برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481

علت عرق کردن سر نوزاد چیست؟

آیا عرق کردن سر نوزاد علت خاصی دارد؟ آیا علت عرق کردن سر کودک در خواب مشکل قلبی است؟ در این مقاله به این موضوع نگران کننده ی مادران پاسخ داده شده است.

آیا تعریق سر نوزاد من طبیعی است؟

دقیقاً مانند سایر نقاط بدن، سر کودک هم در جهت سازگاری فیزیولوژیک با دمای محیط عرق می کند. به گفته کارشناسان، نوزادان جهت سازگاری با دمای محیط ، به طور معمول گرمای اضافی بدن را از طریق تعریق آزاد می کنند.

حرارت سر کودک

درجه حرارت سر کودک معمولاً بالاتر از بقیه بدن است؛ بنابراین کاملا منطقی است که چرا تعریق در ابتدا از سر شروع می شود. علاوه بر این، اعتقاد بر این است که غدد عرق فعال در نزدیکی سر کودک متمرکز است. به همین دلیل است که والدین متوجه می شوند تعریق اغلب روی سر کودک یا نواحی مجاور آن مانند گردن اتفاق می افتد.

عرق کردن سر نوزاد

با این حال، حتی اگر عرق کردن سر نوزاد به طور معمول اتفاق بیفتد. مواقعی وجود دارد که تعریق بیش از حد کودک با تصور طبیعی بودن بدون مداخله باقی بماند. دانستن دلایل رایج تعریق بیش از حد در کودک می تواند به شما کمک کند که تشخیص دهد که چه کاری باید انجام داد.

دلایل تعریق بیش از حد سر در شیرخواران چیست؟

گاهی اوقات، عرق کردن سر نوزاد شما می تواند بیشتر از حد معمول باشد. با این حال، دلیلی برای وحشت شما نیست. معمولاً تعریق بیش از حد سر نشانگر این است که دمای بدن کودک فراتر از حد طبیعی است. بدن نمی تواند کاری کنند و گرما را از طریق عرق آزاد می کند. این تعریق به طور معمول در پاسخ به عوامل زیر است:

در برخی موارد نادر، تعریق بیش از حد با یک شرایط اساسی خاص نیاز به ارزیابی پزشکی دارد. اگر کودک شما بدون هیچ دلیل مشخص عرق می کند، بهتر است از متخصص اطفال خود مشاوره بگیرید تا وضعیت کودک شما به درستی ارزیابی و درمان شود.

علت عرق کردن سر نوزاد هنگام خواب

عرق کردن سر و بدن هنگام خواب ممکن است برای کودک در شرایط عادی معمولی باشد. در اینجا برخی از متداول ترین دلایلی که کودک تعریق شبانه را تجربه می کنند آورده شده است:

1- دمای اتاق خیلی زیاد است

شاید شنیده باشید که نوزادان عاشق گرما هستند؛ زیرا از محیط آرامش بخش درون رحم تقلید می کند. با این حال، نوزادان هنگام تغییر دما بسیار حساس هستند. بنابراین، رسیدن به ایده آل ترین دمای اتاق برای نوزادان مهم است. 

یک دماسنج داخلی برای استفاده در اتاق کودک شما توصیه می شود، تا اطمینان حاصل شود که درجه حرارت خیلی گرم یا خیلی سرد نیست.

عرق کردن سر شیرخوار

2- پوشیدن لباس بیش از حد

والدین اغلب در این مورد مقصر هستند. ممکن است فکر کنید کودک شما به لایه های زیادی از لباس یا پارچه رو انداز نیاز دارد تا احساس راحتی کند. با این حال، اطمینان حاصل کنید که شما کودک خود را فقط مطابق آنچه در آن زمان مناسب است، پوشانده اید.

3- ماندن طولانی مدت در یک وضعیت

اگر کودک شما در حدی کوچک است که نمی تواند سر خود را بچرخاند یا در هنگام خواب به سمت دیگر بچرخد؛ سر او احتمال دارد که در شب عرق کند.

4- استفاده از پتو ضخیم در یک محیط گرم

درست مانند بزرگسالان، نوزادان نیز بسته به شرایط آب و هوایی محیطی فعلی باید کم یا زیاد پوشانده شوند. اگر دوست دارید کودک خود را حتی در اوج گرمای تابستان هم بپوشانید، بسیار محتمل است که کودک شما به دلیل تجمع گرما عرق می کند.

بنابراین اگر به نظر می رسد کودک شما در طول خواب به طور غیر معمول عرق می کند. سعی کنید ابتدا این شرایط را بررسی کنید. بیشتر اوقات، کاهش علت احتمالی باعث رفع عرق می شود. در اینجا چند نکته در مورد نحوه انجام این کار آورده شده است:

عرق کردن سر نوزاداین اقدامات به احتمال زیاد باعث رفع مشکل عرق کردن سر نوزاد در خواب می شود. با این حال، اگر باز هم این مشکل برطرف نشد. بسیار محتمل است که عرق کردن سر به دلیل بیماری ایجاد می شود.

علت عرق کردن نوزاد هنگام شیر خوردن

اگر عرق کردن هنگام شیر دادن به طور معمول در شرایطی که کودک شما در حال شیر خوردن است، اتفاق می افتد؛ در بیشتر موارد، علت عرق کردن سر نوزاد یکی از موارد زیر است:

گرم بودن بدن

از آنجایی که هنگام بغل کردن و شیردهی ارتباط زیاد پوست به پوست بین مادر و شیرخوار ایجاد می شود، این به معنای تجمیع گرمای اضافی بدن است. به همین دلیل ممکن است شما و نوزادتان هنگام شیر دادن عرق کنید.

فعالیت

شیرخوردن شیرخوار شامل حرکات هماهنگ مکیدن و حرکت دادن فک است. که این مسئله باعث تولید انرژی گرمایی و افزایش حرارت بدن شود، که به نوبه خود، باعث تعریق می شود. اگر کودک شما قبل یا در حین شیردهی گریه کند ممکن است عرق کردن نیز بیشتر مشهود باشد.

ماندن در یک پوزیشن

گاهی اوقات ماندن در یک پوزیشن خاص، دلیل تعریق است. اگر شما فقط در یک پوزیشن خاص شیردهی را انجام می دهید ممکن است در آن حالت، سر کودک شما در حال تعریق باشد.

پوشش زیاد نوزاد

به همین ترتیب، هوای گرم و لباس پوشاندن کودک با لایه های بیش از حد، می تواند باعث تعریق در هنگام شیردهی شود.

راه های کم کردن تعریق نوزاد

کاهش محرک ها به احتمال زیاد تعریق را کم می کند. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی به حداقل رساندن عرق کردن هنگام شیردهی آورده شده است:

انجام این اقدامات در هنگام شیردهی غالباً عرق کردن را کاهش داده یا از بین می برد. اگر کودک شما پس از انجام این مداخلات هنوز بیش از حد عرق می کند . بهتر است برای تشخیص علت اصلی این مشکل از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.

چه بیماری سبب عرق کردن سر نوزاد می شود؟

برخی از شرایط پزشکی که می تواند باعث تعریق بیش از حد سر در نوزادان شود، موارد زیر است:

1- هایپرهیدروز (Hyperhidrosis)

هایپرهیدروز حالتیست که بدون در نظر گرفتن دمای محیط باعث تعریق فراوان در روز و شب می شود. تعریق معمولا در برخی نواحی بدن مانند سر ، کف دست و کف پا می باشد؛ اما ممکن است در سایر نواحی بدن نیز اتفاق بیفتد. نوزادان با هایپرهیدروز به طور معمول با افزایش سن از این وضعیت تبعیت می گیرند.

2- عفونت ها

عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی یا سایر عفونت های باکتریایی می توانند باعث تب شوند. بدن کودک ممکن است در پاسخ به افزایش ناگهانی درجه حرارت ، عرق کند.

3- بیماری قلبی مادرزادی

یکی از عواملی که سبب عرق کردن سر نوزاد می شود بیماری های قلبی نوزاد است. در وجود بیماری قلبی مادرزادی، بدن کودک تمام وقت با پمپ کردن خون بیشتر به عروق در حال جبران نیاز خونرسانی قلب به بدن است. بیماری قلبی مادرزادی حدود پنج درصد از نوزادان تازه متولد شده را مبتلا می کند. 

از آنجایی که نوزادانی که با این شرایط متولد می شوند اجازه خوردن شیر دارند . بنابراین با شروع به خوردن شیر معمولا عرق می کنند. این علائم معمولاً با تغییر رنگ کبودی در پوست و تنگی نفس همراه است.

روش تشخیص عفونت در خون کودکان

4- آپنه خواب

در آپنه خواب، کودک مکث های تنفسی مختصری در هنگام خواب می کند. این مدت مکث معمولاً حداقل 20 ثانیه طول می کشد. اگر تعریق شبانه کودک شما با ناله، خروپف، نیاز شدید به نفس کشیدن و باز شدن دهان هنگام خواب همراه است؛ باید به آپنه خواب شک کنید. 

اگرچه نوزادان معمولاً در این وضعیت ممکن است بهبود یابد. اما بهتر است که برای مشاوره به پزشک متخصص اطفال خود مراجعه کنید.

5- پرکاری تیروئید

نوزادان مبتلا به پرکاری تیروئید دارای فرایندهای متابولیکی فعالی هستند .که باعث تعریق بیش از حد سر می شوند. این شرایط نیاز به درمان سریع دارد.

نتیجه گیری کلی

تعریق سر در نوزادان یک بخش عادی از رشد آنها است. به احتمال زیاد با اقداماتی در خانه می توان از گرمازدگی در بدن آنها کم کرد. با این حال، تعریق بیش از حد سر نیز می تواند نشانه عفونت یا برخی از بیماری های نادر پزشکی باشد. 

به همین دلیل هنوز هم مهم است که اگر فکر می کنید تعریق سر کودک شما خارج از مرزهای معمولی هست، از مشاوره پزشک متخصص مشاوره بگیرید.

مراجع معتبر:

Baby head sweating 

https://www.medicalnewstoday.com/articles/baby-sweating 

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب کودکان و اکوی قلب جنین و کودکان

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر