برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
اکوی قلب کودکان

اکوی قلب کودکان چگونه انجام می شود؟

سوالی که برای بسیاری از خانواده ها پیش می آید این است که آیا اکو قلب کودکان با اکوی افراد بزرگسال یکی است یا تفاوت دارد؟ این آزمایش چگونه انجام می شود و آیا کودک در این تست اذیت می شود؟ در این مقاله به این سوالات و سوالات شایع دیگر پاسخ داده شده است.

اکوی قلب کودکان چیست؟

اکوکاردیوگرام (“اکو”) یک تست یا بررسی سونوگرافی است که از امواج صوتی برای مشاهده قلب استفاده می کند. اين تست بی خطر، بدون درد و بدون تابش اشعه است. در هنگام انجام فرایند، تصاویر قلب کودک را می توان در یک مانیتور کوچک مشاهده کرد. اکوکاردیوگرافی شبیه سونوگرافی است که بسیاری از خانم ها قبل از تولد کودک انجام مي دهند. با این حال، اکو به طور خاص روی قلب و عروق خونی قلبى متمرکز است.

اکوی قلب کودکان چگونه انجام می شود؟

کودک در اتاق معاینه بر روى يك پهلو روی تخت معاینه قرار خواهد گرفت. بسیاری از اتاق های تست مجهز به تلویزیون هستند تا کودک سرگرم شود. لباس کودک باید به شکلی باز شود تا قفسه سینه و گردن کودک مشخص باشد. مى تواند کودک گان پزشكى بپوشد.

 برای بهبود کیفیت تصاویر اکوی قلب کودکان ژلی بی رنگ و گرم روی پوست روی ناحیه قفسه سینه که قلب در آن قرار دارد، مالیده می شود. مبدل، وسیله کوچک مانند میکروفون، بر روى ژل و پوست قرار می گیرد.این وسیله از امواج صوتی استفاده می کند تا از قسمت های مختلف قلب کودک تصاويرى تهیه کند. مبدل را جهت بدست آوردن تصاویر روی سینه ، ناحیه شکم و گردن مى توان حرکت داد.

صداهایی که ممکن است از دستگاه اکو بشنوید . صداهای جریان خون است که از یک اتاقك به اتاقك دیگر جریان می یابد. دریچه ها با حرکت خون در قلب، باز یا بسته می شوند.

رنگ هایی که روی صفحه می بینید. رنگ خون نیستند. رنگ ها به ما می گویند خون در چه جهتی جریان دارد. رنگ قرمز نشان می دهد که خون به سمت مبدل جریان می یابد . رنگ آبی نشان می دهد که خون در خلاف جهت از مبدل دور می شود. کودک ممکن است از فشار مبدل احساس ناراحتی کند. ولی پزشک می تواند با تخصص خود باعث کمتر شدن این درد و حساسیت شود.

یک کامپیوتر اطلاعات را از مبدل تعبیر می کند تا تصویری از قلب روی صفحه نمايان كند. این تصویر در یک سیستم ذخیره سازی دیجیتال ثبت مى شود تا متخصص قلب و عروق اطفال برای اندازه گیری و بررسی آن اقدام کند.

اکوی قلب کودکان

انواع اکو قلب در کودکان

بطور کلی‌ دو روش اکو قلب در اطفال وجود دارد. ترانس توراسیک و تراس ازوفاژیال

ترانس توراسیک

ترانس توراسیک یا اکو از روی قفسه سینه که همان اکوهای معمولیست که در مطب ها، کلینیک ها و سایر مراکز درمانی انجام می شود. کاربرد آن هم بسیار وسیع است از قدم های اولیه در تشخیص بیماریهای قلبی بطور سرپایی تا کاربرد در بخشهای ویژه اطفال و نوزادان و حتی بررسی های بعد جراحی های قلب از بعد خروج ‌از اتاق عمل تا سالهای بعد عمل برای پیگیری بهبودی و عوارض بعد عمل انجام می شود.

‌ترانس ازوفاژیال

‌ترانس ازوفاژیال یا اکو از راه مری است که در این روش مثل آندوسکوپی پروب یا مبدل دستگاه از راه دهان وارد مری می شو‌د و در مجاورت قلب از دیواره مری تصاویر قلب بررسی می شود. 

این روش اکو فقط در موارد خاص انجام می شود؛ مثل مواردی که با اکو ترانس توراسیک هنوز تشخیص دقیق مشخص نشده یا در مواردی که در زمان عمل های جراحی خاص زمانی که عملا اکو از روی قفسه سینه ممکن نیست از راه مری قلب بررسی می شود. این روش فقط در مراکز بیمارستانی مجهز و توسط فوق تخصص های قلب اطفال دوره  دیده ماهر در اتاق عمل انجام می شود. 

در زمان این نوع اکو کودک توسط متخصصین بیهوشی، بیهوش می شود. متخصصین بیهوشی از ابتدا تا انتهای کار علائم حیاتی و وضعیت کودک را تحت نظر دارند.

مطلب مرتبط نوار قلب در کودکان چه زمانی تجویز می شود؟

موارد استفاده از اکوی قلب اطفال

 اکوکاردیوگرافی معمولاً بهترین تست برای نشان دادن ساختار و عملکرد اجزای قلب مي باشد. این تست برای اندازه گیری اندازه و ضخامت اتاقك های قلب و چگونگی برخورد قلب با پمپاژ خون از طریق دریچه های قلب مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین می تواند ناهنجاری های ساختاری قلب (سوراخ بین اتاقك ها، مایعات اطراف قلب، جرم درون قلب و غیره ) را تشخیص دهد و شکل، حرکت، تنگى یا جریان رو به عقب دريچه ها را نشان دهد.

اکوی قلب کودک

آماده سازی كودك

اگر کودکتان 4 سال یا کمتر داشته باشد، ممکن است برای اکو نیاز به آرام بخش داشته باشد. از یک داروی خفیف خواب استفاده می شود که معمولاً خوراكى است. قبل از اینکه کودک آرام بخش دريافت كند باید معده اش خالی باشد. همچنین باید به دستورالعمل هایی که در زیر عمل کرد. این دستورالعمل ها عبارتند از:

 مایعات شفاف (آب سیب ، شیر مادر ، آب زغال اخته و غیره) را می توان تا دو ساعت قبل از آزمایش برای همه کودکانی که قرار است آرام بخش دريافت كنند ، مصرف کرد.

اگر كودكی قرار است آرام بخش دريافت كند؛ بايد همه تلاش خود را قبل از انجام تست برای بیدار نگه داشتن كودك انجام دهید و به تعویق انداختن خواب کودک قبل از تست کمک می کند تا سریعتر با آرام بخش خوابش بگیرد.

كودكان بزرگتر از 4 سال معمولاً در اکوی قلب کودکان نیاز به آرام بخش ندارند. اگر کودک بزرگتر نیاز به آرام بخش داشته باشد، ممکن است تست در اتاق عمل با پشتیبانی بیهوشی انجام شود. اگر كودكان آرام بخش دريافت نكنند، ممكن است بلافاصله پس از تست، غذا بخورند و به انجام امور طبيعي خود بپردازند؛ مگر اينكه به شما گفته شود.

مشکل قلبی کودکان
همکاری کودک در زمان اکو

چه کسی اکو را انجام داده و تفسیر می کند؟

بهترین کار این است که تست فوق توسط متخصص اکوی قلب جنین و اطفال انجام شود. همچنین فوق تخصص بیماری های قلبی کودکان می تواند این آزمایش را تفسیر کند و در صورت وجود بیماری والدین را نسبت به راه های درمانی مطلع کند.

آیا اکو قلب اطفال عوارض دارد؟

با توجه به اینکه در اکو قلب از روی پوست یا ترانستوراسیک برای مشاهده تصاویر قلب کودک از امواج صوتی استفاده می شود. این اقدام از نظر گرفتن اشعه یا عوارض ناشی از صوت هیچ خطری ندارد. همچنین با توجه به اینکه طی مدت انجام اکو، پروب یا مبدل دستگاه فقط تماس پوستی با قفسه سینه کودک دارد. از این تماس پوستی نیز عارضه ای برای کودک ایجاد نمی شود. 

در نوع خاصی از اکو بنام اکو مری کودکان که فقط در مراکز بیمارستانی انجام می شود. در شرایط بیهوشی کودک، پروب های مخصوصی استفاده می شود . که مانند آندوسکوپی از راه دهان وارد مری شده و در جایی که مری و قلب مجاور هم هستند. از دیواره مری تصاویر قلب بررسی می شود.

در این روش هم با توجه به اینکه فقط توسط فوق تخصص های قلب اطفال دوره دیده ماهر و در حضور متخصص بیهوشی اکو مری انجام می شود. خطر بسیار کمتر است.

آیا دارو های خواب آور یا آرام بخش برای انجام اکو عوارض دارد؟

داروهایی که به عنوان آرام بخش قبل از شروع اکو قلب کودکان به بیمار داده می شود.همان داروهایی هستند که در سایر موارد اقدامات پزشکی که نیاز به خواب آلوده یا آرام کردن کودک هست. استفاده می شوند مثل موارد نیاز به سی تی اسکن، سونوگرافی و MRI … این دارو ها در کل دنیا برای استفاده در کودکان مورد قبول و استاندارد سازی شده. حداقل عوارض را در کودکان دارند. 

اکثرا این دارو ها طول مدت اثر کمی دارند. همیشه پس از برطرف شدن خواب آلودگی و‌ اثرات دارو کودک از کلینیک یا بیمارستان مرخص می شود .

اکوی قلب کودک
اکوکاردیوگرافی قلب اطفال

اکوکاردیوگرافی چه مدت طول می کشد؟

اکوی قلب کودکان معمولاً بین 30 دقيقه تا یک ساعت طول می کشد. ممکن است برای آرام کردن کودک از دارو های آرامبخش مخصوص استفاده شود.

اگر كودكی برای اکوی قلب آرام بخش دريافت كند. باید تا زمانیكه پرستار یا پزشك احساس كند. كودك آماده ترك بیمارستان یا مطب است. در آن جا بماند ( معمولاً حدود 30 تا 60 دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب مى باشد.).

چگونه در مورد نتایج تست باخبر مى شويم؟

متخصص قلب جنین و اطفال شما می تواند. نتایج اکو قلب کودکان را فوراً بررسی کند و نتایج را قبل از ترک كردن آن جا به صورت مشاوره و یا کتبی گزارش را به شما ارائه دهد.

گاهی نتایج را می توان در طی 24 ساعت پس از تست از پزشک انجام دهنده درخواست كرد. البته این مقدار بستگی به مرکز درمانی دارد.

جهت مطالعه بیشتر می توانید از مقالات زیر استفاده نمایید.

 

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب جنین و  اطفال و متخصص اکوکاردیوگرافی کودکان

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر باد پنجشنبه ۲ فروردین ۳( 6 روز پیش) تعداد بازدید: 12 مشاهده پرسش
    سلام دکتر در اکوی قلب پسرم که یکبار در سه ماهگی انجام شد mildtr در سه ماهگی انجام شد ۱۵ میلیمتر جیوه ویکبار دیگه در هشت ماهگی اکوقلب انجام شد همان عدد به ۱۰ کاهش یافته علت این تقلیل چیست ممنون ایا کاهش روبه بهبودی است یانه ایا پسر من مشکلی دارد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۹ اسفند ۲( 1 هفته پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

    2. تصویر کاربر باد چهارشنبه ۱ فروردین ۳( 1 هفته پیش)
      ارسال نمودم خدمتتون تشکر جهت پاسخگویی
    3. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲ فروردین ۳( 6 روز پیش)

      سلام 

      در این حد نرمال درنظر گرفته میشه 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مر پنجشنبه ۲ فروردین ۳( 6 روز پیش) تعداد بازدید: 13 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر در اکوی قلب پسرم آیا سوراخی یا ایرادی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۹ اسفند ۲( 1 هفته پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      خیر مشکل ندارد 

    2. تصویر کاربر مر سه شنبه ۲۹ اسفند ۲( 1 هفته پیش)
      شرمنده دوباره مزاحم شدم در مورد اون قسمت که نوشته mild tr میشه توضیح بفرمایین چون یکبار اکو شدن عدد ۱۵ هست بار دوم ۱۰ شده ممنونم از لطفتون
    3. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲ فروردین ۳( 6 روز پیش)

      چیز مهمی نیست در این حد نرمال درنظر گرفته میشه 

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شایان چهارشنبه ۹ اسفند ۲( 4 هفته پیش) تعداد بازدید: 18 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر لطفا به سوال من پاسخ بدین خیلی استرس دارم در بارداری من با آی وی اف بود با Nt۳/۵ که امنیوسنتز ‌سل فری انجام شد مشکلی نبود اکوی قلب در هفته ۱۸ انجام شد که تشخیص کوارکتاسیون آئورت داده شد الان هفته ۲۶ بارداری هستم و اکوی دوم انجام شد که تنگی آئورت به گفته پزشک تنگی شدید تر شده لطفا اکوی قلب میفرستم نظر شما هم برام مهمه واینکه استرس دارم برای بعد تولد عمل بالن یا جراحی نوزاد من مثل بقیه رشد خواهد داشت یا تا زایمان مشکل رشدی در رحم پیش میاد به نظرتون کوارکتاسیون ائورت روی ارگان‌های دیگه مثل کلیه مغز جنین مشکل جدی ندارد ؟همه استرس من از عوارض این بیماری در دوره جنینی در رحم می‌باشد و از رشد جنین نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۹ اسفند ۲( 4 هفته پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      این بیماری بعد از تولد قابل درمان است و در دوران جنینی اغلب مشکل ایجاد نمی کند 

      پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      کوارکتاسیون آئورت در قلب کودکان چیست؟

  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۵ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 29 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خانمی ۳۵ ساله هستم ک در هفته ی۲۳ بارداری می‌باشم ک در غربالگری ها مشکلی نداشتم اما دکترم اکوی قلب نوشته و همه چی اوکی بوده ولی در انتها نوشته ک فورامن اوال بزرگ رویت شده است ک بعد از تولد باید با asd افتراق داده شود
    پزشکم گفته مشکلی نیست اما بیست روز بعد تولد کودک مجددا چکاپ شود آیا از نظر شما ایرادی دارد اکو رو ارسال میکنم ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۵ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      عکس را اشتباه ارسال فرمودید

      نگران نباشید چیز خطرناکی نیست فقط نیاز به پیگیری دارد. 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      آیا سوراخ پی اف او در قلب نوزاد خطرناک است ؟ 

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟

  • تصویر کاربر عادل دوشنبه ۱۸ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 32 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر باشه
    آقای دکتر نوزاد ۲۰ روزه دارم که طی معاینه پزشک اطفال معلوم شد قلبش صدای اضافی داره اکو قلب دادیم گفتم یه سوراخ ریز داره و برگشت خون
    این یعنی چی آقای دکتر جای نگرانی داره
    دارم از استرس دیوونه میشم ممنونم میشم راهنماییم کنید ب نظر شما جای نگرانی داره یا من بیخود نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱۸ دی ۲( 2 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب 

      نگران نباشید با توجه به محل و سایز سوراخ قلب فرزندتان احتمال بهبود خودبخود تا دو سالگی زیاد است.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      آیا سوراخ پی اف او در قلب نوزاد خطرناک است ؟

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر خمسه یکشنبه ۱۹ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام مجدد؛بابت سوالی که پرسیدم و گفتین که گزارش اکو قلب رو خدمتتون ارسال کنم
    هر دو ازمایش رو براتون ارسال کردم ممنون میشم نظرتون رو بگید بهم
    سوالم:دختر من در روزهای اول تولد متوجه asd سکندوم با سایز 7mm شدیم؛در چهار ماهگی با اکو قلب به قطر 4.9 mm رسیده بود؛دکترش بما گفت هر موقع ضربان قلبش بالا رفت یا دور لب و چشمش سیاه شده برای چکاپ بیارید ولی مشکلی نبود بعد یک سال برای چکاپ بیارید و نیازی به کار خاصی نیست؛همچنین گفتن یک پرده محافظ روی قلب رو پوشونده اگر جایی مراجعه کردین و گفتن قلبش بزرگ شده نترسید بگید دوباره چک کنن تا تشخیص اشتباه نداده باشن،دوتا سوال داشتم خدمتتون اول اینکه این پرده که گفتن محافظ اسمش چی و اینکه طبیعی هست برای همه نوزادها؟سوال دومم اینکه الان دخترم در 6 ماهگی هست به دلیل شیطنت و دست و پایی که میزنه یا به دلیل دمر خوابیدن و زوری که میزنه ضربان قلبش بالا میره آیا این فشار و ضربان قلبی که بالا میره باعث وخیم شده یا بزرگ شدن سوراخ asd سکندوم یا اسیب بهش نمیشه؟و هیچ توجه خاصی نمیخواد بکنیم به نوزاد تا جلوگیری بشه از بزرگتر شدن سوراخ قلبش؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۹ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      سلام 

      من در این گزارش بجز ASD2چیز غیر طبیعی دیگه ای ندیدم این سوراخ هم اغلب تا 2 سالگی خودبخود بسته میشه هیچ اقدام یا پرهیزی ندارد و فقط باید بطور سرپایی پیگیری شود

      پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      سوراخ بودن قلب نوزاد ASD چقدرخطرناک است؟

  • تصویر کاربر باران پنجشنبه ۱۶ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دختر من 6سالشه نوک انگشتاش پوسته پوسته شده امروز بردم متخصص اطفال گفت باید اکو قلب بشه میخواستم ببینم نیازی هست آخه پوست دست چه ربطی به اکو قلب داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۶ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      یک بیماری داریم بنام کاوازاکی که در اون هم پوسته ریزی دست داریم هم گرفتاری قلبی خطرناک 

      پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      بیماری کاوازاکی در کودکان و عوارض قلبی

  • تصویر کاربر بهار یکشنبه ۱۲ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ببخشید vsd بافشار ریه ۵۸ عمل موفقیت آمیزی دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۲ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر راهیل جمعه ۱۰ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام بند ناف من تک شریانی اکو گرفتم دکتر گفت بین بطن یک سوراخ به اندازه 0.8دیده میشه خواستم بدونم ایا ربطی به تک شریان بودن داره.دکتر هر کاری میکنم گزارش اکو ارسال نمییشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۰ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      بله یکی مواردی که احتمال مشکل قلبی در جنین بیشتر می شود بند ناف تک شریانی ست 

  • تصویر کاربر ن. دوشنبه ۲۹ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما دکتر بیطرفان‌. 8/28/ مراجعه کردیم برای اکو قلب جنین با تشخیص دکتر سوراخ در قلب جنین هست. دکتر میگه سوراخ توی ورودی قلب هست. عکسها رو براتون ارسال میکنم. درمان داره خوب میشه جنین؟چیکار باید کرد .لطفا راهنمایی کنید اقای دکتر.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۲۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      جهت تشخیص دقیق نیاز به تکرار اکوی قلب جنین است 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر