برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
آیا ضربان قلب جنین پسر و دختر با هم تفاوت دارد؟

ضربان قلب جنین پسر و دختر چه تفاوتی دارد؟

سوالی که برای بسیاری از بانوان باردار بوجود می آید این است که آیا ضربان قلب جنین پسر و دختر با هم تفاوت دارد؟ آیا از روی ضربان قلب جنین می توان جنسیت آن را تشخیص داد؟ در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است.

آیا از روی ضربان قلب جنین جنسیت آن مشخص می شود؟

این فرضیه که ضربان قلب جنین می تواند جنسیت آن را پیش بینی کند یک داستان است. در واقع، نتایج نشان می دهند تفاوت کمی در میانگین ضربان قلب در دقیقه بین جنین پسر و دختر وجود دارد.

داستان های بسیاری از مادر بزرگ ها در مورد بارداری وجود دارد. ممکن است شنیده باشید که ضربان قلب کودک شما می تواند جنسیت او را در سه ماهه اول پیش بینی کند.این فرضیه می گوید اگر ضربان جنین شما بیش از 140 بار در دقیقه باشد، شما یک جنین دختر دارید و زیر ضربان 140 در دقیقه، شما یک جنین پسر باردار هستید.

حقیقت چیست؟

حقیقت این است که ضربان قلب جنین شما احتمالاً درهفته ششم بارداری شروع به تپیدن می کند. شما حتی می توانید این ضربان ضعیف را در سونوگرافی مشاهده و اندازه گیری کنید. ضربان در دقیقه (bpm) با سرعت آهسته 90 تا 110 بار در دقیقه شروع می شود و روزانه افزایش می یابد. افزایش آنها ادامه می یابد تا زمانی که در حدود هفته 9 بارداری به اوج خود به مقدار بین 140 تا 170 ضربان در دقیقه برسد؛  که البته برای پسران و دختران به طور یکسان است.

اگرچه بسیاری از زنان قسم می‌خورند که ضربان قلب جنین جنسیت فرزند آنها را مشخص کرده است، ولی نتایج کلی در بهترین حالت متفاوت است. به عنوان مثال، در تحقیقی که در کشور آمریکا انجام شده است، اکثر مادران گزارش دادند که این فرضیه کار نمی کند. برخی حتی به اشتراک گذاشتند که پسرانشان در واقع ضربان قلب بالاتری داشتند، در حالی که برخی دیگر به اشتراک گذاشتند که دخترانشان ضربان کمتری در دقیقه داشتند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ی زیر را مطالعه فرمائید.

مطلب مرتبط: قلب جنین کی تشکیل میشه؟

آیا ضربان قلب جنین پسر و دختر تفاوت دارد؟

مطالعات علمی چه می گویند؟

این چیزی است که تحقیقات در مورد ضربان قلب و جنسیت کودک شما می گوید.

در مطالعه ای دیگر که توسط Fetal Diagnosis and Therapy منتشر شد، محققان 966 سونوگرافی را از زنانی که همگی زیر 14 هفته بارداری بودند را مورد بررسی قرار دادند. آنها این روند را دوباره در سه ماهه دوم بین هفته های 18 تا 24 تکرار کردند، زمانی که جنسیت کودک نیز می تواند از طریق سونوگرافی تعیین شود. در این مرحله، تنها 477 زن هنوز معیارهای مطالعه خود را داشتند. از این تعداد حاملگی، 244 مورد دختر و 233 مورد پسر بودند.

آیا ضربان قلب به پیش بینی جنسیت کمک کرد؟ میانگین ضربان قلب نوزادان پسر در سه ماهه اول 154.9 ضربان در دقیقه (به اضافه یا منفی 22.8 ضربان در دقیقه) و برای نوزادان دختر 151.7 ضربان در دقیقه (به اضافه یا منفی 22.7 ضربان در دقیقه) بود.

به عبارت دیگر، این فرضیه یا تصور از بین رفته است و بین ضربان قلب جنین دختر و پسر در اوایل بارداری تفاوت معنی داری وجود ندارد.

برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با اکوی قلب جنین می توانید مقاله ی زیر را مطالعه فرمایید.

مطلب مرتبط: اکوی قلب جنین

جنسیت جنین در چه زمانی مشخص می شود؟

جنسیت کودک شما به محض برخورد اسپرم با تخمک تعیین می شود؛ به عبارتی در زمان لقاح مشخص می شود. حتی قبل از اینکه بدانید باردار هستید. اندام تناسلی برای مدتی رشد نمی کند، اما کودک شما یک کروموزوم X یا Y را به ارث می برد.

در تمام موارد، دختران کوچک دارای الگوی XX از اطلاعات ژنتیکی هستند، در حالی که پسران کوچک حامل XY هستند.

همچنین ممکن است تعجب کنید که بدانید اندام تناسلی کودک شما فوراً رشد نمی کند. در واقع، پسران و دختران چهار تا شش هفته پس از بارداری، از نظر جنسی در ظاهر بدنی نسبتاً مشابه دارند. ظاهر عضو تناسلی بدن جنین بین 10 تا 20 هفته شروع به تفاوت می کنند.

جنسیت جنین چه زمانی مشخص می شود؟

آزمایشات لازم جهت تعیین جنسیت جنین

اگرچه اندازه گیری ضربان قلب جنین نمی تواند به شما بگوید که لباس و وسائل دخترانه یا پسرانه برای فرزندتان بخرید ولی آزمایش های زیادی وجود دارد که می تواند جنسیت کودک را قبل از زایمان به شما بگوید.

1- DNA بدون سلول یا Cell-free DNA(سل فری)

آزمایش‌های خونی به نام آزمایش‌های DNA بدون سلول در چند سال گذشته انجام شده است. شما می توانید در اوایل هفته 9 بارداری خود این آزمایش را انجام بدهید. هدف اصلی این آزمایش ها تعیین جنسیت فرزند شما نیست؛ درعوض، آنها ناهنجاری های ژنتیکی احتمالی را بررسی می کنند. کروموزوم های جنسی فرزند شما نیز در میان تمام اطلاعات ژنتیکی دیگر وجود دارد.

در مقایسه با سایر روش های غربالگری ادعا می شود که این روش میزان دقت 100 درصدی در تعیین جنسیت جنین دارد. تشخیص وجود (یا عدم وجود) کروموزوم Y در نهایت جنسیت را آشکار می کند.

توجه به این نکته مهم است که این آزمایش برای زنانی که دارای چند قلو هستند، یا از تخمک های اهدایی استفاده می کنند یا کسانی که پیوند مغز استخوان دریافت کرده اند، توصیه نمی شود. از آنجایی که این تست یک تست غربالگری است، نتایج مربوط به ناهنجاری های ژنتیکی می تواند مثبت کاذب یا منفی کاذبی داشته باشد. هر تشخیص احتمالی که دریافت می کنید باید با آزمایشات بیشتر تایید شود.

آزمایش برای تعیین جنسیت

2- آزمایش ژنتیک

کمی بعد در بارداری، پزشک ممکن است گزینه آمنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS) را به شما بدهد. دراین آزمایش‌ها مانند روش قبل به دنبال ناهنجاری‌های ژنتیکی هستند. در نتیجه می تواند جنسیت کودک شما را آشکار کند.

این آزمایش‌ها دقیق‌تر از آزمایش‌های خون DNA  بدون سلول هستند، اما همچنین تهاجمی‌تر هستند و خطر سقط جنین را به همراه دارند. نکاتی در ارتباط با این آزمایش وجود دارد که عباتند از:

 یک لحظه مکث کنید.

قبل از اینکه وارد شوید تا جنسیت کودکتان را از این طریق بفهمید، یک لحظه مکث کنید. این آزمایش‌ها خطرات بالقوه‌ای برای نوزاد دارند، بنابراین معمولاً توصیه نمی‌شوند مگر اینکه شما:

نوار قلب جنین

3- سونوگرافی

رایج‌ترین زمانی که زوج‌ها جنسیت نوزادشان را می‌فهمند بین هفته‌های 18 تا 20 است. بسیاری از پزشکان در حوالی این مرحله در بارداری سونوگرافی توصیه می کنند تا ویژگی‌ها و عملکرد درونی کودک شما را از سر تا پا بررسی کنند.

در طی این آزمایش غیر تهاجمی، رادیولوژیست  شما ژل را روی شکم شما قرار می دهد و از یک پراب برای تصویربرداری از کودک شما استفاده می کند. کوچولوی شما یک سری اندازه گیری خواهد داشت تا مطمئن شود که به خوبی رشد می کند. این فناوری همچنین به سیستم‌های بدن، سطح مایعات اطراف نوزاد و جفت نگاه می‌کند.

احتمالاً به شما این امکان داده می شود که جنسیت فرزند خود را بیابید و چند عکس برای آویزان کردن در یخچال خود بگیرید. این فناوری اغلب می تواند اندام تناسلی نوزاد را به وضوح روی صفحه ببیند و حدس بالا و محکمی ارائه می دهد. گاهی اوقات، به دلیل موقعیت کودک، تشخیص جنسیت ممکن است دشوار باشد.

منبع:

https://www.healthline.com/health

دکتر سعید بیطرفان متخصص اکوی قلب جنین و قلب اطفال

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر