برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
دکتر کاوازاکی

بیماری کاوازاکی در کودکان و قلب

کاوازاکی بیماری نادر کودکان زیر پنج سال است که اولین مورد آن را تومیساکو کاوازاکی پزشک متخصص کودکان در بیمارستان صلیب سرخ توکیو در سال ۱۹۶۱ مشاهده کرد. از آن زمان تاکنون روی این بیماری مطالعات و تجربیات زیادی انجام شده.درحدی که با دقت در تشخیص بموقع و درمان درست این بیماری می توان از عوارض مرگبار آن جلوگیری کرد.

بیماری کاوازاکی چیست؟

بیماری کاوازاکی در کودکان با تحت تاثیر قرار دادن سیستم ایمنی بدن و گرفتاری ارگانهای مختلف در بدن سبب بروز علائم و گرفتاری چند ارگانی می شود. این بیماری علت اصلی بیماریهای قلبی اکتسابی در شیرخواران و کودکان کم سن است. تفاوت شیوع و سن درگیری در بیماری کاوازاکی در کشورهای مختلف دنیا به نظر وابسته به نژاد است. گرفتاری عروق کرونر که عروق خونساز به خود قلب هستند  . مهمترین عارضه این بیماریست.

این وضعیت باعث ایجاد التهاب در رگ های خونی می شود و علائم می تواند شدید باشد. علاوه بر تب چند روزه ، در کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی ممکن است علائمی مانند ضایعات پوستی ، تورم غدد گردن ، تورم دست و پا و قرمزی چشم ، لب و زبان ایجاد شود.

در اوایل سیر خود ، بیماری کاوازاکی می تواند بر عملکرد عضله قلب یا دریچه های قلب تأثیر بگذارد. اگر زود تشخیص داده شود و درمان مناسب انجام شود شود . احتمال گرفتاری قلبی بسیار کاهش پیدا می کند.

فوق تخصص قلب کودکان و پاسخ به سوالات والدین

دانستنی های جالب در این بیماری:

• 80٪ تا 90٪ موارد بیماری کاوازاکی در کودکان زیر 5 سال و بالاتر از 6 ماه اتفاق می افتد. کودکان بزرگتر و بزرگسالان کمتر به این بیماری مبتلا می شوند ، اما برخی از آنها این بیماری می گیرند.
  • بیماری کاوازاکی مسری نیست. این بیماری در میان اعضای خانواده یا کودکانی که در مراکز مراقبت از کودکان نگهداری می شوند . انتقال فرد به فرد پیدا نمی کند.
  • بیماری کاوازاکی در کودکان با نژاد آسیایی بیشتر اتفاق می افتد. با این حال ، می تواند افراد را در تمام گروه های نژادی و قومی تحت تأثیر قرار دهد.
  • علت بیماری کاوازاکی مشخص نیست ، اما تصور می شود این یک واکنش توسط سیستم ایمنی بدن باشد.

علائم و نشانه های بیماری کاوازاکی در کودکان:

بیماری کاوازاکی در کودکان با تب بالاتر از 39 درجه شروع می شود که حداقل برای پنج روز ادامه دارد. سایر علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• هرجای بدن ممکن است . راش بزند اما در ناحیه پوشک شدیدتر است.
  • چشم های قرمز بدون ترشح چرکی.
  • تورم و حساسیت غدد لنفاوی در یک طرف گردن.
  • دست ها و پاهای متورم همراه با قرمزی در کف دست ها و کف پا.
  • لب های بسیار قرمز ، متورم و ترک خورده. زبانی توت فرنگی مانند با لکه های قرمز و خشن.
  • تحریک پذیری و بی قراری قابل توجه.
  • پوسته ریزی انگشتان دست و پا که به طور معمول 2 تا 3 هفته پس از شروع تب بروز می کند.
بیماری کاوازاکی

توجه: علائم و نشانه های کلیدی فوق ممکن است همزمان وجود نداشته باشد. در برخی از شیرخواران بسیار جوان ، فقط تعداد کمی از علامتهای بیماری خود را کامل نشان می دهد. نشانه های غیر اختصاصی دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد ، مانند استفراغ ، اسهال ، معده درد ، سرفه ، آبریزش بینی ، سردرد و درد یا تورم مفاصل.

کرونا و بیماری کاوازاکی در کودکان

بیماری کاوازاکی در کودکان ممکن است در طی ابتلاء به کرونا به شکلی خاص بروز کند.سندرم شوک کاوازاکی اتفاقی ست که تقریباً در 5٪ از کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی اتفاق می افتد. این شکل از کاوازاکی در کودکان بدنبال ابتلا به COVID-19 اتفاق می افتد.

این شکل بیماری بیشتر دارای علائم گوارشی شدید است.  داده های آزمایشگاهی بنفع  کاوازاکی ست . تقریباً 40٪ کودکان مبتلا به نارسایی متوسط تا شدید دریچه میترال قلب می شوند. و یک سوم آنها اجکشن فراکشن( توانایی انقباض عضله قلب) سمت چپ قلب کم می شود.سرانجام ، کودکان دچار سندروم شوک کاوازاکی خطر بیشتری برای مقاومت به درمان با IVIG و ایجاد آنوریسم شریان کرونر دارند.

مطلب مرتبط انواع بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

قرمزی چشم در کاوازاکی
قرمزی و تورم ملتهمه دو طرفه در کودک مبتلا به بیماری کاوازاکی

چه موقع با پزشک تماس بگیرید:

اگر کودک شما به مدت 4 تا 5 روز تب همراه با هر یک از علائم و نشانه های اصلی بالا را دارد . از پزشک خود بپرسید آیا می تواند به بیماری کاوازاکی مبتلا باشد یا خیر. تشخیص آن می تواند چالش برانگیز باشد ، بنابراین ممکن است فرزند شما مجبور شود چندین بار تحت معاینه قرار گیرد.

تشخیص بیماری کاوازاکی در کودکان:

هیچ آزمایش مشخص و واحدی برای تشخیص  بیماری کاوازاکی در کودکان وجود ندارد. اگر مشکوک به این بیماری باشند . پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای کنترل عملکرد قلب (اکوکاردیوگرام) تجویز کند و ممکن است از خون و ادرار نمونه برداری کند. علاوه بر این ، ممکن است پزشک شما را برای راهنمایی بیشتر در زمینه تشخیص و درمان ، به یک متخصص اطفال در زمینه بیماری های عفونی ، روماتولوژی یا قلب و عروق ارجاع دهد.

عوارض ناشی از عدم درمان:

اگر بیماری کاوازاکی در کودکان درمان نشود ، می تواند منجر به عوارض جدی مانند التهاب رگ های خونی شود. این امر بطور ویژه می تواند خطرناک باشد  . زیرا می تواند عروق کرونر که خونرسانی به عضله قلب را بعهده دارد را تحت تأثیر قرار داده و باعث ایجاد آنوریسم یا گشادی همراه ضعیف شدن  دیواره شریان کرونر شود.

خوشبختانه ، درمان در 10 روز اول بیماری به طور قابل توجهی خطر آنوریسم را کاهش می دهد. به همین دلیل تشخیص بیماری کاوازاکی تا روز دهم بیماری بسیار مهم است. درمان باید در اسرع وقت شروع شود.

درمان بیماری کاوازاکی‌ در کودکان
درمان بیماری کاوازاکی تزریق IVIG

درمان بیماری کاوازاکی در کودکان:

کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی در بیمارستان بستری می شوند. دارویی که برای درمان بیماری کاوازاکی در بیمارستان استفاده می شود ، گاما گلوبولین داخل وریدی (IVIG) نامیده می شود.  IVIG طی 8 تا 12 ساعت از طریق ورید تجویز می شود. کودکان پس از اتمام دوز IVIG حداقل 24 ساعت در بیمارستان می مانند تا اطمینان حاصل کنند که تب برنگشته و علائم دیگر نیز بهبود می یابند.

همچنین ممکن است به کودکان آسپرین داده شود تا خطر مشکلات قلبی کاهش یابد. آسپرین فقط باید تحت نظارت پزشکان به کودکان خردسال داده شود ، زیرا می تواند باعث یک بیماری کبدی جدی به نام سندرم ری شود.

در صورت عدم پاسخ كودك به دوز منفرد IVIG ، یعنی بازگشت تب يا تشخیص يافته هاي غير طبيعي در اولين اكوكارديوگرام قلب ، ممكن است به درمان هاي اضافي نياز باشد. دوز دیگری از IVIG  یا داروهای دیگر ضد التهاب مانند استروئیدها ممکن است استفاده شود . در این شرایط ممکن است با فوق متخصص اطفال در روماتولوژی ، بیماری های عفونی یا قلب و عروق مشورت شود.

پوسته ریزی در بیماری  کاوازاکی
پوسته ریزی دستان یک کودک مبتلا به کاوازاکی

چه انتظاراتی بعد از ترخیص از بیمارستان وجود دارد:

بیمارانی كه با تشخیص بیماری كاوازاكی معالجه می شوند . با دوز كم آسپیرین خوراکی از بیمارستان به خانه فرستاده می شوند وبه مدت 6 تا 8 هفته آسپرین می خورند . بعد از بهبود اولیه ، ممکن است  این کودکان برای چندین هفته شدیدا خسته یا “خاموش” به نظر برسند. استراحت بسیار مهم است. پوسته ریزی از پوست دست و پا چیز قابل انتظاریست و علامت خطرناکی نیست.

در صورت بروز تب یا سایر علائم بازگشت بیماری کاوازاکی ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. برای تعیین اینکه آیا فرزند شما باید به بیمارستان برگردد ؟ آیا ارزیابی بیشتری لازم است؟

مراقبت های بعدی:

برای اطمینان از پیشرفت به عوارض بیماری مخصوصا بررسی پیشرفت آنوریسم کرونر ، بسیار دقیق و اساسی باید مراقب کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی باشید. آنوریسم غالباً پس از دو هفته ابتلا به بیماری ایجاد می شود . بنابراین کودکان باید در 2 هفته و در 6 تا 8 هفته پس از شروع تب برای انجام اکوکاردیوگرام و معاینه برنامه ریزی شوند. در صورت وجود یافته های غیرطبیعی در هر یک از اکوکاردیوگرام ها ، پیگیری مکرر و اکوکاردیوگرام لازم خواهد بود.

توجه: واکسن های ویروسی زنده باید حداقل 11 ماه پس از تزریق  IVIG به تعویق بیفتند ، زیرا IVIG می تواند باعث بی اثر شدن این نوع واکسن ها شود.

این موارد شامل واکسن ها MMR (سرخک ، اوریون ، سرخچه) و واریسلا (آبله مرغان) است. کودکان بالای 6 ماه باید تزریق واکسن آنفلوانزا (آنفلوآنزا) غیرفعال را انجام دهند.

پیگیری طولانی مدت:

کودکانی که به بیماری کاوازاکی معالجه می شوند و دچار آنوریسم نمی شوند ، در طولانی مدت نتیجه بسیار خوبی دارند. با این حال ، برای آنها مهم است که از رژیم غذایی سالم و سبک زندگی مناسب پیروی کنند. سطح کلسترول باید هر 5 سال بررسی شود.

کودکانی که آنوریسم کرونر دارند ، باید تحت مراقبت یک فوق متخصص قلب کودکان قرار بگیرند و به مراقبت و پیگیری ویژه طولانی مدت نیاز دارند.

جهت مطالعه بیشتر می توانید از مقالات زیر استفاده نمایید.

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.