برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
اکو قلب کودکان چگونه انجام می شود؟​

آیا افتادگی دریچه میترال کودکان داریم؟

 افتادگی دریچه میترال یا پرولاپس دریچه میترال زمانی اتفاق می افتد. که یک یا هر دو لت دریچه میترال به سمت دهلیز چپ قلب برآمده  شوند. افتادگی دریچه میترال نسبتاً شایع است و در حدود 10 تا 15 نفر از 100 نفر اتفاق می افتد. متخصصان قلب و عروق اغلب این شرایط را خوش خیم می دانند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد افتادگی دریچه میترال کودکان پیشنهاد می کنم . این مقاله را مطالعه بفرمایید.

پرولاپس

کار دریچه میترال در قلب چیست؟

دریچه میترال یکی از دریچه های قلب است. آیا می دانید قلب چگونه کار می کند؟

  • یک قلب طبیعی دارای چهار حفره می باشد . دو دهلیز ( حفرات بالایی قلب) و دو بطن( حفرات پایینی قلب) است. هر طرف قلب دارای یک دهلیز و یک بطن است.به شکل توجه فرمایید.
  • خون از سراسر بدن وارد دهلیز راست قلب می شود.
  • از آنجا به بطن راست می رود. بطن راست خون را به ریه ها پمپ می کند ، در آنجا اکسیژن را می گیرد.
  • بعد ، خون از ریه ها به دهلیز چپ قلب برمی گردد.
  • از دهلیز چپ به بطن چپ می رود . که از آنجا خون به کل بدن پمپ می شود تا بدن بتواند از اکسیژن موجود در خون استفاده کند.
  • مطلب مرتبط انواع بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

دریچه میترال بین دهلیز چپ قلب و بطن چپ قرار دارد. دو “تکه ” یا “لت” دارد که مانند یک جفت درب تاب دار باز و بسته می شوند. هنگام انقباض قلب ، بطن چپ خون را به بدن پمپاژ می کند و لت ها بسته می شوند. این باعث می شود که خون از بطن چپ به دهلیز چپ برنگردد.

پرولاپس در کودکان

پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال چیست؟

در کسی که دچار افتادگی دریچه میترال (MVP) است. با بسته شدن دریچه یک یا هر دو لت دریچه به سمت بالا انحنا بر می دارد (یا به سمت بالا می چرخند). در بعضی از بچه ها ، این لت ها هنوز کاملاً بسته می شوند. در برخی دیگر از کودکان ممکن است به درستی بسته نشوند. وقتی لت ها به درستی بسته نشوند ، خون می تواند به داخل دهلیز چپ نشت کند. این ممکن است اتفاق بیفتد زیرا لت ها بیش از حد انعطاف پذیر یا خیلی بزرگ هستند یا بد شکل هستند . 

پرولاپس میترال

معمولاً  افتادگی دریچه میترال مشکلی ایجاد نمی کند. تقریباً همه بچه هایی که این افتادگی دریچه میترال را دارند کاملاً زندگی عادی دارند. بسیاری از اوقات ، افراد حتی نمی دانند که به آن مبتلا هستند یا تا بزرگسالی متوجه این موضوع نمی شوند. در بچه ها اغلب تشخیص داده نمی شود . بعضی اوقات افراد با افتادگی دریچه میترال MVP متولد می شوند . بعضی نیز در اواخر زندگی به آن مبتلا می شوند. پزشکان اغلب نمی دانند که چرا اشخاص به افتادگی دریچه میترال MVP مبتلا می شوند .

علائم و نشانه ها افتادگی دریچه میترال

اکثر بچه های مبتلا به افتادگی دریچه میترال MVP هیچ شکایتی و هیچ علامتی ندارند. در بعضی از بچه ها ، لت دریچه میترال هنگام بسته شدن صدای اضافه ای بصورت کلیک می دهد. یک پزشک ممکن است این صدا را هنگام گوش دادن به قلب با استتوسکوپ بشنود. کسی که MVP دارد و کمی خون از طریق دریچه نشت می کند . نیز ممکن است سوفل قلبی داشته باشد. سوفل قلبی صدایی است که در اثر نشت خون  ایجاد می شود.

افتادگی دریچه میترال

کودک با پرولاپس دریچه میترال MVP همچنین ممکن است:

  • احساس سرگیجه یا سبکی سر کند.
  • احساس اضطراب کند.
  • ممکن است واقعاً خسته باشد.
  • هنگام بازی یا ورزش نفس کم بیاورد.
  • احساس کند قلبش خیلی سریع می تپد یا می زند.
  • درد قفسه سینه داشته باشد.
  • حملات غش داشته باشد.

دکتر چگونه پرولاپس دریچه میترال را کشف می کند؟

معاینه پزشکی:

بیشتر کودکانی که متوجه می شوند افتادگی دریچه میترال  MVP دارند . در یک معاینه یا طی معاینات دوره ای منظم در مورد آن اطلاعات کسب می کنند. در ابتدا پزشک ممکن است به صدای قلب کودک گوش کند و یک کلیک یا سوفل را بشنود. سپس پزشک کودک را نزد  یک فوق متخصص قلب کودکان (پزشکی که بیماری های قلبی بچه ها را درمان می کند ) می فرستد.

ابتدا ، متخصص قلب و عروق مدتی با کودک و والدین صحبت می کند و در مورد سلامتی و علائم احتمالی همراه سوالاتی را مطرح می کند. سپس او فرزندتان  را معاینه می کند و به صدای قلب وی گوش می دهد. پزشک همچنین ممکن است آزمایشاتی مانند اکوکاردیوگرافی و نوار قلب یا  ECG را تجویز کند. این آزمایشات می تواند به پزشک کمک کند تا علت اصلی صدای اضافه قلب فرزندتان  را تشخیص دهد.این آزمایشات عوارضی ندارند.

نوار قلب:

برای نوار قلب ، دراز می کشید و یک پزشک یا پرستار چند برچسب کوچک روی سینه شما می گذارند. این برچسب ها به سیم ها و دستگاهی متصل می شوند که امواج الکتریکی قلب فرزندتان را ضبط می کند. این تست معمولاً حدود 10 دقیقه طول می کشد.

اکوکاردیوگرافی قلب:

در اکوکاردیوگرام (به اختصار اکو) از امواج صوتی استفاده می شود تا تصویری از قلب و جریان خون داخل آن مشخص شود. برای این آزمایش ، فرزند شما دراز می کشد و پزشک مقداری ژل (مانند ژله) بر روی سینه فرزندتان قرار می دهد. این ژل به وضوح تصویر قلب کمک می کند و ممکن است کمی خنک و چسبناک باشد.

سپس فردی که این اکو را انجام می دهد . با یک پروب پلاستیک بسیار آرام بر روی سینه فرزندتان فشار خواهد آورد و سر پروب را به روی پوست قفسه سینه حرکت می دهد. در حین حرکت ، دستگاه از قلب تصویر می گیرد و روی مونیتو تصاویر ظاهر می شود. اکو بیشتر از نوار قلب طول می کشد .

ام وی پی در قلب

پرولاپس در کودکان

درمان:

اگر پزشک کشف کند که فرزندتان افتادگی دریچه میترال MVP دارد ، احتمالاً نیازی به هیچ درمانی ندارد.

در موارد معدودی ، ممکن است برای بچه ها دارویی جهت کمک به پمپاژ قلب تجویز شود گاهی اوقات نیز دارو برای منظم تر شدن ضربان قلب تجویز می شود.  به ندرت ، ممکن است یک کودک برای ترمیم دریچه میترال که شدیدا  نشت دارد ، جراحی شود.

آیا پرولاپس دریچه میترال MVP می تواند منجر به عفونت شود؟

باکتری ها (نوعی میکروب) هر روز از خون عبور می کنند . هر چند وقت یک بار می توانند به لت های بیمار دریچه میترال بچسبند و باعث ایجاد عفونت در قلب بشوند. به این نوع عفونت آندوکاردیت باکتریایی گفته می شود .

خبر خوب این است که این اتفاق برای کودک بسیار نادر است و به نظر نمی رسد که فقط در صورتی که دریچه بیمار نشتی داشته باشد ، در کودکان مشکل ایجاد شود.

در گذشته به کودکان مبتلا به MVP با لت هایی نشت دهنده قبل از هر مراجعه به دندانپزشک یا قبل از هرگونه جراحی مقدار زیادی آنتی بیوتیک (دارویی که میکروب ها را از بین می برد) می دادند . اکنون می دانیم که این کار ضروری نیست. آنچه بسیار مهم است ، مراقبت روزانه از دندانهای فرزندتان است.

ممکن است از خود بپرسید که مراقبت از دندان ها چه ارتباطی با سلامت قلب دارد. اگر لثه ناسالم باشد (بیماری لثه یا التهاب لثه) ، لثه ها ملتهب یا تحریک می شوند. باکتری هایی که به طور معمول در دهان زندگی می کنند . می توانند به راحتی از طریق لثه های تحریک شده وارد جریان خون شوند.

بنابراین ، مطمئن شوید که فرزندتان :

  • حداقل دو بار در روز – صبح و شب بعد از خوردن غذا – مسواک می زند.
  • بیاموزید که چگونه دندانهایش را نخ دندان بکشد تا قبل از خواب آن باکتری های ناخوشایند از بین بروند.
  • هر شش ماه به دندانپزشک مراجعه کنید.

این بهترین راه برای جلوگیری از عفونت در قلب فرزندتان است.

آیا فرزندم می تواند بازی کند؟

اگر فرزندتان افتادگی دریچه میترالMVP دارید و هیچ مشکلی ندارد . مجبور نیست کار خاصی برای مراقبت از خود انجام دهد. ممکن است مجبور شوید هر یک سال یا دو سال به متخصص قلب کودکان مراجعه کنید. در طی این ویزیت ها ، ممکن است آزمایش اکوی بیشتری داشته باشد تا پزشک قلب و دریچه میترال را کامل بررسی کند. پزشک در خصوص میزان مجاز ورزش و انجام تمام فعالیت های معمول در زندگی به شما اطلاعاتی می دهد.

اگر علائمی مانند حملات غش کردن یا احساس ضربان قلب بالاو تپش قلب دارد .ممکن است دارو تجویز شود . در مورد ورزش با پزشک فرزندتان مشورت کنید. ممکن است قبل از تأیید محدوده ورزش مجاز نیاز به آزمایشات اضافی داشته باشد.

اکثر بچه های مبتلا به افتادگی دریچه میترال MVP می توانند بدون مشکل ورزش کنند. به عبارت دیگر ، حتی اگر MVP (افتادگی دریچه میترال) داشته باشید ، هنوز می توانید با افتادگی دریچه میترال MVP با ارزش ترین بازیکن باشند!

جهت مطالعه بیشتر می توانید به منابع زیر مراجعه بفرمایید.

https://kidshealth.org/en/parents/mvp.html

https://www.luriechildrens.org/en/specialties-conditions/mitral-valve-prolapse/

https://www.hopkinsallchildrens.org/Patients-Families/Health-Library/HealthDocNew/Mitral-Valve-Prolapse-(1)

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر السا یکشنبه ۱۳ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    پسر ۲ سال ام رو بردم دکتر گفت افتادگی دریچه قلب داره اماگفت نیاز به درمان خاصی نداره امکان داره بزرگتر بشه براش مشکل خاصی ایجاد بشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۳ اسفند ۲( 3 هفته پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۴ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 16 مشاهده پرسش
    سلام پسرم چند وقت با درد سینه داشته من توجه نمیکردم چند روز پیش درد شدید شده به پزشک مراجعه کردیم نوار قلب خوب نبود بعد از معاینه دکتر گفتن اکو باید انجام بشه تشخیص نرمی دریچه قلب بود گفتن هیچ داروی لازم نیست در صورت درد مسکن مصرف کنه الان چند روز پسرم همش میگه درد داره با نفس کشیدن با دم باردم درد میگیره تا کی همینن
    طور مسکن مصرف کنه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۴ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر آیرین چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    سلا و نباشید خدمت جناب آقای دکتر
    خدمتتون عارضم دخترم ۸ سالشه و افتادگی دریچه دارد دکتر براش روزی نصف قرص پرانولول ۱۰ به مدت ۵ ماه براش تجویز کرده بعد از اون دوباره اکو بگیره خواستم بدونم آیا برای درمان است ،عوارض داره یا فقط برای تنظیم ضربان است اکو هم خدمتتون ارسال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      این دارو خیلی کم خطر است و در کودکان هم داده می شود 

  • تصویر کاربر آیرین سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت جناب آقای دکتر بنده از سنندج مزاحم شدم
    دخترم هشت سال دارد موقع دویدن و دوچرخه سواری زود خسته میشد به جناب آقای دکتر شهیدی فوق تخصص قلب کودکان مراجعه نمودیم ایشان با گرفتن اکو فرمودند که مقداری افتادگی دریچه دارد و قرص پرانولول ۱۰ برایش تجویز نمودند که هر روز نصف قرص بعد از نهار استفاده کند خواستم بدونم این قرص برای کودکان مشکل ندارد و آیا موجب بهبودی می‌شود ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      افتادگی دریچه میترال اغلب بیماری خطرناکی نیست البته به مرور زمان بهبود خودبخود ندارد ولی خطرناک نیست 

      جای نگرانی نیست این دارو خیلی کم خطر است و در کودکان هم داده می شود 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      افتادگی دریچه میترال در کودکان

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر آیرین سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت جناب آقای دکتر بنده از سنندج مزاحم شدم
    دخترم هشت سال دارد موقع دویدن و دوچرخه سواری زود خسته میشد به جناب آقای دکتر شهیدی فوق تخصص قلب کودکان مراجعه نمودیم ایشان با گرفتن اکو فرمودند که مقداری افتادگی دریچه دارد و قرص پرانولول ۱۰ برایش تجویز نمودند که هر روز نصف قرص بعد از نهار استفاده کند خواستم بدونم این قرص برای کودکان مشکل ندارد و آیا موجب بهبودی می‌شود ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      افتادگی دریچه میترال اغلب بیماری خطرناکی نیست البته به مرور زمان بهبود خودبخود ندارد ولی خطرناک نیست 

      جای نگرانی نیست این دارو خیلی کم خطر است و در کودکان هم داده می شود 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      افتادگی دریچه میترال در کودکان

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر یکتا شنبه ۲ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 42 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقای دکتر دخترم پنج سالشه از دو پیش لکنت زبان گرفت خیلی استرس اضطراب داره پارسال متوجه شدم افتادگی دریچه میترال داره ایا لکنتش میتونه بخاطر همین افتادگی باشه یا نه چون موقع استرس لکنتش بیشتر میشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲ دی ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      خیر ارتباطی ندارد 

      پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      افتادگی دریچه میترال در کودکان

  • تصویر کاربر زینب جمعه ۱ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.. من 33 هفته هستم. حرکت جنین خوب است. تعداد ضربان قلب از 110تا 130 میرود.. ولی بهم گفت بیس 110 است. مشکل چیه؟
    چیکار باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱ دی ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب

      تعداد ضربان قلب جنین بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ ضربان در دقیقه نرمال است و اگر تعداد ضربان قلب به طور دائم کمتر از ۱۱۰ در دقیقه باشد نیاز به مداخله درمانی دارد نگران نباشید 

      همچنین پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      خطرات بالا بودن ضربان قلب جنین

      دانستنی های اکو قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر طاها سه شنبه ۱۴ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام و احترام
    پسرم ۵ سالشه و پزشک اورژانس صدای اضافی در قلبش شنیدن به متخصص قلب کودکان مراجعه کردیم اکو و نوار قلب گرفتن و گفتن پرولاپس دریچه میترال داره.. ۲ سال بعد مراجعه کنید. لطفا از جهت دارو ورزش و تغذیه راهنمایی بفرمایید. چون پسرم به ورزش بخصوص فوتبال خیلی علاقه داره و هر روز انجام میده..
    سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۲ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم این مقاله رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      افتادگی دریچه میترال در کودکان

    2. تصویر کاربر طاها سه شنبه ۱۴ آذر ۲( 3 ماه پیش)
      سلام و احترام
      و با سپاس از پاسخگوییتان
      مقاله را مطالعه کردم..
      پسرم به جهت تنظیم هیجان و اضطراب بالا تحت نظر روانپزشک دارو ی فلوکستین و ریسپریدون مصرف می‌نماید و البته شکایت از خستگی دارد. ممکن هست در خصوص میزان مجاز ورزش با توجه به علاقمندی پسرم و همینطور داروی احتمالی راهنمایی بفرمایید.
      سپاس از توجهتان
    3. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۴ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      سلام 

      آستانه فعالیت بدن برای ایشون در حد تحمل است و مقدار اون توسط خود بیمار مشخص میشه

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام دکتر دختر 13ساله دارم که گفتن در قلب صدایه اضافه دارد و پیگیری کردیم بعد از مراجعه به متخصص قلب کودکان تشخیص دکتر قلب شلی دریچه میترال بود و شربت کلیسیوم کور تجویز کردن ایا مشکلی نداره احتمال دارد در اینده تغیر کند بهتر یا بد تر شود
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر احمد شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    سلام دکتر دختر 13ساله دارم که گفتن در قلب صدایه اضافه دارد و پیگیری کردیم بعد از مراجعه به متخصص قلب کودکان تشخیص دکتر قلب شلی دریچه میترال بود و شربت کلیسیوم کور تجویز کردن ایا مشکلی نداره احتمال دارد در اینده تغیر کند بهتر یا بد تر شود
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۴ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر