برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
عفونت در خون کودکان چیست؟ سپسیس در کودکان

عفونت در خون کودکان چیست؟ سپسیس در کودکان

عفونت در خون کودکان یکی از بیماری های شایع در کودکان می باشد. نکاتی در مورد عفونت در خون یا سپیس وجود دارد که در این مقاله در ارتباط با آن صحبت شده است.

عفونت در خون کودکان یا سپسیس چیست؟

عفونت در خون کودکان یا همان یک فوریت پزشکی است است که نیاز به درمان فوری دارد. وقتی بدن دچار عفونت می شود، سیستم ایمنی با آن مبارزه می کند. سپسیس زمانی اتفاق می‌افتد عفونت از راه خون  به اندام‌ها و بافت‌های بدن حمله کند. این بیماری می تواند هنگام مبارزه با هر نوع عفونت اتفاق بیفتد.

عفونت در خون کودکان می تواند به کلیه ها، ریه ها، مغز و قلب آسیب برساند و حتی می تواند باعث مرگ شود. با دانستن علائم سپسیس، والدین می توانند مراقبت های پزشکی فرزندان خود را به موقع دریافت کنند، که می تواند به درمان کمک کند.

مهمترین مواردی که باید در مورد سپسیس بدانید عبارت است از:

1- سپسیس یک اورژانس پزشکی است که نیاز به درمان سریع دارد.

2- سپسیس زمانی اتفاق می‌افتد عفونت از راه خون  به بدن آسیب برساند.

در ادامه مواردی بیان شده استکه ب رعایت آن می توانید از عفونت در خون کودکان جلوگیری کنید. این موارد عبارتند از:

به غرایز خود اعتماد کنید و صحبت کنید؛ زیرا مادران بهتر از حال و وضعیت کودکان در خانه اطلاع دارند. اگر کودک شما بیش از حد معمول بیمارتر به نظر می رسد، یا عفونتی دارد که بهتر نمی شود یا بدتر می شود، فوراً با پزشک تماس بگیرید و کمک پزشکی دریافت کنید.

عفونت در خون کودکان

علائم و نشانه های عفونت در خون کودکان چیست؟

تشخیص سپسیس می تواند بسیار سخت باشد. بسیاری از علائم آن در بیماری های معمول دوران کودکی نیز رایج است. اگر کودک شما بیمارتر از حد معمول به نظر می رسد یا چیزی درست به نظر نمی رسد، فوراً با پزشک تماس بگیرید یا مراقبت های پزشکی اورژانسی دریافت کنید.

داشتن یکی از این علائم به تنهایی به معنای ابتلای کودک به سپسیس نیست. اما وقتی چند مورد از این موارد با هم اتفاق می‌افتند، این نشانه‌ای است که ممکن است سپسیس باشد:

علت ایجاد سپسیس در کودکان

سپسیس با عفونت ناشی از میکروب شروع می شود. باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها همگی می توانند باعث سپسیس شوند. هنگامی که بدن دچار عفونت می شود، مواد شیمیایی برای مبارزه با آن تولید می کند. معمولا آن مواد شیمیایی در محل عفونت باقی می مانند. در طی سپسیس، مواد شیمیایی وارد جریان خون می شوند و پخش می شوند و به اندام های بدن آسیب می رسانند.

علت ایجاد عفونت در خون کودکان

عفونت در خون در چه کودکانی شایع تر است؟

سپسیس می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. در افرادی که در وهله اول شانس بیشتری برای ابتلا به عفونت دارند، شایع تر است، مانند:

روش تشخیص عفونت در خون کودکان

هیچ آزمایش خاصی نمی تواند با اطمینان بگوید که بیمار مبتلا به سپسیس است. تیم پزشکی مواردی از تاریخچه پزشکی بیمار، علائم، معاینه فیزیکی و آزمایشات را برای تشخیص سپسیس جمع آوری می کند.

آزمایش های انجام شده می تواند شامل موارد زیر باشد:

روش تشخیص عفونت در خون کودکان

روش های درمان سپسیس

سپسیس در بیمارستان درمان می شود، جایی که پزشکان می توانند از نزدیک بیمار را تحت نظر بگیرند. برخی از کودکان برای نظارت و درمان بیشتر باید در بخش مراقبت های ویژه کودکان (PICU) باشند.

مانیتورهایی مانند مانیتور قلب و تنفس و پالس اکسیمتری قلب و تنفس را تماشا می کنند. پزشکان فشار خون کودک را از نزدیک زیر نظر دارند. گاهی اوقات یک مانیتور مخصوص که خط شریانی نامیده می شود، فشار خون را به طور مداوم از داخل رگ ها اندازه گیری می کند.

آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با عفونت از طریق یک خط داخل وریدی (IV) که یک لوله کوچک در رگ قرار می گیرد، داده می شود. معمولاً پزشکان بلافاصله آنتی بیوتیک را شروع می کنند، حتی قبل از اینکه تشخیص سپسیس ثابت شود.

کودکان همچنین مایعات را از طریق IV و در صورت نیاز، داروهای فشار خون به نام وازوپرسور دریافت می کنند تا قلب به خوبی کار کند. برخی از کودکان مبتلا به سپسیس ممکن است به خون اضافی یا دریافت برخی از قسمت های خون از طریق IV نیاز داشته باشند. این انتقال خون نامیده می شود و می تواند به لخته شدن خون یا حمل بهتر اکسیژن به خون کمک کند.

گاهی اوقات، کودک به یک IV ویژه به نام خط مرکزی نیاز دارد. این خط IV بزرگتر وارد ورید بزرگتری می شود که می تواند داروها و مایعات مورد نیاز را سریعتر حمل کند.

کودکان مبتلا به سپسیس ممکن است به کمک تنفسی نیاز داشته باشند. اگر چنین است، پزشکان اکسیژن می‌دهند یا ممکن است از یک لوله تنفسی استفاده کنند و از دستگاه تنفس مصنوعی (دستگاهی که به تنفس کمک می‌کند) استفاده کنند. اگر قلب و ریه ها آنقدر بیمار هستند که نمی توانند اکسیژن کافی به بدن برسانند، تیم پزشکی ممکن است از درمانی به نام ECMO استفاده کند که در آن یک دستگاه قلب و ریه ها را کنترل می کند تا بدن بتواند بهبود یابد.

کودکان مبتلا به سپسیس ممکن است آسیب کلیوی داشته باشند و ادرار را متوقف کنند. زمانی که کلیه ها قادر به انجام این کار نیستند، پزشکان از دیالیز برای تمیز کردن خون استفاده می کنند.

دیابت مادری و قلب جنین

اطلاعات کلی در ارتباط با بیماری عفونت در خون کودکان

همیشه نمی توان از سپسیس جلوگیری کرد. اما پیشگیری از عفونت ها می تواند به کاهش احتمال سپسیس کمک کند.

در اینجا چهار راه برای کمک به محافظت از کودکان خود در برابر عفونت آورده شده است:

1- کودکان خود را طبق برنامه توصیه شده واکسینه کنید. واکسن‌های معمول به جلوگیری از ایجاد عفونت‌هایی که می‌تواند منجر به سپسیس شود، از باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند.

2- شستن مرتب دست ها را تشویق کنید.

3- هرگونه بریدگی یا خراش را به خوبی تمیز کنید. آنها را به دقت زیر نظر داشته باشید تا مطمئن شوید که همانطور که انتظار می رود بهبود می یابند.

4- اگر کودک شما یک وسیله پزشکی بنام کاتتر یا خط IV طولانی مدت دارد، دستورالعمل های پزشک را برای تمیز کردن و استفاده از آن دنبال کنید.

اگر کودک شما بیمار است و بهبود نمی یابد، با پزشک خود تماس بگیرید یا مراقبت های پزشکی دریافت کنید. اگر برای کودک شما آنتی بیوتیک تجویز شده است، تمام دوزها را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید.

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب اطفال و اکوی قلب جنین

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نجوا چهارشنبه ۲۳ اسفند ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 33 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    دختر من ده ماهشه که از تقریبا ۴ماهگی هنگام خواب سرش به شدت عرق میکنه بطوری که بالشت و تشک خیس میشه با وجودی که موقع غربالگری گفتن مشکل تیرویید نداره و هنگام بارداری متخصص قلب جنین مراجعه کردم و گفتن سلامت هست خدارو شکر اما همچنان عرق میکنه و واقعا دوچار استرس و نگرانی هستم چندین بار هم به متخصص کودکان مراجعه کردم و فقط گفتن قطره اهن را بیشتر کنم ولی فایده ای نداشت ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۲۳ اسفند ۲( 1 ماه پیش)

      سلام و عرض ادب

      تعریق در کودک علل متعددی دارد با توجه به شرح حالی که فرمودید. پیشنهاد می کنم فرزندتان  توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند توسط فوق تخصص قلب اطفال ویزیت شود.

      پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم. 

      علت عرق کردن سر نوزاد  

      علائم بیماری قلبی در کودکان را بشناسید

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر