برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
بیماری کاوازاکی در کودکان

عوامل تاثیر گذار بر ضربان قلب کودکان

مادران بسیاری مراجعه می کنند و از تغییرات ناگهانی ضربان قلب کودکشان نگران هستند. هواملی وجود دارد که می تواند ضربان قلب کودکان را تغییر دهد. بعضی مواقع این عوامل می تواند نگران کننده باشد که در ادامه به آن پرداخته شده است.

چه مواردی می تواند ضربان قلب کودک را تغییر دهد؟

درست مانند بزرگسالان، ضربان قلب کودک بسته به سطح فعالیت، چه در خواب یا بیدار و اینکه آیا کودک شما سالم است یا بیمار، آرام است یا استرس به آن وارد شده است، متفاوت است.

منابع علمی می گویند: ضربان قلب فرزند شما معمولاً با مشکل قلبی ذاتی مرتبط نیست. “ضربان قلب کودکان می تواند با هر چیزی که آنها را هیجان زده یا ناراحت کند افزایش یابد. وقتی این اتفاق می افتد، فقط یک پاسخ طبیعی به استرس است.”

یک کودک در شرایطی ممکن است ضربان قلب سریع داشته باشد. این شرایط عبارتند از:

اگر فرزند شما هر یک از موارد فوق را تجربه می کند، ضربان قلب سریع معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اگرچه نوشیدن مقدار زیادی کافئین می تواند در برخی از کودکان مشکلاتی ایجاد کند. همچنین به یاد داشته باشید که ضربان قلب کودکان شما به طور طبیعی سریعتر از قلب بزرگسالان است و در حین ورزش می تواند بسیار سریعتر از ضربان قلب بزرگسالان باشد.

با این حال، اگر کودک شما علائمی مانند درد قفسه سینه یا مشکلات تنفسی همراه با ضربان قلب سریع را تجربه می کند، ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشد. منابع علمی می‌گویند یک قانون کلی خوب این است که اگر ضربان قلب کودک شما آنقدر تند باشد که نمی‌توانید ضربان‌ها را بشمارید، ممکن است به کمک پزشکی نیاز باشد.

یک کودک معمولاً هنگام خواب ضربان قلب کندتر را تجربه می کند. با این حال، اگر ضربان قلب آنها در اواسط روز آهسته باشد وعلائم بی حالی یا غش را نشان دهند؛ ممکن است به کمک پزشکی نیاز داشته باشند.

دلایل تغییر ضربان قلب کودکان

بررسی ضربان قلب کودکان در خانه

اندازه گیری نبض فرزندتان آسان است. چندین مکان در بدن وجود دارد که می توانید نبض را بررسی کنید. این مکان ها، مچ دست، داخل آرنج و یا کنار گردن می باشد. برای اکثر والدین، مچ دست راحت ترین و در دسترس ترین مکان برای این امر است. 

برای بررسی ضربان قلب فرزندتان، دو انگشت خود را روی مچ دست او، زیر انگشت شست قرار دهید. فشار ملایمی وارد کنید تا زمانی که بتوانید ضربان خفیفی را در نوک انگشتان خود احساس کنید. شمارش کنید که در 15 ثانیه چند ضربه احساس می کنید. سپس آن عدد را در 4 ضرب کنید تا ضربان قلب فرزندتان را که بر حسب ضربان در دقیقه اندازه گیری می شود، مشخص کنید.

به عنوان مثال، اگر در 15 ثانیه 20 ضربه را احساس کنید، ضربان قلب کودکان شما 80 ضربه در دقیقه است که یک ضربان طبیعی است.

با این حال، ممکن است نتوانید به راحتی نبض را در نوزادان یا کودکان کوچکتر که رگ های خونی کوچکتری دارند پیدا کنید. یک متخصص پزشکی با تجربه در مراقبت از کودکان احتمالاً باید نبض آنها را بگیرد.

منابع علمی می‌گویند: «اگر با گرفتن نبض آشنا نیستید، ممکن است چند بار تلاش کنید تا راحت‌تر و مطمئن‌تر شوید». بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که فردی با آموزش پزشکی آن را برای شما بررسی کند.»

اگر کودک شما یک بیماری قلبی دارد که نیاز به پایش ضربان قلب دارد، پزشک می تواند به شما یاد دهد که چگونه نبض او را پیدا کنید و ضربان قلب او را اندازه گیری کنید. برخی از دستگاه های پوشیدنی و گوشی های هوشمند نیز می توانند ضربان قلب را با دقت خوبی بخوانند.

در مواردی که ممکن است بیماری در مراجعه ی اول به پزشک تشخیص داده شود، صحت آن با استفاده از اکوی قلب اطفال بررسی شود.

اگر در مورد ضربان قلب فرزندتان نگران هستید، منابع علمی توصیه می کند که با پزشک اطفال خود تماس بگیرید. او می گوید: شرایط بسیار عادی و خوش خیمی وجود دارد که می تواند به کودک شما ضربان قلب نامنظم بدهد. به همین دلیل است که بهتر است توسط یک متخصص پزشکی ارزیابی شود.

منبع:

https://www.childrens.com/health-wellness/is-your-childs-heart-rate-healthy

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب اطفال و اکوی قلب جنین

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر