برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
کواذکتاسیون آئورت

کوارکتاسیون آئورت در قلب کودکان چیست؟

یکی از بیماریهای مادر زادی قلبی که ممکن است تا بزرگسالی کشف نشود کوارکتاسیون آئورت است.در این مقاله این بیماری که خودبخود خوب نمی شود و در صورت تشخیص نیاز ضروری به درمان دارد را معرفی خواهم کرد.

  • کوارکتاسیون آئورت چیست؟

کوارکتاسیون آئورت (COA) که به آن کوارکتیشن هم می گویند.باریک شدن شریان آئورت که شریان اصلی  است که خون را از قلب به بدن منتقل می کند. این باریک شدن باعث می شود سمت چپ قلب برای پمپاژ خون از طریق آئورت بیشتر کار کندو تحت فشار باشد.

انواع بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

گاهی اوقات تنگی مختصر است و حتی ممکن است علائمی ایجاد نکند. در شکل های شدیدتر ، جراحی یا سایر اقدامات برای درمان آن لازم است.

تنگی آئورت
مسیر شریان آئورت در بدن و محل شایع تنگی

چه عواملی باعث COA کوارکتاسیون آئورت می شود؟

کوارکتیشن آئورت نوعی نقص مادرزادی است ، به این معنی که نوزادی با آن به دنیا می آید. پزشکان مطمئن نیستند که چرا بعضی از افراد به کوارکتیشن مبتلا می شوند ، اما پسران تقریباً دو برابر دختران به آن مبتلا می شوند. در نوزاد مبتلا به کوارک ، قوس آئورت نیز ممکن است کوچکتر از حد معمول( هیپوپلاستیک) باشد.

در بسیاری از افراد ، این نقص با نقایص مادرزادی یا شرایط دیگر مانند نقص دیواره بین بطنی (سوراخ دیواره بین بطن های چپ و راست قلب) همراه می شود. همچنین در دختران متولد شده با سندرم ترنر ، یک اختلال ژنتیکی ست که در آن یکی از دو کروموزوم X دختر ناقص یا مفقود شده است . کوارکتاسیون آئورت نسبتاً شایع است.

کوارکتیشن در ترنر
تصویر دختری با سندروم ترنر

معمولاً کوارکتیشن آئورت در اوایل زندگی یافت می شود. اما برخی از افراد تا زمان نوجوانی یا حتی بزرگسالی تشخیص داده نمی شوند. در آن موارد ، معمولاً به این دلیل است که باریک شدن در آئورت آنقدر شدید نیست که بتواند علائم جدی تا آن زمان ایجاد کند. اما حتی افرادی که علائم عمده ای ندارند نیز به درمان نیاز دارند. زیرا کوارکتاسیون آئورت در نهایت می تواند مشکلاتی ایجاد کند. این نقص به خودی خود برطرف نمی شود.

علائم و نشانه های کوارکتاسیون آئورت چیست؟

فشار خون غیر طبیعی اغلب اولین علامت کوارکتاسیون آئورت است. در طی معاینه ، پزشک ممکن است . دریابد که در کودک مبتلا به کوارکتیشن آئورت فشار خون در بازوها بیشتر از پاها است. پزشک همچنین ممکن است .سوفل قلب را بشنود یا متوجه شود که نبض در کشاله ران ضعیف است یا به سختی احساس می شود . در هر فرد که  فشار خون بالا تشخیص داده می شود. باید از نظر کوارکتیشن آئورت بررسی شود.

علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

اغلب ، کودکان هیچ علائمی ندارند و کوارکتیشن آئورت در هنگام مراجعه منظم به پزشک کشف می شود. کودکانی که علائمت دارند ممکن است:

  • رانها و پاهای شان سرد تر از دستها و بازوها 
  • فشار خون اندام فوقانی بیش از اندام تحتانی
  • تنگی نفس ، به ویژه هنگام ورزش 
  • خستگی زودرس پاها و لنگیدن هنگام دویدن و ورزش
  • درد قفسه سینه

کوارکتاسیون در کودک

کوارکتاسیون آئورت چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشکان ممکن است. کودکی را با علائم یا نشانه های  کوارکتیشن آئورت به یک متخصص قلب کودکان (پزشکی که در تشخیص و درمان مشکلات قلبی تخصص دارد) ارجاع دهند. متخصص قلب به صداهای قلبی گوش می دهد . نبض ها را لمس می کند و فشار خون را بررسی می کند.

متخصص قلب اکوکاردیوگرافی( آزمایشی که از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از قلب و گردش آن استفاده می کند )انجام می دهد ممکن است آزمایش های دیگری که تصاویر قلب را تولید می کند مانند گرافی قفسه سینه ، آزمایش تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) ، یا اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) درخواست کند.  

کوارکتاسیون آئورت باید سریع درمان شود. زیرا می تواند باعث فشار خون بالا و بزرگ شدن قلب شود. همچنین می تواند باعث پارگی آئورت شود که می تواند. بسیار خطرناک و کشنده باشد. کوارکتاسیون آئورت معمولاً اندکی پس از تولد یافت می شود و بلافاصله با جراحی ترمیم می شود.

کوارکتاسیون آئورت

کوارکتاسیون آئورت چگونه درمان می شود؟

کوارکتیشن آئورت با جراحی یا سایر روش ها قابل ترمیم است. یکی از متداول ترین روش ها برای رفع تنگی ، برداشتن قسمت باریک و اتصال مجدد دو انتهای آئورت است.

در بعضی موارد ، پزشکان ممکن است با بالون آنژیوپلاستی نیز کوارکتیشن آئورت را درمان  کنند. در این روش ، یک بالون کوچک از داخل رگ خونی کشاله ران وارد می شود و یک سیم بسیار نازک تا آئورت ، در ناحیه باریک ، فرستاده می شود. وقتی بالون باد می شود ، ناحیه باریک پهن می شود. سپس بالون برداشته می شود. همچنین متخصص قلب ممکن است یک استنت(فنر مخصوصی) را در محل تنگی قرار می دهند تا محل تنگی را پس از عمل باز نگه دارد.

درمان کوارک

بعد از درمان:

بهبود علائم

پس از رفع نقص ، بیشتر علائم کوارکتاسیون آئورت بلافاصله از بین می روند. زیرا انسداد ناشی از این علائم از بین رفته است. بعضی از افراد برای مدتی هنوز فشار خون بالا دارند و ممکن است. برای کنترل آن مجبور به مصرف دارو شوند.

کودکان و نوجوانانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ، معمولاً بعد از یک یا دو هفته کاملاً احساس بهتری پیدا می کنند. کسانی که تحت درمان با بالون قرار گرفته اند حتی زودتر ، غالباً طی دو روز ، احساس بهتری دارند.

محدودیت فعالیت

اما پزشکان توصیه می کنند که همه بیماران از انجام برخی از فعالیتهای بدنی پرهیز کنند . به خصوص از بلند کردن اجسام سنگین یا ورزشهایی که می توانند بر قفسه سینه فشار بیاورند بپرهیزند تا بدن زمان کافی برای بهبودی کامل پیدا کند. کسی که فشار خون او بالا است ممکن است مجبور باشد . پرهیزهای خاص خود را تا زمانی که فشار خون پایین نیاید ادامه دهد.

پیگیری های بعد درمان

کودکانی که کوارکتاسیون آئورت را اصلاح کرده اند باید مرتباً به پزشکان مراجعه کنند. گاهی اوقات ، تنگی می تواند پس از جراحی یا درمان گشادی با بالون بازگردد. ویزیت های متخصص قلب و عروق هر سال یا دو سال پس از بهبودی به پزشک اجازه می دهد فشار خون را کنترل کرده و علائم بازگشت کوارکتاسیون آئورت را جستجو کند. 

اگر کودک شما کوارکتاسیون آئورت دارد و یا کوارکتوس را ترمیم کرده است . در صورت مشاهده تنگی نفس ، درد قفسه سینه یا غش کردن با پزشک تماس بگیرید.

به طور کلی ، کودکانی که دچار کوارکتاسیون آئورت شده اند ، می توانند انتظار داشته باشند که پس از درمان زندگی عادی داشته باشند.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب کودکان و اکوی قلب جنین و کودکان

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۲۷ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    سلام...نوزاد یک ماهه دارم .از بدو تولد گفتن مشکل قلبی داره...توی اصفهان پیش دوتا متخصص قلب اطفال بردیم.مشکلش tga و تک بطنی و یه سوراخ بین دهلیزهاست
    یکی از پزشک ها گفت زودتر عمل بشه و دیگری گفت بهتره تا یکی دو سالگی عمل نشه... تا الان هم هیچ مشکلی نداشته...به نظرتون ما چیکار کنیم الان؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۷ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      اصفهان نزد آقای دکتر صبری تشریف ببرید هرچه ایشون توصیه کردن انجام دهید آقای دکتر صبری از بهترین پزشکان قلب اطفال ایران هستند 

  • تصویر کاربر پروانه شنبه ۱۹ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    با عرض سلام آقای دکتر در دوراندجنینی ۳۳ هفته نزد شما اکوی قلب جنین انجام داد شک به کوارکتاسیون ائورت مایلد دادین قرار شد مرکز ان ایسیو دار دنیا بیاد پسرم دنیا اومد و بعد از تولد با معاینه دکتر اطفال گفتن مشکلی نداره اکو نمیخواد البته چند دکتر اطفال هم دیدن حالا موقع گریه کردن نفس میره ولبها سیاه میشه ممکنه مشکل قلبی داشته باشه به نظرتون اکو بدم یا لازم نیست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۹ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      حتما نیاز به اکو دارد 

  • تصویر کاربر پروانه شنبه ۱۹ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    با عرض سلام آقای دکتر در دوراندجنینی ۳۳ هفته نزد شما اکوی قلب جنین انجام داد شک به کوارکتاسیون ائورت مایلد دادین قرار شد مرکز ان ایسیو دار دنیا بیاد پسرم دنیا اومد و بعد از تولد با معاینه دکتر اطفال گفتن مشکلی نداره اکو نمیخواد البته چند دکتر اطفال هم دیدن حالا موقع گریه کردن نفس میره ولبها سیاه میشه ممکنه مشکل قلبی داشته باشه به نظرتون اکو بدم یا لازم نیست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۹ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      حتما نیاز به اکو دارد 

  • تصویر کاربر باران یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام پسرم در ۴۰ روزگی عمل شد والان ۶۰ روزگی و در هنگام شیر خوردن نفس کم میارد چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً از پزشک معالج سوال بفرمایید 

  • تصویر کاربر ناجی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.
    جناب دکتر میخواستم بدونم تنگی دریچه آئورت یاباریکی کمان قلب به گفته دکتر پسرم با آنژیو قابل درمان هست؟من ۱۸ هفتگی با انجام اکوی قلب جنین متوجه شدم که پسرم مشکل دریچه قلب داره.ممکنه لطفا بفرمایید که این مشکل چطور درمان میشه وامکان بهبود بدون جراحی هست یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

      همچنین پیشنهاد می کنم این مقاله رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      کوارکتاسیون آئورت در قلب کودکان چیست؟

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۷ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 167 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر نوزاد من الان 4ماهه است واز هفته 18بارداری متوجه کوارکتاسیون آئورت شدن وتحت نظر بودم.زمان جنینی به من گفتن وقتی بچه به دنیا بیاد سریع باید عمل بشه پسر من وقتی دنیا اومد مت جه شدیم اترزی مری هم داره وخدارشکر4روزگی عمل شد والان 4ماهشه والان دکتر قلب میگه خون جریان داره و کارکرد قلب پایین نیامده وفعلا هیچ اقدامی نیاز نیست وهر سه ماه میریم اکو میخام بدونم خطرناک نیست؟؟ آخه تو دوران بارداری خیلی منو ترسوندن وگفتم حتما هفته اول عمل میخاد ولی الان میگن فعلا نیازی نیست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۷ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      زمان اقدامات درمانی وابسته به شرایط بیمار دارد 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      کوارکتاسیون آئورت در قلب کودکان چیست؟

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر کتی سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    نوزادی که کالبد شکافی شده و دلیل مرگ کوآرکتاسیون شدید آئورت مشخص شده سوالم این هست که چند ساعت بعد از زایمان میتوان فهمید که نوزاد همچین بیماری دارد ایا از نوع شدید ان بوده راه درمانی هست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      طی روزهای اول بعد از تولد و با شک بالینی و انجام اکوی نوزاد می توان تشخیص داد 

      اغلب در نوع شدید قابل درمان نیست و نوزاد فوت می کند 

  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    سلام نوزاد من 3ماهه مبتلا به کوارکتاسیون آئورت هست از دوره جنینی میدونستیم الانم تحت نظر ولی دکترش میگه فعلا اقدامی نیاز نیست چون خونرسانی خوبه و کارکرد قلب پایین نیومده و ماهی یک بار اکو میشه میخاستم ببینم خطرناک نیست که اقدامی نکردن آخه دوران جنینی میگفتن تا بدنیا بیاد باید عمل شه ولی الان میگن نیاز نیست فعلا
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      زمان اقدامات درمانی وابسته به شرایط بیمار دارد 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      کوارکتاسیون آئورت در قلب کودکان چیست؟

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر Elina سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دختر ۴ساله دارم که التهاب روده داره و طی این چندماه اخیر میگه زیر بغل سمت چپش درد میکنه میزنه به قفسه سینه چند دقیقه طول میکشه و خوب میشه میخواستم بدونم ربطی به مشکلات قلبی داره یانه البته نوزاد بود قلبش یه سوراخ کوچیک داشت که بهم کفتن خودش بسته میشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      تعریق در کودک علل متعددی دارد با توجه به شرح حالی که فرمودید. پیشنهاد می کنم فرزندتان  توسط متخصص اطفال توسط شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند توسط فوق تخصص قلب اطفال ویزیت شود.

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      علت عرق کردن سر نوزاد  

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید

  • تصویر کاربر ارزو سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر.پسرم 8ماهشه تنگی شدید رگ آیورت داره .15روزگی آنژیو بالن شد دوباره 2ماهگی آنژیو بالن شد ولی متاسفانه تنگی بر میگرده .الان دکتر گفته سه سالگی فنر میخواد ‌‌قرصاسپیرونولاکتون میدم بهش ‌.ولی دکترتهران نگفت پروپرانول بده .دکتر شهر خودم گفت پروپرانول بدم .میخواستم کسب تکلیف کنم از خدمتتون .ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۵ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم به گفته پزشکی که قرار است برای فرزندتان فنر قرار بدهد عمل کنید 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر