برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
شنیدن صدای قلب جنین در خانه

شنیدن صدای قلب جنین در خانه

برای اولین بار شنیدن صدای قلب فرزند متولد نشده خود چیزی است که هرگز فراموش نخواهید کرد. سونوگرافی می تواند این صدای زیبا را در اوایل هفته ششم بارداری دریافت کند و شما می توانید آن را با سونو داپلر جنین در اوایل هفته 12 بشنوید.

آیا می توانید صدای ضربان قلب جنین تان را در خانه بشنوید ؟ آیا می توانید از گوشی پزشکی یا دستگاه دیگری برای این کار  استفاده کنید؟ بله – ولی چگونه ؟

چه زمانی می توان صدای قلب جنین را با گوشی پزشکی تشخیص داد؟

خبر خوب این است زمانی که به  سن خاصی از بارداری خود برسید.  دیگر لازم نیست منتظر ویزیت بعدی بارداری خود در مطب پزشک معالجتان باشید تا صدای ضربان قلب جنین خود را بشنوید. شنیدن صدای ضربان قلب جنین در خانه با استفاده از گوشی پزشکی امکان پذیر است.

متأسفانه، مثل استفاده از سونوگرافی یا داپلرسونو جنین نمی‌توانید در هفته های پایین صدای قلب جنین را بشنوید. بلکه با گوشی پزشکی، ضربان قلب جنین اغلب بین هفته هجدهم تا بیستم قابل تشخیص است.

استتوسکوپ ها(گوشی های معاینه پزشکی) برای تقویت صداهای ضعیف طراحی شده اند و دارای یک قطعه است که به یک لوله متصل می شود. این قطعه روی پوست قفسه سینه قرار می گیرد و سپس صدا از لوله به سمت گوش ها می رود.

چه زمانی می توان ضربان قلب نوزاد را در خانه شنید؟

گوشی پزشکی را از کجا تهیه می کنید؟

استتوسکوپ ها یا همان گوشی پزشکی به طور گسترده در دسترس هستند. بنابراین برای خرید آن نیازی به کار در زمینه پزشکی ندارید. آنها در فروشگاه های لوازم پزشکی، داروخانه ها و آنلاین فروخته می شوند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که همه گوشی‌های پزشکی یکسان ساخته نمی‌شوند. ممکن است با بعضی از آنها نتوان صدای قلب جنین را شنید و بعضی از این گوشی ها بسیار گران قیمت هستند و نیازی نیست برای شنیدن صدای قلب جنین زیاد هزینه کنید. هنگام خرید یکی، نظرات و توضیحات محصول را بخوانید تا مطمئن شوید که محصولی را دریافت می کنید که برای شما مناسب است.

شما یک گوشی پزشکی با کیفیت صوتی و شنیداری خوب و همچنین یک گوشی سبک می‌خواهید تا دور گردن شما راحت باشد. اندازه لوله گوشی نیز مهم است. به طور معمول، هرچه لوله بزرگتر باشد، صدا سریعتر به گوش می رسد.

گوشی پزشکی برای شنیدن صدای قلب جنین

نحوه استفاده از گوشی پزشکی برای شنیدن صدای قلب جنین

در اینجا نکات گام به گام استفاده از گوشی پزشکی برای شنیدن صدای ضربان قلب جنین آورده شده است:

1- یک مکان آرام پیدا کنید. هر چه محیط اطرافتان ساکت تر باشد، شنیدن ضربان قلب جنین شما راحت تر خواهد بود. در اتاقی با تلویزیون و رادیو خاموش بنشینید.

2- روی یک سطح نرم دراز بکشید. می توانید در رختخواب یا دراز کشیدن روی مبل به صدای ضربان قلب جنین خود گوش دهید.

3- اطراف شکم خود را احساس کنید و پشت کودک خود را پیدا کنید. پشت نوزاد مکانی ایده آل برای شنیدن صدای ضربان قلب جنین است. این بخش از سطح پوست شکم روی بدن جنین شما باید سفت و در عین حال صاف باشد.

4- قسمت مربوط به قفسه سینه گوشی را روی این ناحیه از شکم خود قرار دهید. اکنون می توانید شروع به گوش دادن از طریق گوشی کنید.

ممکن است بلافاصله آن را نشنید. اگر اینطور است. گوشی پزشکی را به آرامی به سمت بالا یا پایین حرکت دهید تا زمانی که بتوانید صدایی را دریافت کنید. صدای قلب جنین می تواند شبیه صدای تیک تاک ساعت در زیر بالش باشد.

شنیدن صدای ضربان قلب جنین

اگر صدای قلب جنین را نمی شنوید چه باید کرد؟

اگر نمی توانید ضربان قلب کودک خود را بشنوید. وحشت نکنید. استفاده از گوشی پزشکی یکی از روش‌های شنیدن ضربان قلب در خانه است، اما همیشه موثر نیست.

موقعیت و پوزیشن قرار گرفتن کودک شما می تواند شنوایی را دشوار کند، یا ممکن است در دوران بارداری به اندازه کافی فاصله تا قلب جنین کم نباشد تا ضربان قلب را با گوشی پزشکی تشخیص دهید. قرار گیری جفت نیز می تواند تفاوت ایجاد کند: اگر جفت قدامی دارید، صدایی که به دنبال آن هستید ممکن است سخت تر شنیده شود.

می توانید در زمان دیگری دوباره امتحان کنید. اگر نگرانی دارید، در تماس با پزشک متخصص زنان و زایمان خود دریغ نکنید.

متخصص زنان یا مامای شما احتمالا صدها – اگر نه هزاران – ضربان قلب جنین را شنیده است. اگرچه شنیدن صدای تیک تیک کوچولو در خانه بسیار دلچسب است، نباید از آنچه می شنوید – یا نمی شنوید – برای تشخیص هر مشکلی استفاده کنید. آن را به پزشک خود بسپارید.

صدای ضربان قلب جنین

ابزارهای دیگر برای شنیدن ضربان قلب نوزاد در خانه

گوشی پزشکی تنها راه تشخیص ضربان قلب جنین در خانه نیست. دستگاه های دیگر نیز ممکن است کار کنند.

یک فتوسکوپی شبیه یک گوشی پزشکی است که با یک قسمت شبیه شاخ یا بوق ترکیب شده است. این وسیله برای برررسی ضربان قلب جنین استفاده می شود. با آن می تواند ضربان قلب را در اوایل هفته بیستم تشخیص داد. با این حال، پیدا کردن آنها برای استفاده روزمره در خانه به آسانی نیست. اگر دارید برای استفاده از آن با ماما یا پزشک معالج خود صحبت کنید.

و در حالی که می‌توانید یک داپلر جنینی در خانه بخرید، بدانید که این دستگاه‌ها برای استفاده خانگی توسط سازمان غذا و دارو تایید نشده‌اند. شواهد کافی برای بیان اینکه آیا آنها ایمن و موثر هستند وجود ندارد.

علاوه بر این، برخی اپلیکیشن‌ها ادعا می‌کنند که از میکروفون تلفن همراه شما برای گوش دادن به ضربان قلب کودک شما استفاده می‌کنند. ممکن است این یک راه سرگرم کننده برای ضبط و به اشتراک گذاری ضربان قلب با دوستان و خانواده به نظر برسد، اما مراقب باشید که چقدر به این موارد اعتماد دارید.

گاهی اوقات، حتی می توانید ضربان قلب کودک را با گوش از روی پوست بشنوید. اگرچه کوچکترین صدای پس زمینه می تواند این کار را دشوار کند. برای این کارشریک زندگی شما می تواند گوش خود را روی شکم شما بگذارد و ببیند آیا چیزی می شنود یا خیر.

منابع کمکی:

https://www.healthline.com/health/pregnancy/when-can-you-hear-baby-heartbeat-with-stethoscope#if-youre-unable-to-hear-it

  

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب جنین و اطفال

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر