برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
هفت نشانه بیماری قلبی در کودکان و نوجوانان

هفت نشانه بیماری قلبی در کودکان و نوجوانان

بانوان زیادی به مطب مراجعه کرده و در ارتباط با نشانه بیماری قلبی کودک خود سوال می پرسند. در این مقاله به طور مفصل در ارتباط با نشانه های بیماری قلبی در کودکان و نوجوانان صحبت شده است.

آمار بیماری قلبی کودکان

تعداد بزرگسالانی که با بیماری قلبی و سایر بیماری‌های مرتبط با قلب زندگی می‌کنند به طور گسترده گزارش شده است، اما تعداد کمی از ما می‌دانیم که بیماری قلبی می‌تواند بر قلب‌های کوچک کودکان نیز تأثیر بگذارد و این کار در تعداد بالایی از کودکان اتفاق می افتد.

در ایالات متحده تخمین زده می شود که سالانه حدود 40000 نوزاد با یک بیماری یا نقص مادرزادی قلبی متولد می شوند.

تخمین زده می شود که 3 تا 5 میلیون کودک در سراسر جهان با بیماری مزمن روماتیسمی قلبی که جدی ترین عارضه تب روماتیسمی است، زندگی می کنند.

سالانه بیش از 4000 کودک مبتلا به بیماری کاوازاکی، بزرگترین علت بیماری اکتسابی قلبی در کودکان زیر 5 سال، تشخیص داده می شوند.

در حالی که نمی توان از برخی بیماری های قلبی کودکان پیشگیری کرد، اما علائمی وجود دارد که والدین می توانند به دنبال آن باشند و کارهایی که والدین می توانند انجام دهند که می تواند منجر به مداخله زودتر و نتایج بهتر برای کودکان و نوجوانان آنها شود.

در ادامه چندین بیماری قلبی رایج در کودکان آورده شده است.

بیماری قلبی در کودکان

بیماری قلبی کودکان چیست؟

بیماری‌های قلبی کودکان معمولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند: بیماری‌های قلبی مادرزادی یا نقص‌هایی که در بدو تولد وجود دارد و بیماری قلبی اکتسابی که با بزرگ‌تر شدن کودک ایجاد می‌شود.

1- بیماری قلبی مادرزادی

نقایص مادرزادی قلب (CHD) در حدود 1 نوزاد از هر 100 نوزاد به دلیل عدم رشد صحیح قلب یا رگ های خونی اطراف قلب رخ می دهد. این نقایص، که می توانند خفیف یا شدید باشند، در توانایی قلب در کار کردن صحیح، تداخل ایجاد می کنند.

در ایالات متحده، نوزادان در عرض 24 ساعت پس از تولد برای نقایص جدی مادرزادی قلب غربالگری می شوند. با این حال، برخی از نقایص مادرزادی قلب، مانند نقایص سپتوم دهلیزی (سوراخ های دیواره قلب)، می توانند تا سنین نوجوانی کودک یا بعد از آن تشخیص داده نشده باقی بمانند.

تشخیص بیماری‌های قلبی در کودکان از زمان اختراع گوشی پزشکی، اولویت اصلی جامعه پزشکی بوده است. در عصر حاضر، در روش‌های تشخیص بیماری‌های قلبی، از جمله تشخیص قبل از تولد نقایص مادرزادی قلب و ناهنجاری‌های ریتم، پیچیده‌تر شده است.

اگرچه ممکن است شنیده باشید که برخی از پزشکان از CHD در مورد بیماری مادرزادی قلبی استفاده می کنند، نقص مادرزادی قلب اصطلاح دقیق تری برای این بیماری است.

بیماری مادرزادی قلب کودکان

2- بیماری قلبی اکتسابی

بیماری قلبی اکتسابی نوعی است که اغلب با بزرگسالان در ارتباط هستند، اما کودکان و نوجوانان نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. شایع ترین بیماری های اکتسابی قلبی در کودکان، بیماری روماتیسمی قلب و بیماری کاوازاکی است.

بیماری روماتیسم قلب

بیماری روماتیسم قلبی جدی ترین عارضه تب روماتیسمی است. این بیماری ناشی از باکتری مسئول گلودرد استرپتوکوکی می باشد. سیستم ایمنی کودک شما می‌تواند آنتی‌بادی‌هایی برای مبارزه با عفونت استرپتوکوکی تولید کند، اما در برخی موارد، این آنتی‌بادی‌ها می‌توانند به دریچه‌های قلب آسیب برسانند و منجر به بیماری روماتیسمی قلبی شوند. 

نشانه بیماری قلبی روماتیسم قلب شامل درد و تورم مفاصل است. همچنین شامل بثورات روی تنه یا بازوها؛ برجستگی های پوستی روی مچ دست، آرنج یا زانو؛ و حرکات سریع اندام خوشبختانه، به دلیل در دسترس بودن داروها برای مبارزه با استرپتوکوک، بیماری روماتیسمی قلبی نادر است.

بیماری روماتیسم قلبی در کودکان

بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی باعث می شود که سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم حمله کند و منجر به التهاب در عروق کرونر و عضلات قلب شود. این عامل اصلی بیماری قلبی اکتسابی در کودکان است. بیماری کاوازاکی بیشتر در کودکان آسیایی یا کودکانی که تبار جزیره اقیانوس آرام دارند دیده می شود و بیشتر پسران را نسبت به دختران تحت تاثیر قرار می دهد. حدود 80 درصد کودکان مبتلا به این بیماری زیر 5 سال سن دارند.

نشانه بیماری قلبی کاوازاکی عبارتند از تب پنج روز یا بیشتر، بثورات پوستی، چشم های قرمز یا خونی، لب های متورم یا ترک خورده، زبان توت فرنگی قرمز، دست ها و پاهای متورم و غدد لنفاوی متورم.

علاوه بر این، بسیاری از والدین از این که می‌دانند کودکان ممکن است به فشار خون بالا و کلسترول بالا مبتلا شوند، متعجب می‌شوند که علت بالقوه مشکلات جدی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی هستند.

بیماری کاوازاکی در کودکان

علائم و نشانه های رایج بیماری قلبی

علائم مشکلات قلبی در کودکان و نوجوانان بر اساس شرایط، سن کودک و اینکه آیا بیماری یا بیماری قلبی قبل از تولد کودک یا در دوران کودکی ایجاد شده است متفاوت است. در ادامه، علائم بیماری قلبی در نوزادان، کودکان و نوجوانان به تفکیک آورده شده است.

1- نشانه بیماری قلبی در نوزادان

علائم مشکلات قلبی بالقوه در نوزادان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اگر متوجه شدید که کودک شما هر یک از این علائم را دارد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

2- نشانه بیماری قلبی در کودکان خردسال

بیماری قلبی در کودکان خردسال با علائم ذیل بروز داده می شود.

بیماری قلبی در خردسالان

3- نشانه بیماری قلبی در نوجوانان

علائم بیماری قلبی در نوجوانان مشابه علائم در کودکان کوچکتر است. معمولاً، نوجوانانی که در ورزش فعال هستند، قبلاً تحت معاینه فیزیکی با پزشک اطفال خود قرار گرفته اند که شامل سؤالاتی برای کمک به تشخیص زودهنگام مشکلات قلبی بالقوه است. 

با این حال، اگر ورزشکار نوجوان شما در حین فعالیت از درد قفسه سینه یا علائم قلبی دیگر شکایت دارد، برنامه غربالگری و ارزیابی توسط متخصص قلب کودکان را در نظر بگیرید.

علائم بیماری قلبی در نوجوانان

علائم نادر بیماری قلبی در کودکان

صرف نظر از سن، مشکل تنفسی مداوم نشانه ای است که اغلب نادیده گرفته می شود، از یک بیماری قلبی بالقوه در کودکان می باشد. این به این دلیل است که بیشتر مردم نقص در تنفس را به جای مشکلات قلبی مرتبط با مشکلات تنفسی می دانند. اگر کودک شما دائماً مشکل تنفسی دارد یا تشخیص داده شده است که یک بیماری تنفسی دارد که به درمان پاسخ نمی دهد، مشاوره و غربالگری با متخصص قلب کودکان می تواند گام بعدی مفید باشد.

اگر مشکوک هستید که کودک شما ممکن است یک بیماری قلبی زمینه ای داشته باشد، این موضوع را آشکارا با پزشک اطفال کودک خود در میان بگذارید. از پزشک متخصص اطفال بخواهید فرزندتان را ارزیابی کند تا به شما کمک کند حرکت بعدی شما را مشخص کند. این می تواند شامل آزمایش های غربالگری، چند تغییر سبک زندگی یا ارجاع به متخصص قلب کودکان باشد.

منبع: https://www.choa.org/

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب اطفال و اکوی قلب جنین

 

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر