برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
تپش قلب ناگهانی در کودکان

علت تپش قلب ناگهانی در کودکان و اقدامات اولیه

تپش قلب ناگهانی کودک موردی است که بسیاری از والدین به خصوص مادران را نگران می کند؛ اما این وضعیت لزوما به دلیل وجود بیماری قلبی نیست. این مقاله به علت ضربان قلب بالا در کودکان پرداخته است.

تپش قلب چیست؟

احساس ناخوشایند از ضربان قلب سریع یا قوی در قفسه سینه را  تپش قلب می نامند. من این تعریف را در بیان بالینی خودم ساده تر می کنم: تپش قلب، ضربان قلب یا ریتمی است که برای بیمار نگران کننده است. 

در بزرگسالان، تپش قلب، به مانند درد درقفسه سینه است و گاهی هم ممکن است نشانه اولیه بیماری قلبی باشد. اکثر ما از بستگان مسن یا همسایه ای شنیده ایم که قبل یا بعد از “حمله قلبی” دچار تپش قلب ناگهانی و غیر طبیعی شده است. 

خوشبختانه تپش قلب ناگهانی در کودکان اغلب به فرآیندهای غیر قلبی مانند تب، مصرف کافئین، ورزش، اضطراب، سطح قند خون پایین یا کم خونی مرتبط است. با این وجود، ممکن است آریتمی (ضربان قلب غیر طبیعی) در کودکانی که سالم بوده و سابقه بیماری مادرزادی قلبی هم نداشته اند بوجود آید. گاهی اوقات این مورد با تند زدن قلب توسط کودک و مادران بیان می شود.

اما تند زدن قلب در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

علائم تپش قلب ناگهانی در کودکان

درست همانطور که اغلب اتفاق می افتد . کودکان روش های منحصر به فرد خود را برای توصیف علائم تپش قلب دارند که ما بزرگسالان، معمولاً به عنوان تپش قلب بیان می کنیم. 

كودكان خردسال كه دچار تپش قلب می شوند. به والدینشان می گویند كه قلب آنها تکان می خورد یا تند میزند یا حرف هایی در این رابطه می زند. کودکان بزرگتر معمولاً قادرند احساس و علائم بیماری قلبی خود را به طور مؤثر تری توصیف کنند.  

یک کودک هفت ساله ممکن است از “لرزیدن” در سینه یا “ضربان تند قلب” شکایت کند. در حالی که یک نوجوان ممکن است بگوید “قلبم سریع می زند “. یک کودک نوپا یا شیرخوار احتمالاً چیزی نخواهد گفت و اغلب به سینه خود چنگ می زند و شیر نمی خورد. که این حالات سبب می شود والدین متعجب و نگران شوند.

تپش قلب ناگهانی در کودکان

والدین چه اقداماتی باید انجام دهند؟

مهمترین نکته این است که وحشت نکنید. اولین و مهمترین عمل قبل از هر اقدامی این است که کودک شما چگونه این تپش قلب را تجربه می کند؟ 

اگر فرزند شما بد حال است و یا تپش قلب قطع نمی شود، که بسیار نادر اتفاق می افتد. سریعاً به دنبال مراقبت پزشکی باشید (به عنوان مثال با پزشک متخصص کودک خود تماس بگیرید و فوراً با اورژانس تماس بگیرید و کمک های اولیه جهت احیاء بچه را شروع کنید.)

در غیر این صورت، موارد زیر را بررسی کنید. این موارد عبارتند از:

تپش قلب ناگهانی در کودکان

پاسخ های نگران کننده افراد به سؤالات فوق که این بیماری ( تپش قلب ناگهانی در کودکان ) باید زودتر توسط پزشک متخصص قلب اطفال بررسی شود شامل موارد زیر است:

ضربان قلب بالای کودک چند است؟

ضربان قلب غیر طبیعی در کودکان تقریباً شایع است. تقریباً اکثر موارد تهدید کننده زندگی نیست. در صورت امکان انگشت خود را روی نبض آنها در آرنج یا مچ بگذارید. سعی کنید تعداد نبض را بشمارید یا دست خود را روی سینه آنها بگذارید و سعی کنید قلب آنها را حس کنید. 

اگر ضربان قلب، به طور غیرطبیعی خیلی سریع باشد. یعنی بیش از 180 ضربان در دقیقه( که این تعداد خیلی سریع است)؛ فرزندتان را به نزدیکترین اورژانس بیمارستانی ببرید.

جدول ضربان قلب نرمال در کودکان

جدول ضربان قلب نرمال

روش های تشخیص مشکل قلبی

اگر ضربان قلب خیلی سریع نباشد و یا ضربان قلب سریع ولی کوتاه مدت اتفاق بیفتد.  حتما به پزشک متخصص اطفال یا پزشک خانواده خود مراجعه کنید. در این حالت ها از کودک ECG / EKG یا ضبط امواج الکتریکی قلب را انجام می دهد. اگر این آزمایش ها طبیعی باشد. پزشک شما ممکن است مانیتور قلب را توصیه کند.

بعضی از افراد این آزمایش ها را به اسم اکوکاردیوگرافی قلب کودک می شناسند. 

در این صورت معمولاً هولتر 24 ساعته قلب را توصیه کند.  که در آن با دستگاهی که برای 24 ساعت به کودک وصل است . ضربان قلب وی را ضبط می کنند و یا در بعضی مدل های این دستگاه از کودک می خواهند که هر وقت احساس تپش قلب را داشت با فشار دکمه ای ضربانات آن زمان را ضبط کند.

هنگامی که ضربان قلب سریع توسط ECG ثبت شد. یک متخصص قلب اطفال می تواند تشخیص دهد که آیا این یک ریتم غیر طبیعی قلب است یا خیر. تپش قلب ناگهانی در اطفال تقریباً همیشه به دلیل آریتمی قلب یا اضطراب یا حمله پنیک ایجاد می شود. 

ضبط کننده رویدادهای قلبی می تواند به تشخیص ضربان غیر طبیعی قلبی کمک کند. مشکلات غدد مانند مشکلات تیروئید می تواند مواردی را تشکیل دهد. با یک آزمایش خون ساده می توان آنها را از بین برد.

علت ایجاد عفونت در خون کودکان

آیا ترس باعث تپش قلب ناگهانی در اطفال می شود؟

در این روزها مخصوصا در خانواده های شلوغ و پرجمعیت، بچه هایی که بیش از حد درگیر کار های مدرسه و خانه هستند. حملات اضطرابی ناشی از استرس در آن ها شایع است. 

اگر هولتر ثبت کننده ضربان قلب نشان دهد که تپش قلب به دلیل ریتم های غیر نرمال قلبی نبوده است. به احتمال زیاد این تپش قلب ناگهانی در اطفال به دلیل استرس است. 

پزشک شما روش هایی را برای رفع این استرس ها پیشنهاد می کند. ممکن است پیشنهاد برای مراجعه به روانشناس یا مشاور برای رسیدن به علت استرس باشد.

این مهم است که درک کنیم بعضی حملات اضطرابی توسط کودک تحمل نمی شود. اتفاقات ناخودآگاهی اتفاق می افتند که برای کودک ناتوان کننده و ترسناک هستند. مهم این است که دلسوز باشید و خودمان به کودکمان کمک کنیم. 

بعضی اوقات خانواده ها تشخیص اضطراب یا حملات پنیک را به عنوان یک ننگ می دانند و اصرار بر آزمایش های بیشتر قلب کودک دارند.  زیرا به نظر آنها، هیچ چیزی برای استرس فرزندشان وجود ندارد. 

تپش قلب ناگهانی در کودکان

متأسفانه انجام تست های بیشتر معمولاً غیر ضروری و گران است. مهمتر از همه، باعث می شود. کودک احساس کند واقعا مشکلی جدی وجود دارد؛ که خود این موضوع فقط بر استرس وی می افزاید.

از طرف دیگر اکثر ضربانهای غیرطبیعی قلب با مصرف روزانه داروهای ضد آریتمی یا یک روش درمانی معروف به الکتروفیزیولوژی قلب، که در آن عملکرد الکتریکی قلب را بررسی کرده و با سوزاندن راههای غیر طبیعی الکتریکی قلب، باعث کنترل و طبیعی شدن ضربان قلب کودک می شوند.

در صورتی که کودک شما آریتمی داشته باشد یا احساس تپش قلب داشته باشد. باید فوراً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

گاهی با یک معاینه اولیه همه چیز بررسی و عدم مشکل جدی مشخص می شود . بندرت مواری هم پیش می آید که با بررسی های بیشتر موارد خاصی مشخص می شوند که نیاز به درمان دارند.

جهت مطالعه بیشتر از مقالات زیر استفاده نمایید.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب اطفال و جنین

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعدی چهارشنبه ۲۳ اسفند ۲( 5 روز پیش) تعداد بازدید: 6 مشاهده پرسش
    سلام خانم رفته سونگرافی بهش گفتن قلب بچه کار نمی کنه چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۳ اسفند ۲( 5 روز پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      اگر تا ۶-۷ هفتگی در سونو واژینال و تا ۱۰ هفتگی سونو از روی شکم  حرکات و ضربان قلب جنین مشخص نشود. بعید است. جنین زنده باشد.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم؟

      قلب جنین در چند هفتگی تشکیل میشود؟ 

      شنیدن صدای قلب جنین در چند هفتگی است؟

  • تصویر کاربر منیر پنجشنبه ۳ اسفند ۲( 3 هفته پیش) تعداد بازدید: 17 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر. دخترم ۸ سالشه و مشکلی از لحاظ ورزش و فعالیت نداره،ولی قلبش احساس میکنم تند میزنه ولی هیچ وقت خودش گلایه نداره . ممکن هست که مشکل قلبی داشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۳ اسفند ۲( 3 هفته پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم فرزندتان توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است 

      پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر شیرین جمعه ۲۷ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 8 مشاهده پرسش
    سلام دخترم 11سالشه از کودکی تا الان صدای کوبش قلبش خیلی زیاده طوری که وقتی میاد بغلم من صدای ضربان قلبش و کامل حس میکنم وقتی 5ساله بودبردم دکتر گفت مشکلی نیست اما اکو و..انجام نداد اما الان یه کم نگرانم البته هیچ علائم مثل درد ضعف نفس زدن یا خستگی موقع ورزش هم نداره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۷ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم فرزندتان توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است 

      پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر شیوا چهارشنبه ۲۵ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 10 مشاهده پرسش
    سلام پسرم ۶ سالشه دیشب گوش درد گرفت و سرفه های شدید داشت .امروز بردمش دکتر اطفال و براش پریسرین تجویز کرد .
    آمپول رو امروز صبح زد ولی یک ساعت پیش حالا بی قراری داشت و ضربان قلب و نفس کشیدنش خیلی تند شد .میخواستم بدونم دلیلش زدن آمپول بوده که اینطوری شده یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۵ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم فرزندتان توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است 

      ممکن است بخاطر دارو باشد یا بخاطر تب دچار تپش قلب شده 

      پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      تپش قلب و تب در کودکان

  • تصویر کاربر اصغر جمعه ۲۲ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز پسر 11ساله من حدود یک ساله تپش قلب داره بعد از مراجعه به دکتر و نوار در حین حمله تشخیص دادند psvtهست الان پرراپونول ده روزی دو عدد و قرص وراپامیل چهل روزی یک عدد به صورت نصف هر دوازده ساعت خواهشاً راهنمایی کنید این قرص ها برای یک کودک یازده ساله مشکلی نداره لطفاً راهنمایی کنید من به عنوان یک پدر خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۲ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      اگر این داروها را یک فوق تخصص قلب کودکان تجویز کرده حتماً ادامه بدهید اگر اینگونه نیست پیشنهاد می کنم فرزندتان را به بیمارستان قلب رجایی تهران نزد آقای دکتر خورگامی یا دکتر دلیلی ببرید. 

  • تصویر کاربر ناهید پنجشنبه ۲۱ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    درود آقای دکتر
    دخترم 7 سالشه روز سه شنبه اسهال داشت، فرداش اسهال‌ بند اومد و از همون روز به مدت دو روز هنوز شکمش کار نکرده.. البته غذای زیادی هم نخورده. امروز صبح با استرس از خواب بیدار شد گفت خواب بد دیدم و بعد گفت دلم درد می کنه که بهش عرق نعنا دادم و گفت تپش قلب دارم. قلبش تند می زد. نگران شدم. یه بار دیگه هم پارسال گلودرد و تب داشت که صبحش از خواب بیدار شد و تپش قلب داشت.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۱ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      با شرح حالی که دارید علت تپش قلب  فرزندتان بیماری فعلی اوست. باید صبر کنید تا بیماری فعلی بهبود پیدا کند اگر باز هم تپش قلب داشت نیاز به بررسی قلبی دارد.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      تپش قلب و تب در کودکان 

      درمان تپش قلب در کودکان + علل و علائم

  • تصویر کاربر اسدی شنبه ۱۶ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    درود بر شما پسرم ۱۰ سال داره چند روزی که از تپش قلب شکایت میکنه امروز صبح که از خواب بیدار شد گله از تپش قلب داشت من هم گوشم رو روی قلبش گذاشتم ضربان قلب بالایی داشت متا سفانه نشمردم شاید استرس از مدرسه باشه.ولی هفته ای دو جلسه باشگاه فوتبال می ره جنب جوش بالایی داره خدارو شکر تو بازی مشکلی نداره راهنمایی بفر مایید که باید چه کار کرد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۶ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید احتمال کمی برای مشکل قلبی وجود دارد 

      پیشنهاد می کنم فرزندتان توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      علت تپش قلب ناگهانی در کودکان و اقدامات اولیه

      تپش قلب در کودکان چطور درمان می شود؟

  • تصویر کاربر ف چهارشنبه ۱۳ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 25 مشاهده پرسش
    سلام
    ببخشید دخترم۱۱ساله هست گاهی میگه قلبم محکم میزنه ونفسم تنگ میشه ودوباره بعداز ۲تا۳دقیقه شایدم کمتر خوب میشه می خواستم ببینم مشکلش چیه؟
    بیشتر هم شب ها موقع خواب پیش میاد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۳ دی ۲( 2 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید احتمال کمی برای مشکل قلبی وجود دارد . پیشنهاد می کنم به  یک متخصص اطفال مراجعه کنید اگر  شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است.

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      علت تپش قلب ناگهانی در کودکان و اقدامات اولیه

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر مجیدی چهارشنبه ۲۲ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 62 مشاهده پرسش
    سلام دخترمن چهارساله هست ازدیروزتب کرده چندبابهش شربت استامینوفن دارم رفع نشدعصرهم براش شیاف گذاشتم ولی بازم ادامه داشت به هیچی هم لب نمیزنه راه مون هم تاشهرخیلی دوره میخواستم شماکمکم کنید چکارکنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۲ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باید فرزندتان توسط یک متخصص اطفال ویزیت شود اینطوری نمی شود نظری داد 

  • تصویر کاربر فقیه یکشنبه ۱۲ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر و خسته نباشید دخترم هر وقت تب میکنه میگه قلبم تند میزنه ضربان رو گرفتم۱۱۰ در دقیقه بود و ضربان قلبش۱۱۸ بود گاهی بعضی داروها مثل آزیترومایسین هم ضربان قلبش رو بالا می بره دکتر کودکان فرمودن مشکلی نداره
    آیا لازم به بررسی هست . بعد از تب خوب میشه ولی گاهی اضطراب داره .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۲ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      با شرح حالی که دارید علت تپش قلب  فرزندتان بیماری فعلی اوست. باید صبر کنید تا بیماری فعلی بهبود پیدا کند اگر باز هم تپش قلب داشت نیاز به بررسی قلبی دارد.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      تپش قلب و تب در کودکان 

      درمان تپش قلب در کودکان + علل و علائم

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر