برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
تپش قلب و تب در کودکان

تپش قلب و تب در کودکان

برای مردم سوال پیش می آید که آیا تپش قلب و تب در کودکان ارتباطی با هم دارد یا خیر؟ در این مقاله ابتدا در رابطه با تب صحبت شده و سپس به این سوال پاسخ داده می شود.

تب چه زمانی صورت می گیرد؟

مشکل تب زمانی رخ می دهد که دمای بدن بالاتر از حد نرمال باشد و دلیل این موضوع نیز عفونت در بدن است. دمای عادی بدن در حدود ۳۷ درجه سانتی گراد است.

تب معمولا در اثر ویروس یا باکتری به وجود می آید و در واقع راه بدن جهت مبارزه با عفونت است. داشتن تب همیشه خطرناک نبوده و لزوما نشان دهنده یک بیماری خطرناک نیست.تپش قلب و تب اغلب همراه هم هستند.

نشانه ها و علائم تب در کودکان چه هستند؟

تب در بدن می تواند ضربان قلب، ریتم تنفس فرد و گردش خون در ناحیه پوست را افزایش دهد.تپش قلب و تب اغلب حالت علی دارند یعنی با شروع تب تپش قلب هم ایجاد می شود. بدن سعی می کند با این کار حرارت و گرمای به وجود آمده توسط تب را کاهش دهد. از جمله نشانه های تب در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از دماسنج برای اندازه گیری تب کودکان

اگر فکر می کنید کودک شما تب دارد، می توانید از دماسنج جهت اندازه گیری دمای بدن وی استفاده کنید. حتما به خاطر داشته باشید که دمای بدن تنها یک راهنمای مناسب برای پزشکان است و نمی توان آن را نشانه قطعی بیماری نوزادان و کودکان در نظر گرفت. ممکن است یک کودک با دمای بدنی بالاتر از ۳۷ درجه سانتی گراد دارای تب خفیفی باشد اما در عین حال سالم و شاداب به نظر برسد.

انواع مختلفی از دماسنج های قابل اعتماد در بازار در دسترس هستند. همه این محصولات دارای دفترچه دستورالعمل کاملی هستند که نحوه استفاده از آن ها را توضیح می دهند. این موارد را می توان از داروخانه ها تهیه کرد.

اگر در زمینه این که کدام مورد را برای کودک خود انتخاب کنید مطمئن نیستید و یا در زمینه نحوه استفاده از دماسنج تردید دارید حتما از مسئول داروخانه یا پزشک داروساز در این زمینه سوال بپرسید.

اقدامات لازم برای پایین آوردن تب در کودکان

پایین آوردن تب در کودکان

آیا تب باعث افزایش تپش قلب می شود؟

افزایش دمای بدن در کودکان (تب)، تپش یا ضربان قلب را بالا می برد و در بعضی موارد ممکن است با بیماری قلبی اشتباه گرفته شود.

آیا تب ممکن است باعث تشنج شود؟

تشنج ناشی از تب در کودکان مشکلی است که در کودکان و نوزادانی که تب بالایی دارند رخ می دهد. معمولا دلیل این موضوع نیز عفونت گوش و یا عفونت تنفسی فوقانی در اثر ویروس است.

این حالت ممکن است بین چند ثانیه تا ۱۵ دقیقه طول بکشد و معمولا پس از آن فرد حس خواب آلودگی دارد. از بین هر ۲۰ الی ۳۰ کودک سالم ممکن است یک کودک با مشکل تشنج در اثر تب مواجه شود. این آمار مربوط به کودکان بازه سنی شش ماه تا پنج سال است.

تشنج ناشی از تب در کودکان ربطی به مشکل صرع ندارد و نمی تواند فرد را با آسیب مغزی مواجه کند. نمی توان تشخیص داد چه کسی و در چه زمانی در آینده با این نوع تشنج مواجه می شود.

علائم مربوط به تشنج از تب

از جمله علائم و نشانه های تشنج ناشی از تب در کودکان می توان به موارد زیر اشاره داشت:

تب و تپش قلب

آیا گرمازدگی منجر به بروز تب می شود؟

با قرار گرفتن در معرض گرما و حرارت به شکل افراطی ممکن است با مشکل گرمازدگی مواجه شوید. در این حالت ممکن است دمای بدن فرد تا حد زیادی بالا برود، اما به این حالت تب نمی گویند چرا که عامل بروز این افزایش دمای بدن عفونت، التهاب و یا دیگر مشکلات درونی بدن نیست.

گرمازدگی ممکن است بسیار خطرناک باشد. اگر فکر می کنید کودک شما دچار گرمازدگی شده است، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب کودکان و اطفال

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر