برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
ایا ضعیف بودن اسپرم باعث تشکیل نشدن قلب جنین میشود؟

آیا ضعیف بودن اسپرم باعث تشکیل نشدن قلب جنین میشود؟

سوالی که بسیاری از مراجعین می پرسند این است که آیا کیفیت اسپرم و همچنین ضعیف بودن اسپرم بر بیماری های قلبی جنین و یا تشکیل نشدن آن تاثیر می گذارد یا خیر. در این مقاله به این موضوع پرداخته شده است.

تاثیرات اسپرم بر قلب جنین

از آنجایی که بدن مادر باردار، فرزند را حمل می کند، بسیاری از علل مشکوک سقط جنین به عواملی مربوط می شود که در مادر وجود دارد. نقش پدر، یا به طور خاص اسپرم او، اغلب در گذشته درعلل مربوط به پدر نادیده گرفته می شد. با این حال، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که کیفیت اسپرم می تواند بر بارداری تأثیر بگذارد و حتی باعث سقط جنین شود.

مهم است که به خاطر داشته باشید که اغلب هیچ توضیح واضحی برای سقط جنین وجود ندارد. انجمن پزشکی باروری آمریکا (ASRM) بیان می کند که کمتر از نیمی از سقط جنین ها در ایالات متحده علت قابل شناسایی دارند.

این موضوع می تواند ناامید کننده باشد. به خصوص اگر زوجین چندین بار سقط جنین را تجربه کرده باشند. همچنین ASRM بیان می کند، با این حال، دو سوم از زنانی که از دست دادن بارداری مکرر را تجربه می کنند، حاملگی سالمی دارند.

ضعیف بودن اسپرم و سقط جنین

در موضوع کیفیت اسپرم و سقط جنین در گذشته بیشتر توجه به زنان معطوف بود. اخیراً مطالعاتی به طور خاص بر روی مردان و ارتباط کیفیت اسپرم با دستیابی به بارداری موفق انجام شده است.

بنظرکارشناسان باروری، تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است؛ اما امروزه بیشتر از هر زمان دیگری مسائل مربوط به ناباروری شناخته شده است. از کروموزوم های غیرطبیعی گرفته تا تکه تکه شدن DNA اسپرم، حتی انتخاب شیوه زندگی، راه های زیادی وجود دارد که اسپرم می تواند بر نتیجه بارداری تاثیر بگذارد. توصیه می شود زمانی که سقط جنین اتفاق می افتد؛ مخصوصا وقتی چندین بار تکرار می شود، آزمایشات بر روی پدر و مادر متمرکز می شود.

ضعیف بودن اسپرم

مسائل کروموزومی

علت اصلی سقط جنین، مشکلات کروموزومی است. کروموزوم ها بلوک هایی از DNA هستند که تمام اطلاعات مورد نیاز در طول رشد و تکامل جنین را رمزگذاری می کنند. از آنجایی که نیمی از کروموزوم‌های یک جنین در حال رشد از پدر می‌آیند، این احتمال وجود دارد که کروموزوم‌های غیرطبیعی پدری در بارداری نقش داشته باشد.

از هر چهار سقط، سه سقط جنین در سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتد. به طور معمول، اگر یک زن در سه ماهه اول سقط جنین داشته باشد ، مشکلی در کروموزوم های جنین وجود دارد.

درصورت وجود مشکلات کروموزومی، چیزهایی در طول لقاح اشتباه می‌شود و جنین تعداد کروموزوم‌های نامناسبی را دریافت می‌کند (خیلی زیاد یا خیلی کم). این موضوع ممکن است در نهایت منجر به سقط جنین شود. با این حال، همه جنین ها با مشکل کروموزومی سقط نمی شوند. به عنوان مثال، جنین مبتلا به تریزومی 21 دارای سندرم داون هستند.

در گذشته چه فکر می کردند؟

درگذشته، محققان بر روی تخمک به عنوان منبع اصلی مشکلات کروموزوم تمرکز داشتند. یک دلیل این است که (معمولا) در هر سیکل قاعدگی فقط یک تخمک تخمک گذاری می شود.

 با انتخاب اسپرم مناسب، بهترین انتخاب طبیعی قبل از لقاح انجام می شود. که از نظر تئوری به “بهترین شکل” منجر به بارور شدن  تخمک می شود.

علاوه بر این، مطالعات ژنتیکی روی بافت‌های ناشی از سقط‌های جنین، خطاهای مرحله اول میوز مادر (توسعه اولیه تخمک) را به‌عنوان محتمل‌ترین منبع ناهنجاری‌هایی که باعث سقط جنین می‌شوند را مشخص کرده‌اند.

اما برخی تحقیقات در دهه گذشته نشان می دهد که ممکن است همیشه اینطور نباشد. در برخی از موارد سقط مکرر به نظر می رسد که پدر دارای  کروموزوم های غیر طبیعی زیادی در اسپرم خود است.

هیچ تخمین واقعی برای اینکه چه تعداد اسپرم غیر طبیعی موثر در سقط مکرر هستند وجود ندارد. اعتقاد بر این است که مشکلات کروموزومی داخل اسپرم دلیل اصلی در سقط مکرر هستند.

تکه تکه شدن DNA اسپرم یا Sperm DNA Fragmentation

یکی از کلیدهای کیفیت اسپرم، DNA است که ممکن است آسیب دیده باشد. هنگامی که این آسیب رخ می دهد، قطعه قطعه شدن DNA اسپرم (SDF) نامیده می شود و این موضوع مورد توجه بسیاری از مطالعات تحقیقاتی است که به دنبال علل سقط جنین هستند.

SDF ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. از جمله این موارد مرگ سلولی، سموم محیطی و بیماری یا تب است. اسپرم نمی تواند آسیب سلولی را مانند سایر سلول های بدن ترمیم کند و این یکی از دلایل اصلی ناباروری مردان است. این آسیب همچنین بر ساختار DNA درون اسپرم تأثیر می گذارد و اگر تخمک را بارور کند، به طور بالقوه می تواند منجر به سقط جنین شود.

مطالعات علمی چه می گویند؟

در یک مطالعه زوج هایی را که چندین بار سقط جنین را تجربه کرده بودند با زوج هایی با مردان نابارور و مردان بارور مقایسه کردند. نتیجه این بود که اسپرم های درگیر در سقط جنین احتمال بیشتری دارد که علائم تکه تکه شدن را تقریباً به همان میزان مردان نابارور داشته باشد.

این نوع نتایج نشان می دهد که عامل مشترکی بین SDF در اسپرم بارورکننده منجر به سقط جنین و هم ناتوانی در باردار کردن اسپرم نابارور وجود دارد. با این حال، محققان توجه دارند که SDF به تنهایی نمی تواند خطر سقط جنین را پیش بینی کند.

اسپرم ضعیف

سبک زندگی

هنگامی که یک زن باردار می شود. اهمیت انتخاب های سبک زندگی او اغلب برای تشویق یک بارداری سالم و جنین سالم مورد تاکید قرار می گیرد. به نظر می رسد که سبک زندگی یک مرد نیز ممکن است نقش داشته باشد. همانطور که سلامت زن قبل از بارداری مهم است، سلامت مرد نیز مهم است.

این در درجه اول به تأثیر بر کیفیت اسپرم ( ضعیف بودن اسپرم و یا قوی بودن آن ) برمی گردد. مواردی مانند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و الکل، تغذیه، وزن و ورزش همگی می توانند بر سلامت اسپرم مردان تأثیر بگذارند.

اثرات سبک زندگی ناسالم

سبک زندگی ناسالم می تواند منجر به عوامل زیادی شود که شانس بارداری موفق را کاهش می دهد. این شامل کاهش تحرک و سرزندگی اسپرم، تعداد کمتر اسپرم و مورفولوژی غیر طبیعی (اندازه و شکل اسپرم) است. همچنین می تواند منجر به آسیب فیزیکی شود. هر گونه آسیب به اسپرم می تواند باعث مشکلات باروری شود و اگر تخمک بارور شود، ممکن است منجر به سقط جنین نیز شود.

آزمایش اسپرم

 برخی از پزشکان ممکن است توصیه کنند که مردان در شرایطی که هیچ دلیل دیگری برای سقط های مکرر یافت نمی شود. آزمایش های کیفیت اسپرم را انجام دهند تا ضعیف بودن اسپرم آن ها مشخص شود. آزمایش استاندارد آنالیز اسپرم است که به شکل، تحرک و تعداد اسپرم در نمونه نگاه می کند.

همچنین چند آزمایش DNA اسپرم وجود دارد که فراتر از معاینه بصری است. با این حال، ASRM خاطرنشان می کند که این در بهترین حالت تجربی است و هنوز یک پیش بینی قابل اعتماد برای توانایی یک زوج برای باردار شدن یا احتمال سقط جنین وجود ندارد.

کیفیت اسپرم گاهی اوقات، اما نه همیشه، با تغییر شیوه زندگی یا داروها قابل بهبود است.

دکتر سعید بیطرفان متخصص اکوی قلب جنین و فوق تخصص قلب اطفال

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر