برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
اکوی قلب جنین چگونه انجام میشود؟

نامنظمی ضربان قلب جنین چیست؟

نامنظمی ضربان قلب جنین موردی است که ممکن است بانوان را با نگرانی و ناراحتی مواجه کند. دلیل این اتفاق ممکن است رفتار های پرخطر مادر باردار باشد. در این مقاله به این موضوع اشاره شده است.

نامنظمی ضربان قلب جنین چگونه است؟

شنیدن ضربان قلب جنین در حال رشد یکی از نقاط عطف بارداری است . شنیدن آن در هر ملاقات قبل از زایمان آرامش بخش است. پزشک از سونوگرافی داپلر برای اندازه گیری ضربان قلب جنین (تعداد دفعات ضربان قلب جنین در دقیقه) استفاده می کند . مطمئن می شود که در محدوده نرمال قرار دارد. 

میزان طبیعی 110 تا 160 ضربه در دقیقه است ، اگرچه در سه ماهه اول یا در دوره های فعالیت جنین می تواند بالاتر باشد.

خطرات بالا بودن ضربان قلب جنین

پزشک همچنین به نظم ضربان قلب یا طبیعی بودن ضربان قلب گوش می دهد . فواصل زمانی هر تپش قلب با تپش بعدی را ارزیابی می کند. تشخیص برخی از ضربانات افتاده یا اضافی (آریتمی) بسیار شایع است . در 1 تا 2 درصد از بارداری ها اتفاق می افتد

اولین صدای قلب جنین

چه عواملی باعث نامنظمی ضربان قلب جنین می باشد؟

مصرف برخی از مواد توسط مادر می توانند در نامنظمی ضربان قلب جنین نقش داشته باشند. برخی از این موارد عبارتند از:

کافئین و تئین

پزشک در مورد میزان مصرف روزانه قهوه و چای شما با شما بحث خواهد کرد . توصیه می کند کافئین و چای را از رژیم غذایی خود حذف کنید. اما منابع دیگری از کافئین مانند شکلات تیره یا داروهای خاص میگرنی وجود دارد که مصرف آن ممکن است مقصر این امر باشد. که ممکن است پزشک توصیه به ترک آن کند.

نیکوتین

اگر در دوران بارداری سیگار می کشید. پزشک می تواند به شما در یافتن منابعی برای ترک یا به حداقل کاهش مصرف نیکوتین کمک کند.

نامنظمی ضربان قلب جنین

درصد ابتلا در جنین چقدر است؟

پس از تعیین علت نامنظمی ضربان قلب جنین، پزشک با استفاده از سونو یا اکو داپلر هفتگی به ضربان قلب کودک شما گوش خواهد داد .تا زمانی که اطمینان داشته باشد که آریتمی برطرف شده یا بر سلامتی کودک تأثیر نخواهد گذاشت. 

در کمتر از 1 درصد از نوزادان، ریتم جهشی در قلب جنین می تواند ضربان قلب غیرطبیعی را تحریک کند. که کودک را در معرض خطر جدی تر مشکلات قلبی عروقی قرار می دهد.

آریتمی قلب جنین احتمالاً شایع تر از چیزی است که فکر می کنیم. اگر در دوران بارداری بیشتر به ضربان قلب جنین یک خانم باردار گوش کنیم. احتمالاً بیش از 1 تا 2 درصد انتظار داریم آریتمی را تشخیص دهیم. در حالی که تصور وجود آریتمی در فرزندتان ترسناک است ولی اکثریت قریب به اتفاق آریتمی جنین، نگرانی های جدی طولانی مدت را نشان نمی دهد.

کدامیک از مادران باردار در معرض آریتمی قلبی جنینی هستند؟

جنین مادران مبتلا به بیماریهای خود ایمنی مثل لوپوس، آرتریت روماتویید، شوگرن و… در معرض خطر ابتلا به آریتمی یا نامنظمی در ضربان قلب هستند. هرچه این بیماری در مادر کنترل نشده تر باشد. این خطر بیشتر می شود. اگر آنتی بادی های (پادتن های) خود ایمنی خون مادر بالاتر باشد. احتمال ابتلا جنین بیشتر می شود.

بلوك كامل قلبی در جنین در 4٪ از بارداري هایی که مادر آنتي بادي هاي خود ايمني، سرم مثبت بوده. ( در مادر بدون علامت يا علامتدار) مشاهده مي شود. وقتی مادر فرزند قبلی با بلوك كامل قلب داشته باشد. خطر ابتلا به بلوك كامل قلب در بارداری بعدی تقریباً 19٪ است.

آریتمی قلب جنین خطرناک است؟

شیوع دقیق مثبت بودن آنتی بادی مادرانه با علامت یا بدون علامت در جمعیت عمومی ناشناخته است. سه نوع آریتمی یا بی نظمی ضربان قلب در جنین وجود دارد:

اگر پزشک زنان یا سونوگرافیست ریتم قلبی غیر طبیعی بشنود. شما را برای ارزیابی ساختار قلب کودک به فوق تخصص قلب جنین و کودک معرفی می کند. 

قابل درک است که بسیاری از والدین از این تست اضطراب داشته باشند. اما اغلب موارد، با توضیح منطقی برای نامنظم بودن ضربان قلب جنین و اینکه با تغییرات ساده در شیوه زندگی این موارد قابل اصلاح هستند. آرامش پیدا می کنند.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با اکوی قلب جنین می توانید روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

در ویزیت توسط پزشک چه انتظاری باید داشت؟

اولین قدم بررسی ساختار قلب کودک برای تعیین اینکه آیا آنطور که انتظار می رود رشد کرده است یا خیر. نقص مادرزادی قلب می تواند باعث اختلال در ریتم قلب شود. در موارد نادری از عارضه ساختاری قلب، یک برنامه درمانی قبل و بعد از زایمان برنامه ریزی می شود. که ممکن است شامل مصرف دارو، جراحی یا هر دو باشد.

یک قلب با ساختمان طبیعی همراه ضربان های جهشی گاه به گاه معمولاً چیز نگران کننده ای نیست. با بررسی دقیق فعالیتهای مادر ممکن است . بتوان یک محرک احتمالی برای آریتمی جنین را کشف کند.

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب جنین و کودکان ، فوق تخصص اکوی قلب جنین

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر