برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
نوار قلب جنین

آریتمی قلب جنین چقدر خطرناک است؟

آریتمی قلب جنین چیست و آیا اصولا خطرناک می باشد؟ در این مقاله در رابطه با آریتمی یا همان تپش نامنظم قلب در جنین صحبت شده است.

آریتمی قلب جنین چیست؟

آریتمی جنین اصطلاحی است. که به هرگونه ناهنجاری در ضربان قلب فرزند شما اشاره دارد. این یک بیماری نادر است و فقط در 1-2٪ از بارداری ها اتفاق می افتد و معمولاً یک اتفاق موقت و خوش خیم است. اما در موارد نادر، ضربان قلب نامنظم در جنین می تواند منجر به مرگ شود.

ضربان قلب طبیعی نیاز به هماهنگی دقیق برای پمپاژ مناسب خون در بدن دارد. این ریتم توسط ایمپالس های الکتریکی کنترل می شود که امکان پر کردن و تخلیه چهار حفره قلب را فراهم می کند.

بسیاری از شرایط ممکن است باعث شود ضربان های الکتریکی که قلب را کنترل می کنند. دچار بی نظم به شکل خیلی سریع (تاکی کاردی) یا خیلی کند (برادی کاردی) شوند.

آریتمی قلب جنین یا ضربانهای نامنظم قلب یک دلیل شایع برای مراجعه به فوق متخصص قلب جنین است. در بیشتر موارد، ضربان قلب که خیلی آهسته یا خیلی سریع و گذراست. در این موارد، پزشک معالج شما حاملگی شما را از نزدیک کنترل می کند.

کمتر از 2 درصد از بی نظمی های ضربان قلب جنین، بیانگر آریتمی قلبی واقعی است. اما اگر آریتمی قلبی تشخیص داده نشود یا درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات جدی برای جنین از جمله نارسایی احتقانی قلب شود.

تا 16 هفتگی بارداری، قلب جنین کاملاً شکل گرفته و با مقدار 110 تا 160 ضربان در دقیقه تپش دارد.

قبلاً تصور می شد. موارد خفیف آریتمی خوش خیم است. اما پزشکان اکنون تشخیص می دهند که هر ضربان قلب نامنظم باید از نزدیک شناسایی و تحت نظارت قرار گیرد تا بهترین نتیجه برای جنین حاصل شود.

آریتمی قلبی جنین اغلب در یکی از موارد زیر طبقه بندی می شود:

به ندرت، ناهنجاری ضربان قلب دیگری بوجود می آید، که برای تشخیص و درمان آن تلاش می شود.

برای دانستن مطالب بیشتر در رابطه با شنیدن صدای قلب جنین می توانید روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

علائم و علل آریتمی چیست؟

در اغلب موارد این وضعیت ابتدا در حدود 10 تا 12 هفتگی بارداری، زمانی که پزشک ضربان قلب جنین را گوش می دهد .تشخیص داده می شود. با این وجود، ریتم های غیر طبیعی قلب ممکن است بعد از بارداری شروع شود. به طور کلی، مادر هیچ علائمی ندارد و متوجه تغییری در جنین نمی شود.

علت اکثر ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین ناشناخته است. اما برخی از موارد ممکن است ناشی از عدم تعادل الکترولیتی خون، التهاب، داروها یا یک بیماری ژنتیکی ارثی باشد. 

موارد شدید ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین ممکن است. در اثر نقایص قلبی خاصی مانند بلوک مادرزادی قلب یا بیماری ارثی شناخته شده ای بنام سندرم QT طولانی ایجاد شود. 

ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین علل احتمالی متعددی دارد که ممکن است. در برخی موارد، پزشک نتوانند منبع را مشخص کنند. به خصوص اگر ریتم غیرطبیعی گذرا باشد.

این امکان وجود دارد که مصرف زیاد کافئین ممکن است باعث بی نظمی ضربان قلب شود، اما در حال حاضر فقط مطالعات موردی انجام شده است. پیشنهاد می شود. که زنان باردار مصرف کافئین خود را به 200 میلی لیتر کافئین در روز محدود کنند (تقریباً مقدار موجود در یک فنجان قهوه).

آریتمی جنین

همچنین، ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین ممکن است. در بعضی از مراحل رشد طبیعی باشد. در طول سه ماهه دوم، با بالغ شدن مسیرهای الکتریکی قلب، قلب کودک ممکن است. شروع به ضربان نامنظم کند. این طبیعی است و دلیلی برای هشدار نیست. مگر اینکه بی نظمی برای مدت زمان قابل توجهی ادامه یابد.

برخی از ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین ممکن است نشان دهنده ناهنجاری ساختمانی قلب باشد. در این صورت پزشک معالج شما آزمایش های بیشتری را انجام می دهد و اقدامات لازم را انجام می دهد. اگر ضربان قلب کودک به طور مداوم زیاد باشد. پزشک ممکن است برای تنظیم ضربان قلب به شما داروهایی را که از طریق جفت به نوزاد منتقل می شود، تجویز کند.

آیا باید نگران آریتمی باشید؟

علل آریتمی قلب جنین هنوز نسبتاً ناشناخته است. با این حال، بر اساس اطلاعاتی که پزشکان در اختیار دارند، به نظر می رسد که اکثر آریتمی ها برای شما یا کودک شما تهدید کننده زندگی نیستند و خود بخود برطرف می شوند.

در شرایط غیر معمول که آریتمی شدیدتر است، ممکن است کودک با ریتم های غیر طبیعی قلبی متولد شود که در طول زندگی نیاز به تحت نظر بودن دارد. یک احتمال خیلی نادر وجود دارد که ممکن است مرگ جنین در رحم یا هنگام زایمان اتفاق بیفتد.

آزمایش و تشخیص آریتمی جنین

در صورت مشکوک بودن به ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین، آزمایش های بیشتر از جمله اکوکاردیوگرام جنین انجام می شود. این آزمایش به فوق تخصص قلب و عروق جنین کمک می کند تا تشخیص دهد که آیا آریتمی کودک شما به دلیل مشکل در ساختمان قلب ایجاد شده است یا خیر.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین یکی از راه های شناخت بیماری های قلبی در جنین است. در مقاله زیر اطلاعات بیشتری در رابطه با این بیماری داده شده است.

درمان آریتمی قلب جنین

کلیه اشکال ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین باید با همکاری یک فوق تخصص الکتروفیزیولوژیست قلب کودکان و فوق تخصص  قلب جنین ارزیابی و مدیریت می شود.

برنامه ارزیابی و مدیریت قلب جنین در بیمارستان کودکان می تواند هم جنین و هم مادر را در تمام دوران بارداری تحت نظر بگیرد و در زمان تولد طرحی برای زایمان و مراقبتهای بعدی ارائه دهد.

در حالی که برخی از مشکلات غیر طبیعی ریتم قلب جنین خوش خیم هستند. برخی دیگر ممکن است. منجر به نارسایی قلبی جنین شوند و می توانند خطری برای جنین و مادر باشند. 

در این مواقع انواع برنامه ریزی درمانی که هم برای جنین و هم برای مادر مناسب باشد تنظیم می شود. همچنین جهت محافظت از ایمنی جنین و مادر در حین درمان از نزدیک با متخصصین قلب بزرگسال همکاری می کنند.

اگر فرزند شما مبتلا به ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین شود، حاملگی شما از نزدیک مورد بررسی قرار می گیرد. تا مراقب هیدروپس باشید. هیدروپس یک وضعیت جدی که گاهی در اشکال شدیدتر ریتم های غیر طبیعی قلبی در جنین ایجاد می شود می باشد.

درمان با توجه به شدت و نوع آریتمی متفاوت است. برخی از انواع آریتمی جنین با استفاده از داروهای خاصی برای مادر قابل درمان است. در موارد دیگر ، نظارت دقیق بهترین گزینه است. این ممکن است به معنی مراجعه مکرر به بیمارستان جهت انجام اکوکاردیوگرام قلب جنین باشد تا اینکه نوزاد شما به دنیا بیاید.

شما باید به شکلی برنامه ریزی کنید تا کودک خود را در بیمارستانی با امکانات بخش ویژه نوزادان پیشرفته NICU و متخصصانی که در بدو تولد نوزاد را بررسی کنند، به دنیا بیاورید.

درمان توصیه شده برای کودک شما بستگی به نوع مشکل قلبی موجود و شدت آن دارد. با این حال، هرچه زودتر مشکل مشخص شود. شما و پزشکان بهتر می توانید برای نتیجه بهتر بارداری تان خود را آماده کنید.

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب جنین و اطفال

جهت مطالعه بیشتر مقالات زیر را مطالعه بفرمایید.

 

https://www.jnpm.org/content/fetal-arrhythmia-institutional-experience

https://www.healthline.com/health/pregnancy/fetal-arrhythmia

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الی یکشنبه ۷ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    من در هفته ی نهم بارداری برای مشاهده ی تشکیل قلب رفتم سونوگرافی ضربان قلب رو 357 زده بود آیا خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۷ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر مهنا دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 56 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر اکو قلب جنین انجام دادم که گفتن از نظر ساختار هیچ مشکلی نیست فقط بی‌نظمی ضربان قلب هستش برام آزمایش آنتی بادی نوشتن.حالا چی میشه؟اگه جواب آزمایش خوب نباشه درمان دارویی آغاز میشه یا ختم بارداری😢
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باید سیر تغییرات در قلب جنین بررسی شود ممکن است بیشتر شود و ممکن است بهبود خودبخود داشته باشد 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      نامنظمی ضربان قلب جنین چیست؟ 

      آریتمی قلب جنین چقدر خطرناک است؟

       

  • تصویر کاربر م.ب یکشنبه ۱۱ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر
    من هفته هفتم بارداری هستم(۶ هفته و ۵ روز) با crl حدود ۴.۸ میلیمتر
    تو سونویی که به صورت شکمی انجام دادم ضربان قلب ۱۰۹ ثبت شده با عنوان برادی آریتمی
    میخواستم نظر شما رو بدونم اینکه این تعداد طبیعی هست یا مشکلی وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۱ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب

      تعداد ضربان قلب جنین بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ ضربان در دقیقه نرمال است و اگر تعداد ضربان قلب به طور دائم کمتر از ۱۱۰ در دقیقه باشد نیاز به مداخله درمانی دارد نگران نباشید 

      همچنین پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      نامنظمی ضربان قلب جنین چیست؟

      دانستنی های اکو قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر سید سه شنبه ۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر . خانمم هفته ۱۸ بارداری هست . یه خورده ضربان نامنظم داره جنین . اما ضربان جنین ۱۴۷ بود . آیا مشکل خاصی هست یانه ؟ چون سونوانومالی رفتیم و همه چیز خوب بوده . ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۹ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر کیان جمعه ۲۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید پسرم امشب خوابیده بود چند بار بلند شد گفت قلبم تکون میخوره بعد قلبشم تند میزد هر ۲۰دقیقه بلند میشد تپش قلب داشت سرماخوردگی هم داره کم خونی تالسمی مینور هم داره بگید من چیکار کنم خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۲ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      با شرح حالی که دارید علت تپش قلب  فرزندتان بیماری فعلی اوست. باید صبر کنید تا بیماری فعلی بهبود پیدا کند اگر باز هم تپش قلب داشت نیاز به بررسی قلبی دارد.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      تپش قلب و تب در کودکان 

      درمان تپش قلب در کودکان + علل و علائم

  • تصویر کاربر سمیه جمعه ۲۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    سلام ببخشیدمادیروزرفتیم سونوانومالی ضربان قلب جنین۶۶بودنوشتن اکوقلب جنین صبونه کله پاچه خرده بودخانومم میخوام بدونم ایاتاثیری داره غذای چرب به کاهش ضربان قلب ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      سلام 

      پاسخ کامل داده شد 

      خیر تاثیر ندارد 

  • تصویر کاربر سمیه جمعه ۲۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    سلام ببخشیدمادیروزرفتیم سونوانومالی ضربان قلب جنین۶۶بودنوشتن اکوقلب جنین صبونه کله پاچه خرده بودخانومم میخوام بدونم ایاتاثیری داره غذای چرب به کاهش ضربان قلب ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      سلام 

      پاسخ کامل داده شد 

      خیر اثر ندارد 

  • تصویر کاربر سمیه جمعه ۲۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام ببخشیدمادیروزرفتیم سونوانومالی ضربان قلب جنین۶۶بودنوشتن اکوقلب جنین صبونه کله پاچه خرده بودخانومم میخوام بدونم ایاتاثیری داره غذای چرب به کاهش ضربان قلب ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      خیر تاثیر ندارد 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

      نامنظمی ضربان قلب جنین چیست؟

  • تصویر کاربر بهنوش جمعه ۲۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید ببخشید من تو هفته ی ۱۸ حاملگی اکو قلب جنین انجام دادم pAc نشون داد ک مصرف کافئین و قطع کردم الان تو هفته ۲۴ fhr اریتمی نشون داده ایا بنظر شما مشکلی هست؟!،
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر امیرعلی دوشنبه ۷ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید مشکل پسر من تو دوماهگی معلوم شدگفتن بطن چپ قلب یخورده بزرگتزه آنژیو کردن الان ۵ماهشه خداروشکر خوبه دکترش اجازه ختنه نمیده خاستم شمام نظر بدین ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۷ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      حتما طبق نظر پزشک معالج رفتار نمایید

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر