برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
تپش قلب ناگهانی در کودکان

علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

خیلی از مادران با دیدن علائم نامتعارفی در نوزاد و یا کودک خود، دچار نگرانی به دلیل وجود بیماری در فرزند خود می شوند. در بعضی مواقع این ها نشان دهنده ی علائم بیماری قلبی در اطفال می باشد. در این مبحث سعی شده است به مواردی بپردازیم که ممکن است بخشی از علادم بیماری قلبی مادرزادی در کودکان باشد.

آیا اطفال هم به بیماری قلبی دچار می شوند؟

کودکان مبتلا به مشکلات قلبی ممکن است از ابتدای تولد دارای علامت باشند و یا مواردی هم هستند که در بدو تولد هیچ علامتی ندارند و با افزایش سن و بزرگ شدن جثه کودک، خود را نشان می دهند. 

گاهی در ظاهر کودک هیچ علامت بالینی مشخصی دیده نمی شود ولی با مراجعه به پزشک، در معاینه متوجه علامت یا نشانه ای مربوط به مشکل قلبی در کودکان می شوند. تمام موارد فوق نیاز به بررسی بیشتر توسط فوق تخصص قلب اطفال دارند.

لازم به ذکر است. علائم بیماری های قلبی ممکن است در سنین مختلف، متفاوت باشند. در بیشتر موارد، کودکانی که علائمی مشکوک به قلبی بودن دارند. اغلب به مشکلات قلبی مبتلا نیستند و ممکن است این علائم به واسطه مشکلات دیگری ایجاد شوند.

برای مثال: بعضی کودکان به طور طبیعی بیشتر از دیگران عرق می‌کنند و بسیاری در زمان خواب تعریق دارند.

تپش قلب می‌تواند به واسطه مصرف کافئین در کودکان ایجاد شود. سرگیجه نیز ممکن است به واسطه مصرف کم مایعات توسط کودکان بوجود بیاید.

با این حال، اگر کودک هر کدام از علائم بعدی را داشته باشد. مطرح کردن مسائل با پزشک یا متخصص کودکان اهمیت دارد. پزشک در این شرایط قلب کودک را معاینه می‌کند. و یک بررسی کلی از وضعیت کودک انجام می‌دهد و در صورت وجود مسائل مربوط به قلب، اقدام به ارجاع به فوق تخصص قلب اطفال می‌کند.

در ویدئوی زیر دکتر سعید بیطرفان در ارتباط با اهمیت توجه به مشکلات قلبی کودکان توضیحات مفیدی ارائه می دهند.

 

علائم بیماری قلبی در نوزادان و کودکان

در ادامه به بررسی و بیان چند علامت درباره ی احتمال وجود بیماری قلبی در کودکان و نوزادان به تفکیک می پردازیم. بعضی از این علائم در گروه های سنی مختلف یکسان است ولی بعضی از موارد فقط مختص یک گروه خاص سنی است. 

علائم بیماری قلبی در نوزادان

علائم مشکلات قلبی در کودکان نوپا

علائم قلبی در کودکان بزرگتر/ نوجوانان

در ادامه سعی بر این است که توضیحات کامل تری درباره ی علائم بیماری قلبی شایع در کودکان داده شود تا شما عزیزان در صورت مشاهده ی این موارد هر چه سریعتر برای درمان نوزاد و کودکانتان دست به کار شوید.

علائمی قلبی کودکان

تنگی نفس در زمان تغذیه

علائم تنفسی در اطفال از شایعترین و همچنین از اولین علائم بیماری قلبی در اطفال می باشد. اغلب، این علائم خود را با تنگی نفس و یا افزایش تعداد تنفس نشان می دهد. در مشکلات خفیف و مراحل اولیه ممکن است فقط در زمان فعالیت خود را نشان دهند.

ولی در موارد خیلی شدید حتی در زمان استراحت هم علائم تنفسی خود را نشان می دهند. در سنین نوزادی این فعالیت در حد شیر خوردن یا گریه کردن باعث بروز علائم می شود . در سنین بالاتر یعنی در کودکی یا نوجوانی نیز در زمان بازی و فعالیت بدنی مثل دویدن خود را نشان می دهند.

عرق کردن در زمان تغذیه به دلیل وجود بیماری قلبی

در وجود بیماری قلبی مادرزادی، بدن کودک تمام وقت با پمپ کردن خون بیشتر به عروق در حال جبران نیاز خون رسانی قلب به بدن است. از آنجایی که نوزادانی که با این شرایط متولد می شوند. اجازه خوردن شیر دارند؛ بنابراین شروع به خوردن شیر معمولا همراه با عرق کردن است. 

این علائم معمولاً با تغییر رنگ کبودی در پوست و تنگی نفس همراه است. این تعریق با افزایش سن نیز باقی می ماند و در مواردی نیز ممکن است از ابتدا نباشد و با افزایش سن تعریق بیش از حد خود را نشان دهد.

دلایلی وجود دارد که سبب تعریق بیش از اندازه ی سر نوزاد می شود. برای خواندن مطالب بیشتر در رابطه با دلایل آن روی گزینه ی زیر کلیک کنید.

از حال رفتن

از حال رفتن ممکن است یکی از نشانه های بیماری قلبی در کودکان باشد. مشکلات قلبی با کاهش خروجی مفید خون از قلب به طرف مغز و سایر اعضاء و اندامها باعث ضعف و بیحالی دائمی می شوند. گاهی نیز سبب از حال رفتن ناگهانی در بیمار می شود. در این موارد احتمال بی نظمی در ضربان قلبی بیشتر مطرح می شود.

آبی شدن درون دهان (لثه‌ها/ زبان) و پوست

در مشکلات قلبی مادرزادی با توجه با تداخل غیر طبیعی خون سرخرگی (پر اکسیژن) با خون سیاهرگی (کم اکسیژن )، ممکن است کبودی یا آبی شدن پوست و مخاط مشاهده شود. 

از حساس ترین و اولین جاهایی که دچار کبودی و یا آبی شدن می شود، مخاط دهان و لثه هاست. ولی با پیشرفت و شدید تر شدن مشکل قلبی، این کبودی در سطح پوست هم خود را نشان می دهد. شایعترین محل های کبودی پوست، دور دهان، لب ها و بستر ناخن ها است.

مشکلات قلبی در کودکان انواع مختلفی دارد. با کلیک بر روی گزینه ی زیر می توانید انواع بیماری های قلبی نوزادان و کودکان را مطالعه کنید.

درد قفسه سینه در زمان فعالیت

درد قفسه سینه در تمام سنین می تواند از علائم مشکلات قلبی باشد ولی در سنین کودکی درد سینه، اغلب از علل قلبی نیست. شایعترین علل درد سینه در اطفال دردهای اسکلتی عضلانی است. ولی با این وجود حتما باید مشکلات قلبی بررسی شود

ممکن است . کودک در زمان بازی دچار برخورد ضربه ای به قفسه سینه شده و بعد از بازی متوجه درد در این ناحیه شود. گاهی به دنبال سرماخوردگی ها، محل اتصال غضروف و استخوان دنده ها دچار التهاب و درد شوند که با درد قفسه سینه خود را نشان می دهند.

ولی این نکته مهم را در نظر داشته باشید که در تمام سنین حتی کودکی درد قفسه سینه که با فعالیت شروع و با استراحت بهبود دارد. احتمال قلبی بودن دارد و حتما باید توسط پزشک معاینه و بررسی دقیق شود.

تپش قلب

تعداد ضربان قلب اطفال در هر دقیقه وابسته به سن متفاوت است. اغلب با افزایش سن تعداد ضربان قلب اطفال کاهش می یابد. بطورکلی تعداد ضربان قلب اطفال در هر دقیقه نسبت به بزرگسالان بیشتر است. 

بیشترین این ضربان در دوره نوزادی است که در زمان استراحت تا 180 ضربه در دقیقه و زمان گریه و بیقراری تا 200 ضربان در هر دقیقه، طبیعی در نظر گرفته می شود. ولی باید به این نکته توجه داشت که اگر ضربان قلب شخص در هر سن متناسب با سن وی نیست باید از نظر مسائل قلبی بررسی شود.

در حالت عادی هر شخصی احساس نمی کند قلبش در حال ضربان است. اگر این اتفاق بیفتد به آن تپش قلب می گویند. تپش قلب می تواند. در افراد نرمال هم اتفاق بیفتد. مثل زمان استرس و هیجان و یا در زمان ورزش و فعالیت شدید بدنی ولی اگر شخصی در غیر این حالات دچار تپش قلب شود، باید از نظر مشکلات قلبی بررسی شود.

در بسیاری از بیماری های قلبی اطفال، قلب برای جبران نارسایی در خون رسانی به بدن، مجبور به افزایش تعداد ضربان می شود. گروه بزرگی از بیماری های قلبی مشکل اصلی در سیستم ضربان سازی قلب است. این مشکلات باعث ضربان های بیشتر یا کمتر از طبیعی می شوند. مشکلات ضربان قلب می توانند باعث از حال رفتن بیمار شوند.

در این مقاله فقط سعی شد بخشی از علائم بیماری قلبی در کودکان آورده شود. طبیعتا تشخیص قطعی بیماری با متخصص قلب کودکان می باشد.

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب کودکان و اکوی قلب جنین و کودکان

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سونیا سه شنبه ۸ اسفند ۲( 4 هفته پیش) تعداد بازدید: 11 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دخترم ۶سالشه وهر چند هفته یه بار دست میزاره سمت چپ بعَضی وقتا روی دنده سمت چپ وبعضی وقتا زیر قلب امشب هم بلندشد دستش روبشوره اومد دراز کشید گفت قلبم درد میکنه گفتم کجا دستش زوی دنده سمت چپ بود بعد سکسکه گرفت بعد ماساژ داد م خوب سد سکسکه اش هم قط شد به نظرتون ممکنه قلبش باشه وچکار کنم راهنمایی کنید همیشه اینطوری نمیشه ماهی یه باراینجوریا
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۸ اسفند ۲( 4 هفته پیش)

      سلام و عرض ادب

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید احتمال کمی برای مشکل قلبی وجود دارد . پیشنهاد می کنم به  یک متخصص اطفال مراجعه کنید اگر  شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است.

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر کیارش جمعه ۴ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 13 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید
    پسر ۴و نیم ساله ای دارم که در ۲سالگی متخصص کودکان هنگام معاینه گفتن یه صدای اضافه از قلبش میشنوم که بی ضررِ
    ولی الان گاها موقع گریه شدید دست میزاره رو قفسه سینش و میگه درد داره یا هنگام بازی
    خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۴ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب 

      طبق کتابهای اطفال هر صدای غیر طبیعی در قلب کودکان نیاز به بررسي قلبی دارد پیشنهاد میکنم فرزندتان توسط فوق تخصص قلب کودکان ویزیت شود 

      این مقالات را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      صدای اضافه یا سوفل قلبی در کودکان نشانه چیست؟

      سوفل بی گناه در قلب کودکان چیست ؟ 

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

  • تصویر کاربر ... پنجشنبه ۳ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 15 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بچه قبلیم مشکلات قلبی داشت سقط کردم
    میشه راهنماییم کنید برای بچه بعدیم قبل و بعد بارداری چکارهایی کنم ک قلبش سالم باشه ؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۳ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      برای تشکیل قلب جنین چه بخوریم؟ 

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۲۵ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 20 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بچهام دوقلو هستن در ۳۴هفته بدنیا اومدن ۱هفته بخاطر نفس تند شون بستری شدن آکو قلب ازشون گرفتن گفتن سوراخهای ریزی در قلبشون دارن خواستم ببینم وضعیتشان خطرناک؟چطوری اکو براتون بفرستم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۵ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

      در قسمت سوال سایت من پایین قسمت سوال جدید روی Choose failes بزنید از گالری گوشی خودتون عکس ارسال بفرمایید یا مستقیم عکس بگیرید و ارسال بفرمایید 

  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکترپسر۱۱ساله ای دارم چندروزه روزی یه بارمیگه قلبم دردمیکنه بهش میگم کجات میگه بالای سینه دقیق بالای نوک سیتش ممکنه بیماری قلبی باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۱ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید احتمال کمی برای مشکل قلبی وجود دارد . پیشنهاد می کنم به  یک متخصص اطفال مراجعه کنید اگر  شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است.

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر آیسان سه شنبه ۲۶ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 24 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خدا قوت،دخترم ۳سال ونیمش هست،چندروزیه خیلی تب داره ودستشو میذاره وسط سینه اش میگه اینجام دردمیکنه موقع فعالیت هم دردش تشدید میشه خیلی نگرانم میشه لطفا راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۶ دی ۲( 2 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب

      باتوجه به شرح حالی که فرمودید احتمال کمی برای مشکل قلبی وجود دارد . پیشنهاد می کنم به  یک متخصص اطفال مراجعه کنید اگر  شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است.

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟

  • تصویر کاربر نونیکا سه شنبه ۱۹ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر دخترم هشت سالشه ، یک هفته سمت چپش رو نشون میداد و می‌گفت تیرمیکشه گاهی چند ثانیه گاهی تا ۱۵ثانیه ، از روز ۵بار تا روزی بیست بار رسید بعد کم کم ؛کم شد ، امروز پزشک قلب اطفال بردم گفتن افتادگی دریچه میترال دارن ، و امروز یکبار تیر کشید گفتن درداش به قلبش هیچ ربطی نداره ، و فقط مسواک بزنه که عفونت نداشته باشه، یکسال دیگه بیار ویزیت واقعا باید درداش رو نادیده بگیرم در صورتیکه دو روز پیش گرافی ریه و قفسه سینه اش هم اوکی بود ، زیر یکی از مشاوره هاتون دیدم از سطح هموگلوبین نوشته بودن الان رفتم ازش آزمایش cbc گرفتن جوابش یکساعت دگ آماده میشه ، واقعا نمیدونم چکار انجام بدم براش
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۹ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      اغلب درد های قفسه سینه در کودکان و نوجوانان قلبی نیست. 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      درد قفسه سینه در کودکان و نوجوانان

  • تصویر کاربر طاها چهارشنبه ۱۳ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    پسر من دستهاش پوسته شدن گفتن دکتر قلب ببینن علت چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۳ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      پیشنهاد می کنم این مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      بیماری کاوازاکی در کودکان و عوارض قلبی

  • تصویر کاربر Tabasoom پنجشنبه ۷ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 27 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.دخترم از بدوتولددکترگفته قلبش یه صدااضافی داره وسوفل بی آزاره احتیاج به درمان ندارند.الان دخترم 7سالشه ودکترش گفته یه اکو واسه قلبش بدین خواستم بدونم واجبه اکوانجام بدم امکان داره مشکل قلبی باشه ?
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۷ دی ۲( 2 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      در موارد تشخیص سوفل بی گناه در قلب کودکان توصیه می شود اگر این صدای اضافه قلبی در دراز مدت ادامه داشت حتماً اکوی قلب کودک تکرار شود. پیشنهاد می کنم اگر همچنان صدای اضافه قلبی شنیده می شود حتما اکو تکرار شود

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید.

      سوفل بی گناه در قلب کودکان چیست ؟

  • تصویر کاربر حسن شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    پس از اكو توسط دكتر متخصص قلب ،به ما گفتن كه كودك شما افتادگى دريچه سه لتى داره ولى نياز به كار خاصى نيست و ممكنه تا ١٥ سالگى هم بهبود پيدا كنه و فقط ١٥ سالگى يك اكو ديگر بگيريد. ميخواستم بدانم كه آيا اكو صد در صد درست تشخيص ميدهد و اينكه امكان بهبودى خودبخودى دريچه سه لتى وجود دارد ؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۵ آذر ۲( 3 ماه پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش اکوی فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر