برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
اکوی قلب جنین

دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

دانستنیهای اکوی قلب جنین برای تمام مادران باردار الزامیست.دراین مقاله با زبان ساده نکاتی مهم مورد نیاز مادران را توضیح داده ام

اکو قلب جنین چیست؟

 اکوکاردیوگرافی قلب جنین آزمایشی شبیه به سونوگرافی است. دانستنیهای اکوی قلب جنین سبب کاهش استرس در والدین مخصوصا مادران باردار می شود. این آزمایش به پزشک شما اجازه ی مشاهده ساختار و کارکرد قلب جنین که هنوز به دنیا نیامده است را می دهد.

زمان انجام آن چند هفتگی بارداری ست؟این آزمایش معمولا در سه ماهه دوم حاملگی انجام می شود؛.چیزی بین هفته 18 الی 22 حاملگی.

امواج استفاده شده در این روش تشخیصی چیست؟

اکوی قلب جنین با استفاده از امواج صوتی که توانایی اکو شدن در ساختار های قلب جنین را داشته باشند انجام می شود. یک دستگاه در مرحله بعد این امواج صدا را آنالیز کرده و یک تصویر (یا همان اکوکاردیوگرام) از قلب جنین را تولید خواهد کرد. این تصویر اطلاعات خوبی را در زمینه نحوه شکل گیری قلب نوزاد و کارکرد درست آن در اختیار پزشک قرار می دهد.

متخصص اکوی قلب جنین و پاسخ به سوالات

همچنین به کمک تصاویر تولیدی در اکوی قلب جنین، پزشک مورد نظر می تواند گردش خون در قلب جنین را مشاهده نماید. این تصاویر عمیق و با جزئیات کامل به پزشک در تشخیص هرگونه مورد غیر عادی در جریان خون یا ضربان قلب جنین کمک خواهند کرد. 

در چه مواردی از اکو قلب جنین استفاده می شود؟

همه بانوان باردار به انجام آزمایش اکوکاردیوگرافی قلب جنین نیازی ندارند. برای بیشتر بانوان انجام یک آزمایش سونوگرافی ساده جهت بررسی نحوه شکل گیری چهار اتاقک قلب جنین کافی است.

 

پزشک شما ممکن است زمانی اکوکاردیوگرافی جنین را تجویز کند که :

تفسیر اکو برای مادران

اکوی قلب جنین چگونه انجام می شود؟

یکی از دانستنیهای اکوی قلب جنین این است که شما قبل از انجام آن نیاز به هیچ آمادگی خاصی ندارید. برخلاف دیگر آزمایش های سونوگرافی بانوان باردار، نباید برای این کار مثانه شما پر باشد. یک اکوی قلب جنین ممکن است ۳۰ دقیقه تا دو ساعت زمان ببرد. این تست توسط متخصص اکوی قلب جنین انجام می شود.

در حین آزمایش چه اتفاقی می افتد؟

این آزمایش شباهت زیادی به سونوگرافی بانوان باردار دارد. اگر اکوکاردیوگرافی جنین از ناحیه شکم انجام شود به آن اکوکاردیوگرافی شکمی گفته شده و اگر از ناحیه واژن باشد به آن اکوی واژنیال می گویند.

تفسیر اکو قلب جنین

روشهای اکو جنین کدام هستند؟

1- اکوکاردیوگرافی شکمی قلب جنین

اکوی قلب جنین شکمی مشابه با سونوگرافی معمولی است که احتمالا با آن آشنایی دارید. متخصص ابتدا از شما می خواهد بر روی تخت خاصی دراز کشیده و شکم خود را آماده کنید.

سپس از یک ماده ژل مانند مخصوص بر روی پوست شما استفاده می شود. این ماده اصطکاک در سطح پوست را کاهش داده و متخصص قلب کودکان می تواند به راحتی دستگاه مخصوص سونوگرافی را حرکت دهد. این دستگاه توانایی ارسال و دریافت امواج صوتی را دارد. این ژل در انتقال امواج صوتی نیز موثر است.

دستگاه مخصوص سونوگرافی ابتدا امواج صدای با فرکانس بالا را به درون بدن می فرستد. این امواج پس از برخورد با یک شی سخت مثل قلب جنین، اکو می شوند. این اکو سپس به سمت عقب برگشت داده شده و در رایانه نمایش داده می شوند. این امواج صدا توسط گوش انسان ها شنیده نمی شوند.

دستگاه مخصوص در نواحی مختلف شکم شما حرکت داده می شود تا از بخش های مختلف قلب نوزاد درون شکم تصاویری تهیه شود.

پس از اتمام پروسه اکوکاردیوگرافی شکمی، ژل مخصوص سونوگرافی از روی پوست پاک می شود. سپس می توانید مرکز درمانی یا کلینیک را ترک کنید.

2- اکوکاردیوگرافی واژنی قلب جنین

یکی دیگر از دانستنیهای اکوی قلب جنین که شما باید بدانید این است که در آزمایش اکو واژنی، باید شلوار و پوشش  کمر به پایین خود را از بدن خارج کنید. یک دستگاه مخصوص را وارد واژن شما خواهد کرد. این دستگاه نیز به کمک امواج صدا تصاویری را از قلب جنین درون شکم مادر تهیه می کند.

این نوع از اکوی قلب جنین معمولا در اوایل بارداری بانوان استفاده می شود. آزمایش اکوکاردیوگرافی واژنی تصاویری واضح تر از قلب جنین را در اختیار پزشکان قرار می دهد.

این نوع اکوکاردیوگرافی قلب جنین در ایران رایج نیست.

نتایج آزمایش چه معنایی می دهند؟

در حین جلسه ملاقات پزشک پس از انجام آزمایش اکوی قلب جنین ،وی توضیحات کافی در زمینه نتایج را به شما ارائه کرده و به سوالات شما پاسخ خواهد داد. عموما وجود نتایج عادی بدین معنا است که پزشک هیچ مشکل قلبی خاصی را در جنین شناسایی نکرده است.

اگر پزشک معالج مشکلی را شناسایی کند. به عنوان مثال نقص قلبی، ریتم غیر عادی یا دیگر مشکلات، ممکن است به آزمایش های بیشتری نیاز داشته باشید؛ از جمله این آزمایش ها می توان به ام آر آی جنینی و یا سونوگرافی سطح بالاتر اشاره کرد.

همچنین پزشک معالج، بانوی باردار را به دیگر متخصصان ارجاع می دهد تا در درمان مشکل جنین کمک کنند.

همچنین ممکن است به انجام آزمایش اکوی قلب جنین برای دفعات بیشتری نیاز داشته باشید. اگر پزشک فکر کند مشکلات دیگری وجود دارند، احتمال انجام انواع دیگر آزمایشات نیز وجود دارد.

این نکته را فراموش نکنید که پزشک معالج نمی تواند تنها با نتایج آزمایش اکوی قلب جنین هر مشکلی را تشخیص دهد. برخی موارد نظیر وجود حفره در قلب را تنها با تجهیزات پیشرفته می توان تشخیص داد.

پزشک معالج به شما خواهد گفت که به کمک نتایج آزمایش چه مواردی را می تواند تشخیص دهد و برای مشکلات دیگر به چه آزمایشی نیاز خواهید داشت.

لکه اکوژن در قلب جنین

اهمیت اکو قلب جنین در چیست؟

نتایج غیر عادی از آزمایش اکوکاردیوگرافی جنین ممکن است کافی نباشند و برای مشخص شدن وضعیت به آزمایش های بیشتری نیاز داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است برخی احتمال ها در زمینه بیماری و مشکلات توسط اکوکاردیوگرافی رد شوند و نیازی به آزمایش های بیشتر نباشد.

زمانی که پزشک شما بتواند مشکل یا شرایط خاصی را توسط نتایج اکوکاردیوگرافی جنین شناسایی کند، مدیریت دوره بارداری و آمادگی برای به دنیا آمدن نوزاد راحت تر خواهد بود.

بیماری های مادر و اثر آن بر قلب جنین

نتایج این آزمایش به شما و پزشکتان کمک می کنند تا پروسه های درمانی مناسبی را برنامه ریزی کنید تا پس از به دنیا آمدن نوزاد بتوان آن ها را آغاز کرد، به عنوان مثال جراحی اصلاحی. 

همچنین پشتیبانی و مشورت با پزشک به شما در گرفتن تصمیمات بهتر کمک خواهد کرد.

آیا این اکوکاردیوگرافی ریسکی به همراه دارد؟

در این آزمایش از امواج صدا و تکنولوژی سونوگرافی استفاده می شود و خبری از تشعشعات نیست. در نتیجه هیچ ریسک خاصی در این زمینه وجود ندارد.

تفسیر اکو قلب جنین چگونه است؟

در همان جلسه بعد از اتمام اکو ، پزشک نتایج و یافته های اکوی قلب جنین را برای خانواده شرح می‌دهد و به سوالات ایشان پاسخ می‌دهد. به طور معمول نتایج طبیعی بدین معنی هستند که هیچ ناهنجاری قلبی ای پیدا نشده.

برای خواندن اطلاعات بیشتر به مقاله ی تفسیر اکوی قلب جنین مراجعه کنید.

اگر پزشک هر مشکلی نظیر نواقص قلبی، ناهنجاری‌های ریتم یا مشکلات دیگر را پیدا کند. احتمالا مادر به آزمایش‌های دیگری نیاز پیدا می‌کند. در این حالت ممکن است مواردی نظیر MRI جنین یا سونوگرافی‌های دیگر برای مادر تجویز شوند.

در این حالت، به طور معمول، پزشکان بیماران را به منابع یا متخصصان دیگری که می‌توانند مشکل فرزند متولد نشده را برطرف کنند؛ ارجاع می‌دهد.

در بسیاری از موارد ممکن است نیاز به تکرار اکوکاردیوگرافی جنین باشد. یا ممکن است فرد به آزمایشات اضافی برای بررسی احتمالات دیگر نیاز پیدا کند.

این مسئله اهمیت دارد که بدانید پزشک نمی‌تواند از نتایج یک اکوی قلب جنین برای تشخیص تمامی بیماری‌ها استفاده کند. بعضی مشکلات، نظیر سوراخ در قلب، با تجهیزات پیشرفته نیز به سختی قابل تشخیص هستند. معمولا پزشک مواردی را که می‌تواند یا نمی‌تواند با این روش تشخیص دهد را برای مادر توضیح می‌دهد.

جهت اطلاعات بیشتر می توانید از منابع زیر استفاده بفرمایید.

https://www.healthline.com/health/fetal-echocardiography

https://women.texaschildrens.org/blog/whats-fetal-echocardiogram

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب جنین و اطفال

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مرجان چهارشنبه ۲۳ اسفند ۲( 5 روز پیش) تعداد بازدید: 4 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من در ۱۹ هفتگی آکویناس قلب انجام دادم همه ی چیزا نرمال و خوب بود اما گفتن نشتی در صدا هست و ۲۴ هفتگی هم باز اکو انجام بدم آیا مشکل خاصی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۳ اسفند ۲( 5 روز پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر مرجان چهارشنبه ۲۳ اسفند ۲( 5 روز پیش) تعداد بازدید: 4 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من در ۱۹ هفتگی آکویناس قلب انجام دادم همه ی چیزا نرمال و خوب بود اما گفتن نشتی در صدا هست و ۲۴ هفتگی هم باز اکو انجام بدم آیا مشکل خاصی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۳ اسفند ۲( 5 روز پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۳۰ بهمن ۲( 4 هفته پیش) تعداد بازدید: 29 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر انومالی در ۱۸ هفته انجام دادم یه کیسه در لگن جنین مشاهده شده و دکتر سونو توصیه کردن اکو انجام بدم ایا قلب جنین طبیعیه یا مشکل داره خیلی استرس دارم c/t rate 30% تو اکو‌معنیش چی هست با تشکر
    1. تصویر کاربر مریم دوشنبه ۳۰ بهمن ۲( 4 هفته پیش)
      این جواب اکو
    2. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۳۰ بهمن ۲( 4 هفته پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      این جواب اکو نرمال است 

      پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      جواب اکوی قلب جنین چگونه تفسیر میشود؟

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۱۹ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتردررابطه با اکو که براتون فرستادم ممکن مشکل خطر ناک باشه ونیاز به درمان وکار خاصی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۹ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      سلام 

      لطفاً گزارش اکو را همراه سوال مجدداً ارسال بفرمایید 

  • تصویر کاربر عليرضا یکشنبه ۱۹ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    در اكو قلب كودك م (تازه متولد شده)صداي غير طبيعي شنيده شد، ارجاع شدم به متهصص قلب،گفتند كه دريچه ائورت كودك كمي ضخيم هست، ميخواستم بدوتم اين مورد بعد از مدت زمان برطرف ميشود؟ يا اينكه اين موضوع طبيعي هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۹ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر لاله یکشنبه ۱۹ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام
    وقتتون بخیر
    من در ۱۸ هفتگی سونوی آنومالی انجتم دادم گفتن قلب سالمه
    چند روز بعد اکوی قلب رفتم
    تو گزارش نوشتن vsd کوچک رویت شد
    خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۹ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      در خود گزارش هم نوشته که چیز با اهمیتی نیست 

      پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      سوراخ قلب جنین در اکوی قلب ( سوراخ بین بطنی )

  • تصویر کاربر صدیقه یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،من در هفته ی ۱۹بارداری هستم،اِکوی قلب جنین انجام دادم،قلب سالم هستش فقط ضربان قلب جنین بالا هست،ضربانش روی ۱۷۴ هستش،میشه بفرمایید چه مشکلی هست؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)

       سلام و عرض ادب

      تعداد ضربان قلب جنین بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ ضربان در دقیقه نرمال است و اگر تعداد ضربان قلب به طور دائم بالاتر از ۱۸۰ در دقیقه باشد نیاز به مداخله درمانی دارد نگران نباشید 

      همچنین پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      خطرات بالا بودن ضربان قلب جنین

      دانستنی های اکو قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر معصومه جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشد من باردارم ۲۰هفتم سونو و آزمایش غربالگری اولم هر دو سالم بودن تو آزمایش دوم انتیم پایین بود ولی ازمایشم گفتن احتمالا تو ستون فقرات مشکل داشته باشه باید سونو بشی سونو گرافی کردن گفتن همچیش سالم باید بری ۳هفته دیگه بیای مجددا سونو شی می‌خوام بدونم منم باید اکو قلب انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب

      در خصوص نیاز به اکوی قلب جنین از پزشک زنانتان بپرسید 

      پیشنهاد می کنم این مقاله رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      آیا انجام اکوی قلب جنین واجب است؟

  • تصویر کاربر السا سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر میخواستم ببینم میشه برگه اکو نوزادو بفرستم برام تفسیر کنین.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 5 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      بله

  • تصویر کاربر لطیفه شنبه ۱۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    با سلام
    قلب جنین من یک سوراخ کوچک داردمن چون مشکل سقط مکررداشتم از آسپرین و انوکسپارین استفاده میکنم هفته ۲۸ هستم دیابت دارم در حد قبل ناشتا۹۲و بعد ناشتا ۱۱۰انسولین میزنم؛ برا عفونت اداری دکتر آزیرترومایسن نوشتن ؛ ایا داروهای بالا برا بچم ضرر ندارن برا مشکل قلبی که داره متشکرم از توجهتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      خیر ضرری ندارد 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر