شما بستگی دارد. همچنین به شدت بیماری نیز بستکی دارد.

یک وی اس دی(VSD)    کوچک ممکن است با رشد کودک خود به خود بسته شود. برخی از نقص های دیواره بطنی (VSD)  کوچک به خودی خود بسته نمی شوند ، اما باز هم نیازی به درمان ندارند.  وی اس دی های (VSD)   بزرگ اغلب باید با جراحی یا از طریق آنژیوگرافی  بسته شوند. به محض تشخیص وی اس دی(VSD)    در کودک ، پزشک قلب وی به طور منظم نقص را بررسی می کند تا ببیند آیا به خودی خود بسته می شود یا خیر

وی اس دی

درمان دارویی سوراخ قلب اطفال وی اس دی (VSD)

در برخی از کودکان با وی اس دی (VSD) برای کمک به کار بهتر قلب  ممکن است نیاز به مصرف دارو داشته باشند. جالب است بدانید هیچ یک از درمانهای دارویی در  ود اس دی سبب بسته شدن سوراخ قلب نمی شوند. بلکه از عواض احتمالی این سوراخ جلوگیری می کند. کودکان بدون علائم ممکن است نیازی به دارو نداشته باشند.

تغذیه ی خوب جزئی از درمان

در سوراخ قلب اطفال  بزرگ ممکن است هنگام تغذیه کودکان خسته شوند. ممکن است نتواند به اندازه کافی غذا بخورند تا وزن گیری مناسبی پیدا کنند. آنها ممکن است نیاز داشته باشنددر تغذیه کمک داده شوند:

تغذیه کمکی با کالری بالا

گاهی نیاز است فرزند شما شیر خشک یا شیر مادر با کالری بالا دریافت کنند. ممکن است کودک شما به مکمل های غذایی اضافه شده به شیر خشک یا شیر مادر نیاز داشته باشد. این باعث افزایش مقدار کالری در هر اونس می شود.

تغذیه با لوله معده

کودک شما ممکن است نیاز به تغذیه از طریق یک لوله کوچک و قابل انعطاف داشته باشد. این لوله از طریق بینی ، وارد مری و داخل معده می شود. کودک شما ممکن است نیاز به تغذیه با شیشه شیر ویا تغذیه لوله ای داشته باشد. نوزادانی که می توانند بخشی از بطری های خود را بنوشند ممکن است بقیه را از طریق تغذیه لوله ای  بخورند. نوزادانی که از تغذیه با بطری خسته شده اند ممکن است تمام یا بخش از تغذیه خود را از طریق لوله تغذیه دریافت کنند.

تغذیه در سوراخ قلب اطفال

عمل جراحی در سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

هدف از جراحی بستن وی اس دی یا سوراخ قلب (VSD)  پیشگیری  از آسیب دیدن ریه ها است. جراحی همچنین به نوزادانی که در تغذیه مشکل دارند کمک می کند تا مقدار طبیعی وزن اضافه کنند. پزشک قلب کودک شما تصمیم می گیرد که چه زمانی کودک شما باید عمل جراحی انجام دهد. این براساس نتایج اکوکاردیوگرام و کاتتریزاسیون قلبی است. در جراحی ، پزشک کودک شما نقص دیواره بطنی (VSD)  را با بخیه یا یک وصله مخصوص می بندد. برای کسب اطلاعات بیشتر از پزشک قلب فرزند خود بخواهید توضیح دهد.

درمان سوراخ قلب اطفال با آنژیوگرافی  یا کاتتریزاسیون

درمان سوراخ قلب فرزند شما ممکن است توسط کاتتریزاسیون یا همان آنژیوگرافی قلبی انجام  شود. در این آزمایش از ابزاری برای بستن ود اس دی  همراه با کاتتر(لوله های پلاستیکی مخصوص انعطاف پذیز و نازک) استفاده می شود. پزشک کاتتر را از طریق رگهای خونی به قلب هدایت می کند. هنگامی که کاتتر در قلب قرار گرفت ، پزشک سوراخ را با وسیله مخصوص بستن دیواره می بندد. فقط برخی از انواع وی اس دی (VSD)  ممکن است با این روش بسته شوند. این روش باید در مراکزی انجام شود که پرسنلی با تجربه در زمینه بستن وی اس دی (VSD) با آنژیوگرافی داشته باشد دارند.

VSD وی اس دی
وی اس دی

عوارض احتمالی سوراخ قلب اطفال چیست؟

عوارض VSD درمان نشده عبارتند از:

  • مشکلات ریه
  • نارسایی قلبی
  • ریتم نامنظم قلب (آریتمی)
  • مشکلات دریچه قلب
  • رشد و تکامل ضعیف

زندگی با وی اس دی یا نقص دیواره بطنی (VSD)  

سوراخ های قلبی (VSD)  کوچک

کودکان با وی اس دی (VSD)  کوچک ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند. این کودکان ممکن است نیازی به دارو نداشته باشند. آنها اغلب فقط توسط پزشکان قلبشان پیگیری و بررسی می شوند. اگر نقصی باشدکه خودبخود خوب شود ، اغلب  تا سن 2 سالگی اتفاق می افتد. اما برخی از سوراخ ها تا 4 سالگی بسته می شوند. این کودکان معمولاً رشد و نمو طبیعی می کنند. آنها همچنین هیچ محدودیتی در فعالیت ندارند و زندگی سالم و عادی دارند.

سوراخ های قلبی (VSD)  متوسط تا بزرگ

اگر وی اس دی (VSD) متوسط تا بزرگ باشد ، پزشک قلب کودک شما او را در فواصل کمتری تحت نظر می گیرد. پزشک تصمیم می گیرد که چه موقع و چگونه وی اس دی (VSD)  فرزند شما بسته شود. قبل از جراحی ، کودک شما ممکن است به دارو و تغذیه ویژه نیاز داشته باشد. پزشک و پرستاران قلب کودک شما اطلاعات و پشتیبانی را به شما می دهند تا بتوانید از کودک خود در خانه مراقبت کنید. کودکانی که نیاز به جراحی دارند برای جراحی در بیمارستان بستری می شوند.

بعد از عمل جراحی سوراخ قلب اطفال

سیر طبیعی بعد از عملVSD

کودکانی که قبل از جراحی در خوردن غذا مشکل دارند ، اغلب بهبود آنها دقیقاً بعد از جراحی اتفاق می افتد. آنها شروع به خوردن بهترمی کنند  و افزایش وزن سریعتر پیدا می کنند.

پس از جراحی ، کودکان بزرگتر اغلب می توانند بدون خستگی نسبت به قبل عمل کاملا فعال باشند. در عرض چند هفته ، کودک شما باید کاملا بهبود یابد. او باید بتواند فعالیتهای عادی انجام دهد. پزشک قلب و پرستاران کودک شما در مورد نحوه مراقبت از کودک بعد از عمل  شما را  راهنمایی خواهند کرد.

بیشتر کودکانی که برای وی اس دی (VSD) جراحی می شوند زندگی سالم و طبیعی دارند. سطح فعالیت ، اشتها و رشد آنها اغلب به حالت طبیعی برمی گردد.

مراقبت های بعد از عمل VSD

پزشک قلب کودک شما ممکن است به او آنتی بیوتیک بدهد تا پس از ترک بیمارستان از عفونت جلوگیری کند.

در مورد سیر مراقبتهای بعد از عمل  فرزندتان ازپزشک قلب و پرستاران  کودک خود سوال  کنید. وقتی این شرایط زود تشخیص داده شود ، نتیجه آن اغلب عالی است. اگر عوارض بعد از جراحی رخ دهد یا وی اس دی (VSD) برطرف نشود ، ممکن است چشم انداز خوبی پیش رو نباشد. و خطر عوارض ناشی از وی اس دی (VSD) ادامه داشته باشد. كودكانی كه در معرض این مشكلات هستند ، باید در مركزی كه در زمینه بیماریهای مادرزادی قلب تخصص دارد ، مراقبت های بعدی را دریافت کنند.

جهت مطالعه بیشتر از مقالات زیر استفاده بفرمایید.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب اطفال و جنین

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    کودک یک ساله که به علت سرما خوردگی به دکترمراجعه کردبم ضربان قلب کودک بیشتر از حد نرمال بود اکو قلب انجام شد طبق نظر پزشک مورد نظر قلب کودک سوراخ نشان داد هیچ دارویی داده نشد خواستم نظر شما را بپرسم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر آرمیتا پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام شرمنده دوباره یه سوال دارم تو اکو اول که بهتون گفتم نوشته یک سوراخ اما تو اکو دوم نوشته دوتا سوراخ براهمین سوال کردم دوباره بینم چرا اینطور شده بعد چه شیرخشک بهتر به بچه بدیم که یکم رشدش زیاد بشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۶ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      پاسخ کامل داده شد بقیه سوالاتتان را از پزشک معالج سوال بفرمایید 

  • تصویر کاربر آرمیتا چهارشنبه ۵ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام دختر من ۱ سالشه تو شش ماهگی دکتر گفت که قلبش صدا اضافه داره بعد اکو گرفتیم گفت که دوتا سوراخ کوچیک داره گفت مشکلی نداره براش برو یک سالگی هم بیارش الان یک ساله شده بردیم باز هم دکتر همون گفت الان خیلی نگرانم نمیدونم چه شربتی بهش بدم موقعی سرما میخوره میترسم توروخدا کمکم کنید دخترم خوب میشه؟هیچ مشکلی نداره بجز اینکه وزن گیریش خوب نیست الان یک سالشه ۹ کیلو
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۵ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      با توجه به نامه آقای دکتر زمانی مشکل خطرناکی نیست 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      آیا سوراخ پی اف او در قلب نوزاد خطرناک است ؟ 

      تنگی دریچه و عروق ریوی در کودکان را بشناسید.

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

    2. تصویر کاربر آرمیتا چهارشنبه ۵ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      ببخشد تو اکو اول گفت یه سوراخ اما تو اکو دوم گفت دوتا سوراخ‌ الان برا همین میترسم
    3. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۵ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      طبق این نامه یک سوراخ دارد و تنگی خفیف دریچه ریوی

      مقاله هایی رو که ارسال کردم مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهلا یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر برادرم ۸ سالشه از زمان تولد گفتن مه قلبش سوراخ داره
    گفتن که صبر کنید اگر تا ۲ سالگی مشکلی پیش نیومد براش که دیگه مشکل حادی نیست و برطرف میشع
    به تازگی دکتر بردیم گفتن که همچنان قلب سوراخ هست
    و اینکه گفتن خطر ناک نیست و سوال دکترشون این بود که چرا پزشک معالجش دارو درمانی نکرده
    الان برادر من کبودی و تنگی نفس نداره فقط آریتمی قلبی وبد غذا و کمی کمبود وزن داره؟
    بنظر شما مشکلش حاده؟با دارو درمانی خوب میشه؟یا حتما دیگه باید عمل بشه؟
    و اینکه عملش خطرناکه؟
    مادرم سر همین ترس از خطرناک بودن و خوب نشدن میترسه دکتر ببره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی برادرتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۲۳ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    در قلب نوزاد 5 روزه من؛ 2 سوراخ 5 میلی و 26 میلی در بطن رویت شده. خواستم بدونم امکان بسته شدن خود بخودی وجود داره برای سوراخ 26 میلی یا نه؟ ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۳ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر دانیال دوشنبه ۵ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 95 مشاهده پرسش
    سلام پسرم ۱۴ ماه داره از بعد تولد صدای اضافه داشت قلبش وبا اکو مشخص شد یکی از رگ های قلب سوراخ داره ۶ ماهگی و یک سالگی هم اکو بردم گفتن باید انژیو کنید و فنر بزاریم و سوراخ رو ببندیم ولی چون تحریم هستیم اون قطعه نیست ایا قطعه پیدا میشه خیلی نگرانم که دیر نشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۴ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم به بیمارستان قلب رجایی تهران مراجعه بفرمایید اگر پیدا بشود آنجا دارنذ

    2. تصویر کاربر دانیال دوشنبه ۵ دی ۱( 1 سال پیش)
      ببخشین از کجا میتونم تلفنی پیگیریرکنم چون خراسان جنوبی هستم ببینم اگه قطعه هست بیام تهران
    3. تصویر کاربر دانیال دوشنبه ۵ دی ۱( 1 سال پیش)
      با بیمارستان شهید رجایی تماس گرفتن گفتن نام قطعه چی هست ولی متاسفانه من نام قطعه رو نمیدونم شما میتونید راهنمایی کنید و نام قطعه رو بگین؟دکتر به من گفتن باید آنژیو بشه و یک فنر بزاریم تا سوراخ بسته بشه ولی نام قطعه رو نگفتن
    4. تصویر کاربر دانیال دوشنبه ۵ دی ۱( 1 سال پیش)
      من عکس اکو رو فرستادم نمیدونم ارسال شده برای شما
    5. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۵ دی ۱( 1 سال پیش)

      سلام 

      باید از پزشک معالج سوال بفرمایید انواع وسیله هست که پزشک معالج با توجه به نیاز استفاده می کنه 

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سینا پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    دخترم ۱۴ روزه هست و امروز بردیم دکتر گفتن ببرین اکو بردیم اکو گفتن قلبش سوراخه از نوع vsd هیچ دارویی تجویز نکردن و گفتن دوماه دیگه بیارین برای اکو مجدد. نامه دکتر رو خدمتتون ارسال میکنم لطفا مارو راهنمایی کنید خیلی نگرانیم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      نگران نباشید با توجه به سايز و محل سوراخ قلب فرزندتان احتمال بهبود خودبخود زیاد است 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر صدف پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    وقت بخیر
    هفته ی ۲۵ بارداری تو اکوی قلب گفتن قلب جنین سوراخ ۴/۳میلی داره
    خیلی نگرانم
    لطفا بفرمایید خود بخود امکان بهبودی داره این سوراخ قلبی .
    برای درمانش چه راهی هست آقای دکتر ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر حیدر شنبه ۱۲ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام پسرم ۶ ماهشه و pda یک و نیم میلی متری داره خواستم ببینم عملشو تا کی میشه به تعویق انداخت و آیا احتمال بسته شدن خود به خودی وجود داره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۲ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      احتمال بسته شدن خود به خود وجود ندارد باید با آنژیوگرافی این رگ اضافه هرچه زودتر بسته بشود

      این رگ اضافه در هر سنی بعد از ماه اول تولد که تشخیص داده شود نیاز به درمان و بستن دارد 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      رگ اضافه در قلب نوزادان یا پی دی ای (PDA) 

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر اتنا پنجشنبه ۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما،من امروز اکوی قلب جنین در ۱۸هفتگی انجام دادم همه چی خوب بود ولی فقط یه سوراخ کوچیک بطنی رویت شد،من خیلی استرس دارم،دوباره توی بارداری کی میتونم اکو انجام بدم؟تا آخره بارداری بسته میشه؟ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر