برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
تب روماتیسمی حاد (ARF)

تب روماتیسمی حاد در کودکان را بشناسید.

یکی از بیماری هایی که ممکن است در کودکان و نوجوانان ایجاد شود، تب روماتیسمی حاد است. این بیماری علائمی مانند التهاب مفاصل، حرکات غیر عمدی دست و پا و توده های کوچک روی بدن دارد. در ادامه درباره ی این بیماری و راه های درمان آن نیز صحبت شده است.

تب روماتیسمی حاد (ARF) چیست؟

تب روماتیسمی حاد یک بیماری التهابی است که درصورت خوب درمان نشدن گلو درد یا مخملک ایجاد می شود. گلودرد استرپتوکوکی و تب مخملک در اثر عفونت باکتریهای استرپتوکوک (strep-toe-KOK-us) ایجاد می شود.

تب روماتیسمی اغلب کودکان بین 5 تا 15 سال را تحت تاثیر قرار می دهد . اگرچه در کودکان کوچک تر  و بزرگسالان هم ایجاد می شود. اگرچه گلودرد استرپتوکوکی شایع است ولی تب روماتیسمی در ایالات متحده و سایر کشورهای توسعه یافته نادر است. با این حال ، تب روماتیسمی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه شایع است.

تب روماتیسمی می تواند . باعث آسیب دائمی به قلب ، از جمله آسیب دریچه های قلب و نارسایی قلبی شود. درمان درست و بموقع عفونت گلو و پوست می تواند آسیب ناشی از این بیماری را کاهش دهد . همچنین درد و سایر علائم را کاهش می دهد و از عود تب روماتیسمی جلوگیری کند.

مطلب مرتبط روماتیسم قلبی در کودکان را بشناسید.

علائم تب روماتیسمی حاد چیست؟

آرتریت مهاجر

علائم تب روماتیسمی حاد متفاوت است. کودک می تواند علائم کمی یا چندین مورد را داشته باشید و علائم می توانند در طول دوره بیماری تغییر کنند. شروع تب روماتیسمی معمولاً حدود دو تا چهار هفته پس از عفونت استرپتوکوک گلو رخ می دهد.

علائم و نشانه های تب روماتیسمی – که ناشی از التهاب در قلب ، مفاصل ، پوست یا سیستم عصبی مرکزی است – می تواند شامل موارد زیر باشد. علائم اصلی و تشخیصی بیماری شامل:

  • آرتریت یا التهاب مفصل: یک یا چند مفاصل ممکن است قرمز ، گرم ، دردناک ، متورم شوند. مفاصل بزرگتر مانند زانو ، مچ پا ، مچ دست و آرنج. (بسیار شایع گرفتار می شود.) اغلب درد در یک مفصل است که به مفصل های دیگر مهاجرت می کند.
  • تب: تب همراه لرزهای سرد و گرم که ممکن است شبیه علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد. (بسیار شایع است)
  • Sydenham chorea کره سیدنهام : حرکات تند ، غیر هماهنگ ، غیرقابل کنترل ، به ویژه در دست ها ، پاها ، زبان و صورت. (غیر معمول) طغیان رفتارهای غیر معمول ، مانند گریه یا خنده نامناسب ، که ممکن است همراه این علامت باشد.
  • کاردیت یا التهاب قلب : تورم قلب و دریچه های قلب. (این ممکن است واضح باشد یا نباشد)
  • اریتما مارژیناتوم Erythema marginatum: بثورات پوستی بدون درد ، معمولاً در تنه بدن ، گاهی در بازوها و پاها ، تقریباً هرگز روی صورت دیده نمی شود. (نادر)
  • ندول های زیر جلدی: توده های کوچک ، گرد و بدون درد روی آرنج ، مچ ، زانو ، مچ پا و نواحی نزدیک ستون فقرات. (نادر)

چه زمان فرزندتان را نزد پزشک ببرید؟

از فرزند خود بخواهید اگر این علائم یا نشانه های گلودرد را دارد به شما اطلاع دهد تابه پزشک مراجعه کنید.

علائم شامل موارد زیر است:

  • گلو درد که ناگهان ظاهر می شود.
  • دردگلو هنگام بلع
  • تب
  • سردرد
  • درد معده ، تهوع و استفراغ

تب روماتیسمی حاد (ARF)

درمان مناسب گلودرد استرپتوکوک می تواند از تب روماتیسمی جلوگیری کند. همچنین ، در صورت مشاهده علائم دیگر تب روماتیسمی ، با فرزند خود به پزشک مراجعه کنید.

علت تب روماتیسمی حاد چیست؟

تب روماتیسمی می تواند پس از عفونت گلو از باکتری به نام استرپتوکوک گروه A ایجاد شود. عفونت های استرپتوکوک گروه A در گلو بندرت سبب  تب مخملک می شوند.

عفونت های استرپتوکوکی گروه A پوست یا سایر قسمت های بدن به ندرت باعث ایجاد تب روماتیسمی می شوند.

ارتباط بین عفونت استرپتوکوکی و تب روماتیسمی مشخص نیست . اما به نظر می رسد که باکتری ها سیستم ایمنی بدن را فریب می دهند.

اریتم مارژیناتوم

باکتریهای استرپتوکوک حاوی پروتئین مشابه پروتئینی است که در بافتهای خاصی از بدن یافت می شود. سیستم ایمنی بدن ، که معمولاً باکتری های عامل عفونت را هدف قرار می دهد . به بافت خودی ، به ویژه بافت های قلب ، مفاصل ، پوست و سیستم عصبی مرکزی حمله می کند. این واکنش سیستم ایمنی منجر به تورم بافت ها (التهاب) می شود.

اگر فرزند شما برای از بین بردن باکتری های استرپتوکوک تحت درمان سریع با آنتی بیوتیک قرار گیرد و تمام داروها را طبق دستور مصرف کند . احتمال ابتلا به تب روماتیسمی بسیار اندک است.

اگر کودک شما یک یا چند قسمت گلودرد استرپتوکوک یا تب مخملک داشته باشد که درمان نشود یا به طور کامل درمان نشود ، ممکن است دچار تب روماتیسمی شود.

چگونه احتمال تب روماتیسمی بالا می رود؟

عواملی که می توانند خطر ابتلا به تب روماتیسمی حاد را افزایش دهند عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی. برخی از افراد دارای ژن یا ژن هایی هستند که احتمال ابتلا به تب روماتیسمی را در آنها افزایش می دهد.
  • نوع باکتری های استرپتوکوکی. برخی از گونه های باکتری های استرپتوکوک بیشتر از سایر گونه ها در ایجاد تب روماتیسمی نقش دارند.
  • فاکتورهای محیطی. خطر بیشتر تب روماتیسمی با ازدحام بیش از حد جمعیت ، بهداشت نامناسب و سایر شرایط همراه است. که به راحتی می تواند منجر به انتقال سریع با تماس های متعدد با باکتری های استرپتوکوک شود.

تب روماتیسمی در کودکان چه عوارضی دارد؟

التهاب ناشی از تب روماتیسمی می تواند چند هفته تا چند ماه طول بکشد. در برخی موارد ، التهاب باعث عوارض طولانی مدت می شود.

تب روماتیسمی حاد می تواند باعث آسیب دائمی به قلب شود (بیماری روماتیسم قلبی). معمولاً 10 تا 20 سال پس از بیماری اولیه رخ می دهد ، اما موارد شدید تب روماتیسمی می تواند باعث آسیب به دریچه های قلب شود در حالی که کودک شما هنوز علائمی دارد. مشکلات بیشتر با دریچه بین دو اتاق چپ قلب (دریچه میترال) شایع است ، اما سایر دریچه ها می توانند تحت تأثیر قرار گیرند.

آسیب می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • باریک شدن سوپاپ. این باعث کاهش جریان خون می شود.
  • نشتی در شیر. دریچه نشتی باعث جریان خون در جهت اشتباه می شود.
  • آسیب به عضله قلب. التهاب ناشی از تب روماتیسمی می تواند عضله قلب را ضعیف کرده و بر توانایی پمپاژ آن تأثیر بگذارد.

گرفتاری قلبی در تب روماتیسمی چگونه است؟

التهاب ناشی از تب روماتیسمی می تواند چند هفته تا چند ماه طول بکشد. در برخی موارد ، التهاب باعث عوارض طولانی مدت می شود.

تب روماتیسمی حاد می تواند باعث آسیب دائمی به قلب شود (بیماری روماتیسم قلبی). که معمولاً 10 تا 20 سال پس از بیماری اولیه رخ می دهد . اما موارد شدید تب روماتیسمی می تواند باعث آسیب به دریچه های قلب شود در حالی که کودک شما هنوز علائمی دارد. مشکلات بیشتر با دریچه بین دو حفره چپ قلب (دریچه میترال) شایع است . اما سایر دریچه ها هم بندت می توانند تحت تأثیر قرار بگیرند.

آسیب قلبی می تواند منجر به موارد زیر شود:

تنگ شدن دریچه: این باعث کاهش جریان خون از دریچه می شود.

پس زدن خون از دریچه قلبی: زمان پمپاژ خون از قلب در دریچه نارسا باعث جریان خون در جهت برعکس نرمال می شود و خون بطور مواثر از قلب خارج نمی شود.

آسیب به ماهیچه قلب: التهاب ناشی از تب روماتیسمی می تواند عضله قلب را ضعیف کرده و بر توانایی پمپاژ آن تأثیر بگذارد.

تب روماتیسمی در قلب کودکان

آسیب به دریچه میترال و دیگر دریچه های قلب یا سایر بافت های قلب می تواند مشکلات قلبی را در مراحل بعدی زندگی سبب شود. نتیجه آن می تواند شامل موارد زیر شود:

  • ضربان قلب نامنظم و آشفته (فیبریلاسیون دهلیزی)
  • نارسایی قلبی

برای کاهش علائم قلبی همچنین جلوگیری یا به تاخیر انداختن ناتوانی و مرگ زودرس ناشی از آن  افراد مبتلا به گرفتاری قلبی ممکن است به داروهای قلبی ، نظارت و حمایت بیشتر در دوران بارداری نیاز داشته باشند. همچنین گاهی جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه های آسیب دیده قلب نیاز می شود .  جلوگیری از عوارضی مانند اندوکاردیت(غفونت قلب)، نارسایی قلبی و سکته مغزی نیاز است.

درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان

چگونه می توانید از ابتلای فرزندتان به این بیماری پیشگیری کنید؟

کاهش تماس با افرادی که مبتلا به عفونت گلو یا تب مخملک هستند . برای افرادی که در ریسک خطر ابتلا به تب روماتیسمی حاد هستند بسیار در پیشگیری مواثر است.

اصلی ترین راه پیشگیری از تب روماتیسمی درمان سریع عفونت های استرپتوکوکی گلو یا تب مخملک با یک دوره کامل آنتی بیوتیک های مناسب است.

اگر در اوایل عفونت استرپتوکوکی گلو ، بیماران شناسایی و درمان آنتی بیوتیک مناسب (معمولاً پنی سیلین) انجام شود. سبب جلوگیری از واکنش خودایمنی در بدن و نتیجه آن جلوگیری از تب روماتیسمی حاد می شود.

شخصی که به این بیماری مبتلا شده جهت جلوگیری از عود بیماری و عوارض آن باید تا مدتی  آنتی بیوتیک ( معمولاً پنی سیلین با تزریق عضلانی ) هر 21 تا 28 روز مصرف کند. برای اکثر افراد ، این پیشگیری تا اوایل بزرگسالی ادامه می یابد.

بیماری کاوازاکی در کودکان و عوارض قلبی

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سهیلا سه شنبه ۲۹ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 16 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر
    نوزاد من 3 روزس.. امروز یکبار موقع شیر خوردن و یکبار موقع استراحت کبود شد در حد چند ثانیه علتش چیه؟ هنگام زایمان هم ضربان قلبش تا 190 رسید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۹ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      سیانوز قلبی در کودکان

  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۱۳ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید نوزادی دختر به سن ۴ ماهه و ۶ روز دارم که هیچ شیر مادر نخورده و از همان ساعت اول شیر خشک خورده اول نان به مدت ۱ ماه و بعد ببلاک و بعد از اون چندتا شیر امتحان کردیم ک خوب نبود و اسهال گرفت و.... و از یک هفته پیش لعاب برنج رو شروع کردم و بعد از دو روز فرنی ۲ وعده در روز و فعلا یبوست شدید (هر ۸ روز یکبار بیرون روی داره و به مقدار کم و اونقدر زور میزنه ک اب از چشماش بیرون میاد) هم برطرف نشده حالا میتونم برای تقویت بنیه و ... بهش سرلاک نستله بدم ؟ اگه آره چند بار در روز و چقدر ؟
    اگه میشه جواب قطعی بهم بدین چون روستا زندگی می کنیم و توان مالی هم برای رفتن به دکتر رو نداریم الهی خدا خیرت بده انشاءالله
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۳ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم به خانه بهداشت روستای خود مراجعه بفرمایید و از بهورز آموزش کامل بگیرید چون بنظرم باید در روش تغذیه فرزندتان تجدید نظر بفرمایید 

  • تصویر کاربر عاطفه پنجشنبه ۲۸ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 32 مشاهده پرسش
    سلام من پسرم یه روز که از خواب بیدار شد کشاله رانش خیلی درد داشت طوری که نمیتونست راه بره یا پاشو تکون بده من برای کاهش درد بهش شیاف استامینوفن زدم و فرداش که از خواب بیدار شد دیگه درد نداشت اصلا حالا احتمال رماتیسم هست باید چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۸ دی ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      احتمال مشکل روماتیسم خیلی بعید است اگر خیلی نگران هستید پیشنهاد می کنم به یک متخصص اطفال مراجعه کنید 

  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۱۷ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 28 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید ببخشید پسرمن ۵ساله هست تابه الان هیچ مشکلی نداشته چندروز پیش بخاطر دردشک
    م به پزشک کودکان مراجعه کردیم که بامعاینه مشکوک شدن که قلبش صدای اظافه داره منم به متخصص قلب مراجعه کردم اکوگرفتن گفتن که شلی دریچه مترال داره پسرم واینکه مشکلی ایجاد نمیکنه ولی من همچنان نگرانم الان واقعا نیازبه درمان یا چیزی نیست وایا دراینده امکان داره که این مشکل جدی تر بشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۷ دی ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر جعفری شنبه ۲ دی ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    باسلام پسرم پارسال دچار مخملک شدودرمان شدورفع شد اماچندروزه بعدازتب و سرماخوردگی و مصرف انتی بیوتیک التهاب لوزه گرفته و ازبینی نفس نمیکشه ابریزش شدیدداره احتمالش هست مجددمیتلا شده باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲ دی ۲( 4 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب 

      بله البته اغلب بیماری های ویروسی علائم شبیه هم دارند

  • تصویر کاربر Mahsa جمعه ۱۹ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب پسر م ۸ سالشه و درد شدید در نقطه قلبش بصورت کوتاه حس میکنه تقریبا ۲ هفته پیش انفولانزا جدید گرفت و هنوز ابریزش بینیش داره دکتر انتی ییوتیک تجویز نکرد فقط برم هگزین و ایپو بروفن و الان قلبش ناراحته ممکنه رماتیسم قلبی باشه؟ هیچ تبی نداشته و گلو درد نداشته و سبنش همیشه بعد ازسرماخوردگی غفونی میشه .خیلی نگرانم علت درد قلبش چی عست ؟ هیچ سابقه ای هم نداشته
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۹ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید احتمال کمی برای مشکل قلبی وجود دارد . پیشنهاد می کنم به  یک متخصص اطفال مراجعه کنید اگر  شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است.

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

      روماتیسم قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر بهار یکشنبه ۷ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام . پسر ۴ساله دارم که دوماه پیش کمردرد داشت بعد کم کم از کمردرد به درد همه استخوانهای بدنش رسید .. الان تمام استخوانهای بدنش درد داره از کف پا تا قفسه سینه و سر . ازمایش دادم گفتن مشکلی نداره . طب سنتی بردم گفت روماتیسم داره . الان نگرانم چه نوع روماتیسمی داره و ایا خوب خواهد شد ؟
    ممنون از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۷ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم فرزندتان توسط فوق تخصص روماتولوژیست اطفال ویزیت شود 

  • تصویر کاربر سدنا یکشنبه ۷ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و احترام خدمت آقای دکتر
    آقای دکتر با توجه ب نوار قلب و اکوی پسرم آیا ورزش ژیمناستیک براش خوبه ؟ نطر شما درباره وضعیت اکوش چیه ؟
    سپاس از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۷ آبان ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      ورزش رقابتي برای ایشون ممنوع است بقیه سوالاتتان را از پزشک معالج بپرسید 

  • تصویر کاربر نصرالله یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام مو آزمایش سونوگرافی گرفتم میگن قلبش صدا ندارد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۳۰ مهر ۲( 6 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      اگر تا ۶-۷ هفتگی در سونو واژینال و تا ۱۰ هفتگی سونو از روی شکم  حرکات و ضربان قلب جنین مشخص نشود. بعید است. جنین زنده باشد.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم؟

      قلب جنین در چند هفتگی تشکیل میشود؟ 

      شنیدن صدای قلب جنین در چند هفتگی است؟

  • تصویر کاربر مصطفی چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    پسرم رگ های قلبش بیش از حد معموله
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۲ شهریور ۲( 7 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      سوال شما مفهوم نیست 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر