برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481

سندروم کیو تی طولانی LQT کودکان

سندروم کیو تی طولانی LQT یک بیماری مادرزادیست که ممکن است که ممکن است در کودکان ایجاد شود. این مورد یکی از بیماری هایی است که تعداد زیادی از مادران را نگران می کند. در این مقاله در ارتباط با نکات مهم این بیماری که لازم است مادران بدانند صحبت شده است.

تعریف سندروم کیو تی طولانی LQT چیست؟

سندروم کیو تی طولانی LQT  بیماریست که بر فعالیت الکتریکی طبیعی قلب تأثیر می گذارد.

اصطلاح کیو تی (QT) به قسمتی از منحنی موجود در نوار قلب اشاره می کند که در این سندروم دچار مشکل است. نام های دیگر این سندروم مادرزادی شامل سندروم جرول و لانگ نیلسن یا سندرم رومانو وارد هستند.

در حالی که وجود سندروم کیو تی طولانی LQT همیشه علائم ایجاد نمی کند؛ اما می تواند بطور ناگهانی آریتمی های قلبی(ضربان های قلبی غیر نرمال) تهدید کننده حیات ایجاد کند. افراد مبتلا به سندروم کیو تی(QT) طولانی می توانند دورهای غش یا از حال رفتن را تجربه کنند. اگر فرزند شما سندروم کیو تی طولانی LQT دارد، مهم است که آن را مدیریت کنید تا از وقوع این ضربانهای غیر طبیعی کشنده جلوگیری کنید.

مطلب مرتبط: نوار قلب در کودکان چه زمانی تجویز می شود؟

کیو تی ظولانی

سندروم کیو تی طولانی LQT چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ممکن است قبل از اینکه بیمار علائمی داشته باشد، سندروم کیو تی طولانی LQT را بر روی نوار قلب تشخیص دهد. این یک ردیابی بصری از فعالیت الکتریکی قلب در نوار قلب است.

مطلب مرتبط آریتمی قلب جنین چقدر خطرناک است؟

یک موج الکتریکی نرمال در نوار قلب دارای اشکال زیر است. یک برآمده کوچک به نام موج ” P ” است و پس از آن یک قله بزرگ به نام QRS complex وجود دارد. پس از این قله، برآمدگی دیگری وجود دارد که معمولاً بزرگتر از موج ” P ” به نام موج ” T ” است.

QT

هر یک از این تغییرات نشان دهنده اتفاقی است که در قلب می افتد. علاوه بر بررسی هر قسمت ازشکل امواج موجود در نوار قلب، پزشکان فاصله بین آنها را نیز اندازه گیری می کنند. این شامل فاصله بین شروع بخش Q از کمپلکس QRS و موج T است. اگر فاصله بین این موارد به طور مداوم بیشتر از حد انتظار باشد؛ سندروم کیو تی(QT) طولانی تشخیص داده می شود.

سندروم کیو تی(QT) طولانی نگران کننده است؛ زیرا قلب برای تنظیم صحیح ضربان قلب به یک ریتم ثابت و فعالیت الکتریکی نرمال نیاز دارد. در آریتمی های خطرناک قلبی پمپاز خون توسط قلب بطور منظم انجام نمی شود. با این اتفاق، خون غنی از اکسیژن به مغز و بدن پمپ نمی شود.

چه چیزی باعث سندروم کیو تی طولانی LQT می شود؟

سندروم کیو تی طولانی LQT می تواند ارثی یا اکتسابی باشد؛ به این معنی که چیزی فراتر از ژنتیک باعث آن می شود.

هفت نوع سندروم کیو تی (QT) طولانی موروثی وجود دارد. شماره آنها LQTS 1 ، LQTS 2 و غیره است. محققان بیش از 15 نوع مختلف جهش ژنتیکی را شناسایی کرده اند که می تواند منجر به سندروم کیو تی(QT) طولانی شود.

سندروم کیو تی(QT) طولانی می تواند ناشی از مصرف برخی داروها باشد. از جمله:

  • ضد آریتمی ها
  • آنتی بیوتیک ها
  • آنتی هیستامین ها
  • داروهای ضد روان پریشی
  • داروهای کاهنده کلسترول
  • داروهای دیابت
  • ادرارآورها

برخی از افراد ممکن است ناخودآگاه این بیماری را به ارث برده باشند؛ اما تا شروع به مصرف دارویی که باعث تشدید آن می شود، دچار علامت نشوند. اگر هر یک از این داروها را برای مدت طولانی مصرف می کنید، پزشک شما ممکن است به طور منظم ریتم قلب شما را با نوار قلبی کنترل کند تا موارد غیرمعمول را بررسی کند.

ECG

چندین مورد دیگر می تواند باعث سندروم کیو تی طولانی LQT شود؛ به ویژه، مواردی که باعث از دست دادن پتاسیم یا سدیم از جریان خون می شوند. این موارد عبارتند از:

  • اسهال یا استفراغ شدید
  • بی اشتهایی عصبی
  • پرخوری عصبی
  • سوء تغذیه
  • پرکاری تیروئید

عوامل خطرساز برای سندروم کیو تی طولانی LQT چیست؟

داشتن سابقه خانوادگی باعث سندروم کیو تی طولانی LQT به عنوان یک عامل خطر اصلی برای این بیماری است، اما دانستن این امر دشوار است زیرا همیشه علائم ایجاد نمی کند.

درعوض، برخی ممکن است فقط بگویند یکی از اعضای خانواده شان به طور غیرمنتظره و ناگهانی جان خود را از دست داده و یا در آب غرق شده است. این بیماری ممکن است در زمان شنا کردن رخ دهد.

سایر عوامل خطر این بیماری عبارتند از:

  • مصرف داروهایی که باعث طولانی شدن فاصله QT می شوند.
  • متولد شدن با ناشنوایی کامل یا جزئی
  • داشتن اسهال یا استفراغ شدید
  • داشتن سابقه بیماری هایی مانند بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی یا برخی از اختلالات تیروئید
  • زنان بیشتر از مردان بهkigu سندروم کیو تی(QT) طولانی مبتلا می شوند.

درمان سندروم کیو تی طولانی LQTچیست؟

هیچ درمانی برای سندروم کیو تی طولانی LQT وجود ندارد. در عوض، درمان معمولاً شامل کاهش خطر ابتلا به آریتمی قلب (ضربانهای غیر طبیعی خطرناک) با موارد زیر است:

  • مصرف داروهایی از گروه مسدود کننده های بتا برای کاهش ریتم بیش از حد سریع قلب داده می شود.
  • اجتناب از داروهایی که باعث طولانی شدن فاصله QT می شوند.
  • در صورت داشتن LQTS 3 از دارو های مسدود کننده های کانال سدیم استفاده شود.

در صورت احساس غش یا سایر علائم ریتم غیرطبیعی قلب، پزشک ممکن است درمان تهاجمی تری مانند کاشت پیس میکر(ضربان ساز) یا دفیبریلاتور کاردیوورتر(شوک دهنده قلبی) قابل کاشت را توصیه کند. این دستگاه ها ریتم های غیرطبیعی قلب را تشخیص داده و تصحیح می کنند.

گاهی پزشک برای ترمیم اعصاب الکتریکی قلب که ریتم ها را به اشتباه منتقل می کنند . یک عمل تخلیه یا جراحی را توصیه می کند.

درمان تپش قلب در کودکان + علل و علائم

چگونه می توانم خطر ایست قلبی را کاهش دهم؟

اگر فرزندتان سندروم کیو تی طولانی LQT دارد، چند کار را می توانید انجام دهید تا از ایست ناگهانی قلب جلوگیری کنید. این موارد  شامل گزینه های زیر می شود:

  • تا حد امکان استرس و اضطراب را کاهش دهید. از یوگا یا مدیتیشن استفاده کنید.
  • اجتناب از ورزش های سنگین و برخی از انواع ورزش ها، مانند شنا، به ویژه در آب سرد که محرک شناخته شده ای برای عوارض سندروم کیو تی(QT) طولانی است.
  • غذاهای غنی از پتاسیم بیشتر بخورید.
  • اجتناب از صداهای بلند که باعث ایجاد حملات خطرناک آریتمی در LQTS 2 می شوند (در صورت داشتن این نوع)، مانند صدای زنگ ساعت بلند یا زنگ تلفن.
  • به دوستان و خانواده نزدیک خود در مورد وضعیت فرزند خود و مواردی که باید مراقب آنها باشید مانند غش یا مشکلات تنفسی بگویید.

طول عمردر سندروم کیو تی طولانی LQT چگونه است ؟

به گفته منبع معتبر موسسه ملی قلب، ریه و خون آمریکا، تقریباً از هر 7000 نفر 1 نفر سندروم کیو تی(QT) طولانی دارند. ممکن است افراد بیشتری به آن مبتلا باشند و تشخیص داده نشوند. بخاطر همین این امر دقیقاً نمی توان گفت این سندروم  چگونه بر امید به زندگی افراد تأثیر می گذارد.

بیمارانی که تا سن 40 سالگی هیچ گونه غش یا آریتمی قلبی نداشته اند؛ معمولاً در معرض خطر کم عوارض شدید قرار دارند. هرچه تعداد این حملات در فرد بیشتر باشد، بیشتر در معرض آریتمی های تهدید کننده زندگی قرار می گیرند.

اگر سابقه خانوادگی این بیماری یا مرگ ناگهانی غیرقابل توضیح در خانواده دارید، برای گرفتن نوار قلب برای خود و فرزندانتان با پزشک مشورت کنید. این کار به تشخیص هر چیز غیرعادی در ضربان قلب کمک می کند.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر