برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481

نارسایی قلبی در کودکان و نوجوانان چیست؟

نارسایی قلبی در کودکان و نوزادان یکی از بیماری های شایع است که بسیاری از والدین را نگران می کند. در این مقاله سعی شده است توضیحات جامعی در رابطه با این بیماری داده شود.

نارسایی قلبی در کودکان به چه معناست؟

برای رشد و تكامل کودک، قلب باید عملکرد طبیعی پمپاژ را حفظ کند. تا جریان خون مطلوب را در بدن فراهم کند. اما ممکن است گاهی اوقات قلب کودک به طور عادی کار نکند. اصطلاح “نارسایی قلبی” قلبی را توصیف می کند که به درستی کار نمی کند. این بدان معنا نیست که قلب از کار خود متوقف شده است. بلکه در عوض آنطور که باید کار نمی کند.

نارسایی قلبی در بزرگسالان به دلیل اثرات استعمال سیگار، فشار خون بالا، دیابت، بیماری عروق کرونر و دریچه های قلبی غيرطبيعي رخ می دهد. ممکن است، در نوزادان، شيرخواران، کودکان نوپا و نوجوانان، نارسایی قلبی به دلايل ديگرى رخ دهد. 

از آنجا که نارسایی قلبی دلایل و پیامدهای مختلفی دارد. شناختن نحوه تشخیص، بهبودى و حتی درمان در کودکان کوچکتر مهم است.

در ادامه به بررسی نحوه ی عملکرد قلب می پردازیم تا آشنایی کاملتری با این بیماری پیدا کنید.

مکانیسم عملکرد قلب چگونه است؟

درصد کمی از نوزادان دارای مشکل ساختاری قلب هستند. قلب يك پمپ است که به دو قسمت سمت راست و سمت چپ تقسیم می شود و هر یک بخش بالایی و پایینی دارند.

بخش بالايي که دهلیز نامیده می شود؛ خون را از بدن دریافت می کند و آن را از طریق دریچه یک طرفه به قسمت تحتانی که بطن نامیده می شود، پمپ می کند. این دریچه ها از برگشت جریان خون در قلب جلوگیری می کنند. سمت راست قلب، خون بدون اکسیژن را از بدن دریافت کرده و آن را به ریه هایی که به آن اکسیژن اضافه می كنند، پمپ می کند.

این خون غنی از اکسیژن ریه ها را ترک کرده و وارد سمت چپ قلب می شود. سپس به آئورت پمپ می شود. که آن را در بدن توزیع می کند. تا اکسیژن و مواد مغذی را برای رشد و عملکردهای طبیعی بدن فراهم کند.

بدن پس از استفاده ى اکسیژن، خون بدون اکسیژن را به سمت راست قلب برمی گرداند و چرخه ادامه می یابد.

دیواری به نام سپتوم دو طرف قلب را از هم جدا می کند. بنابرين، هیچ خون غنی از اکسیژن و بدون اکسیژن با يكديگر قاطى نمي شوند.  عضله قلب خون غنی از اکسیژن را از عروق خونی مخصوص به نام عروق کرونر دریافت می کند.

عملکرد پمپاژ قلب توسط یک سیستم الکتریکی داخلی، دقیقاً مانند باتری و سیم های داخلی کنترل می شود.

علت نارسایی قلب در نوزادان

دو دلیل اصلی نارسایی قلبی در کودکان و نوجوانان وجود دارد. اولی “نارسایی گردش خون  بیش از حد ” است و هنگامی رخ می دهد که خون به دلیل نقص مادرزادی قلب در قلب مخلوط مى شود. 

دوم ، “نارسایی پمپ” است و وقتی اتفاق می افتد که عضله قلب آسیب دیده و دیگر به طور طبیعی منقبض نمی شود.

چه عواملی اساسی باعث نارسایی قلبی در کودکان می شود؟

1- نارسایی گردش خون بیش از حد

حدود یک درصد از كودكان تازه متولد شده دچار نوعی نقص ساختاری قلبی خواهند شد. در برخی از این نقایص، سوراخ هایی بین اتاق های راست و چپ قلب وجود دارد. به دلیل این سوراخ ها، خون های بدون اکسیژن و غنی از اکسیژن در قلب مخلوط می شوند. 

نقص عروق خونی در سر تا سر قسمت های بدن (ناهنجاری شریانی وریدی) می تواند باعث مخلوط شدن مشابه خون غنی از اکسیژن و بدون اکسیژن خارج از قلب شود.

دریچه های قلبی غیر طبیعی می توانند باعث نارسایی قلبی شوند. دریچه ى غیرطبیعی که به درستی بسته نمی شود؛ باعث نشت خون به عقب می شود. به ندرت، عفونت گلو می تواند منجر به آسیب دیدن دریچه های قلب سالم و نشت آن ها شود.

سرانجام، کم خونی نیز می تواند منجر به نارسایی قلبی شود. این نقص ها منجر به نارسایی  گردش خون بیش از حد می شوند. در هر یک از این موارد، یک الگوی گردش خون بیش از حد در یک یا چند بخش از قلب رخ می دهد. جریان خون طبیعی رو به جلو قطع می شود و قلب به یک پمپ ناکارآمد تبدیل می شود.

علائمی قلبی کودکان

2- نارسايى در پمپاژ خون

مانند قلب در بزرگسالان، قلب کودک نیز ممکن است دچار نقص در پمپاژ شود. این حالت می تواند ناشی از عفونت ویروسی باشد که به عضله قلب طبیعی آسیب می رساند. همچنین، نارسایی پمپ می تواند ناشى از مشکلات عروق کرونر بوجود بيايد و از جریان خون مؤثر در عضله قلب جلوگیری کند. چنین مواردی در مورد عروق کرونر می تواند از بدو تولد رخ دهد و یا نتیجه عفونت باشد.

برخی از داروهای خاص، برای درمان برخى مشکلات پزشکی (مانند سرطان یا لوسمی) ممكن است به عضله قلب آسیب برسانند. سیستم الکتریکی قلب ممکن است از بدو تولد غیرطبیعی باشد یا در اثر عفونت آسیب دیده باشد و باعث شود ضربان قلب خیلی آهسته یا خیلی سریع شود.  

گاهی اوقات یکی از دریچه های قلب به درستی باز نمی شود و باعث می شود فشار داخل اتاقک های قلب بالا رود. به ندرت، ضربه شدید به قفسه سینه ممکن است به قلب آسیب برساند. كودكان مبتلا به دیستروفی عضلانی در نهایت ممكن است در عضله قلب خود نيز دچار مشكل شوند.

در هر دو وضعيت، عضله قلب از عملکرد طبیعی خود ناتوان شده و  قلب به يک پمپ ناکارآمد تبدیل می شود.

علائم نارسایی قلبی کودک

علائم نارسایی قلبی در کودکان

نارسایی قلبی در کودکان با علائمی همراه است. که در زیر به آن اشاره شده است. ولی لزوما وجود هر یک از علائم زیر دلیلی بر وجود بیماری قلبی در کودک و نوجوان نیست.

تشخیص نارسایی قلبی در کودکان

در نوزادان، نارسایی قلبی اغلب با مشکل تنفسی، تغذیه كم، رشد ضعیف، تعریق بیش از حد یا حتی فشار خون پایین همراه است. در بعضی مواقع نارسایی قلبی می تواند مانند سایر مشکلات مانند کولیک، ذات الریه یا سایر عفونت های تنفسی به نظر برسد.

غالباً والدین ممکن است. توجه داشته باشند که شیرخوار مدت بیشتری برای تغذیه نیاز دارد یا بعد از مدت کوتاهی نسبت به تغذیه بی علاقه می شود. اگر نارسایی قلبی در اثر ضربان قلب خیلی سریع ایجاد شود. والدین ممکن است هنگامی كه کودک خواب است یا آرام استراحت می کند. ضربان سریع قلب را از طریق دیواره قفسه سینه احساس کنند.

کودکان و نوجوانان ممکن است از خستگی شکایت کنند. به خصوص اگر عفونت ویروسى باعث آسیب عضله قلب شده باشد. اگر پزشک شما مشکوک باشد که فرزند شما ممکن است علائم نارسایی قلبی را داشته باشد. ممکن است عكس اشعه ایکس از قفسه سینه در تعیین بزرگ شدگى قلب کمک کند.

همچنین ممکن است. برای ارزیابی و آزمایش بیشتر به یک متخصص قلب اطفال – مانند متخصص قلب و عروق بيمارى هاى مادرزادی – ارجاع داده شوید

عوارض اکو قلب اطفال

تست های ديگرى شامل الکتروکاردیوگرام (EKG یا ECG) برای ارزیابی ریتم قلب یا سونوگرافی قلب (اکوکاردیوگرام) برای ارزیابی ساختار و عملکرد قلب ممكن است نياز باشد. هر دو آزمایش ساده هستند و به طور معمول در مطب یا کلینیک پزشک انجام می شوند و دردناک نمى باشند. 

با این حال، بسته به سن و توانایی همکاری فرزند شما، ممکن است آرام بخش ضعيفى برای رسيدن به بهترین نتایج آزمایش ضروری باشد.

برخى اوقات ممکن است از کودکان بزرگتر (معمولاً بزرگتر از 4 سال) خواسته شود که تست استرس ورزش را برای ارزیابی عملکرد قلب و ریه انجام دهند.

در برخى مواقع، یک آزمایش دقیق تر و تهاجمی تر به نام مطالعه کاتتریزاسیون یا آنژیوگرافی قلب ممکن است لازم باشد. در این آزمایش، یک لوله پلاستیکی کوچک (به نام کاتتر) از طريق رگ خونی موجود در پا یا بازو وارد قلب مي شود. از کاتتر برای بررسی فشارها و میزان اکسیژن در قسمت های مختلف قلب استفاده می شود. 

معمولاً مقدار کمی ماده حاجب (یا کنتراست) برای ساخت فیلمی از عملکرد قلب و عروق کرونر تزریق می شود. کودک معمولاً برای اطمینان از بهترین نتایج، آرام بخش ضعیفی را دریافت می کند. 

از آنجایی که این آزمایش در یک اتاق یا آزمایشگاه مخصوص آنژیوگرافی انجام می شود؛ اغلب استراحت کوتاه مدت در بیمارستان لازم است.

مطالب بیشتر در رابطه با نحوه و لزوم انجام اکوکاردیوگرفی قلب کودکان در مقاله ی زیر آورده شده است.

درمان نارسایی قلب در کودکان و نوجوانان

اگر نارسایی قلبی در اثر گردش خون بیش از حد به دلیل نقص مادرزادی قلب ایجاد شود. اغلب برای ترمیم نقص به عمل جراحی نياز است. غالباً ممکن است پزشک در ابتدا کودک شما را با داروهایی درمان کند که برخى اوقات نیاز به بستری شدن داشته دارد. 

داروها ممكن است شامل داروهای ادرارآور (قرص های دیورتیک) و كاهنده پس بار قلب باشد. اين داروها می توانند به تخلیه حجم بیش از حد، کاهش مقاومت در برابر فشار خون و بهبود عملکرد پمپاژ قلب كمک كنند.

از آنجا که گردش بیش از حد باعث رشد و تكامل ضعیف می شود؛ پزشک شما ممکن است مکمل های غذایی را براي دريافت کالری کافی جهت جبران افزایش نیاز انرژی در نظر بگیرد. 

علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

سایر تغییرات رژیم غذایی مانند رژیم های غذایی کم نمک و کم چرب ممکن است مورد نياز باشد. پس از درمان مناسب، ممکن است. وضعیت و علائم فرزند شما بهبود یابد. به این حالت نارسایی قلب جبران شده گفته می شود.

با این حال، علت اصلی آن ممکن است ادامه یابد. در صورت نیاز به جراحی قلب، می توانید در مورد انواع جراحی یا سایر روش های درمانی موجود با پزشک مشورت کنید.

اگر نارسایی قلبی در اثر نارسایی پمپ ایجاد شود، مى توان از همان داروهای ذکر شده در بالا استفاده كرد. برخى اوقات داروهای دیگری که فشار خون را پایین می آورند به پمپاژ قلب کمک می کنند.  

بستری در بیمارستان ممکن است برای بهبود بیشتر عملکرد قلب لازم باشد. در برخى مواقع ممکن است عمل جراحی مانند جایگزینی دریچه قلب آسیب دیده نیز لازم باشد.

 

نارسایی قلبی

 نارسایی پمپاژ ناشی از ضربان قلب خیلی آهسته، اغلب به ضربان ساز احتیاج دارد. ضربان سازها به حفظ ضربان طبيعى قلب كمک می کنند. دستگاه های كوچك باتری مانند، مشابه رایانه های ریز هستند و با یک سیم کوچک متصل به قلب در زیر پوست فرزند شما کاشته می شوند. این امر به یک عمل جراحی نیاز دارد.

اگر نارسایی پمپ ناشی از ضربان قلب خیلی سریع باشد. ممکن است فرزند شما برای کنترل ضربان قلب به مصرف دارو احتیاج داشته باشد. 

در موارد دیگر، ممکن است برای اصلاح ریتم غیرطبیعی قلب، یک روش کاتتریزاسیون تخصصی قلب به نام ابلاسيون فرمانس راديويي توصیه شود. این روش امواج رادیویی كوتاه در ناحیه عضله قلبى كه باعث ضربان قلب سریع شده است. ايجاد مى كند.

به ندرت، اگر نارسایی پمپ در اثر آسیب غیرقابل برگشت عضله ایجاد شود؛ عملکرد قلب ممکن است با دارو بهبود نیابد و همچنان بدتر شود. 

در این شرایط، ممکن است یک ضربان ساز خاص، پمپ مکانیکی (LVAD) یا ECMO (اکسیژن رسانی خارج غشایی) برای بهبود عملکرد موقت پمپاژ قلب لازم باشد. اگر عملکرد عضلات قلب با وجود درمان رو به زوال باشد، ممکن است متخصص قلب شما در مورد لزوم پیوند قلب به شما توصيه کند.

نکته آخر

اگرچه نارسایی قلبی برای هر کودک ممکن است اتفاق بیفتد. این امر لزوماً یک وضعیت ناامیدکننده نیست. بسیاری از دلایل آن قابل اصلاح مى باشند. والدین و اعضای خانواده بايد علل ايجاد و معالجه نارسایی قلبی در کودک خود را درک کنند.

هنگامی که والدین اطمینان حاصل می کنند که مراقبت های پزشکی مناسب ارائه شده است و با دستیابی به تکنیک ها و داروهای جدیدتر – بیشتر کودکان مبتلا به نارسایی قلبی قادر به رشد و زندگی فعال باشند.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب اطفال و جنین و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی قلب جنین

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پوریا پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    ۶۶۳۹۳۶۳۲۳۲
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      سوال شما مفهوم نیست 

  • تصویر کاربر ریحانه یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    بعضی شب ها موقع خواب از خواب میپرم در ابتدا خواب مشکل چیه مشکل خاصی هم نداشتم من ۱۲ سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً سوال خود را از یک متخصص اطفال بپرسید 

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    باسلام ،خسته نباشی خدمت دکتر من همسر تو رویان توسط شما اکو جنین شدن بعد تولد پسرم دکتر قلب هم اکو کردن هم نوار قلب انجام دادن میگن کیوت بالایی داره باید آزمایش ژنیتیک بده می خواستم ببینم آیا آزمایش کار ساز هستش یا نه ازتون ممنون میشم راهنمایم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۸ دی ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      سندروم کیو تی طولانی LQT کودکان چیست؟ 

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۴ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    پسری ۷ ساله دارم مدتی است سرفه میکند وجدیدا میگه که نفس کشیدنش سخت شده و نفس عمیق میکشه،آیا نارسایی قلبی دارد
    در ضمن از دوسالگی مشکل مزمن خون دماغ هم دارد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۴ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم فرزندتان توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر راحله پنجشنبه ۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    دختربچه هشت ساله دوچرخه که سوار میشه پایدون میزنه بعدش میگه نفسم بالا نمیاد چه مشکلی میتونه داشته باشه متخصص اطفال قبلا گفت بچه احتمالا قلبش ضعیف میزنه ولی الان نوار قلب عکس انجام داد گفت مشکلی نداره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم مجددا فرزندتان توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است 

  • تصویر کاربر راحله چهارشنبه ۶ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    دختربچه هشت ساله دوچرخه که سوار میشه پایدون میزنه بعدش میگه نفسم بالا نمیاد چه مشکلی میتونه داشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۶ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      پیشنهاد می کنم فرزندتان توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است 

  • تصویر کاربر ادریس دوشنبه ۱۷ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    چرا قلب کودک 12سال کم کار هست و راه که می‌ره خیلی زود خسته و بی حوصله میشه وعرق هم داره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۷ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      باسلام و عرض ادب 

      این بیمار باید توسط فوق تخصص قلب کودکان ویزیت شود سپس جواب سوالات شما مشخص می شود

  • تصویر کاربر غزل شنبه ۸ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخیر و شادی انشاله
    مینومم خواهش کنم بفرمایید ضربان قلب کودک‌ مبتلا به پی ادی ای بسیار خفیف در سن نه سالگی در چه رنجی نرمال هست ؟ ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۸ مرداد ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      ضربان قلب یک کودک 9 ساله با و بدون مشکل قلبی بین 60 تا 120 ضربان در دقیقه نرمال است 

  • تصویر کاربر ستاره جمعه ۱۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دخترم ۶سالشه هنگام دویدن دور دهانش کمی کبود میشود ایا مشکل قلبی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۰ تیر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      فرزند شما باید توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      سیانوز قلبی در کودکان

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

       

  • تصویر کاربر امیر جمعه ۳ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام خداقوت
    پسرمن ۴سالش هست.دست و پاش خیلی عرق میکنه.واکثرا خیس هست.وهنگام دوندگی هم ضربان قلبش خیلی میزنه واحساس مکنی انگار میخادبیادبیرون.وبچم بعد یک مقدار دوندگی مثل گورجه قرمز میشه واحساس میکنی داره هلاک میشه.اما درکل وجنب وجوشش زیادوتاحالانگفتم قلبم یا جاییم درد میکنه..ولی این عرق زیادی باعث میشه حتی مداد نتونه توی دستش بگیره..ممنون میشم راهنمایی بفرمایید خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۳ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      تعریق در کودک علل متعددی دارد با توجه به شرح حالی که فرمودید. پیشنهاد می کنم فرزندتان  توسط متخصص اطفال توسط شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند توسط فوق تخصص قلب اطفال ویزیت شود.

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      علت عرق کردن سر نوزاد  

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر