برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
نوار قلب جنین

آریتمی قلب جنین چقدر خطرناک است؟

آریتمی قلب جنین چیست و آیا اصولا خطرناک می باشد؟ در این مقاله در رابطه با آریتمی یا همان تپش نامنظم قلب در جنین صحبت شده است.

آریتمی قلب جنین چیست؟

آریتمی جنین اصطلاحی است. که به هرگونه ناهنجاری در ضربان قلب فرزند شما اشاره دارد. این یک بیماری نادر است و فقط در 1-2٪ از بارداری ها اتفاق می افتد و معمولاً یک اتفاق موقت و خوش خیم است. اما در موارد نادر، ضربان قلب نامنظم در جنین می تواند منجر به مرگ شود.

ضربان قلب طبیعی نیاز به هماهنگی دقیق برای پمپاژ مناسب خون در بدن دارد. این ریتم توسط ایمپالس های الکتریکی کنترل می شود که امکان پر کردن و تخلیه چهار حفره قلب را فراهم می کند.

بسیاری از شرایط ممکن است باعث شود ضربان های الکتریکی که قلب را کنترل می کنند. دچار بی نظم به شکل خیلی سریع (تاکی کاردی) یا خیلی کند (برادی کاردی) شوند.

آریتمی قلب جنین یا ضربانهای نامنظم قلب یک دلیل شایع برای مراجعه به فوق متخصص قلب جنین است. در بیشتر موارد، ضربان قلب که خیلی آهسته یا خیلی سریع و گذراست. در این موارد، پزشک معالج شما حاملگی شما را از نزدیک کنترل می کند.

کمتر از 2 درصد از بی نظمی های ضربان قلب جنین، بیانگر آریتمی قلبی واقعی است. اما اگر آریتمی قلبی تشخیص داده نشود یا درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات جدی برای جنین از جمله نارسایی احتقانی قلب شود.

تا 16 هفتگی بارداری، قلب جنین کاملاً شکل گرفته و با مقدار 110 تا 160 ضربان در دقیقه تپش دارد.

قبلاً تصور می شد. موارد خفیف آریتمی خوش خیم است. اما پزشکان اکنون تشخیص می دهند که هر ضربان قلب نامنظم باید از نزدیک شناسایی و تحت نظارت قرار گیرد تا بهترین نتیجه برای جنین حاصل شود.

آریتمی قلبی جنین اغلب در یکی از موارد زیر طبقه بندی می شود:

به ندرت، ناهنجاری ضربان قلب دیگری بوجود می آید، که برای تشخیص و درمان آن تلاش می شود.

برای دانستن مطالب بیشتر در رابطه با شنیدن صدای قلب جنین می توانید روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

علائم و علل آریتمی چیست؟

در اغلب موارد این وضعیت ابتدا در حدود 10 تا 12 هفتگی بارداری، زمانی که پزشک ضربان قلب جنین را گوش می دهد .تشخیص داده می شود. با این وجود، ریتم های غیر طبیعی قلب ممکن است بعد از بارداری شروع شود. به طور کلی، مادر هیچ علائمی ندارد و متوجه تغییری در جنین نمی شود.

علت اکثر ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین ناشناخته است. اما برخی از موارد ممکن است ناشی از عدم تعادل الکترولیتی خون، التهاب، داروها یا یک بیماری ژنتیکی ارثی باشد. 

موارد شدید ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین ممکن است. در اثر نقایص قلبی خاصی مانند بلوک مادرزادی قلب یا بیماری ارثی شناخته شده ای بنام سندرم QT طولانی ایجاد شود. 

ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین علل احتمالی متعددی دارد که ممکن است. در برخی موارد، پزشک نتوانند منبع را مشخص کنند. به خصوص اگر ریتم غیرطبیعی گذرا باشد.

این امکان وجود دارد که مصرف زیاد کافئین ممکن است باعث بی نظمی ضربان قلب شود، اما در حال حاضر فقط مطالعات موردی انجام شده است. پیشنهاد می شود. که زنان باردار مصرف کافئین خود را به 200 میلی لیتر کافئین در روز محدود کنند (تقریباً مقدار موجود در یک فنجان قهوه).

آریتمی جنین

همچنین، ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین ممکن است. در بعضی از مراحل رشد طبیعی باشد. در طول سه ماهه دوم، با بالغ شدن مسیرهای الکتریکی قلب، قلب کودک ممکن است. شروع به ضربان نامنظم کند. این طبیعی است و دلیلی برای هشدار نیست. مگر اینکه بی نظمی برای مدت زمان قابل توجهی ادامه یابد.

برخی از ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین ممکن است نشان دهنده ناهنجاری ساختمانی قلب باشد. در این صورت پزشک معالج شما آزمایش های بیشتری را انجام می دهد و اقدامات لازم را انجام می دهد. اگر ضربان قلب کودک به طور مداوم زیاد باشد. پزشک ممکن است برای تنظیم ضربان قلب به شما داروهایی را که از طریق جفت به نوزاد منتقل می شود، تجویز کند.

آیا باید نگران آریتمی باشید؟

علل آریتمی قلب جنین هنوز نسبتاً ناشناخته است. با این حال، بر اساس اطلاعاتی که پزشکان در اختیار دارند، به نظر می رسد که اکثر آریتمی ها برای شما یا کودک شما تهدید کننده زندگی نیستند و خود بخود برطرف می شوند.

در شرایط غیر معمول که آریتمی شدیدتر است، ممکن است کودک با ریتم های غیر طبیعی قلبی متولد شود که در طول زندگی نیاز به تحت نظر بودن دارد. یک احتمال خیلی نادر وجود دارد که ممکن است مرگ جنین در رحم یا هنگام زایمان اتفاق بیفتد.

آزمایش و تشخیص آریتمی جنین

در صورت مشکوک بودن به ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین، آزمایش های بیشتر از جمله اکوکاردیوگرام جنین انجام می شود. این آزمایش به فوق تخصص قلب و عروق جنین کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا آریتمی کودک شما به دلیل مشکل در ساختمان قلب ایجاد شده است یا خیر.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین یکی از راه های شناخت بیماری های قلبی در جنین است. در مقاله زیر اطلاعات بیشتری در رابطه با این بیماری داده شده است.

درمان آریتمی قلب جنین

کلیه اشکال ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین باید با همکاری یک فوق تخصص الکتروفیزیولوژیست قلب کودکان و فوق تخصص  قلب جنین ارزیابی و مدیریت می شود.

برنامه ارزیابی و مدیریت قلب جنین در بیمارستان کودکان می تواند هم جنین و هم مادر را در تمام دوران بارداری تحت نظر بگیرد و در زمان تولد طرحی برای زایمان و مراقبتهای بعدی ارائه دهد.

در حالی که برخی از مشکلات غیر طبیعی ریتم قلب جنین خوش خیم هستند. برخی دیگر ممکن است. منجر به نارسایی قلبی جنین شوند و می توانند خطری برای جنین و مادر باشند. 

در این مواقع انواع برنامه ریزی درمانی که هم برای جنین و هم برای مادر مناسب باشد تنظیم می شود. همچنین جهت محافظت از ایمنی جنین و مادر در حین درمان از نزدیک با متخصصین قلب بزرگسال همکاری می کنند.

اگر فرزند شما مبتلا به ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین شود، حاملگی شما از نزدیک مورد بررسی قرار می گیرد. تا مراقب هیدروپس باشید. هیدروپس یک وضعیت جدی که گاهی در اشکال شدیدتر ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین ایجاد می شود می باشد.

درمان با توجه به شدت و نوع آریتمی متفاوت است. برخی از انواع آریتمی جنین با استفاده از داروهای خاصی برای مادر قابل درمان است. در موارد دیگر ، نظارت دقیق بهترین گزینه است. این ممکن است به معنی مراجعه مکرر به بیمارستان جهت انجام اکوکاردیوگرام قلب جنین باشد تا اینکه نوزاد شما به دنیا بیاید.

شما باید به شکلی برنامه ریزی کنید تا کودک خود را در بیمارستانی با امکانات بخش ویژه نوزادان پیشرفته NICU و متخصصانی که در بدو تولد نوزاد را بررسی کنند، به دنیا بیاورید.

درمان توصیه شده برای کودک شما بستگی به نوع مشکل قلبی موجود و شدت آن دارد. با این حال، هرچه زودتر مشکل مشخص شود. شما و پزشکان بهتر می توانید برای نتیجه بهتر بارداری تان خود را آماده کنید.

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب جنین و اطفال

جهت مطالعه بیشتر مقالات زیر را مطالعه بفرمایید.

 

https://www.jnpm.org/content/fetal-arrhythmia-institutional-experience

https://www.healthline.com/health/pregnancy/fetal-arrhythmia

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فاطمه دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشین بنده تو هفته 12 ام حاملگیم هستم دکترم برام سونوگرافی نوشته بود ضربان قلب جنین 105 بود و NT هم ضخیم بود حدود 4/9 الان چیکار باید بکنم خیلی نگرانم که سقط بشه میشه کمکم کنین
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۸ آذر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      باید با متخصص زنانتان مشورت بفرمایید تا آزمایشات تکمیلی بدهند البته هفته 18 بارداری اکو قلب جنین واجب است.

      این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      آیا انجام اکوی قلب جنین واجب است؟

       

  • تصویر کاربر کبری جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 362 مشاهده پرسش
    من خانم حامله ۸هفته با سن ۴۵سال و گراوید سه هستم که ضربان قلب جنین ۷۵است در واقع برادی کاردی شدید است چکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۳ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      اگر بطور دائمی از 110 ضربان در دقیقه کمتر باشد نیاز به درمان دارد. پیشنهاد می کنم به بیمارستان مرکز طبی اطفال تهران کلینیک آریتمی قلب جنین مراجعه بفرمایید

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      علت نشنیدن صدای قلب جنین چیست؟

      علت نامنظم بودن ضربان قلب جنین چیست؟

      دانستنی های اکو قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر دینا سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر من سال ۹۷ نوزاد دوروزه ام رو به خاطر آریتمی قلبی از دست دادم
    الان بار دار هستم وبخاطر شرایط بارداری قبلی اکو قلب انجام دادم
    هفته۲۲ بارداری مشکلی نداشت
    ولی هفته ۳۰دکتر گفتن سوراخ قلب کمی گشاد تر از حد نرماله که امکان داره از تیرویید باشه الان هفته ۳۳ هستم ضربان قلب نامنظمه
    خیلی نگرانم واسترس دارم
    آیا با دارو رفع میشه؟؟این بچه هم مثل بچه قبلیم میشه؟؟ چکاری میتونم انجام بدم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۶ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم اگر خیلی نگران هستید به تهران تشریف بیارید و به بیمارستان مرکز طبی اطفال درمانگاه اکو قلب جنین مراجعه بفرمایید در این مرکز درمان آریتمی های جنینی انجام می شود.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      آریتمی قلب جنین خطرناک است؟

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟ 

  • تصویر کاربر فرزانا چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من هفته سی و یک بارداری هستم بعد از چند بار اکو دکتر تشخیص دادن که دارو فلکاینید در بیمارستان شروع کنم ولی این دارو برای خودم ضرر داره نمی دونم چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم اگر خیلی نگران هستید به تهران تشریف بیارید و به بیمارستان مرکز طبی اطفال درمانگاه اکو قلب جنین مراجعه بفرمایید شاید راه درمان دیگری باشد

  • تصویر کاربر ... یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 194 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید علت آریتمی بودن ضربان قلب جنین چیست آیا خطرناک است ۳۴ هفته هستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۰ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      انواع آریتمی قلبی داریم بعضی بی خطر و بعضی درحدی هستند که نیاز به درمان دارند

      علت مشخصی برای آریتمی جنین وجود ندارد ولی در مادرانی که بیماریهای خود ایمنی مثل لوپوس یا آرتریت روماتویید دارند بیشتر دیده می شود

  • تصویر کاربر سمیرا چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 302 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ببخشید من هفته 12 بارداری هستم دیروز سنو انجام دادم گفتن ضربان قلب جنین 181 هست مشکلی داره آقای دکتر من با آی وی اف حامله شدم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۶ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      این تعداد ضربان قلب کمی بالاست و اگر بطور دائمی از 180به بالاتر باشد نیاز به درمان دارد. 

      همچنین پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      خطرات بالا بودن ضربان قلب جنین

      دانستنی های اکو قلب جنین برای مادران 

  • تصویر کاربر مرضیه چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 200 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید شیش هفته بارداری ۴سقت داشتم جنین تاسه ماه رشد داره ضربان قلبش ۶۰ هست میگن خیلی کمه میترسم این مثل بقیه سقت بشه میشه کمکم کنین هیچ علتی هم مشخص نشده
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۳ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      احتمال اینکه این بارداری هم مثل قبلی ها بشه زیاد است

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      شنیدن صدای قلب جنین در چند هفتگی است؟ 

      علت نشنیدن صدای قلب جنین چیست؟

  • تصویر کاربر karimi دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 271 مشاهده پرسش
    با سلام جناب دکتر عزیز بنده همسرم ۲۸هفته هستش باردار هستن همه سونو گرافی ها خدارو شکر تا الان سالم بودن این دفعه دکتر ضربان جهشی قلب تشخیص داد خیلی کم گفتن اکو قلب جنین بشود ما اکو قلب جنین کردیم گفتن یه دونه ضربان جهشی داره خیلی کم که خود به خود حل میشه ضربان جنین هم نرمال بود میخوام ببینم خطر ناک نیس و رفع میشه و دلیل خاصی داره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      اعلب این نوع ضربانها که احتمالاPAC بوده خودبخود برطرف می شود ولی بعد تولد حتما نیاز به بررسی دارد

  • تصویر کاربر اسنا جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده حامله بودم سونوی آن تی وغربالگری روهم انجام دادم تمامش سالم بودتااینکه سونوی آنومالی روانجام دادم دکترسونوگرافی گفت قلب جنین مشکل داره بایدسقطش کنم رفتم پیش دکتر زنان من فرستاد واسه اکوقلب واونوهم انجام دادم به هرحال دکترا گفتن قلبش مشکل داره ختم بارداری دادن درضمن من دیابت بارداری هم دارم انسولین میزنم به نظرتون مشکل ازکجاست دوتادخترسالم هم دارم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۱ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      اغلب موارد علتی باری مشکلات قلبی مادرزادی پیدا نمی شود ولی در بعضی حالات مثل دیابت احتمال مشکل قلبی بیشتر می شود.

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      عوارض دیابت بارداری بر جنین و مادر 

      آیا انجام اکوی قلب جنین واجب است؟ 

      بیماری های مادر و اثر آن بر قلب جنین

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران 

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۹ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    پسر ۷ ساله دارم که از دوران جنینی آریتمی PACداره از هر ۱۰ضربان یکی نمیزنه ساختار قلب سالمه .تا الان تحت نظر دکتر بوده هیچ درمان و دارویی نیاز نداشته فقط سالی یکبار اکو و نوار قلب.یکبارم تست هولتر انجام دادم.این آریتمی ثابته و اصلا تغییر نکرده آیا راهی برای درمان دائمیش هست؟ آیا خدانکرده ممکنه باعث مشکل جدی بشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۹ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      احتمال تبدیل به یک مشکل جدی خیلی بعید است و احتمال بهبود کامل هم کم است فقط باید تحت نطر باشد

      مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      درمان تپش قلب در کودکان + علل و علائم 

      علت تپش قلب ناگهانی در کودکان و اقدامات اولیه

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر