برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
سوراخ قلب جنین

جواب اکوی قلب جنین چگونه تفسیر میشود؟

اکوکاردیوگرافی قلب جنین یکی از راه های تشخیصی بیماری های قلبی در جنین است. در این مقاله در رابطه با تفسیر جواب اکوی قلب جنین و اقدامات بعد از تشخیص صحبت شده است. این مقاله فقط در رابطه با جواب این آزمایش می باشد . 

مطلب مرتبط: دانستنی های اکو قلب جنین برای مادران

اگر در جواب اکوی قلب جنین نقص قلبی تشخیص داده شود چه باید کرد؟

اگر پس از بررسی و انجام اکو قلب جنین نتیجه نشان دهد. قلب فرزند شما دچار نقص مادرزادی ست . متخصص قلب و عروق کودکان (متخصص کاردیولوژی) موارد لازم در رابطه با این عارضه را برای شما توضیح خواهد داد.

متخصص قلب جنین

فوق تخصص قلب جنین  با استفاده از تصاویر مشاهده شده از قلب جنین  موارد مربوط به شرایط بارداری، زایمان و نیاز احتمالی به جراحی قلب پس از تولد نوزاد را برای شما شرح خواهد داد.

تقریبا در همه موارد ؛ از شما خواسته می شود که به طور مرتب و تا زمان زایمان پیگیر های لازم را انجام دهید .  تا هم اطلاعات مورد نیاز را کسب کرده . همچنین در صورت نیاز اقداماتی را انجام دهید . متخصص قلب و عروق کودکان به تمام سوال های شما پاسخ می دهد.

ممکن است لازم باشد در آینده با یک جراح قلب یا متخصص قلب و عروق ملاقات کنید .  تا در مورد جراحی قلب یا دیگر اقدامات مورد نیاز پس از تولد نوزاد، اطلاعات بیشتری کسب کنید. نقص قلب پیامد های قابل توجهی در سلامت کلی جنین دارد. 

بررسی این مسائل می تواند به شما کمک کند تا در بیماری هایی که کودک شما ممکن است به آن ها دچار شود به یک تصویر ذهنی دست پیدا کنید و همچنین بتوانید در مورد بارداری خود تصمیم بگیرید.

متخصص کاردیولوژی (متخصص قلب و عروق) اطلاعات مورد نیاز در رابطه با مشکلات ژنتیکی را برای شما شرح خواهد داد و به تمام سوالات شما پاسخ خواهد داد.

تیم مراقبتی شما، همچنین شامل پزشكانی است كه در زمینه زنان و زایمان با ریسک بالا (پزشک متخصص جنین و مادر) و ژنتیک كودكان و نوزادان (پزشك نوزادان) تخصص دارند.

تیم مرکز مراقبت از جنین، با شما ملاقات خواهد کرد و طی جلسه ای می توانید از بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) بازدید کنید و برای دوران زایمان و نگهداری نوزاد پس از زایمان آمادگی لازم را پیدا کنید.

بعد از اکوی قلب جنین چه اتفاقی می افتد؟

پزشکی که اکو قلب جنین شما را انجام داده  . نتایج به دست آمده از آزمایش ها را مورد بررسی قرار می دهد. او ممکن است انجام آزمایش ها یا روش های بیشتری را تجویز کند. این آزمایش ها و روش ها ممکن است شامل موارد ذکر شده در زیر باشد:

درمانهای بعد از اکو جنین

درمان ممکن است  شامل مصرف دارو یا در موارد خاصی مداخلات درمانی آنژیوگرافی جهت اصلاح بعضی  مشکلات قلبی در  جنین باشد.

 

ارزیابی های سلامتی جنین

برای بررسی سلامت کلی جنین، ممکن است از شما خواسته شود که حرکات جنین را بشمارید.

تست بدون استرس

در این آزمایش، ضربان قلب و حرکت جنین موردبررسی قرار می گیرد.

مشخصات بیوفیزیکی (بیوفیزیکال پروفایل) (BPP)

این یک آزمایش سونوگرافی برای بررسی سلامت کلی جنین است. در این آزمایش ضربان قلب، تنفس، حرکت، میزان عضله و میزان مایع آمنیوتیک مورد بررسی قرار می گیرد.

سونوگرافی یا اکوکاردیوگرافی

اینها آزمایش هایی هستند که برای تائید وجود نقص انجام می شوند. همچنین طی این آزمایش ها، رشد جنین دنبال می شود. تغییرات قلب جنین مشاهده می شود و سایر مشکلات مورد بررسی قرار می گیرند.

آمنیوسنتز

با انجام این آزمایش، اختلالات کروموزومی و ژنتیکی و برخی نقایص مادرزادی تشخیص داده می شوند. پزشک متخصص سوزنی را از دیواره شکم وارد رحم و از رحم وارد کیسه ی آمنیوتیک می کند. سپس او می تواند از مایع آمنیوتیک نمونه گیری کند.

مشاوره ژنتیک

یک مشاور به شما کمک می کند تا با نحوه ی نگهداری از فرزندی که مشکلات ژنتیکی دارد را آشنا شوید.

سونوگرافی سطح بالای جنین

سونوگرافی دقیق از بقیه جنین ضروری است تا چگونگی رشد جنین مورد ارزیابی قرار گیرد . وضعیت سلامتی جنین مانیتور شود. بقیه  قسمتهای بدن جنین از نظر وجود ناهنجاری های دیگر  مورد ارزیابی قرار گیرد.

اکو قلب جنین

چه متخصصی جواب اکو قلب جنین را تفسیر می کند؟

جواب آزمایش ها بستگی به نتیجه اکوی قلب جنین ،سن حاملگی ، دیگر تشخیص ها و کیفیت تصاویر به دست آمده دارد. اگر بررسی جواب اکوی قلب جنین توسط یک فوق تخصص قلب کودکان انجام شود، او به محض اتمام بررسی آزمایش ها با شما ملاقات می کند . توضیحات دقیق نتایج را به شما ارائه می دهد.

اگر مطالعه اولیه این آزمایش ها توسط متخصص پریناتولوژی انجام شود و نقص قلب پیدا شود . برای تشخیص دقیق و مشاوره بیشتر شما را به یک فوق تخصص قلب کودکان ارجاع می دهند.

درصد دقت جواب اکوی قلب جنین چقدر است؟

اگر بررسی آزمایش ها نشان دهد که نتایج به دست آمده نرمال و طبیعی هستند، ممکن است شما مرخص شوید و یا از شما خواسته شود که قبل و بعد از تولد نوزاد دوباره این سری آزمایش ها را تکرار کنید.

برخی از مشکلات مانند لوپوس مادر، حتی اگر در آزمایش اول نتایج طبیعی و نرمالی داشته باشد، باز هم نیاز به چندین بار تکرار دارند. همچنین گاها ممکن است ساختاری وجود داشته باشد که آنچنان که دکتر می خواهد دیده نشود؛ در این صورت ممکن است لازم باشد که تصویربرداری را مجددا تکرار کنید.

حتی با اینکه ممکن است نتایج آزمایش ها وجود مشکلی را با درصد ضعیفی نشان دهد، باز هم ممکن است پزشک از شما بخواهد تا دوباره آزمایش را تکرار کنید. حتی در صورتی که نتایج تمام آزمایش ها کاملا نرمال و با کیفیت بالا باشند، باز هم نمی توان به وجود آمدن مشکلات قلبی را رد کرد.

این مساله به این دلیل است که گردش خون در جنین با گردش خون در نوزادی که به دنیا آمده است بسیار متفاوت است. علاوه بر این، اگر حفره های ریزی بین محفظه های پایین قلب وجود داشته باشد، نمی توان آنها را به راحتی مشاهده کرد.

با این حال با توجه به گردش طبیعی خون در جنین، و نتایج به دست آمده از اکوکاردیوگرام طبیعی جنین، پزشک می تواند خبرهای خوب نسبتا قطعی را به شما ارائه دهد.

اکوی قلب جنین در چند هفتگی انجام می شود؟

برای اطمینان از صحت نتیجه ی آزمایش اکوکاردیوگرام، می توان این آزمایش را پس از هفته ی هفدهم یا هجدهم بارداری انجام داد. با این حال، فناوری های جدیدتری نیز وجود دارند که با استفاده از مبدل های واژینالی می توان تصاویر قلب جنین را از همان  هفته دوازدهم مورد مشاهده قرار داد.

اگر اسکن را قبل از هفته ی هجدهم انجام داده باشید، به احتمال زیاد از شما خواسته می شود تا در آینده اسکن را مجددا تکرار کنید و تصاویر قطعی تری را برای تائید یافته های آزمایش های اولیه ارائه دهید.  در برخی موارد هفته هجدهم برای تائید نتایج آزمایش ها هنوز هم خیلی زود است.

بیماری های قلبی چه تاثیری بر روی جنین می گذارد؟

نقص قلبی پیامدهای جدی و قابل توجهی در سلامت کلی جنین دارد. برخی نقص های قلبی ممکن است .به طور قابل توجهی احتمال وجود   برخی مشکلات ژنتیکی مانند سندرم داون یا سندرم دی جورج را افزایش دهد.

اگر  تومورهای خوش خیمی در جواب اکوی قلب جنینمشاهده شد . احتمال وجود یک سندرم ژنتیکی که تاثیر زیادی بر رشد غیر طبیعی مغز دارد را افزایش می دهد. به این عارضه توبروز اسکلروزیس گفته می شود.

بررسی این موارد می تواند یک مجموعه اطلاعات مهم در رابطه با شناخت وضعیت نوزاد به شما بدهد . که خود نقش اساسی در تصمیم گیری در مورد بارداری شما خواهد داشت.

متخصص قلب و عروق اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد.  که طی آن مشخص می شود.  که آیا لازم است نگران مسائل دیگری هم باشید یا خیر. با این حال، هنگامی که موضوع یک مساله ی نگران کننده و مهمی باشد . شما به دیگر اعضای تیم مراقبت که از نزدیک با متخصص قلب کودکان همکاری می کنند، معرفی خواهید شد.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب اطفال و جنین

جهت مطالعه بیشتر می توانید به مقاله زیر مراجعه بفرمایید.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بانو جمعه ۴ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 422 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید جناب دکتر. در آزمایش‌های خون که از بنده در هفته ۱۴ بارداری برای سلامت ژنتیکی جنین انجام شده هیچ مشکلی گزارش نشده. هفته ۲۱ برای آنومالی و اکو‌قلب رفتم، همه‌چیز سالمه فقط تشخیص دادن آئورت قلب راست گرد هست. از این بابت من رو نگران ساندروم دی-جورج کردن ولی علامت دیگری مثل شکاف لب یا غیره ندیدن.
    بخاطر ریسکی که آمنیوسنتز برای جان جنین داره ترجیح میدم این تست رو انجام ندم، آیا میشه با آزمایش خون از ساندروم دی-جورج مطمئن شد؟
    آیا آئورت راست گرد یک بیماری قلبی خطرناک است؟

    از راهنماییتون ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۴ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      خیر قبل از تولد آمنیوسنتز روش تشخیصی ست

      اگر فقط آئورت راست است خطری ندارد

  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۴ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    من توی هفته۲۲اکوی قلب جنین انجام دادم چون عددnt:3.13بود،وCVSشده بودم ک گفتن مشکلی نیس،الان توی اکوی قلب گفتنmild LVHو گفتن دوباره باید۲۸هفته اکو انجام بدم.از نظر دیابت هم بررسی شدم،دیابت نداشتم،الان ینی جنین دچار بیماری قلبیه؟بعد از زایمان برطرف نمیشه خود ب خود؟
    1. تصویر کاربر فاطمه چهارشنبه ۲ آذر ۱( 1 سال پیش)
      البته BMIمن بالای۳۰هست و آسپرین روزی۲تا و انوکسان استفاده میکنم برای همین مسئله
    2. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۴ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      باید سیر تغییرات در قلب جنین را دید ممکن است کامل برطرف شود و ممکن است پیشرفت کند

      پیشنهاد می کنم این مقاله رو مطالعه تنبفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هس

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر Mahdiyeh یکشنبه ۲۹ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من در 5هفتگی بارداری هستم برای اولین بار به سونوگرافی مراجعه کردم گفتن قلب جنین کمی ضعیفه چیکار کنم قلب جنین مرتب و بهتر شه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۹ آبان ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      اگر تا ۶-۷ هفتگی در سونو واژینال و تا ۱۰ هفتگی سونو از روی شکم  حرکات و ضربان قلب جنین مشخص نشود. بعید است. جنین زنده باشد.

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      علت نشنیدن صدای قلب جنین چیست؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران 

      شنیدن صدای قلب جنین در چند هفتگی است؟

  • تصویر کاربر **** پنجشنبه ۲۶ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام ...در هفته ۲۰ بارداری هستم ...آزمایشات غربالگری هیچ مشکلی نداشتم...در اکو قلب جنین ک بخاطر سن خودم (۳۹سال) انجام دادم در بطن چپ و راست اکوژن مشاهده شده ...پزشک قلب گفته در سندرم هم این مشکل در جنین مشاهده میشود و باعث اضطراب و نگرانی من شده ...ب نظر شما این با وجود غربالگری ک هیچ مشکلی نداشتم باید نگران باشم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۶ آبان ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      نگران نباشید . نقطه اکوژن در قلب جنین خطرناک نیست.نشانه سندروم نیست. مشکلی برای قلب جنین ایجاد نمی کند اغلب تا پایان بارداری خودبخود برطرف می شود.نیاز به کار بیشتر ندارد 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی داشتید پاسخگو هستم

      لکه ی سفید روی قلب جنین نشانه ی چیست؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر شریف یکشنبه ۱۰ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ، من در هفته ۲۱ بارداری هستم ، در هفته۱۲ سونوگرافی ان تی و آزمایش دبل مارکر رو انجام دادم و هر دو کاملا خوب بود و هیچ مشکلی رو نشون نمیداد، در سونو انومالی یه کیست کوروئید ۸ میل یکطرفه دیده شد و در هفته ۲۰ اکو قلب انجام دادم و دکتر گفت سوراخ بزرگ بین بطن چشم و راست هست ،و پیشنهاد داد بعد از بدنیا اومدن فرزندم مجدد برای درمان اکو انجام بدم .
    میخواستم بدونم آیا احتمال این وجود داره که جنین اختلال کروموزومی داشته باشه؟
    ان اف یا چین پشت گردن در انومالی ۵ میل وارد شده.نتایج سونوگرافی پیوست فايل ضمیمه شدن
    ممنون میشم راهنماییم کنید،من خیلی استرس دارم و نگران هستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۰ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      بله احتمال سندروم وجود دارد جهت تشخیص سندروم در جنین از آزمایش آمنیوسنتز استفاده میشود که با نظر متخصص زنان این آزمایش درخواست می شود

  • تصویر کاربر لیلا پنجشنبه ۷ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    مادری هستم که بارداری سالمی داشته هیچ اجباری به انجام اکو نداشتم ولی ب پیشنهاد پزشک جهت تکمیل پرونده در هفته ۲۲ انجام دادم .
    نتیجه به نظر متخصص نرمال بود ولی پیگیری برای هفته ۳۲ پیشنهاد شد
    به چه علت ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۷ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      علت نیاز به تکرار اکو را از پزشک معالج سوال بفرمایید من وقتی اکوی جنین مشکل نداشته باشد تا بعد از تولد اکوی کنترل یا همان تکرار اکوی قلب جنین توصیه نمی کنم 

  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۴ مهر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید. هفته ۲۸ بارداری هستم اکو قلب جنین دادم عکس رو میفرستم لطف کنید نظر خودتون رو بگین ومنو از نگرانی در بیارین.ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲ مهر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      نگران نباشید چیز خطرناکی نیست فقط بعد از تولد حتما نیاز به بررسی قلبی دارد

      پیشنهاد می کنم این مقاله رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

    2. تصویر کاربر زینب دوشنبه ۴ مهر ۱( 1 سال پیش)
      با تشکر فراوان ⚘یعنی خیالم راحت باشه؟
    3. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۴ مهر ۱( 1 سال پیش)

      خواهش میکنم

      نگران نباشید ولی همانطور که عرض کردم بعد از تولد نیاز به اکو کنترل دهرد

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر یاسین پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    اقای دکتر سوراخ قلب کودک ۲سانت در۲سانت باز هست ریسک عمل جراهیش چقدره و عمل جراهی میتونه سوراخه ترمیم کنه مرسی دستتون درد نکنه درزمن وزن کودک سیزده ونیمه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۴ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      روش درمان این گونه سوراخ های قلبی در درجه اول آنژیوگرافی و اگر با آنژیوگرافی قابل بستن نباشد عمل جراحی انجام می‌شود زمان بستن آن بستگی به شرایط بیمار دارد که توسط پزشک معالج مشخص میشود اگر این سوراخ با درمان بسته به شود مجدداً باز نخواهد شد

  • تصویر کاربر سمیه چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    سلام من هفته‌ی ۲۴ هستم دیابت دارم انسولین تزریق میکنم میشه اکو رو ببینید و بررسی کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      در این گزارش اکو چیز خطرناکی ذکر نشده 

      اگر قند خون شما کنترل شود احتمال بروز مشکلات قلبی در فرزندتان بسیار کم می شود.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      بیماری های مادر و اثر آن بر قلب جنین 

      عوارض دیابت بارداری بر جنین و مادر 

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر معافی دوشنبه ۲۱ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    من ۲۰هفته باردار هستم و در سمع قلب جنین من یک نوبت آریتمی حدودا ۱۰ثانیه ای شنیده شد در طول یک دقیقه یکبار آریتمی شنیده شد این نیاز به اقدام خاصی دارد؟
    خیلی نگران هستم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۱ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر