برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
PFO

آیا سوراخ پی اف او در قلب نوزاد خطرناک است ؟

سوراخ پی اف او در قلب اکثر نوزادان در بدو تولد وجود دارد. PFO قلب گاهی سبب نگرانی والدین مخصوصا مادران می شود. در این مقاله درخصوص اهمیت و سیر طبیعی این مسئله شایع پرداخته شده است.

 سوراخ پی اف او PFO  در قلب نوزاد چقدر خطرناک است؟

پی اف او در قلب نوزاد سوراخ خاصی است. این سوراخ کوچک به طور طبیعی در دوران جنینی برای  گردش خون دوران جنینی وجود دارد و به آن فورامن اوال foramen ovale گفته می شود. این سوراخ  بطور عادی پس از تولد در سیر نرمال خود باید بسته شود. اگر این سوراخ بسته نشود؛ به آن پی اف او patent foramen ovale (PFO) یا PFO قلب گفته می شود. PFO بسیار شایع است و تقریباً از هر چهار نفر عموم جمعیت یک نفر پی اف او (PFO) دارد. اگر هیچ بیماری قلبی یا عارضه دیگری وجود نداشته باشد؛ درمان پی اف او PFO ضرورتی ندارد. در حقیقت، اکثریت قریب به اتفاق مبتلایان حتی وجود آن را نمی دانند.

 

سوراخ پی اف او PFO و گردش خون دوران جنینی و نوزادی

مروری بر عملکرد طبیعی قلب در کودکی یا بزرگسالی در درک نقش سوراخ بیضی  قبل از تولد مفید است.

حفرات قلب طبیعی

 

عملکرد طبیعی قلب پس از تولد

قلب شما دارای چهار حفره برای پمپاژ خون است و خون شما را به گردش در می آورد که در ادامه نقش هر کدام از این حفره ها را برای شما بیان کرده ایم:

1- دهلیز راست

محفظه فوقانی سمت راست قلب (دهلیز راست) خون کم اکسیژن از بدن شما را دریافت می کند و آن را از طریق دریچه سه لتی یا تریکوسپید به بطن راست پمپ می کند.

2- بطن راست

محفظه پایین سمت راست قلب (بطن راست) خون را از طریق رگ بزرگی به نام شریان ریوی به داخل ریه ها پمپ می کند؛ جایی که اکسیژن خون مجدداً تأمین می شود و دی اکسید کربن از خون خارج می شود. خون از مسیرشریان ریوی به ریه ها پمپاژ می شود که در ابتدای آن دریچه ریوی قرار دارد. با شل شدن بطن راست بین ضربان های قلب، این دریچه بسته می شود.

3- دهلیز چپ

محفظه بالایی سمت چپ قلب (دهلیز چپ) خون غنی از اکسیژن از ریه ها را از طریق رگهای ریوی دریافت کرده و از طریق دریچه میترال به بطن چپ پمپ می کند.

4- بطن چپ

محفظه پایین سمت چپ قلب (بطن چپ) خون غنی از اکسیژن را از طریق رگ بزرگی به نام آئورت پمپ می کند و به بقیه بدن منتقل می کند. خون از دریچه آئورت عبور می کند که با شل شدن بطن چپ این دریچه بسته می شود.

مطلب مرتبط : آیا سوراخ بودن قلب نوزاد خطرناک است؟

گردش خون قلب جنین در رحم

از آنجا که جنین در رحم نفس نمی کشد ، ریه ها هنوز کار نمی کنند. این بدان معناست که نیازی به پمپاژ خون به ریه ها نیست. در این دوران ، خون برای غنی شدن از اکسیژن از راه دیگری استفاده می کند. تا با این مسیر ، اکسیژن خون از بدن مادر به بدن جنین برسد.

گردش خون جنینی

بند ناف خون غنی از اکسیژن را به دهلیز راست کودک می رساند. بیشتر این خون از طریق سوراخ بیضی به دهلیز چپ منتقل می شود. از آنجا خون به بطن چپ می رود، که آن را به سراسر بدن پمپ می کند. خون همچنین از دهلیز راست به بطن راست منتقل می شود، که همچنین از طریق سیستم بای پس (میان بر) دیگری خون را به بدن پمپ می کند.

گردش خون قلب نوزاد تازه متولد شده

هنگامی که کودک شما متولد می شود یعنی دوران نوزادی ریه های او شروع به کار می کنند، تغیرات فشار داخل قلب وی معمولاً باعث بسته شدن سوراخ بیضی می شود. اغلب موارد این اتفاق طی چند روز تا چند هفته می افتد. همچنین گاهی ممکن است این اتفاق طی یک یا دو سال اتفاق نیفتد. در بعضی از افراد، ممکن است این بسته شدن هرگز اتفاق نیفتد و منجر به پی اف او (PFO)  شود.

PFO

علائم و عوارض سوراخ پی اف او  PFO  در نوزادی و دیگر سنین چیست؟

PFO قلب در اکثر موارد، علائمی ایجاد نمی کند. در سایر سنین نیز بیشتر افرادی که دارای پی اف او PFO  هستند؛ نمی دانند که این اختلال را دارند. زیرا معمولاً یک بیماری پنهان است که علائم و نشانه هایی ایجاد نمی کند.

علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید

در موارد بسیار نادر، نوزاد با PFO هنگام گریه یا دفع مدفوع کردن می تواند رنگ آبی روی پوست خود داشته باشد. به این کبودی سیانوز می گویند. سیانوز فقط در صورتی اتفاق می افتد که کودک هم PFO داشته باشد و هم بیماری قلبی دیگری داشته باشد. با این حال، این بیماری ممکن است عوارضی داشته باشد. همچنین می تواند در سردردهای میگرنی نقش داشته باشد و خطر سکته، حمله ایسکمی گذرا و حمله قلبی را افزایش دهد. البته لازم به ذکر است، ارتباط این عوارض و پی اف او (PFO) ثابت شده نیست و احتمال بروز آنها در کودکی بسیار نادر است.

علت PFO قلب چیست؟

PFO در قلب نوزاد علت مشخص ندارد. مشخص نیست چه عواملی باعث می شود سوراخ بیضی در برخی افراد باز بماند، اگرچه ژنتیک می تواند در این امر نقش داشته باشد.

گاهی اوقات پی اف او (PFO) همراه با سایر مشکلات قلبی رخ می دهد. یکی از این موارد ناهنجاری ابشتین است. این بیماری زمانی است که دریچه بین حفره بالایی و پایینی قلب در سمت راست درست شکل نمی گیرد.

چگونه پی اف او PFO تشخیص داده می شود؟

بیشتر اوقات، نیازی به پیگیری تشخیص PFO قلب نیست. با این حال، اگر پزشک تشخیص دهد که بررسی های بیشتری نیاز است، ممکن است اکوی قلب اطفال را توصیه کند. این روش با استفاده از امواج صوتی تصویری از قلب شما به دست می آورد.

اگر پزشک شما نتواند سوراخ موجود در اکوی قلب استاندارد را ببیند، ممکن است تست حباب bubble test را در اکو انجام دهد. در این آزمایش آنها در طی اکوکاردیوگرام محلول آب نمک تزریق می کنند. سپس پزشک شما مشاهده می کند که آیا حباب هایی از بین دو دهلیز  قلب فرزند شما عبور می کنند یا خیر.

درمان PFO قلب چگونه است؟

در بیشتر موارد برای PFO قلب، هیچ درمانی لازم نیست؛ اما اگر نیاز به درمان باشد، پی اف او (PFO) را با آنژیوگرافی می توان بست و درمان کرد. در این روش، پزشک قلب شما از یک وسیله مخصوص با استفاده از یک لوله پلاستیکی طولانی مخصوص به نام کاتتر استفاده می کند. این وسیله که معمولاً از کشاله ران بیمار وارد عروق  بدن می شود و بعد از طی مسیر عروقی وارد قلب شده و سوراخ را می بندند.

با ایجاد یک برش کوچک می توان یک PFO را با جراحی بسته و سپس سوراخ را بخیه زد. در صورت انجام عمل قلب دیگر، گاهی اوقات پزشک می تواند PFO قلب را با جراحی ترمیم کند.

بزرگسالان مبتلا به PFO قلب که دچار لخته یا سکته مغزی شده اند ممکن است برای بستن سوراخ به جراحی نیاز داشته باشند. داروهای رقیق شدن خون و جلوگیری از تشکیل لخته نیز ممکن است به جای جراحی تجویز شوند.

زندگی همراه با PFO قلب

پی اف او در قلب کودکان در چشم انداز طولانی مدت بسیار عالی است. اکثر مردم هرگز حتی متوجه نخواهند شد که PFO دارند. اگرچه سکته مغزی و میگرن از عوارض احتمالی PFO هستند؛ اما معمول نیستند. اگرفرزند شما  برای درمان PFO قلب نیاز به جراحی دارد؛  باید انتظار داشته باشید که به طور کامل بهبود یابد و زندگی سالم و عادی داشته باشد.

جهت مطالعه بیشتر می توانید از مقالات زیر استفاده نمایید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر