برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
مرگ در سندروم داون

مشکلات قلبی در سندروم داون چقدرکشنده هستند؟

سندروم داون یکی از شایعترین مشکلات ژنتیکی در دنیاست .علت فوت بسیاری از این کودکان مشکلات قلبی درسندروم داون است. نیمی از کودکان مبتلا به سندرم داون با نوعی از نقایص مادرزادی قلبی متولد می شوند. در این مقاله با این مشکلات و روش کنترل آنها آشنا خواهید شد.

سندرم داون چیست؟

سندرم داون (که گاهی اوقات منگولی نامیده می شود) شرایطی است که در آن کودک با یک کروموزوم 21 اضافی  متولد می شود . از این رو نام دیگر آن ، تریزومی 21 است. این مسئله باعث تأخیر در رشد جسمی و ذهنی و همچنین مشکلات قلبی در سندروم داون می شود.

بسیاری از معلولیت ها همراه  مثل مشکلات قلبی در سندروم داون مادام العمر هستند و همچنین می توانند امید به زندگی را کوتاه کنند. با این حال ، افراد مبتلا به سندرم داون می توانند زندگی سالم و رضایت بخشی داشته باشند. پیشرفت های اخیر پزشکی ، و همچنین حمایت فرهنگی و نهادی از افراد مبتلا به سندرم داون و خانواده های آنها ، فرصت های بسیاری را برای کمک به غلبه بر چالش های این بیماری فراهم کرده .

علت سندرم داون چیست؟

در همه موارد تولید مثل ، هر یک از والدین ژن خود را به فرزندان خود منتقل می کنند. این ژن ها در کروموزوم ها حمل می شوند. قرار است سلول تخم اولیه 23 جفت کروموزوم دریافت کند . نیمی از کروموزوم ها از مادر و نیمی از پدر است. که در مجموع 46 کروموزوم می شود.   وقتی سلولهای کودک از سلول اولیه تخم  تکثیر و نمو پیدا می کنند .در کودکان مبتلا به سندرم داون ، یک جفت از کروموزوم ها (شماره 21) به درستی از هم  جدا نمی شود. در نهایت کودک بجای 46 کروموزوم 47 کروموزوم خواهد داشت. این کروموزوم اضافی مشکلات رشد مغز و ویژگی ها و بیماریهای جسمی خاصی ایجاد می کند.

طبق آمار  انجمن ملی سندرم داون (NDSS) ، از هر 700 نوزاد متولد شده در ایالات متحده حدود یک مورد با سندرم داون متولد می شود. این شایعترین اختلال ژنتیکی در ایالات متحده است.

عوارض پزشکی که اغلب با سندرم داون همراه است. شامل:

  • مشکلات قلبی در سندروم داون
  • از دست دادن شنوایی
  • دید ضعیف
  • آب مروارید در چشم
  • مشکلات مفصل ران ، مانند دررفتگی
  • سرطان خون
  • یبوست مزمن
  • آپنه خواب (قطع تنفس در هنگام خواب)
  • زوال عقل (مشکلات فکری و حافظه ای)
  • کم کاری تیروئید (عملکرد کم تیروئید)
  • چاقی
  • رشد دیررس دندان که باعث مشکل در جویدن می شود .
  • بیماری آلزایمر در اواخر زندگی

همچنین افراد مبتلا به سندرم داون مستعد ابتلا به عفونت هستند. آنها ممکن است با عفونت های تنفسی ، عفونت ادراری و عفونت های پوستی دست و پنجه نرم کنند.

مطلب مرتبط:علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید

شیوع مشکلات قلبی در سندروم داون چقدر است؟

نوزادان متولد شده به طور معمول یک درصد احتمال نقایص قلبی مادرزادی در بدو تولد دارند. اما برای  نوزادان مبتلا به سندرم داون ، این خطر خیلی بیشتر است .

به شکلی که تقریبا نیمی از کودکان مبتلا به سندرم داون با نوعی از مشکلات قلبی در سندروم داون متولد می شوند.

سندروم داون و مشکل قلبی

چرا مشکلات قلبی با سندروم داون همراه است؟

در حالی که ارتباط بین سندرم داون و نقایص مادرزادی قلب کاملاً مشهود است . ولی علت ایجاد این نقایص قلبی مشخص نیست.علل ژنتیکی ، به ویژه کروموزوم بیست و یک اضافی که همه کودکان مبتلا به سندرم داون دارند . احتمالاً در بروز نقص قلب نقش دارد.

تحقیقی روی کودکان مبتلا به سندرم داون و نقاص قلبی انجام شده است. که نشان می دهد ممکن است برخی از کدهای ژنتیکی در این سندروم از بین برود. که این مسئله می تواند  روی سیر شکل گیری طبیعی قلب اثر داشته باشد. اما این موضوع کاملا ثابت شده نیست.

چه زمانی می توان مشکلات قلبی در سندروم داون را تشخیص داد؟

سندرم داون در اوایل بارداری با غربالگری خون مادر قابل تشخیص است. در گذشته ، والدین نگران بودند که ضربان قلب جنین یا لکه سفید (کانون های داخل قلبی اکوژنیک) در سونوگرافی ممکن است به سندرم داون مرتبط باشد . اما این عوامل لزوماً با تشخیص سندرم داون ارتباط ندارند.

اگر نوزادی مبتلا به سندرم داون باشد . انجام اکوکاردیوگرافی جنین در بین هفته های 18 تا 22 بارداری ضروری است. این آزمایشات می تواند برخی از نقایص قلبی را قبل از تولد کودک نشان دهد.

به لطف فناوری و آزمایش جدید ، در چند سال گذشته تعداد تشخیص های جنینی به طرز چشمگیری افزایش یافته است . اما همه کودکان مبتلا به سندرم داون قبل از تولد تشخیص داده نمی شوند. اگر کودکی با سندرم داون متولد شود و قبلاً در دوران قبل از تولد تشخیص داده نشده باشد . پس از تولد این کودک و قبل از ترک بیمارستان جهت بررسی نقص قلبی مادرزادی باید اکوکاردیوگرافی قلبی شود.

سندروم داون

شایعترین نقایص قلبی مادرزادی در نوزادان مبتلا به سندرم داون کدامند؟

شایع ترین نقص قلب در کودکان مبتلا به سندرم داون ، نقص دیواره بطنی و دهلیزی (AVSD) است . که یک سوراخ بزرگ در مرکز قلب است. که به آن کانال دهلزی بطنی هم می گویند . اما نقایص قلبی دیگری نیز ممکن است رخ دهد ، از جمله:

CAVSD

برای اصلاح بسیاری از نقایص قلبی فوق ، بسته به پیچیدگی و شدت آنها ، به یک یا چند عمل جراحی نیاز است. برخی از نقص های جزئی قلب ممکن است.  برای اصلاح ، اصلاً به هیچ جراحی نیاز نداشته باشند.

اگرچه ممکن است در زمینه بروز و عوارض ناشی از وجود سندرم داون تفاوت هایی وجود داشته باشد . اما این روش نحوه برخورد ما با کودکان مبتلا به بیماری قلبی را تغییر نمی دهد. پزشکان برای كودكان مبتلا به سندرم داون از همان روشهای درمانی استفاده می کنند که برای هر كودكی استفاده می شود .

اگرچه نقص قلبی یا احتمال جراحی قلب بر روی نوزاد تازه متولد شده می تواند برای هر پدر و مادری ترسناک می باشد . ولی تکنیک های جدید درمانی به نوزادان مبتلا به بیماری مادرزادی قلب کمک می کند تا سالهای کودکی سالم داشته باشند.

امروزه نتیجه درمان بیماری قلبی در یک کودک مبتلا به سندرم داون و نقص مادرزادی قلب بسیار عالی است. برای اکثریت قریب به اتفاق این بچه ها اکنون می توان . مشکلات قلبی را به روشی کاملاً راضی کننده درمان کرد تا بتوانند یک زندگی کاملا سالم داشته باشند.

فوق تخصص قلب کودکان و پاسخ به سوالات والدین

برای مطالعه بیشتر در خصوص سندروم داون و نقایص قلبی مرتبط می توانید از مقالات زیر استفاده بفرمایید.

https://www.healthline.com/health/down-syndrome#symptoms

https://www.childrens.com/health-wellness/down-syndrome-and-heart-defects

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۵ فروردین ۳( 5 روز پیش) تعداد بازدید: 6 مشاهده پرسش
    سلا آقای دکتر من ۴۲ سالم هست در آزمایش ژنتیک که دادم تشخیص سندروم داون دادند ولی قیافه و شکل ظاهری من اصلا و ابدا به قیافه سندروم داون نمیخوره و از لحاظ ای کیو هم خوب هستم از لحاظ ژنتیکی من جز کدام دسته از دسته های سندروم داون هستم خیلی ممنون تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۵ فروردین ۳( 5 روز پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      سندروم داون از شکل خفیف تا شکل های خیلی شدید دارد در شکل خفیف می توانند تا پایان مقطع ابتدایی درس بخوانند و کارهای خود را کامل انجام دهند حتی بعضی شغل های ساده را می توانند انجام دهند در شکل های شدید ممکن است دائم نیاز به مراقبت داشته باشند 

  • تصویر کاربر نرگس یکشنبه ۱۳ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 7 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر بچه ی یکساله و نیم دارم که سندرم داون و قلبش مشکل داره گفتن باید قبل دو سالگی عمل بشه
    الانم موقع خنده یا هیجان زدگی نفسش میگیره که قبلا اینجوری نبوده خیلی نگرانم ایا دارویی هست که نفسش بهتره بشه ترس و نگرانیم از گرفتن نفسشه
    لطفاً راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۳ اسفند ۲( 3 هفته پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر آزیتا پنجشنبه ۲۸ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    پسرم چهارماهه است سندروم داون و مشکل قلبی دارد که باید عمل شود
    Cavcd
    نمیخواهم فرزندم زنده بماند آیا عمل نکردن باعث مرگ او میشود؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۸ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      با عمل نکردن طول عمرش کوتاه میشه. 

      پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      مشکلات قلبی در سندروم داون چقدرکشنده هستند؟

  • تصویر کاربر پدرام سه شنبه ۱۹ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 23 مشاهده پرسش
    سلام من چهل ویک سالم ازپارسال تاحالاسه تاسقط پشت سرهم داشتم دوتاشون ایست قلبی داشتن دوتایی که پشت سرهم بودن سومی دوهفته پیش رفتم سونو ان تی بدم دکترگفت قلب جنین داخل هفته دهم ایستاده جنین قبلی که پارسال دی ماه سقط شدقلبش داخل چهارده هفته ایستاده بودآزمایش سلفری داده بودم مشکلی نداشت لطفأاگه میشه راهنماییم بکنیدنمیدونم دلیلشون چیه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۹ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      جواب سوال شما فقط یک علت ندارد بلکه باید علل مختلف بررسی شود لذا پیشنهاد می کنم به یکی از مراکز درمان سقط مکرر مثل مرکز ابن سینا یا رویان در تهران مراجعه بفرمایید.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم؟ 

      علت تشکیل نشدن قلب جنین در دوران بارداری چیست؟

  • تصویر کاربر خاله یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ،خواهر زاده من سوم آذر متولد شد ومتاسفانه احتمال سندروم دادند که با آزمایش ژنتیک بعد از ۱۴ روز امروزمتوجه شدیم سندروم داره،دکتر گفتند از نوع موزاییکی نیستاز مادر ۳۲ ساله وپدر ۴۲ ساله متولد شد بدون هیچ موردی یا سابقه بیماری در اقوام ،مادر در دورانبارداری تمام سونو وغربالگری رو انجام داده ( با Np۱.۶۸ اگر اصطلاح رو درست شنیده باشم تست غربالگری این رقم رو زده بود) میخوام بدونم آیا احتمال داره اگر باز آزمایش جای دقیق تر انجام بشه اشتباه شده باش( در آزمایشگاه ژنوم اراک انجام شده) از علائم بیشتر پزشک به حالت چشم شک کرده بود،اگر جای هست لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۶ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب

      لطفاً سوال خود را از یک متخصص ژنتیک یا متخصص اطفال بپرسید 

  • تصویر کاربر تنها شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام دکترمیخواستم بدونم بیمارمبتلابه سندرم داون ( کودک ۳ماه) باداشتن دوتاسوراخ توقلبش ریسک عملش تاچقدر بالاست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر آراد شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 83 مشاهده پرسش
    سلام روز بخیر پسرم نوزاد ۳۰ روز س امروز با اجرا اکو قلب گفتن قلبش سوراخه وهیچ دارویی بهش تجویز نکردن گفتن سه ماه دیگه بیارش اگر خوب شده بود که هیچ اگرم خوب نشده بود سیخ رد میکنیم تو قلبش میبینیدم آیا این سوراخ قلب خطرناکه و اینکه سوراخ قلب با سندرم دوان ربط داره و ممکنه سندرم دوان داشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب 

       با توجه به سايز و محل سوراخ قلب بیمار احتمال بهبود خودبخود وجود دارد. به سندرم داون ربطی نداره ولی بچه های سندروم داون این سوراخ ها رو دارن، برای سندروم داون باید آزمایش ژنتیکی داد

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟

  • تصویر کاربر آراد شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام روز بخیزرمن پسرم ۳۰ روز شه امروز بردم دکتر گفت قلبش سوراخه و هیچ دارویی چیزی تجویز نمیشه سه ماه دیگه بیار ببینم اگه بسته شده بود که خوب اگرم نشده بود سیخ رد میکنیم میبینیدم آیا این مشکلی خاصی داره و آیا این سوراخ قلب به سندرم دوان ربط داره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب 

       با توجه به سايز و محل سوراخ قلب بیمار احتمال بهبود خودبخود وجود دارد اغلب تا دو سالگی بسته می‌شود 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟

  • تصویر کاربر آراد شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    سلام روز بخیزرمن پسرم ۳۰ روز شه امروز بردم دکتر گفت قلبش سوراخه و هیچ دارویی چیزی تجویز نمیشه سه ماه دیگه بیار ببینم اگه بسته شده بود که خوب اگرم نشده بود سیخ رد میکنیم میبینیدم آیا این مشکلی خاصی داره و آیا این سوراخ قلب به سندرم دوان ربط داره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر Tt چهارشنبه ۱ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 76 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ما امروز اکوی قلب جنین رفتیم گفتن که قلب یه سوراخ داره باید دو هفته دیگه تکرار بشه می خواستم نظر شما رو هم بدونم آیا این سوراخی که میگن برای جنین خطر ناکه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باتوجه به گزارش اکو فرزندتان مشکل خطرناکی وجود ندارد و احتمالا تا زمان تولد بسته میشود 

      پیشنهاد می کنم این مقاله رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      سوراخ قلب جنین در اکوی قلب ( سوراخ بین بطنی )

       

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر