برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
سوفل بی گناه

سوراخ قلب نوزاد تا چند ماهگی بسته میشود؟

در برخی از نوزادان متولد شده سوراخ هایی وجود دارد که ناشی از مراحل جنینی کودک می باشد. بسیاری از این سوراخ ها خود به خود بسته می شوند اما عده ای دیگر ممکن است موجب وجود سوراخ قلب نوزاد یا PFO شود.بعضی این سوراخ ها را حفره قلب نوزاد می نامند. در این مقاله توضیحات بیشتری داده شده است.

سوراخ بیضی یا PFO چیست؟

سوراخ قلب نوزاد انواع مختلف دارد .یکی از آنها سوراخ بیضی ( یا سوراخ قلب نوزاد) یک منفذ طبیعی بین دو حفره بالایی (دهلیز راست و دهلیز چپ) قلب یک نوزاد متولد نشده ( جنین ) است. سوراخ قلب نوزاد حداکثر بین 6 ماه تا دو سال پس از تولد نوزاد بسته می شود. هنگامی که سوراخ بیضی پس از تولد باز می ماند. به آن سوراخ بیضی باز یا فورامن اوال باز (PFO) می گویند.

PFO معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. اگر نوزادی دارای نقایص مادرزادی قلبی باشد، احتمال باز ماندن سوراخ قلب نوزاد بیشتر است.

بعد از تولد چه اتفاقی برای این سوراخ قلب نوزاد یا PFO می افتد ؟

قبل از تولد، این سوراخ به جریان خون اجازه می دهد تا از ریه ها عبور کند (جنین اکسیژن مورد نیاز خود را از جفت می گیرد نه از ریه ها). به این ترتیب، قلب برای پمپاژ خون در جایی که به آن نیاز نیست، سخت کار نمی کند.

هنگامی که نوزادان اولین نفس خود را می کشند، جهت جریان جدید اتفاق می افتد. خون اکنون باید به ریه های نوزاد برود. این جریان جدید کمک می کند. این سوراخ قلب نوزاد یا سوراخ بیضی بسته شود. خون دیگر نمی تواند مستقیماً بین دو حفره بالای قلب جریان یابد. در عوض، از سمت راست قلب به درون ریه‌های نوزاد جریان می‌یابد تا اکسیژن را بگیرد و سپس سمت چپ قلب خون غنی از اکسیژن را به بدن می‌فرستد.

در بیشتر افراد، زبانه ای که سوراخ بیضی را می بندد، به تدریج  در جای خود قرار گرفته سوراخ بیضی را می بندد و این سوراخ برای همیشه بسته می شود. در نوزادان، کودکان و بزرگسالان مبتلا به سوراح بیضی باز، سوراخ کامل بسته نمی شود.

سوراخ قلب نوزاد

علائم و نشانه های سوراخ قلب نوزاد چیست؟

سوراخ قلب نوزاد معمولاً هیچ مشکلی ایجاد نمی کند، بنابراین اکثر نوزادانی که دارای آن هستند علائمی را نشان نمی دهند. بسیاری از بزرگسالان فعال دارای PFO هستند و آن را نمی دانند.

گاهی اوقات داشتن PFO مفید است. نوزادانی که با مشکلات جدی قلبی یا فشار خون ریوی (فشار خون بالا در ریه ها) و PFO متولد می شوند ممکن است علائم کمتری داشته باشند زیرا سوراخ بیضی باز اجازه می دهد تا خون از دو طرف قلب مخلوط شود.

علت ایجاد سوراخ قلب نوزاد

سوراخ قلب نوزاد باز تا زمان تولد طبیعی است. دریچه ای که آن را می بندد معمولاً تا زمانی که نوزاد حداقل چند ماهه نشده باشد این کار را به طور کامل انجام نمی دهد. علت اینکه زبانه در برخی افراد کامل بسته نمی شود هنوز ناشناخته است.

این بیماری در کدام نوزادان شایع است؟

این مشکل را همه ی نوزادان در بدو تولد دارند، اما سوراخ  بیضی معمولا بسته می شود. آنهایی که بسته نمی شوند زیاد هستند و در 1 از هر 4 بزرگسال این سوراخ باز است.  البته در نوزادانی که دارای نقص مادرزادی قلبی هستند این مورد بیشتر دیده میشود.

PDA

راه های تشخیص سوراخ قلب جنین

معمولاً زمانی که اکو قلب اطفال برای بررسی سلامتی کودک بخاطر علل دیگری انجام می‌شود، فورامن اوال یا همان سوراخ قلب نوزاد تشخیص داده می‌شود. اگر پزشک اطفال فرزند شما فکر می کند که ممکن است PFO در نوزاد وجود داشته باشد، ممکن است اکو از قلب انجام شود.

انجام تست ها

آزمایشی به نام اکوکاردیوگرام یا همان اکوی قلب اطفال برای تشخیص PFO استفاده می شود. در این روش تشخیصی، از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قلب تپنده استفاده می شود. به طور کلی اکوکاردیوگرافی ساختار قلب را نشان می دهد. همچنین نشان می دهد که چگونه خون در قلب و دریچه های قلب جریان می یابد.

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک

این روش اکو یک اکوکاردیوگرافی استاندارد است که تصاویر قلب را از خارج بدن تصویر برداری می کند و متخصص قلب یک دستگاه اولتراسوند به نام مبدل را محکم روی پوست روی ناحیه قلب فشار می دهد. این دستگاه انعکاس امواج صوتی را از قلب ضبط می کند. کامپیوتر پژواک ها را به تصاویر متحرک تبدیل می کند و به پزشک و مادر نشان می دهد.

در بزرگسالان اگر سوراخ بیضی باز باشد و سکته مغزی اتفاق افتاده، ممکن است پزشک بیمار را به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد.

اکوی قلب اطفال

انواع این روش ممکن است برای شناسایی سوراخ قلب نوزاد استفاده شود، از جمله:

اکو رنگ داپلر:

هنگامی که امواج صوتی از سلول‌های خونی که در قلب حرکت می‌کنند منعکس می‌شوند، سرعت آنها تغییر می‌کند. به این تغییرات سیگنال های داپلر می گویند. آنها در رنگ های مختلف در اکوکاردیوگرافی ظاهر می شوند. این آزمایش می تواند سرعت و جهت جریان خون در قلب را نشان دهد.

اگر سوراخ بیضی وجود داشته باشد، این نوع اکوکاردیوگرام معمولاً حرکت خون بین حفره های فوقانی قلب را نشان می دهد.

اکو با استفاده از ماده حاجب

در طول یک اکوکاردیوگرام استاندارد، یک محلول نمکی استریل حاوی حباب های ریز توسط تزریق داخل رگی نشان داده می شود. حباب ها به سمت راست قلب حرکت می کنند. آنها را می توان در اکوکاردیوگرام مشاهده کرد.

اگر سوراخی بین حفره‌های بالای قلب وجود نداشته باشد، حباب‌ها در ریه‌ها فیلتر می‌شوند. اگر سوراخ بیضی بازوجود داشته باشد، برخی از حباب ها در سمت چپ قلب ظاهر می شوند.

اکوکاردیوگرافی ترانس مری

ممکن است در یک اکوکاردیوگرام استاندارد، تشخیص فورامن اوال ثبت شده دشوار باشد. پزشک معالج شما ممکن است این آزمایش را برای مشاهده دقیق قلب از راه مری توصیه کند. اکوی ترانس مری از قلب اما این بار از داخل بدن تصویر برداری می کند. این روش دقیق‌ترین راه برای تشخیص سوراخ‌های بیضی باز در نظر گرفته می‌شود.

در طول این آزمایش، یک لوله اندوسکوپی مخصوص اکو قابل انعطاف حاوی دستگاه اولتراسوند به سمت پایین گلو و به لوله اتصال دهان به معده هدایت می شود.

اکوی قلب از مری

درمان سوراخ قلب نوزاد

PFO ها معمولاً درمان نمی شوند مگر اینکه دلیل دیگری برای جراحی قلب وجود داشته باشد یا خطر لخته شدن خون یا سکته مغزی بیشتر از حد متوسط باشد.

سوراخ قلب نوزاد ممکن است خطر سکته مغزی را در بزرگسالی افزایش دهد زیرا لخته های خونی کوچک در جای دیگری از بدن می توانند شل شده و از طریق خون به قلب بروند. این لخته های ریز معمولاً توسط ریه ها از خون تصفیه می شوند. در فردی که PFO دارد، لخته می تواند از دهلیز راست به دهلیز چپ بلغزد. 

از آنجا، لخته به بطن چپ می رود، که لخته را به بدن یا مغز می فرستد، جایی که می تواند اندام هایی را که بسیار حساس تر از ریه ها به آسیب هستند، تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که یک لخته خون جریان خون را به بخشی از مغز مسدود می کند، نتیجه آن سکته مغزی است.

حتی در فردی که سکته کرده است، درمان معمولاً به جای بستن PFO بر پیشگیری از لخته شدن متمرکز است. در صورت نیاز به بسته شدن، می توان از کاتتریزاسیون قلبی برای قرار دادن دستگاه از طریق یک لوله بلند و نازک که از طریق رگ های خونی به قلب هدایت می شود استفاده کرد تا سوراخ بیضی بسته شود.

اکثر افرادی که دارای فورامن اوال باز شده هستند نیازی به درمان ندارند. اگر هنگام انجام اکوی قلب به دلایل دیگر، سوراخ قلب پیدا شود، معمولاً روشی برای بستن سوراخ انجام نمی شود.

هنگامی که درمان برای PFO مورد نیاز است، روشهای درمان شامل موارد زیر باشد:

روش های درمان سوراخ قلب جنین

در ادامه توضیحات مختصری در ارتباط با روش های درمانی سوراخ قلب نوزاد داده می شود.

1- داروها

پزشک شما ممکن است داروهایی را برای کاهش خطر عبور لخته های خون از فورامن بیضی توصیه کند. رقیق‌کننده‌های خون ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به فورامن بیضی که دچار سکته مغزی شده‌اند مفید باشد.

اگر PFO دارید و سطح اکسیژن خونتان پایین است یا سکته مغزی غیرقابل توضیحی دارید، ممکن است به روشی برای بستن سوراخ نیاز داشته باشید.

بستن فورامن اوال باز برای جلوگیری از میگرن در حال حاضر به عنوان اولین درمان توصیه نمی شود. بستن سوراخ بیضی باز برای جلوگیری از سکته مکرر تنها پس از آن انجام می شود که پزشکان متخصص در مورد اختلالات قلب و سیستم عصبی بگویند که این روش به بیمار کمک می کند.

2- آنژیوگرافی

پزشک متخصص آنژیوگرافی یک لوله نازک و انعطاف پذیر به نام کاتتر را در یک رگ خونی در ناحیه کشاله ران قرار می دهد. نوک کاتتر دارای دستگاهی برای بستن PFO است. پزشک تجهیزات را به سمت قلب هدایت می کند تا دهانه بسته شود.

عوارض ناشی از آنژیوگرافی غیر معمول است. آنها ممکن است شامل پارگی قلب یا عروق خونی، حرکت دستگاه یا ضربان قلب نامنظم باشند.

آنژیوگرافی قلب اطفال

3- جراحی

در این جراحی قلب، جراح از بخیه برای بستن سوراخ قلب نوزاد یا PFO استفاده می کند. این جراحی را می توان با استفاده از یک برش بسیار کوچک انجام داد. ممکن است با استفاده از تکنیک های رباتیک انجام شود.

اگر به دلیل دیگری نیاز به جراحی قلب باشد، ممکن است پزشک توصیه کند که این جراحی همزمان انجام شود.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/

https://kidshealth.org

کلینیک تخصصی قلب اطفال دکتر سعید بیطرفان

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نعیم شنبه ۱۸ فروردین ۳( 1 هفته پیش) تعداد بازدید: 5 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عرض ادب خسته نباشین. من بچم ۶ماهش بود عملش کردم سوراخ قلب داشت ورگهاش بسته بود. الان ۴سالشه. هر وقت میبرم اکو. دکتر میگه خوبه ولی زربان قلبش خیلی سریع هست ایا مشکلی نداره. خیلی ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۸ فروردین ۳( 1 هفته پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان همراه نوار قلب فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر شقایق جمعه ۱۰ فروردین ۳( 2 هفته پیش) تعداد بازدید: 18 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت اقای دکتر
    پسرم از بدو تولد قلبش سوراخ داشت تا الان سه با اکو شده دکتر قلبش میگه چیز نگران کننده ای نیست و بسته میشه و گفتن تا یک و نیم سالگی بیار دوباره اکو انجام بدیم ببینیم بسته شده یا ن اقای دکتر به نظر شما بسته میشه یا ن و جای نگرانی هست یا ن
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۰ فروردین ۳( 2 هفته پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر حسینی یکشنبه ۲۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 21 مشاهده پرسش
    سلام من فرزندم سه ماهه پیش به دنیا اومد با مشکل تنفس مواجه شد. گفتن فشار ریه داره در بیمارستان قلب بستری شد بعد گفتن سوراخ داخل قلبش هست دو باره گفتن رگ قلبش بسته نشده ۳۶ روز بستری بود زیر نظر متخصصان قلب اصفهان. در نهایت گفتن رگه قلبش بسته شد و ترخیص کردن. یه بار بردمش مطب دکتر گفت سو راهش رو به بسته شدنه چند روز پیش مجدد بردمش راجع به سوراخ قلب چیزی نگفت میگه رگه که قبلا بسته شده دوباره خودشو نشون داده. من بلا تکلیفم آخرش نفهمیدم یعنی به صراحت اعلام نکردن چشه خواستم شما راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر کارگر چهارشنبه ۲۳ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    ببخشید من بچم ۲ روزش هست اکو دادیم گفت سوراخ دهلیزش ۳میل باز هست من و خانمم زندگی‌مان شده گریه کردن تورو خدا آقای دکتر بگید تا چه مدت احتمال اینکه بسته بشه وجود داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۳ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

      پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      سوراخ قلب نوزاد ASD چقدرخطر دارد؟

  • تصویر کاربر فاطمه پنجشنبه ۱۰ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 22 مشاهده پرسش
    باسلام نوزادم ۲ ماهشه از بدو تولد دکتر اطفال گفت سوفل است باید اکو بدهد متخصص قلب نوزاد دید گفت حفره قلب بسته نشده برو ۶ ماهگی نوزاد دوباره اکو بده دارو نداده چه کار کنم حفره بسته بشود
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۰ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر سعید دوشنبه ۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقت عالی متعالی.
    ما ی پسر ۴۲ روزه داریم حدود یک ماه پیش اکو گرفتند ۶ میل سوراخ دارد دوباره بعد از یک ماه بردیم میگه تغییر نکرده همون ۶ میل هست ولی گفت دوباره ۳ ماه دیگه باید بیاد اکو بگیریم.بعد میگه اگه زیر یک سال بسته نشد باید اول آنژی یا نهایت عمل باز.
    جناب دکتر احتمال بسته شدنش چقدر هست شما که این تجربه را زیاد دارید؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۷ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب 

       با توجه به سايز و محل سوراخ قلب بیمار احتمال بهبود خودبخود وجود دارد 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      آیا سوراخ قلب کودکان VSD خطرناک است؟ 

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر ... دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام هفته ۱۹ بارداری گفتن قلب جنین بطن قسمت چپ رشد نکرده راهی وجود نداره میشه توضیح بوین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۶ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر حسین جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 34 مشاهده پرسش
    سلام آقایی دکتر
    پسرم 34 هفته ب دنیا آمد الان براش اکو انجام دادم متخصص کودک گفتن قلبش سوراخ هس ۶ ماه دیگه باز باید اکو تکرار بشه میخاستم ببینم امکان داره بسته بشه
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۳ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر فرشته چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 36 مشاهده پرسش
    با سلام نوزاد دختر من به صورت نارس ودر هفته ۳۲ بدنیا امده رشد خیلی خوبی دارد
    اما به دلیل صدلی اضافی در معاینه اکو کردیم و متوجه سوراخ pfo شدیم ایا جراحی الزامی هیت
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب 

      نگران نباشید با توجه به سوراخ پی اف او در قلب فرزندتان جای نگرانی نیست وجود آن قبل از تولد حیاتی است و بعد از تولد احتمال بهبود خودبخود تا دو سالگی زیاد است.اگر بعد از تولد سایز سوراخ کمتر از ۱۰ میلیمتر باشد نیاز به مداخله درمانی ندارد. 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      آیا سوراخ پی اف او در قلب نوزاد خطرناک است ؟

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر زندی دوشنبه ۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 35 مشاهده پرسش
    سلام من تازه زایمان کردم و پسرم ۷ماهه نارس ب دنیا اومد .
    گفتن دریچه ی ریه اش تنگ هست و وسط بطن چپ و راستش هم ی سوراخ داره.دوبار اکسیژن و ازش گرفتن و طاقت نیاورده.میخواستم ببینم خوب میشه؟امیدی هست ینی؟خیلی میترسم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۹ بهمن ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر