برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
سوراخ قلب جنین

سوراخ قلب جنین در اکوی قلب ( سوراخ بین بطنی )

بعضی از مادران با نگرانی به ما مراجعه می کنند و دلیل آن تشخیص سوراخ قلب جنین در فرزندشان می باشد. شاید لازم است بدانید سوراخ قلب جنین خفیف در بسیاری از موارد خود به خود بسته می شود. اما مواردی هم هست که نیاز به تشخیص دقیق تر و مراقبت های پزشکی دارد که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

سوراخ قلب جنین ( VSD ) در دوران جنینی

ممکن است پدر و مادر از شنیدن اینکه فرزندشان دارای مشکل قلبی مادرزادی است دچار وحشت و دلشوره شوند؛ ولی دانستن اینکه بعضی از این مشکلات خیلی خطرناک نیستند و اینکه حتی بعضی از این نقایص طی بارداری یا مدتی بعد از تولد خود به خود خوب می شوند می تواند به خانواده ها کمک کند تا در طی بارداری نگرانی کمتری داشته باشند. 

نقص دیواره بین بطنی یا همان سوراخ قلب جنین از جمله مشکلات قلبی مادرزادی است که در سایز های کوچک اغلب قبل از تولد یا مدت کوتاهی بعد از تولد خود به خود خوب می شود و در سایز های بزرگتر هم اغلب با درمان هایی نظیر آنژیوگرافی یا جراحی کاملا قابل درمان هستند و کودک می تواند در نهایت زندگی طبیعی داشته باشد.

مطلب مرتبط سوراخ قلب کودکان چقدر خطرناک است؟

سوراخ قلب جنین

سوراخ قلب جنین چیست؟

قلب از چهار حفره تشکیل شده است که دو حفره در بالا به نام دهلیز و دو حفره در پایین به نام بطن وجود دارد. بطن ها محفظه های پمپاژ قلب هستند. پزشکان از سوراخ بین دو بطن به عنوان نقص سپتوم بطنی (VSD) یاد می کنند (کلمه “سپتوم” به دیواره بین دو بطن قلب اشاره دارد.).

نقص دیواره بین بطنی (VSD) یا به اصطلاح مردم سوراخ قلب، یکی از رایج ترین نقایص مادرزادی قلب است. در این بیماری، سوراخی در دیواره بین دو محفظه تحتانی قلب (بطن راست و چپ) وجود دارد. 

این سوراخ منجر به افزایش جریان خون بطرف ریه ها می شود. همچنین این سوراخ هنگام پمپاژ قلب باعث می شود مقدار از خون در هر دو جهت دیواره بین بطنی عبور کند. این بدان معناست که خون غنی از اکسیژن و خون کم اکسیژن، بر خلاف حالت نرمال با هم مخلوط شوند و از قلب به بدن و ریه ها می روند.

برخلاف سایر اشکال شدید تر نقایص مادرزادی قلب، نقص دیواره بین بطنی همیشه قبل از تولد قابل تشخیص نیست؛ به خصوص اگر سوراخ کوچک باشد.

اگر پزشک شما پس از بررسی سونوگرافی معمول شما، به ناهنجاری قلب جنین مشکوک باشد. ممکن است اکوی قلب جنین توسط متخصص اکوی قلب جنین را از شما درخواست نماید. 

این آزمایش ایمن و غیرتهاجمی است و ساختار قلب کودک شما و نحوه عملکرد آن را نشان می دهد و به ما کمک می کند تشخیص دهیم نقص دیواره بین بطنی (VSD) وجود دارد یا خیر. به عبارتی سوراخ قلب جنین در اکوی قلب در اکثر موارد نمایان می شود.

همچنین گزینه های احتمالی درمان پس از زایمان را مورد بحث و بررسی قرار می دهد و پزشک قلب جنین در صورت لزوم کودک شما را برای بقیه دوران بارداری از نزدیک تحت نظر قرار خواهد داد.

ایا سوراخ قلب جنین خوب میشود؟

اکثر نقایص دیواره بین بطنی کوچک طی ماهها و سالها به خودی خود بسته می شوند. برای نقایص دیواره بین بطنی  بزرگتر، جراحی قلب باز یا آنژیوگرافی برای بستن سوراخ هنگامی انجام می شود. البته این برای زمانی است که داروها برای کنترل علائم کافی نباشند. 

راه های درمان سوراخ قلب کودک

در سوراخ های بزرگ در اوایل نوزادی، ممکن است. کودک شما به دارو و تغذیه اضافی (کالری بالا) برای کمک به مدیریت علائم تنفسی و بهبود افزایش وزن نیاز داشته باشد.

همانطور که گفته شد ممکن است در بعضی از مواقع به جراحی و استفاده از دارو ها نیاز باشد. این موارد ممکن است در شش ماه اول بعد از تولد جنین باشد. پس از جراحی، نوزادان مبتلا به سوراخ قلب نیاز به ویزیت پیگیری منظم توسط فوق تخصص قلب کودکان دارند. اما معمولاً در نهایت زندگی سالم و طبیعی دارند.

نقطه اکوزن در جنین

درمان سوراخ قلب جنین خفیف

در ادامه توضیحاتی در مورد نقص سپتوم بطنی کوچک در حین انجام سونوگرافی قبل از تولد و تاثیر آن بر کودک ارائه شده است. در اغلب موارد هنگامی که در کلینیک قلب اطفال، اکو قبل از تولد انجام می دهیم؛ ممکن است در نهایت، نتیجه کار را اینگونه بیان کنیم که ساختار قلب کودک شما طبیعی است. اما یک سوراخ قلب جنین با ابعاد کوچک بین دو بطن وجود دارد.

این مورد برای بارداری بانوان چه معنایی دارد؟

برنامه بارداری شما با متخصصین مامایی و تیم زنان و زایمان نیازی به تغییر ندارد. سوراخ قلب کوچکی از این دست، اغلب بدون درمان بسته می شوند و ممکن است با تولد کودک شما بسته شوند. یک نقص دیواره بین بطنی کوچک اغلب مشکلی برای کودک شما در رحم یا هنگام زایمان بوجود نمی آورد.

بعد از تولد چه اتفاقی می افتد؟

ما انتظار داریم کودک شما بعد از تولد خوب شود و علائم نگران کننده ای نداشته باشد. اگر هنوز این سوراخ کوچک باز باشد. هنگامی که قلب کودک با گوشی معاینه بررسی می شود، با عبور جریان خون از سوراخ قلب صدایی به عنوان سوفل شنیده می شود. که هرچه این سوراخ کوچکتر باشد صدای سوفل شدید تر است.

پس از تولد کودک، ما به شما توصیه می کنیم. که توسط یک پزشک فوق تخصص قلب کودکان بررسی شود. ما همچنین توصیه می کنیم که کودک شما در چند هفته اول زندگی خود اکوی قلب کودکان انجام دهد. 

ممکن است برای اطمینان از بسته شدن نقص دیواره بین بطنی با توجه به نیاز، پزشک معالج توصیه کند که با فواصل زمانی مشخص کودک ویزیت و اکو قلب اطفال شود. در اغلب موارد اقدامات بعد از تولد پیگیری سرپایی بدون تجویز دارو است تا زمانی که این سوراخ کوچک بسته شود.

تاثیر سوراخ قلب جنین بر زایمان

بیشتر نوزادان مبتلا به نقص دیواره بین بطنی (VSD) می توانند به صورت طبیعی بدون نیاز به سزارین به دنیا بیایند؛ مگر اینکه توسط متخصص زنان و زایمان شما با علل دیگر نیاز به سزارین باشد که باز هم منعی از نظر قلبی برای سزارین نیست.

بطور کلی اغلب بلافاصله پس از تولد هیچ علامتی وجود ندارد. در طی یکی دو ماه اول زندگی، کودکی با نقص دیواره بین بطنی (VSD) بزرگ ممکن است؛علائمی مانند مشکل تغذیه، خواب آلودگی بیش از حد، تنفس سریع و افزایش وزن ضعیف را داشته باشد. 

هرچه سوراخ بزرگتر باشد علائم بیشتری در کودک دیده می شود. نوزاد با نقص دیواره بین بطنی کوچک ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد.

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میلاد جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 346 مشاهده پرسش
    سلام دکتر، پسرم ۱۲ ساله است که تپش قلب داشت ضربان 90 تا 100 به پزشک متخصص قلب رجوع کردم که بعد از معاینه و اکو و نوار قلب گفتند صدای اضافه و vsd داره ، خیلی نگرانم لطفا کمکم کنید آیا تشخیص ؟؟، طبق گفته پزشک قلب بزرگتر شده ، آیا با دارو درمان میشه یا احتمال اینکه خودش بسته بشه هست یا نوع جراحی لازم عمل بازه ؟؟؟ شما بیمارستان رجایی یا لواسانی کدام بهتره برا درمان vsd , دکتر خیلی نگرانم و آرامش نداریم لطفا با راهنمایی کمکم کنید تشگر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      باسلام و عرض ادب 

      VSD شایعترین بیماری مادرزادی قلبی در اطفال است و درمان قطعی دارد لذا خیلی نگران نباشید

      با توجه به سن فرزندتان این مشکل بادارو خوب نمی شود و باید پس از مشخص شدن محل دقیق VSD در قلب اقدام درمانی مناسب انجام  شود.

      هر دو بیمارستان خوب است ولی تجربه و امکانات بیمارستان رجایی بیشتر است

      پیشنهاد می کنم حتما این دو مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      سوراخ قلب کودکان وی اس دی VSD

      درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD 

  • تصویر کاربر میلاد جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    دکتر سوراخ بطن
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲۶ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      باسلام و عرض ادب 

      VSD شایعترین بیماری مادرزادی قلبی در اطفال است و درمان قطعی دارد لذا خیلی نگران نباشید

      با توجه به سن فرزندتان این مشکل بادارو خوب نمی شود و باید پس از مشخص شدن محل دقیق VSD در قلب اقدام درمانی مناسب انجام  شود.

      هر دو بیمارستان خوب است ولی تجربه و امکانات بیمارستان رجایی بیشتر است

      پیشنهاد می کنم حتما این دو مقاله را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      https://drbitarafan.com/1494/%d8%b3%d9%88%d8%b1%d8%a7%d8%ae-%d9%82%d9%84%d8%a8-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%a7%d9%86/">سوراخ قلب کودکان وی اس دی VSD

      https://drbitarafan.com/1565/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d9%88%d8%b1%d8%a7%d8%ae-%d9%82%d9%84%d8%a8-%d9%86%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%af-%d9%88%db%8c-%d8%a7%d8%b3-%d8%af%db%8c-vsd/">درمان سوراخ قلب اطفال وی اس دی VSD

  • تصویر کاربر نسیم سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 298 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما.ببخشیدمن نوزده هفته بارداری هستم اکو قلب جنین دادم.گفتن قلبش سوراخه.خوددکترگفتن بسته میشه ولی من از استرس دارم میمیرم
    تشخیص شما چیه؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      لطفا جواب اکو خود را ارسال بفرمایید تا با توجه به آن نظرم را بدهم

  • تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر.
    خانوم من الان تو 22هفته بارداری هستن. در اکوی قلب جنینی که انجام دادیم یک سوراخی در قلب دیده شد که خود دکتر قلب گفت چیز خاصی نیست و بعد تولد ازبین میره حدود 1ماه پیش. دیروز جواب هارو بردیم پیش دکتری که تحت نظرش هست گفت احتمال داره نشانه منگولی باشه!! و مارو فرستاد پیش پریتانولوژیست. ایشون باز سونوگرافی انجام داد و گفت همه چی عادیه و تا 70درصد میتونم بگم سالمه! ولی چون ما قربالگری اول رو انجام ندادیم همراه سونوگرافی چون خودمون نمیدونستیم و متصدی های سونوگرافی هم یاداوری نکردند! ولی دومی رو انجام دادیم که مشکلی نداشت خوب بود جوابش! الان پریتانولوژیست گفته باید تست اختلالات کروموزومی امینوسنتز بدید برا خطر جمعی حدود 2ملیون هم هزینشه! ماهم این وسط موندیم چی کنیم! دکتر تحت نظرش دیروز گفت من 2تا از اشناهام امروز همین مشکل رو داشتند ولی گفتم چیزی نیست رفع میشه بعدا ولی برای شما چون بعدا احتمال داره پیش بیاد و اگه دارای سندروم باشه باید هزینه هاش بامن باشه میگم بریدکنمونه گیری برای کروموزوم انجام بدید! سونوگرافی انومالی هم خوب بوده تصویر چنتارو باتون فرستادم ممنون میشم یه راهی جلو رامون بزارید!!
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      درخصوص مشکل قلبی جنین اطفا گزارش اکو قلب جنین رو ارسال بفرمایید تا من  نظر خودم رو عرض کنم ولی در خصوص مشکوک به سندروم بودن و اینکه چه کاری باید کرد از متخصص زنان سوال بفرمایید

    2. تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      این گزارش اکوی قلب جنین هست که یه فیکوس میگن داخلش دیده میشه! از رو همین فیکوس میگن احتمال سندروم هست !
    3. تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنونم. این گزارش اکوی قلب جنینه که میگن یه فیکوس داخلش دیده میشه و از رو همین فیکوس میگن احتمال سندروم وجود داره نه چیز دیگه!!! میخوام بدونم منطقیه !؟
    4. تصویر کاربر مهدی چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      تصویر گزارش رو براتون ارسال کردم از همینجا نمیدونم رسیده یا نه پیغام تایید ارسال ندیدم
    5. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۰ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام 

      من جواب رو دیدم نقطع اکوژن یا لکه سفید در قلب جنین عوارض قلبی ندارد ولی حدود 5% جنین هایی که سندروم دارند ای لکه های قلبی رو دارند لذا اگر از نظر سندروم بررسی نشده توصیه می کنم حتما بررسی انجام بشه

      پیشنهاد می کنم حتما مقاله زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخ خواهم داد

      https://drbitarafan.com/1006/%d9%84%da%a9%d9%87-%db%8c-%d8%b3%d9%81%db%8c%d8%af-%d8%b1%d9%88%db%8c-%d9%82%d9%84%d8%a8-%d8%ac%d9%86%db%8c%d9%86/

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر رهگذر چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشین
    من امروز که هفته 18 بارداری هستم اکوی قلب جنین انجام دادم
    دکتر گفت نرماله و پیشنهاد دادن هفته 24 ام دوباره قلب جنین بررسی بشه
    تو برگه ای که دادن نوشته سوراخ بین دهلیزی از نوع ثانویه با شانت راست به چپ به اندازه ٣،۶ میلی متر
    این معنیش چیه؟ مشکلی تو قلب جنین هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      این سوراخ بین دو دهلیز در تمام جنین ها وجود دارد اگر سایز آن برای سن بارداری بزرگتر از نرمال باشد نیاز به پیگیری دارد.این سوراخ وابسته به محل آن اسم های مختلف دارد که شایعترین آن نوع 2 آن است. اغلب بعد از تولد این سوراخ بسته می شود ولی اگر بسته نشود قابل درمان است . برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را از سایت اینجانب مطالعه فرمایید اگر سوالی بود بفرمایید جواب خواهم داد.

      آیا سوراخ بودن قلب نوزاد خطرناک است؟

      سوراخ قلب جنین در اکوی قلب ( سوراخ بین بطنی )

  • تصویر کاربر نبی چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 348 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    اقای دکتر خانمم درماه ۳۶ م هستش تا الان دکترش متوجه چنین نقصی نشده بودن به علت وزن کم بچه و دفع پروتیین از طرف همسرم،ایشون رو به بیمارستان امام خمینی تهران اوردیم که بعد از معاینه ها متوجه شدند قلب بچه سوراخ هستش، چیکار کنم امروز قراره عمل کنن بیمارستانی بهتر از این بیمارستان هست که مراجعه کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      با توجه به اینکه ممکن است بعد تولد نیاز به اقدامی برای قلب بچه باشد بیمارستان امام هم بخش ویژه نوزادان دارد و در کنار آن مرکز طبی اطفال با امکانات کامل قلب اطفال پس پیشنهاد می کنم در همان مرکر فرزندتان متولد شود

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر