برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481

سوفل بی گناه در قلب کودکان چیست ؟

سوفل های بی گناه قلبی در کودکان بسیار شایع هستند.این صداهای اضافه ممکن است . در معاینات پزشکی بطور اتفاقی کشف شوند و سبب نگرانی والدین شوند. در این مقاله ماهیت این سوفل ها بیان شده تا سبب آرامش خانواده ها شود.

سوفل قلبی چیست؟

سوفل قلبی صدایی اضافی یا غیرمعمول است که توسط قلب و عروق متصل به آن ایجاد می شود.

چگونه سوفل قلبی ایجاد می شود؟

معمولاً این حالت صدای جریان خون در محل هایی از قلب و عروق است. که جریان خون حالت گردابی پیدا می کند. سوفل قلبی در نوزادان و کودکان کم سن بسیار شایع است.

سوفل بی گناه چیست؟

نوعی سوفل در قلب کودکان وجود دارد. که بخاطر بی خطر بودن آن به سوفل بی گناه یا اینوسنت innocent معروف است. در اکثر قریب به اتفاق موارد قلب به طور عادی کار می کند و جای نگرانی نیست. در واقع بسیاری از اطفال خردسال سوفل قلبی دارند. به شکلی که این کودکان و والدینشان هرگز چیزی در مورد این صدای غیرمعمول متوجه نمی شوند .

سوفل اینوسنت

سوفل های غیر بی گناه کدام هستند؟

 گاهی اوقات ، سوفل قلبی می تواند. علامتی از یک مشکل ساختاری در قلب باشد. اگر چه معمولا بیماری های قلبی در قلب کودکان علائم متعددی دارد ولی ممکن است. تنها علامت بیماری قلبی فقط یک سوفل باشد. لذا هر گونه صدای اضافه قلبی را باید جدی گرفت. حتی اگر یک مشکل اساسی دلیل سوفل قلب کودک باشد. اغلب درمان مشکلات قلبی وجود دارد. 

مکانیسم ایجاد سوفل بی گناه چیست؟

کودکان کوچک سینه های باریک و کوچکی دارند . بنابراین قلب آنها نسبت به نوجوانان و بزرگسالان به گوشی معاینه نزدیکتر است. همچنین ضربان قلب آنها نسبت به بزرگسالان سریعتر است. جریان خونی که از این طریق در قلب و رگهای خونی کودکان جریان دارد می تواند سر و صدایی ایجاد کند . که این به عنوان سوفل “بی گناه” شناخته می شود.

سوفل بی گناه چه مدت باقی می ماند؟

سوفل های بی گناه گاهی اوقات ممکن است بطور گذرا بیایند و بروند . این حالت می تواند در زمانی که قلب ضربان بالایی دارد مثل  هنگام  ورزش یا تب ایجاد شود و  هنگام خواب که کودک آرام تر می شود از بین برود. با گذشت سالها ، ضربان قلب آهسته می شود . قلب و قفسه سینه رشد می کند و قلب در عمق بیشتری از قفسه سینه  قرار می گیرد. همچنین عروق و پیچ و خم های آنها بزرگتر شده تکامل پیدا می کند  و یک سوفل بی گناه از بین می رود.

سوفل غیر بی گناه چگونه ایجاد می شود؟

در موارد نادرتر ، سوفل قلبی می تواند . از جریان خون غیر نرمال در قلب و عروق خونی غیر طبیعی ناشی شود. این نوع سوفل ممکن است . مربوط به عبور خون از یک دریچه تنگ یا نشت خون از یک سوراخ  ، در دیواره بین دو حفره قلب یا نشت خون بین دو شریان اصلی قلب ایجاد شود.

علائم و نشانه های سوفل بی گناه قلب چیست؟

هیچ علائم و نشانه های ظاهری برای سوفل بی گناه  قلبی وجود ندارد. وجود آن معمولاً فقط در معاینات معمول پزشک تشخیص داده می شود.

سوفل های قلبی چگونه تشخیص داده می شوند؟

  یک پزشک با گوش دادن به صدای قلب ، بوسیله یک گوشی معاینه ، می تواند صدای ناشی از بسته شدن دریچه های طبیعی قلب را که صدای منظمی هست را بشنود . به این ترتیب پزشک قادر خواهد بود وجود سوفل قلبی را تشخیص دهد.

مطلب مرتبط نوار قلب در کودکان چه زمانی تجویز می شود؟

آیا سوفل بی گناه نیاز به درمان دارد؟

بعضی از سوفل های قلبی  وقتی از طریق گوشی معاینه شنیده می شوند به وضوح “بی گناه” هستند. اگر سوفل بی گناه باشد ، نیازی به پیگیری یا درمان نیست.

اگر کیفیت سوفل نشان می دهد که ممکن است .به دلیل نوعی مشکل ساختاری در قلب ایجاد شده، باید علت سوفل مشخص شود. حتی در آن زمان هم ، بیشتر این سوفل ها نشانه ای از یک مشکل جدی قلبی در این کودکان نیست . ممکن است یک کودک برای معاینه دقیق و بررسی بیشتر به یک متخصص قلب ارجاع شود. به عنوان مثال اکوکاردیوگرام (سونوگرافی از قلب) ممکن است توصیه شود. این روش تشخیصی برای نشان دادن ساختار ، عملکرد و جریان خون قلب طراحی شده است و هدف آن رد کردن هرگونه مشکل اساسی قلب است.

بعد چه اتفاقی می افتد؟

  در بیشتر موارد ، با بزرگتر شدن کودک ، قلب و قفسه سینه رشد می کند و قلب در عمق بیشتری از قفسه سینه  قرار می گیرد. همچنین عروق و پیچ و خم های آنها بزرگتر شده و سوفل بی گناه از بین می رود.

IVF و قلب جنین

نکاتی برای والدین کودکان مبتلا به سوفل های بی گناه :

  • این سوفل ها در یک قلب طبیعی شنیده می شوند و باعث آسیب یا افزایش خطر سایر مشکلات سلامتی فرزندتان  نمی شوند.
  • اقدامات احتیاطی خاصی لازم نیست و محدودیتی برای فعالیت اعمال نمی شود.
  • هرچه کودک بزرگتر می شود ، سوفل ممکن است کم شود و در نهایت ناپدید شود ، اما مهم نیست که سوفل باقی بماند.
  • کودکان با سوفل بی گناه نیازی به پیگیری های خاص یا مطالعات تشخیصی ندارند.
تپش قلب ناگهانی در کودکان

چه زمان کودکان دارای سوفل قلبی باید به یک متخصص قلب کودکان معرفی شوند.

  • سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی در خانواده وجود داشته باشد.
  • کودک دچار درد قفسه سینه همراه با ورزش ، تپش قلب (احساس ضربان قلب سریع) یا سنکوپ (غش کردن) شده است.
  • کودک سابقه رشد ضعیف دارد . به راحتی خسته می شود ، یا نمی تواند در حین بازی با هم سن و سالانش همگام شود.
  • سوفل از الگوی سوفل بی گناه پیروی نمی کند.
  • کودک در زمان تنفس مشکل دارد یا دچار سیانوز (تغییر رنگ انگشتان یا لب ها به رنگ مایل به آبی) می شود که این نشان دهنده سطح پایین اکسیژن در خون است.
  • ادم (تورم دست و پا) و بزرگ شدن کبد (هپاتومگالی) وجود دارد.

جهت مطالعه بیشتر می توانید از مقالات زیر استفاده نمایید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فیروزی جمعه ۲۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید خدمت پزشک گرامی،آقای دکتر پسر من ۱۱سالش هست و پسر بسیار اکتیو که فعالیت های بدنی و ورزشی بسیار خوبی داره بدون هیچ مشکلی، به تازگی هم به علت سرماخوردگی خدمت پزشک دیگری چکاب ریه و قلب شده و مشکلی نداشته ولی امروز که در لیست چکاب مدرسه آیتم سوفل مشکوک ، تیک خورده ،، میخاستم از خدمتتون بپرسم که لازمه که چکاب قلب بشه؟ ممنون ازتون🙏
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۰ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب 

      طبق کتابهای اطفال هر صدای غیر طبیعی در قلب کودکان نیاز به بررسي قلبی دارد پیشنهاد میکنم فرزندتان توسط فوق تخصص قلب کودکان ویزیت شود 

      این مقالات را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      صدای اضافه یا سوفل قلبی در کودکان نشانه چیست؟

      سوفل بی گناه در قلب کودکان چیست ؟ 

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر سیما چهارشنبه ۱ آذر ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب
    پسرم ۳ سال و ۸ ماه داره.چون در اکوی جنینی سوراخ بین بطنی داشت، من برای چکاپ مجدد بردمش اکو. یعنی علائم خاصی نداره و فقط کم وزنه (۱۲ کیلوگرم). اونطور که در اکوی قلبش الان نوشته شده ، دارای نقص کوچک سپتوم بین بطنی قلبی هست. SDS/Murmur 1/6
    دکتر گفتن باید آنژیو بشه تا سوراخ رو ببندیم. خواستم از شما بپرسم آیا لازمه؟ امکانش هست بزرگ‌تر بشه و سوراخ بسته بشه و نیازی به آنژیو نباشه ؟تشکر از لطف شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۳۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش نوشتاری اکوی قلب فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

    2. تصویر کاربر سیما چهارشنبه ۱ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      باسلام و احترام. تصویر اکوی قلب ارسال شد.باتشکر
    3. تصویر کاربر سیما چهارشنبه ۱ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      تصویر نوار قلب
    4. تصویر کاربر سیما چهارشنبه ۱ آذر ۲( 4 ماه پیش)
      تصویر نوار قلب
    5. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱ آذر ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم به بیمارستان قلب رجایی تهران مراجعه بفرمایید نزد آقای دکتر جعفری روزهای شنبه و چهارشنبه عصر هستند اگر نیاز به مداخله درمانی داشته باشد خود ایشان انجام می دهد اگر نیاز نباشد تعیین تکلیف می شود 

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر جوادى دوشنبه ۱۰ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 98 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام.اقاى دكتر تو يك ماهگى نشخيص سوفل قلبي دادن و اكو بردم بچمو.الان ٤ماه و نيمشه حس ميكنم تپش قلبش بيشتره.خيلى نگرانم.مراجعه بعديم براى اكو بايد چه مدت بعد باشه و اينكه طبق مدارك پيوست شده سوفل بى گناهه و مشكلى نيس يا سوفل غيرطبيعيه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۰ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      چیز خطرناکی نیست 

      پیشنهاد می کنم این مقاله رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      آیا سوراخ پی اف او در قلب نوزاد خطرناک است ؟

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 95 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    پسر من بعد از جراحی مرحله اول قلبش ب دلیل افزایش فشار ریه دچار خونریزی ریه میشه،علتش چیه؟آیا نمیشد پیشگیری کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً سوال خود را از پزشک معالج سوال بفرمایید 

  • تصویر کاربر نازنین جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام مامانم 66 سالشه. دکتر ازشون اکو گرفتن از قلب و ریه و ... جوابش رو براتون فرستادم
    پراپرانول 20 میخوردن روزی دوبار، و قرص لوزارتان 25 که وقتی دکتر بهم گفتن یه هفته توی خونه با فشارسنج عقربه ای فشار مامانمو گرفتم همیشه 12 بود برا همین لوزارتان رو قطع کردن و به جای پراپرانولول باید بیزوپرولول دو و نیم بخورن هر وقت که فشارش رو گرفتم 13 بود یه لوزارتان 25 بخورن. تقریبا دوماه که از دکتر اومدیم هر روز هم صبح هم شب فشار مامانمو گرفتم و هر زمانی که 13 بود یه لوزارتان 25 خورده. من بینهایت میترسم این مواقع.الان مامانم یه دو هفته ایه میگه سرگیجه دارم میگه از قرص بیزوپرولول هس برا همین میخواد قطعش کنه دو هفته الان نصف خورده که بعد دو هفته هم یه روز درمیون نصف رو بخوره و قطع کنه. ولی من با توجه به توضیحات دکتر که بهم داده بودن انگار یه کم جزئی برگشت خون توی قلب مامانم هس که من خیلی میترسم از اینکه بیزوپرولول رو قطع کنه. میترسم که نکنه چون نامنظم قرص لوزارتان 25 رو خورده اینطوری شده باشه اخه دکترش گفت هر وقت گرفتی فشارش 13 بود یه لوزارتان 25 بخوره.فکر میکنم من اشتباه میکنم.
    .بهم اینو هم بگید که چرا بیزوپرلول رو باید بخوره که به مامانم دلیلشو بگم. اگه درسته که بخوره. یا سرگیجش واقعا برا این قرص نباشه؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۰ شهریور ۲( 6 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً سوال خود را از یک متخصص قلب بزرگسال بپرسید. 

  • تصویر کاربر صادق شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام و تشکر از جناب آقای دکتر بیطرفان
    دخترم سه سالشه بردم اکو قلب گفتند قلبش سوراخ داره ،، و تنها راهش عمل قلب باز هست. گزارش اکو را حضورتان ارسال کردم . جناب دکتر لطفا راهنمایی فرمایید که به جز عمل قلب باز ،، راه درمان دیگری ندارد ؟
    با تشکر و سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۴ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      متاسفانه مشکلات قلبی فرزندتان خیلی پیچیده است و فقط با جراحی درمان میشود 

  • تصویر کاربر فاطمه.ت شنبه ۱۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    سلام وعرض ادب آقای دکترمن دخترم ۸ساله است ویه چندوقتی هست که بعضی اوقات می گه قلبم دردمی کنه یاتیرمی کشه .البته ناگفته نماندکه چندوقت پیش درمدرسه یه بچه ی دیگه هنگام دویدن دستش محکم کوبیده شده بودبه قفسه سینه دخترم که اون روز وقتی اومدخونه گفت معده ام دردمی کنه خواستم بدونم الان من برای دخترم احتمال مشکل قلبی وجوددارد وبایدمراجعه کنم به دکترممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۶ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید احتمال کمی برای مشکل قلبی وجود دارد . پیشنهاد می کنم به  یک متخصص اطفال مراجعه کنید اگر باز شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت مجدد قلب اطفال لازم است.

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 91 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دخترم ۳۵ هفته iugrبا بند ناف نازک به دنیا اومد تو سه ماهو نیمگی با عکسی که از قفسه سینش گرفتین فهمیدیم قلبش رفته سمت راست بعد که اکو دادیم گفتنavsdوpdaداره باید جراحی بشه دوروز تو رجاعی بستری شد که دکترش گفت با داروی کاپتوپریلو فروزمایدو و اسپیرونولاکتون ترخیص نیاز به عمل جراحی هست ولی هرچقد بزرگتر بشه بهتره الان بچمو که بغل میکنم پاهاش و دستش کبود میشه و موقع گریه هم دور لبش میخواستم بپرسم با توجه به عکس ایا با انژیو میشه درمان کرد یا جراحی لازم داره و اگه جراحی بشه عمل اسونیه یا سخت و اینکه ایا کبودی دور لب هنگام گریه طبیعیه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید و عکس های ارسالی مشکل قلبی فرزندتان خیلی پیچیده است و فقط با جراحی درمان میشود اگر بچه کبود می شود نیاز است مجدداً به بیمارستان قلب رجایی تهران مراجعه بفرمایید 

  • تصویر کاربر حمید یکشنبه ۳۰ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    با توجه به تشخیص TA-VSD و آنچه در مقاله عنوان فرمودید آیا نگه داشتن جنین به صلاح است یعنی بعد از زایمان می توان درمان نمود یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۳۰ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باتوجه به مشکل قلبی پیچیده و پرعارضه در جنین گرفتاری و مشکلات بعد از تولد برای خانواده و خود جنین بسیار زیبا است تصمیم به ختم بارداری با خانواده است 

  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۱۰ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    میخواستم راجع به توده قلبی اطلاعاتی از شما کسب کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۰ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

       این توده های قلبی اغلب خطرناک نیست 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر