برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
کواذکتاسیون آئورت

کوارکتاسیون آئورت در قلب کودکان چیست؟

یکی از بیماریهای مادر زادی قلبی که ممکن است تا بزرگسالی کشف نشود کوارکتاسیون آئورت است.در این مقاله این بیماری که خودبخود خوب نمی شود و در صورت تشخیص نیاز ضروری به درمان دارد را معرفی خواهم کرد.

  • کوارکتاسیون آئورت چیست؟

کوارکتاسیون آئورت (COA) که به آن کوارکتیشن هم می گویند.باریک شدن شریان آئورت که شریان اصلی  است که خون را از قلب به بدن منتقل می کند. این باریک شدن باعث می شود سمت چپ قلب برای پمپاژ خون از طریق آئورت بیشتر کار کندو تحت فشار باشد.

انواع بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

گاهی اوقات تنگی مختصر است و حتی ممکن است علائمی ایجاد نکند. در شکل های شدیدتر ، جراحی یا سایر اقدامات برای درمان آن لازم است.

تنگی آئورت
مسیر شریان آئورت در بدن و محل شایع تنگی

چه عواملی باعث COA کوارکتاسیون آئورت می شود؟

کوارکتیشن آئورت نوعی نقص مادرزادی است ، به این معنی که نوزادی با آن به دنیا می آید. پزشکان مطمئن نیستند که چرا بعضی از افراد به کوارکتیشن مبتلا می شوند ، اما پسران تقریباً دو برابر دختران به آن مبتلا می شوند. در نوزاد مبتلا به کوارک ، قوس آئورت نیز ممکن است کوچکتر از حد معمول( هیپوپلاستیک) باشد.

در بسیاری از افراد ، این نقص با نقایص مادرزادی یا شرایط دیگر مانند نقص دیواره بین بطنی (سوراخ دیواره بین بطن های چپ و راست قلب) همراه می شود. همچنین در دختران متولد شده با سندرم ترنر ، یک اختلال ژنتیکی ست که در آن یکی از دو کروموزوم X دختر ناقص یا مفقود شده است . کوارکتاسیون آئورت نسبتاً شایع است.

کوارکتیشن در ترنر
تصویر دختری با سندروم ترنر

معمولاً کوارکتیشن آئورت در اوایل زندگی یافت می شود. اما برخی از افراد تا زمان نوجوانی یا حتی بزرگسالی تشخیص داده نمی شوند. در آن موارد ، معمولاً به این دلیل است که باریک شدن در آئورت آنقدر شدید نیست که بتواند علائم جدی تا آن زمان ایجاد کند. اما حتی افرادی که علائم عمده ای ندارند نیز به درمان نیاز دارند. زیرا کوارکتاسیون آئورت در نهایت می تواند مشکلاتی ایجاد کند. این نقص به خودی خود برطرف نمی شود.

علائم و نشانه های کوارکتاسیون آئورت چیست؟

فشار خون غیر طبیعی اغلب اولین علامت کوارکتاسیون آئورت است. در طی معاینه ، پزشک ممکن است . دریابد که در کودک مبتلا به کوارکتیشن آئورت فشار خون در بازوها بیشتر از پاها است. پزشک همچنین ممکن است .سوفل قلب را بشنود یا متوجه شود که نبض در کشاله ران ضعیف است یا به سختی احساس می شود . در هر فرد که  فشار خون بالا تشخیص داده می شود. باید از نظر کوارکتیشن آئورت بررسی شود.

علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

اغلب ، کودکان هیچ علائمی ندارند و کوارکتیشن آئورت در هنگام مراجعه منظم به پزشک کشف می شود. کودکانی که علائمت دارند ممکن است:

  • رانها و پاهای شان سرد تر از دستها و بازوها 
  • فشار خون اندام فوقانی بیش از اندام تحتانی
  • تنگی نفس ، به ویژه هنگام ورزش 
  • خستگی زودرس پاها و لنگیدن هنگام دویدن و ورزش
  • درد قفسه سینه

کوارکتاسیون در کودک

کوارکتاسیون آئورت چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان ممکن است. کودکی را با علائم یا نشانه های  کوارکتیشن آئورت به یک متخصص قلب کودکان (پزشکی که در تشخیص و درمان مشکلات قلبی تخصص دارد) ارجاع دهند. متخصص قلب به صداهای قلبی گوش می دهد . نبض ها را لمس می کند و فشار خون را بررسی می کند.

متخصص قلب اکوکاردیوگرافی( آزمایشی که از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از قلب و گردش آن استفاده می کند )انجام می دهد ممکن است آزمایش های دیگری که تصاویر قلب را تولید می کند مانند گرافی قفسه سینه ، آزمایش تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) ، یا اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) درخواست کند.  

کوارکتاسیون آئورت باید سریع درمان شود. زیرا می تواند باعث فشار خون بالا و بزرگ شدن قلب شود. همچنین می تواند باعث پارگی آئورت شود که می تواند. بسیار خطرناک و کشنده باشد. کوارکتاسیون آئورت معمولاً اندکی پس از تولد یافت می شود و بلافاصله با جراحی ترمیم می شود.

کوارکتاسیون آئورت

کوارکتاسیون آئورت چگونه درمان می شود؟

کوارکتیشن آئورت با جراحی یا سایر روش ها قابل ترمیم است. یکی از متداول ترین روش ها برای رفع تنگی ، برداشتن قسمت باریک و اتصال مجدد دو انتهای آئورت است.

در بعضی موارد ، پزشکان ممکن است با بالون آنژیوپلاستی نیز کوارکتیشن آئورت را درمان  کنند. در این روش ، یک بالون کوچک از داخل رگ خونی کشاله ران وارد می شود و یک سیم بسیار نازک تا آئورت ، در ناحیه باریک ، فرستاده می شود. وقتی بالون باد می شود ، ناحیه باریک پهن می شود. سپس بالون برداشته می شود. همچنین متخصص قلب ممکن است یک استنت(فنر مخصوصی) را در محل تنگی قرار می دهند تا محل تنگی را پس از عمل باز نگه دارد.

درمان کوارک

بعد از درمان:

بهبود علائم

پس از رفع نقص ، بیشتر علائم کوارکتاسیون آئورت بلافاصله از بین می روند. زیرا انسداد ناشی از این علائم از بین رفته است. بعضی از افراد برای مدتی هنوز فشار خون بالا دارند و ممکن است. برای کنترل آن مجبور به مصرف دارو شوند.

کودکان و نوجوانانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ، معمولاً بعد از یک یا دو هفته کاملاً احساس بهتری پیدا می کنند. کسانی که تحت درمان با بالون قرار گرفته اند حتی زودتر ، غالباً طی دو روز ، احساس بهتری دارند.

محدودیت فعالیت

اما پزشکان توصیه می کنند که همه بیماران از انجام برخی از فعالیتهای بدنی پرهیز کنند . به خصوص از بلند کردن اجسام سنگین یا ورزشهایی که می توانند بر قفسه سینه فشار بیاورند بپرهیزند تا بدن زمان کافی برای بهبودی کامل پیدا کند. کسی که فشار خون او بالا است ممکن است مجبور باشد . پرهیزهای خاص خود را تا زمانی که فشار خون پایین نیاید ادامه دهد.

پیگیری های بعد درمان

کودکانی که کوارکتاسیون آئورت را اصلاح کرده اند باید مرتباً به پزشکان مراجعه کنند. گاهی اوقات ، تنگی می تواند پس از جراحی یا درمان گشادی با بالون بازگردد. ویزیت های متخصص قلب و عروق هر سال یا دو سال پس از بهبودی به پزشک اجازه می دهد فشار خون را کنترل کرده و علائم بازگشت کوارکتاسیون آئورت را جستجو کند. 

اگر کودک شما کوارکتاسیون آئورت دارد و یا کوارکتوس را ترمیم کرده است . در صورت مشاهده تنگی نفس ، درد قفسه سینه یا غش کردن با پزشک تماس بگیرید.

به طور کلی ، کودکانی که دچار کوارکتاسیون آئورت شده اند ، می توانند انتظار داشته باشند که پس از درمان زندگی عادی داشته باشند.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب کودکان و اکوی قلب جنین و کودکان

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر