برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
بیماری های قلبی نوزادان

تنگی دریچه و عروق ریوی در کودکان را بشناسید

تنگی دریچه و عروق ریوی یکی از شایعترین بیماریهای مادرزادی قلبی در نوزادان و کودکان است. در این مقاله در ارتباط با راه های تشخیص و درمان آن صحبت شده است. همچنین می توانید سوالات خود را در انتهای آن از دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب اطفال پرسیده و به مشاورده بپردازید.

تنگی دریچه و عروق ریوی در کودکان چیست؟

تنگی دریچه و عروق ریوی که در این مقاله تنگی ریوی گفته می شود. در کودکان نوعی نقص مادرزادی است . این نقص ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که دریچه ریوی در جنین در 8 هفته اول بارداری آنطور که باید رشد نکند. دریچه ریوی بطن راست را به شریان ریوی متصل می کند. به طور معمول دارای 3 فلپ (جزوه) است که مانند درب یک طرفه کار می کنند. این بدان معناست که این دریچه اجازه می دهند خون از بطن راست به شریان ریوی جریان یابد . اما خون از شریان ریوی به بطن راست عقب بطرف بر نمی گردد .

تنگی عروق ریوی

در تنگی دریچه و عروق ریوی ، باز شدن فلپ ها و جریان خون بطرف ریه از حالت طبیعی دشوارتر می شود. فلپ ها ممکن است به هم چسبیده باشند. یا ممکن است فلپ ها ضخیم باشند و نتوانند تا انتها باز شوند. در بعضی موارد ممکن است دریچه باریک شود. در برخی موارد ، تنگی ممکن است مربوط به مشکلی در فلپ های دریچه نباشد بلکه مربوط به ناحیه ای باشد که مستقیماً زیر و بالای دریچه قرار دارد.

چه عواملی باعث تنگی دریچه و عروق ریوی در کودک می شود؟

تنگی دریچه و عروق ریوی زمانی اتفاق می افتد که دریچه ریوی آنطور که باید رشد نکند یا ناحیه زیر یا بالای دریچه در دوران جنینی طی 8 هفته اول بارداری رشد کامل نکند. اینکه چرا این اتفاق می افتد هنوز مشخص نیست. برخی از نقایص مادرزادی قلب از طریق ارثی و از خانواده ها منتقل می شود (نقایص ژنتیکی).

علائم تنگی ریوی در کودک چیست؟

در تنگی دریچه و عروق ریوی در کودکان، بسته به شدت انسداد، میزان عبور جریان خون از این مسیر متفاوت است. از طرفی بسته به شدت تنگی، علائم بیماری نیز متفاوت می باشد. کودکان با تنگی شدید مسیر ریوی، معمولا کاملاً علامت دار هستند و نشانه هایی را بروز می دهند. 

کودکی با تنگی خفیف مسیر ریوی ممکن است علائم کمی داشته باشد و یا علائمی نداشته باشد و یا ممکن است بعداً و در طول زندگی علائم بروز پیدا کنند. انسداد و علائم می تواند با گذشت زمان نیز بدتر شود و معمولا این بیماری در دوران جنینی بجز در موارد شدید تشخیص داده نمی شود.

تنگی دریچه و عروق ریوی در کودکان اغلب به عنوان بخشی از نقص های مادرزادی قلبی پیچیده دیگر رخ می دهد، مثل بیماری تترالوژی فالوت

در ادامه شایع ترین علائمی ممکن است در نوزاد بروز داده شوند عبارتند از:

  • تند تند نفس کشیدن
  • تنگی تنفس 
  • رنگ مایل به آبی در اطراف لب ها یا انگشتان که به معنی کمبود اکسیژن (سیانوز) است.
  • احساس خستگی ، به ویژه با فعالیت یا ورزش
  •  ضربان قلب سریع
  • تورم پا ، مچ پا ، زانو ، صورت یا شکم
  • غش (سنکوپ)

 

تنگی ریوی در نوزاد نارس

تشخیص تنگی ریوی در کودکان

پزشک فرزند شما در مورد علائم و سابقه سلامتی کودک شما سوال خواهد کرد. او فرزند شما را کامل معاینه می کند و صداهای قلب و ریه های کودک شما را با گوشی معاینه گوش خواهد کرد. پزشک فرزند شما ممکن است صدای غیر طبیعی قلب (سوفل قلب) را می شنود. 

او همچنین ممکن است علائم یا نشانه های دیگری پیدا کند. وی ممکن است کودک شما را به یک فوق متخصص قلب کودکان ارجاع دهد. فوق تخصص قلب همچنین کودک شما را معاینه می کند. جزئیات مربوط به سوفل قلب به تشخیص کمک می کند. 

کودک شما ممکن است به آزمایشاتی نیاز داشته باشد. این آزمایش ها عبارتند از:

عکس رادیولوژی از قفسه سینه

با این عکس از قفسه سینه ممکن است تغییرات در قلب یا شریان ریوی دیده شود.

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب)

نوار قلب فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند، ضربانهای غیر طبیعی (آریتمی) را نشان می دهد  و استرس عضله قلب را مشخص می کند. اگرچه نوار قلب اغلب طبیعی است، اما ممکن است ناهنجاری هایی را نشان دهد که با تنگی ریه دیده می شود.

اکوکاردیوگرام (اکو قلب)

اکو از امواج صوتی (سونوگرافی) برای ایجاد یک تصویر متحرک از قلب و دریچه های قلب استفاده می کند. این آزمایش در تشخیص تنگی ریه بسیار مفید است.

کاتتریزاسیون قلب (آنژیوگرافی)

در این روش به کودک شما دارو می دهند تا به او کمک کند تا آرام شود. پزشک یک لوله انعطاف پذیر مخصوص (کاتتر) را درون رگ خونی از مسیرعروق کشاله ران قرار می دهد و آن را به قلب منتقل می کند. فشار خون و اکسیژن در چهار حفره قلب و همچنین در شریان ریوی و آئورت اندازه گیری و بررسی می شود. 

در برخی موارد ماده حاجب نیز تزریق می شود تا پزشک بتواند ساختارهای داخل قلب را با وضوح بیشتری ببیند. در صورت تشخیص اولیه با اکوی قلب اطفال ممکن است کودک شما به این آزمایش نیاز نداشته باشد.

درمان تنگی ریوی کودکان

تنگی خفیف ریوی اغلب نیازی به درمان ندارد. این تنگی متوسط یا شدید است که نیاز به ترمیم و اصلاح دارد. برخی از نوزادان قبل از رفع نقص بسیار بد حال هستند و نیاز به مراقبت در بخش مراقبت های ویژه (NICU) دارند.  در برخی از نوزادان اگر تنگی بسیار شدید باشد ممکن است نیاز به اصلاح فوری داشته باشند. 

پروستاگلاندین ها، دارویی که مجرای شریانی را باز نگه می دارد، به بیمار داده می شود تا خون کافی در ریه ها جریان یابد. پس از تثبیت حال عمومی کودک، روشی مناسب برای ترمیم تنگی انتخاب می شود. کودکی که دچار تنگی کمتری است ترمیم وی برنامه ریزی می شود تا در فرصت مناسب ترمیم انجام شود.

1- اتساع با  بالون یا ولووپلاستی:

آنژیوگرافی و والووپلاستی یک روش تشخیصی درمانی است که در نوک سوند یا کاتتر قلبی یک بالون تعبیه شده است. هنگامی که کاتتر به دریچه یا ناحیه باریک می رسد، پزشک برای مدت کوتاهی بالون را با مایعی پر کردن و آن را باز می کند. کودکانی که با بالون درمان شده اند ممکن است  پس از ترخیص از بیمارستان، برای جلوگیری از عفونت قلبی، مدتی آنتی بیوتیک مصرف کنند. این عمل به چند روش انجام می شود که عبارتند از:

ولووتومی با جراحی

این یک عمل جراحی برای از بین بردن بافت به هم چسبیده دریچه ریوی است. با این کار تنگی بطور مناسبی باز می شود.

ولوکتومی با جراحی

این عمل جراحی برداشتن دریچه است. غالباً از پچ یا وصله ای برای درست کردن مسیر جریان خون از بطن راست به شریان ریوی استفاده می شود . دریچه ریوی ممکن است در زمان بزرگسالی این کودک نیاز به تعویض داشته باشد.

ایجاد مسیر های طولانی

با انجام جراحی از وصله های بزرگ برای گشاد شدن مناطق باریک استفاده می شود. که در مسیر اتصال بین بطن راست تا شریان ریوی اضافه می شوند.

2- تعویض دریچه ریوی

ممکن است برخی از کودکان نیاز به تعویض دریچه ریوی داشته باشند. ممکن است از دریچه بافتی (خوک یا انسان) استفاده شود. کودکانی که تعویض دریچه انجام داده اند در آینده نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارند.

مطلب مرتبط کوارکتاسیون آئورت در قلب کودکان چیست؟

دکتر سعید بیطرفان

زندگی یک کودک با بیماری دریچه ریوی

چشم انداز کودکان با تنگی ریوی معمولاً عالی است. ممکن است برای یک دوره زمانی، فوق تخصص قلب و عروق کودک شما توصیه کند که کودک شما آنتی بیوتیک مصرف کند تا از عفونت قلب و دریچه های آن جلوگیری شود (آندوکاردیت باکتریایی). کودک شما ممکن است نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک قبل از اقدامات پزشکی و دندان پزشکی داشته باشد. 

در بعضی موارد، ممکن است در طی زمان لازم شود دریچه ریوی کودک مجددا با بالون متسع شود. کودک شما ممکن است در نوجوانی یا بزرگسالی برای جلوگیری از عوارض احتمالی، تعویض دریچه ریوی نیاز داشته باشد. فرزند شما در طول زندگی خود به یک مراقبت و پیگیری منظم در یک مرکز مراقبت از قلب کودکان احتیاج دارد.

در مورد چشم انداز آینده کودک با فوق تخصص قلب کودک خود مشورت کنید.

فوق تخصص قلب کودکان و پاسخ به سوالات والدین

چه زمانی باید با پزشک فرزندم تماس بگیرم؟

اگر علائمی از این قبیل مشاهده شد فرزندتان نیاز به ویزیت پزشکی دارد:

  • مشکلات تنفسی
  • ضربان قلب سریع
  • احساس خستگی
  • تورم کل پا ، مچ پا ، صورت یا شکم (شکم)

نکات کلیدی در مورد تنگی ریه در کودکان

در ادامه چند مورد از نکات مهمی که مادران دارای کودکان مبتلا به تنگی دریچه ریوی باید رعایت کنند آورده شده است .
• تنگی ریوی، جریان خون از بطن راست به ریه ها را سخت می کند.
• تنگی ریوی می تواند به تنهایی یا با نقایص مادرزادی دیگر قلب رخ دهد.
• کودک مبتلا به تنگی ریوی ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. این وضعیت ممکن است در صورت شنیدن سوفل قلبی توسط یک پزشک تشخیص داده شود.
• در صورت بروز علائم، مشکلات بصورت : تنگی تنفسی ، کبودی، ضربان قلب سریع ، احساس خستگی و تورم پاها ، مچ پا ، صورت یا شکم بروز می کند .
• ممکن است تنگی خفیف ریوی نیازی به ترمیم نداشته باشد. اگر تنگی متوسط تا شدید باشد ممکن است ترمیم لازم باشد.
• چشم انداز كودكان مبتلا به تنگی ریوی اغلب عالی است.

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب اطفال و جنین

جهت مطالعه بیشتر می توانید از مقالات زیر استفاده نمایید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر