برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
علائم بیماری قلبی در کودکان

انواع بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

انواع بیماری قلبی در کودکان بسیار متنوع هستند. خوشبختانه به لطف پیشرفت در زمینه تکنولوژی و پزشکی بسیاری از کودکان مبتلا به بیماری قلبی زندگی کامل و فعالی خواهند داشت. در این مقاله به بیان انواع بیماری قلبی در کودکان پرداخته شده است.

انواع بیماری قلبی در کودکان

انواع بیماری قلبی در کودکان تنوع بسیاری دارند. گاهی هرگز گمان نمی کنند بیماری در کار باشد ولی اغلب  در معاینات معمول پزشکی به این بیماری ها مشکوک می شوند؛ که با ادامه پیگیری ها و بررسی های دقیق منجر به کشف بیماری می شود. اگرچه این موارد نادر هستند ولی گاهی در اثر عدم تشخیص به موقع، باعث مشکلات غیر قابل جبران در مراحل بعدی زندگی می شود.

newborn-in-ICU

بیماری قلبی مادرزادی

مشکلات قلبی مادرزادی (CHD)  یکی از انواع بیماری قلبی کودکان هستند که نوزاد به همراه آن متولد می شوند. این بیماری ها معمولا در اثر نقص های قلبی موجود در هنگام تولد بروز می دهند.

حتی در ایالات متحده امریکا 1 درصد نوزادان به بیماری قلبی مادرزادی ابتلا دارند. بیماری های قلبی مادرزادی که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند شامل موارد زیر هستند:

1- اختلالات دریچه ای قلب 

اختلالاتی مانند تنگی دریچه آئورت که جریان خون را محدود می کند، در این دسته از بیماری های قلبی کودکان طبقه بندی می شوند.

2- سندروم قلب چپ هایپوپلاستیک (HLHS)

در این بیماری مادرزادی قلب، سمت چپ قلب به صورت کامل تشکیل نشده است.

3- نقص دیواره قلب

این بیماری معمولا به صورت سوراخ هایی در دیواره بین حفرات یا عروق اصلی به وجود می آیند که عبارتند از:

  • نقص های دیواره بین بطنی
  • نقص های دیواره بین دهلیزی
  • بیماری مجرای شریانی باز (PDA) 
 

4- تترالوژی فالوت 

این بیماری ترکیبی از 4 نوع نقش در قلب کودک می باشد که عبارتند از:

  • وجود سوراخ در دیواره بین بطنی
  • ضخیم شدن سمت راست قلب
  • قرار گرفتن آئورت در جای نامناسب
  • تنگ شدن مجرای بین شریان ریوی و بطن راست
 

انواع بیماری قلبی در کودکان می توانند اثرات بلند مدتی بر سلامت کودک داشته باشند. این نقص ها معمولا با جراحی، فرایند های کاتتری، مصرف دارو و در موارد شدید با پیوند قلب درمان می شوند. برخی کودکان به درمان و پایش مادام العمر نیاز خواهند داشت.

بیماری قلبی کودکان

تصلب شرایین ( آترواسکلروزیس )

از انواع بیماری قلبی در کودکان مشکل قلبی خاصی بنام آترواسکلروزیس است که برای توصیف تجمع چربی و پلاک های سرشار از کلسترول در داخل شریان ها به کار می رود. با افزایش مقدار تجمع چربی ها، شریان ها سفت و تنگ شده و خطر بروز حملات قلبی و لخته های خونی بیشتر می شود.

بروز آترواسکلروزیس معمولا چندین سال به طول می انجامد. البته ابتلای کودکان یا نوجوانان به آن شایع نیست. با این حال، چاقی، دیابت، فشار خون بالا و دیگر مشکلات سلامتی، کودکان را در معرض خطر ابتلا قرار می دهند.

پزشکان به کودکان دارای سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت، چاقی یا اضافه وزن توصیه می کنند، از نظر فشار خون بالا و کلسترول بالا در طول عمر خود پایش شوند.

درمان آترواسکلروزیس معمولا شامل ایجاد تغییر در سبک زندگی همچون افزایش فعالیت فیزیکی و اصلاحات تغذیه ای می باشد.

Atherosclerosis

آریتمی ها

مشکلات قلبی گاهی فقط در ریتم ضربان قلب خود را نشان می دهد. آریتمی یک ضربان قلب غیر طبیعی است که می تواند سبب کاهش عملکرد مناسب قلب شود. انواع مختلفی از آریتمی می توانند در کودکان بروز دهند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضربان قلب سریع (تاکی کاردی) که رایج ترین نوع آن تاکی کاردی فوق بطنی است که در کودکان یافت می شود.
  • ضربان قلب کند (برادی کاردی)
  • سندرم QT طولانی (LQTS)
  • سندرم ولف پارکینسون وایت
 

علائم آریتمی در کودکان

موارد زیر از نمونه های علائم آریتمی هستند:

  • ضعف
  • خستگی
  • گیجی
  • غش کردن
  • مشکل در تغذیه

درمان ها به نوع آریتمی و نحوه تاثیرگذاری آن بر کودک بستگی دارد.

آریتمی در کودکان

بیماری کاوازاکی

مشکل قلبی اکتسابی بنام بیماری کاوازاکی یک بیماری نادر قلبی در کودکان است. این بیماری می تواند سبب بروز التهاب در عروق خونی دست ها، پا ها، دهان، لب ها و گلو شود.

علاوه بر این موارد، کاوازاکی سبب بروز تب و تورم در گره های لنفی نیز می شود. محققان تاکنون از علت بروز این بیماری اطلاع نیافته اند. به گفته انجمن قلب آمریکا (AHA) این بیماری یکی از عوامل اصلی بروز مشکلات قلبی در یک چهارم کودکان است. اغلب کودکان مبتلا، سنی کمتر از 5 سال دارند.

با اینکه درمان این بیماری قلبی در کودکان به گستردگی آن بستگی دارد؛ اما اغلب شامل تزریق وریدی گاما گلوبولین یا آسپرین می شود. کورتیکوستروئید ها گاهی اوقات می توانند از بروز عوارض آتی پیشگیری کنند.

کودکانی که از این بیماری رنج می برند. اغلب به صورت مادام العمر باید به صورت منظم به پزشک مراجعه کرده و سلامت قلب آن ها پایش شود.

kawasaki

سوفل قلبی یا مور مور

علائم بیماری قلبی در کودکان گاهی خود را با یک صدای اضافی قلبی نشان می دهد. مور مور قلب صدایی است که هنگام عبور خون از حفرات، دریچه ها یا عروق خونی مجاور قلب شنیده می شود. با اینکه این پدیده اغلب بی خطر است؛ اما در برخی موارد می تواند بیانگر وجود یک مشکل زمینه ای در سیستم قلبی عروقی بدن طفل باشد. مور مور قلب می تواند در اثر بیماری های مادرزادی قلب، تب یا کم خونی به وجود آید.

در صورتی که پزشک صدای غیر طبیعی مور مور قلب را در یک کودک بشنود، برای اطمینان از سلامت قلب او نسبت به انجام آزمایش های تشخیصی بیشتری اقدام می کند. در حالی که مور مور های قلبی بی خطر اغلب به صورت خود به خودی برطرف می شوند اما برخی در اثر یک مشکل قلبی به وجود آمده و امکان دارد نیازمند درمان های بیشتری باشند.

مطب دکتر سعید بیطرفان

علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید

پریکاردیت

این مشکل قلبی هنگامی بروز می دهد. که غشای نازک دور قلب (پریکارد) دچار التهاب یا عفونت شود. در این بیماری، مقدار مایع بین دو جداره این غشا افزایش یافته و توانایی قلب در پمپاژ مناسب خون را مختل می کند.

پریکاردیت می تواند پس از جراحی ترمیمی بیماری های مادرزادی قلب یا در اثر مواردی همچون نمونه های زیر بروز دهد:

  • عفونت های باکتریایی
  • آسیب های فیزیکی به قفسه سینه
  • اختلالات بافت پیوندی همچون لوپوس
 

توجه: درمان پریکاردیت به شدت بیماری، سن کودک و سلامت کلی بدن او بستگی دارد.

بیماری روماتیسم قلبی

مشکلات قلبی در کودکان که بدنبال ابتلا به باکتری استرپتوکوک (عامل گلودرد چرکی) بدون درمان رها شده ایجاد می شود . تب ناشی از آن می تواند به بروز بیماری روماتیسم قلبی منجر شود. این بیماری می تواند خطرناک بوده و با ملتهب کردن عضله قلب (میوکاردیت) آسیبی دائمی به دریچه ها و عضله قلب برساند.

با اینکه تب روماتیسمی معمولا در کودکان 5 تا 15 ساله بروز می دهد، اما علائم بیماری روماتیسم قلبی تا 10 الی 20 سال پس از آن پدیدار نمی شوند. امروزه وجود تب روماتیسمی و عوارض بیماری روماتیسم قلبی چندان رایج نیست.

با درمان به موقع گلو درد چرکی به وسیله دارو های آنتی بیوتیک می توان از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

انواع بیماری قلبی در کودکان

عفونت های ویروسی

مشکلات قلبی در کودکان گاه بدنبال بیمار ی ویروسی بروز می کند. ویروس ها علاوه بر ایحاد بیماری های تنفسی یا آنفلوآنزا می توانند بر سلامت قلب نیز تاثیر گذار باشند. عفونت های ویروسی می توانند سبب میوکاردیت شده و توانایی قلب در پمپاژ مناسب خون به کل بدن را تحت تاثیر قرار دهند.

عفونت های ویروسی قلب نادر بوده و می توانند علائم اندکی از خود بروز دهند. علائم در هنگام بروز مشابه با علائم یک آنفلوآنزا بوده و از جمله آن ها می توان خستگی، تنگی نفس و درد قفسه سینه را نام برد. درمان این بیماری شامل مصرف دارو و درمان هایی برای رفع علائم میوکاردیت است.

جهت مطالعه بیشتر می توانید از این مقالات استفاده کنید.

https://www.healthline.com/health/heart-disease/in-children

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/congenital-heart-defects-children/symptoms-causes/syc-20350074

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب کودکان

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لی یکشنبه ۲۲ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 326 مشاهده پرسش
    با سلام مجدد...پیرو سوال ۲۳۰۳.فرموده‌بودین عکس گزارش اکوی دخترم رو ارسال کنم(البته همراه سوال ارسال کردم ولی گویا نرسیده خدمتتون)..
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۲ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      چیز خطرناکی نیست ولی نیاز به پیگیری دارد

  • تصویر کاربر رها جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام من دختر ۹ساله دارم درد روی قفسه سینه داره مابین جناغ سینه و دل هیچ کدوم از علائم قلبی که در مقاله ذکر شده نداره فقط موقع خندیدن میگه نمیتونم بخندم قلبم درد میگیره .خیلی نگرانم میشه راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۰ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید احتمال خیلی کمی برای مشکل قلبی وجود دارد . پیشنهاد می کنم به  یک متخصص اطفال مراجعه کنید اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر لی پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 274 مشاهده پرسش
    با سلام..آقای دکتر یه چند ماهی میشد که دختر ۷سالم (ماهی چندبار)می‌گفت انگار تو قلبم سوزن فرو کردن در حالت استراحت(البته تو ۲ ماه اخیر ۱ بار گفته در حد چند ثانیه)..از بچگی هم زیاد عرق می کنه.ضربان قلب در خواب ۷۰-۸۰ در حالت عادی ۱۰۰-۱۱۵ در حالت فعالیت تا ۱۳۰. فوق تخصص قلب کودکان بردیم..اکو گرفتن گفتن در حال حاضر نرمال(فقط خفیف گشادی دریچه که احتمالا به مرور خوب میشه...گفتن که نوار قلب هم باید گرفته بشه و در صورت نرمال بودن اون ۱ سال دیگه مجددا چک بشه...بنظر شما مشکلی هست؟باید حتما نوار قلب هم گرفته بشه؟!
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۹ اسفند ۰( 2 سال پیش)

      باسلام و احترام 

      لطفا نوشته گزارش اکو را ارسال بفرمایید تا نظرم رو عرض کنم 

  • تصویر کاربر ملیکا پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام من دختر من چهار ماهشه بعضی مواقع تند تند نفس میزنه و تنگی نفس هم داره و سرش هم خیلی عرق می‌کنه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش)

      اسلام و عرض ادب

      تعریق در کودک علل متعددی دارد با توجه به شرح حالی که فرمودید. پیشنهاد می کنم فرزندتان  توسط توسط فوق تخصص قلب اطفال ویزیت شود.

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      علت عرق کردن سر نوزاد  

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید

  • تصویر کاربر آیشین جمعه ۱۷ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    دخترمن ۸ ساله است یک ماه است که دست روی قلبش میگذارد و روزی ۴ بار میگوید تیر میکشد و ۷ ثانیه بعد خوب میشود و یک یا دوبار هم سمت راست سینه اش درد میگیرد بردم دکتر اکو ونوار قلب گرفتند دکتر قلب گفت دریچه ی قلبش ضعیف است و ضربانش هم تند میزد ،داروی بیزوپرولول و یک شربت مولتی سانستول دادند یک هفته است بهش دارو را میدم اما علائم درد کاهش پیدا نکرده ، نظرشما چیست آقای دکتر ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۷ دی ۰( 2 سال پیش)

      سلام و احترام 

      لطفا گزارش اکو فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم رو عرض کنم 

  • تصویر کاربر فرشته شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    در بدو تولد قلبش صدای اضافه میداد گفتن باید آنژیو بشه ولی یکم نگران بودیم و رفتیم پیش یه دکتر دیگه گفت صبر کنین دو سالش که شد بیارینش تا اکو انجام بدیم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۲ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      لطفا جواب گزارش اکو فرزنتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم

  • تصویر کاربر مهراد چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    با سلام آقایی دکتر پسرم نه ماهشه از ابتدا سرش خیلی عرق میکرد بعضی موقع از نا حیه سر خیلب عرق میکنهآیا مشکلیه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۲ آبان ۰( 2 سال پیش)

      اسلام و عرض ادب

      تعریق در کودک علل متعددی دارد با توجه به شرح حالی که فرمودید. پیشنهاد می کنم فرزندتان  توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر مشکوک به مشکل قلبی شدند توسط قلب اطفال ویزیت شود.

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      علت عرق کردن سر نوزاد چیست؟ 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر آتریسا سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر دختر من دوازده سالشه و از حدود یکماهه که قلبش درد میکنه و بردم اکو تشخیص دادند که افتادگی دریچه قلب هست و هیچ دارویی ندادند گفتند اگر زیاد درد داشت استامینیفون بدم ولی دردش خیلی شدیده میخواستم سوال کنم نیاز به دارو نداره ؟؟؟ و اینکه نوزاد بود سوفل قلبی داشت و توی اکو گفتند که خیلی کوچیک هست و چیز خاصی نیست ممنون میشم پاسخ بدید خیلی نگرانم و اینکه میخواستم بیارمش پیش خودتون بیمارستان آرش نوبت نتونستم بگیرم چه روزهایی هستید و لازمه که بیارمش ممنونم هر کاری کردم عکس نتونستم بفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      در موارد علامت دار گاهی نباز به دارو درمانی دارد.

      من روزهای شنبه و دوشنبه بیمارستان آرش هستم .

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      افتادگی دریچه میترال در کودکان

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان 

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید

    2. تصویر کاربر آتریسا سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر ممنون میشم به عکس ها نگاه کنید اگر لازمه بیارمش چون بچه کوچک دارم و خیلی سخته و اینکه پیش آقای دکتر موحدیان همون بیمارستان آرش آوردم و دیدنش خیلی ممنونم بابت پلسخگوییتون
    3. تصویر کاربر آتریسا سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر ممنون میشم به عکس ها نگاه بندازید اگر لازمه بیارمش چون بچه کوچک دارم و خیلی سخته و اینکه پیش آقای دکتر موحدیان همون بیمارستان آرش معاینه شده ممنون از پاسخگوییتون
    4. تصویر کاربر آتریسا سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)
      آقای دکتر لطف میکنید عکس هارو ببینید اگر لازمه بیارمش چون بچه کوچک دارم و سخته و اینکه پیش دکتر موحدیان معاینه شده همون بیمارستان آرش ممنون از پاسخگوییتون
    5. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۱ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      درصورت علامت دار بودن می شود از قرص پروپرانواپلول 10 استفاده کرد 

      درصورت تمایل خودتان می توانید تشریف بیاورید ولی اگر تشخیص قطعی باشد اغلب سالانه ویزیت تکرار می شود

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر دختر ۴ ساله ام یک ماهه پیش درگیر بیماری کاوازاکی شد. آخرین اکو آنوریسم ۳.۲ میلیمتری عروق سمت چپ(lca) رو نشون میده. دکتر براش نصف اسپرین ۸۰ رو تا دو ماه تجویز کرده. میخواستم ببینم این آنوریسم خوب میشه؟ یا مزمن میشه؟ ایا داروی خاصی باید در جهت بهبود آنوریسم عروقی مصرف کنه؟ سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      این سایز آنوریسم اغلب خودبخود خوب می شود و آسپرین برای جلوگیری از عواض احتمالی داده می شود داروی خاصی برای بهبود آنوریسم نداریم و طی سیر بیماری باید بهبود مشخص شود

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      بیماری کاوازاکی در کودکان و عوارض قلبی 

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید

  • تصویر کاربر مریم جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 391 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر دختر ۴ ساله ام یک ماهه پیش درگیر بیماری کاوازاکی شد. آخرین اکو آنوریسم ۳.۲ میلیمتری عروق سمت چپ(lca) رو نشون میده. دکتر براش نصف اسپرین ۸۰ رو تا دو ماه تجویز کرده. میخواستم ببینم این آنوریسم خوب میشه؟ یا مزمن میشه؟ ایا داروی خاصی باید در جهت بهبود آنوریسم عروقی مصرف کنه؟ سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۷ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      این سایز آنوریسم اغلب خودبخود خوب می شود و آسپرین برای جلوگیری از عواض احتمالی داده می شود داروی خاصی برای بهبود آنوریسم نداریم و طی سیر بیماری باید بهبود مشخص شود

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      بیماری کاوازاکی در کودکان و عوارض قلبی 

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر