برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
اکوی قلب جنین چگونه انجام میشود؟

نامنظمی ضربان قلب جنین چیست؟

نامنظمی ضربان قلب جنین موردی است که ممکن است بانوان را با نگرانی و ناراحتی مواجه کند. دلیل این اتفاق ممکن است رفتار های پرخطر مادر باردار باشد. در این مقاله به این موضوع اشاره شده است.

نامنظمی ضربان قلب جنین چگونه است؟

شنیدن ضربان قلب جنین در حال رشد یکی از نقاط عطف بارداری است . شنیدن آن در هر ملاقات قبل از زایمان آرامش بخش است. پزشک از سونوگرافی داپلر برای اندازه گیری ضربان قلب جنین (تعداد دفعات ضربان قلب جنین در دقیقه) استفاده می کند . مطمئن می شود که در محدوده نرمال قرار دارد. 

میزان طبیعی 110 تا 160 ضربه در دقیقه است ، اگرچه در سه ماهه اول یا در دوره های فعالیت جنین می تواند بالاتر باشد.

خطرات بالا بودن ضربان قلب جنین

پزشک همچنین به نظم ضربان قلب یا طبیعی بودن ضربان قلب گوش می دهد . فواصل زمانی هر تپش قلب با تپش بعدی را ارزیابی می کند. تشخیص برخی از ضربانات افتاده یا اضافی (آریتمی) بسیار شایع است . در 1 تا 2 درصد از بارداری ها اتفاق می افتد

اولین صدای قلب جنین

چه عواملی باعث نامنظمی ضربان قلب جنین می باشد؟

مصرف برخی از مواد توسط مادر می توانند در نامنظمی ضربان قلب جنین نقش داشته باشند. برخی از این موارد عبارتند از:

کافئین و تئین

پزشک در مورد میزان مصرف روزانه قهوه و چای شما با شما بحث خواهد کرد . توصیه می کند کافئین و چای را از رژیم غذایی خود حذف کنید. اما منابع دیگری از کافئین مانند شکلات تیره یا داروهای خاص میگرنی وجود دارد که مصرف آن ممکن است مقصر این امر باشد. که ممکن است پزشک توصیه به ترک آن کند.

نیکوتین

اگر در دوران بارداری سیگار می کشید. پزشک می تواند به شما در یافتن منابعی برای ترک یا به حداقل کاهش مصرف نیکوتین کمک کند.

نامنظمی ضربان قلب جنین

درصد ابتلا در جنین چقدر است؟

پس از تعیین علت نامنظمی ضربان قلب جنین، پزشک با استفاده از سونو یا اکو داپلر هفتگی به ضربان قلب کودک شما گوش خواهد داد .تا زمانی که اطمینان داشته باشد که آریتمی برطرف شده یا بر سلامتی کودک تأثیر نخواهد گذاشت. 

در کمتر از 1 درصد از نوزادان، ریتم جهشی در قلب جنین می تواند ضربان قلب غیرطبیعی را تحریک کند. که کودک را در معرض خطر جدی تر مشکلات قلبی عروقی قرار می دهد.

آریتمی قلب جنین احتمالاً شایع تر از چیزی است که فکر می کنیم. اگر در دوران بارداری بیشتر به ضربان قلب جنین یک خانم باردار گوش کنیم. احتمالاً بیش از 1 تا 2 درصد انتظار داریم آریتمی را تشخیص دهیم. در حالی که تصور وجود آریتمی در فرزندتان ترسناک است ولی اکثریت قریب به اتفاق آریتمی جنین، نگرانی های جدی طولانی مدت را نشان نمی دهد.

کدامیک از مادران باردار در معرض آریتمی قلبی جنینی هستند؟

جنین مادران مبتلا به بیماریهای خود ایمنی مثل لوپوس، آرتریت روماتویید، شوگرن و… در معرض خطر ابتلا به آریتمی یا نامنظمی در ضربان قلب هستند. هرچه این بیماری در مادر کنترل نشده تر باشد. این خطر بیشتر می شود. اگر آنتی بادی های (پادتن های) خود ایمنی خون مادر بالاتر باشد. احتمال ابتلا جنین بیشتر می شود.

بلوك كامل قلبی در جنین در 4٪ از بارداري هایی که مادر آنتي بادي هاي خود ايمني، سرم مثبت بوده. ( در مادر بدون علامت يا علامتدار) مشاهده مي شود. وقتی مادر فرزند قبلی با بلوك كامل قلب داشته باشد. خطر ابتلا به بلوك كامل قلب در بارداری بعدی تقریباً 19٪ است.

آریتمی قلب جنین خطرناک است؟

شیوع دقیق مثبت بودن آنتی بادی مادرانه با علامت یا بدون علامت در جمعیت عمومی ناشناخته است. سه نوع آریتمی یا بی نظمی ضربان قلب در جنین وجود دارد:

اگر پزشک زنان یا سونوگرافیست ریتم قلبی غیر طبیعی بشنود. شما را برای ارزیابی ساختار قلب کودک به فوق تخصص قلب جنین و کودک معرفی می کند. 

قابل درک است که بسیاری از والدین از این تست اضطراب داشته باشند. اما اغلب موارد، با توضیح منطقی برای نامنظم بودن ضربان قلب جنین و اینکه با تغییرات ساده در شیوه زندگی این موارد قابل اصلاح هستند. آرامش پیدا می کنند.

برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با اکوی قلب جنین می توانید روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

در ویزیت توسط پزشک چه انتظاری باید داشت؟

اولین قدم بررسی ساختار قلب کودک برای تعیین اینکه آیا آنطور که انتظار می رود رشد کرده است یا خیر. نقص مادرزادی قلب می تواند باعث اختلال در ریتم قلب شود. در موارد نادری از عارضه ساختاری قلب، یک برنامه درمانی قبل و بعد از زایمان برنامه ریزی می شود. که ممکن است شامل مصرف دارو، جراحی یا هر دو باشد.

یک قلب با ساختمان طبیعی همراه ضربان های جهشی گاه به گاه معمولاً چیز نگران کننده ای نیست. با بررسی دقیق فعالیتهای مادر ممکن است . بتوان یک محرک احتمالی برای آریتمی جنین را کشف کند.

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب جنین و کودکان ، فوق تخصص اکوی قلب جنین

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محبوب چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    سلام.اقای دکتر من باردارم 6هفته و 4روز سونو واژینال انجام دادم قلب جنینم تشکیل شده بود اما سونوگرافیست گف ضربانش ضعیفه 75بار در دقیقه,ممکنه مشکلی برا جنینم پیش بیاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب

      تعداد ضربان قلب جنین بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ ضربان در دقیقه نرمال است و اگر تعداد ضربان قلب به طور دائم کمتر از ۱۱۰ در دقیقه باشد نیاز به مداخله درمانی دارد نگران نباشید 

      همچنین پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      آریتمی قلب جنین چقدر خطرناک است؟

      دانستنی های اکو قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر زهرا......... سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر من در هفته 32بارداری هستم و حدودا به 2روز احساس کردم که بچه داخل شکمم زیاد حرکت یا تکون نمیخوره رفتم متخصص زنان بعد اون نوار قلب گرفتن 3بار نوار قلب گرفتن و گفتن نوسان داره منظم نیس و بعضی لحظه ها به180هم میرسید و من هی این نوار قلب رو 3بار انجام دادم که بار چهارم که میشد فردا صبح روز بعد گفت الان خوبه البته 3بار رو‌ک انجام داد منو فرستاد سونوگرافی رنگی . که دکتر سونو همه چیز رو بررسی کرد و کفت مشکلی نداره خون رسانی هم خوبه. خلاصه نگرانم دلیلش چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      تعداد ضربان قلب جنین بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ ضربان در دقیقه نرمال است و اگر تعداد ضربان قلب به طور دائم بالاتر از ۱۸۰ در دقیقه باشد نیاز به مداخله درمانی دارد نگران نباشید 

      همچنین پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      نامنظمی ضربان قلب جنین چیست؟

      خطرات بالا بودن ضربان قلب جنین

      دانستنی های اکو قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر مامان سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر هفته ۱۳ بارداری هستم رفتم سونو ان تی که دکتر سونوگرافی بهم گفت که ضربان قلب جنین ۱۲۰ و گاهی به ۷۰ تا ۸۰ میرسه تا سونو انومالی باید صبر کنید ببینیم نتیجه چی میشه ایا هیچ راهی هست که بتونم انجام بدم تا ضربان قلب طبیعی بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۲ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      تعداد ضربان قلب جنین بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ ضربان در دقیقه نرمال است و اگر تعداد ضربان قلب به طور دائم کمتر از ۱۱۰ در دقیقه باشد نیاز به مداخله درمانی دارد. 

      همچنین پیشنهاد می کنم این مقاله رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      دانستنی های اکو قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر آذر شنبه ۱۹ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    سلام ووقت بخیر آقای دکتر باردار۳۹ساله بارداری سومم هست در سونو ۲۹ هفته و۳روز متوجه کندی و نامنظمی ضربان قلب کودکم وبزرگ دهلیز راست و ضخامت بیشتر دریچه تری کسپید از اندازه طبیعی شدن ولی قبلا در اکوی ۱۹هفتگی وسونو آنومالی هیچ مشکلی از این بابت رویت نشده بود الان آزمایشات روماتیسمی رو تحت نظر پزشک روماتولوژیست انجام دادم تا ریشه این علت مشخص شه چون تو بارداری‌های قبلی به هیچ عنوان چنین مشکلاتی نداشتم بسیار نگرانم ممنون میشم راهنماییم کنید.
    درضمن چند روز پیش خونریزی لثه داشتم از خواب که پاشدم دهنم پرخون ولخته روی دندونم بود بسیار وحشت کردم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۸ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باید تحت نظر پزشک روماتولوژیست و فوق تخصص قلب کودکان باشید 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      نامنظمی ضربان قلب جنین چیست؟ 

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

    2. تصویر کاربر آذر شنبه ۱۹ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      بله آقای دکتر هنوز نتایج آزمایشاتی که روماتولوژیست برام تجویز کرده دستم نرسیده ولی دکتر روماتولوژیست میگفت علائمی از بابت روماتیسم در من نمیبینه من ورزشکار دوچرخه سوار وکوهنورد ورزشهای باشگاهی شاگرد روماتیسمی داشتم نمیتونن ورزش‌ها رو سنگین انجام بدن مفصلاشون درد میگیره واصلا هم تابحال مشکل قلبی در خانواده نداشتیم دکتر قلب هم خودش سردرگم بود فقط احتمال ویروس رو داد وگفت تا وقتی کودک به دنیا نیومده نمیتونه نظری بده بین دوهفته تا ۴هفته گفت که دوباره برای اکو برم تورو خدا برای فرزندم دعا کنید اکو قلبش رو براتون فرستادم ولی نمیدونم چرا ارسال نمیشه همش میگه فایلی انتخاب نشده بازم ممنون بابت پاسخگویی
    3. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۹ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      سلام 

      ممکن است از نظر بالینی علائم بیماری های روماتولوژی چیزی وجود نداشته باشد ولی از نظر آزمایشگاهی تست ها مثبت باشد 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر صبری یکشنبه ۶ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشی یه سوالی داشتم من سه هفته پیش سونو دادم جنینم6هفته و یک روز بود crl3mmبودامروز سونو دادم crl5mmشده بود ولی برادیکارد سوالم اینه امکان داره ضربانش طبیعی بشه یا نه ؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۶ فروردین ۲( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باید سیر تغییرات در قلب جنین را بررسی کرد الان نمی توان نظر قطعی داد. 

  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام آقا دکتر نوزاد من پنج روزه بیمارستان کمالی بستریه دقیقا بعد ازسزارین بستری شد، مراقبتای ویژه، یک روزه اومده بخش، بخاطر ضربان پایین قلبش تعدادضربان 50تا 59هستش
    گفتن باید بره شهید رجایی تهران دستگاه بزارن، مادر رماتیسم لوپوس داشت ک ب نوزاد منتقل شد و این مشکل پیش اومد، بیمه نداریم، شرایط مالیم زیاد خوب نیست موندم چیکار کنم راهی درمانی چیزی اگ هست لطفا راهنماییم کنید. ممنونم🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      راه دیگری نیست باتوجه به اینکه بیمارستان شهید رجایی تهران دولتی ست هزینه های آن بالا نیست و در نهایت مددکاری بیمارستان کمک می کند 

  • تصویر کاربر حسن جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر ببخشید دخترم هفته ۲۷ بارداریه و دکترش متوجه ضربان نامنظم در قلب جنین شدن ما رو پیش،دکتر مهران پور فرستادن ایشون بعد از انجام معاینات فرمودن که قلب کاملا سالمه و معمولا این اریتمی تا زایمان برطرف میشه و جای نگرانی نیست اما دخترم همچنان نگرانه خواستم نظر شما رو هم‌بپرسم و به دخترم بگم تا نگرانیش،کمتر بشه با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر نوید دوشنبه ۱۰ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    ضربان قلب ندارد طفل درشکم مادر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۰ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      اگر تا ۶-۷ هفتگی در سونو واژینال و تا ۱۰ هفتگی سونو از روی شکم  حرکات و ضربان قلب جنین مشخص نشود. بعید است. جنین زنده باشد.

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      علت نشنیدن صدای قلب جنین چیست؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران 

      شنیدن صدای قلب جنین در چند هفتگی است؟

  • تصویر کاربر ،،،، یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    چند روزی هست که 7ماه هستم احساس خیلی کمی در ضربات نوزاد دارم روزها خیلی خیلی کم و شب موقع خواب کمی میزد؟علتش چیست
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً سوال خود را از یک متخصص زنان بپرسید 

  • تصویر کاربر راضیه جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید وقت بخیر آقای دکتر.. درهفته سی و چهارم هستم از 26هفتگی نوار قلب جنین خوب نبوده وهرهفته دوبار انجام دادم این هفته هم که انجام دادم باز مثل همیشه بود. نگرانم استرس دارم میکم شاید بااین وضعیت زودتر باید ختم بارداری بش دکتر هم گفته که بااین وضعیت فقط باید مراقب حرکات اون باشی وگرنه درصورت کمشدن یانبودن باید به لیماریتان مراجعه کنی
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۳۰ دی ۱( 1 سال پیش)

      باسلام و عرض ادب 

      متوجه سوال شما نشدم ولی بجز ادامه تحت نظر بودن کاری نمی شود انجام داد.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی داشتید پاسخگو هستم

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران 

      نوار قلب جنین چیست و چگونه انجام می شود؟ 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر