برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
اکوی قلب جنین

دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

دانستنیهای اکوی قلب جنین برای تمام مادران باردار الزامیست.دراین مقاله با زبان ساده نکاتی مهم مورد نیاز مادران را توضیح داده ام

اکو قلب جنین چیست؟

 اکوکاردیوگرافی قلب جنین آزمایشی شبیه به سونوگرافی است. دانستنیهای اکوی قلب جنین سبب کاهش استرس در والدین مخصوصا مادران باردار می شود. این آزمایش به پزشک شما اجازه ی مشاهده ساختار و کارکرد قلب جنین که هنوز به دنیا نیامده است را می دهد.

زمان انجام آن چند هفتگی بارداری ست؟این آزمایش معمولا در سه ماهه دوم حاملگی انجام می شود؛.چیزی بین هفته 18 الی 22 حاملگی.

امواج استفاده شده در این روش تشخیصی چیست؟

اکوی قلب جنین با استفاده از امواج صوتی که توانایی اکو شدن در ساختار های قلب جنین را داشته باشند انجام می شود. یک دستگاه در مرحله بعد این امواج صدا را آنالیز کرده و یک تصویر (یا همان اکوکاردیوگرام) از قلب جنین را تولید خواهد کرد. این تصویر اطلاعات خوبی را در زمینه نحوه شکل گیری قلب نوزاد و کارکرد درست آن در اختیار پزشک قرار می دهد.

متخصص اکوی قلب جنین و پاسخ به سوالات

همچنین به کمک تصاویر تولیدی در اکوی قلب جنین، پزشک مورد نظر می تواند گردش خون در قلب جنین را مشاهده نماید. این تصاویر عمیق و با جزئیات کامل به پزشک در تشخیص هرگونه مورد غیر عادی در جریان خون یا ضربان قلب جنین کمک خواهند کرد. 

در چه مواردی از اکو قلب جنین استفاده می شود؟

همه بانوان باردار به انجام آزمایش اکوکاردیوگرافی قلب جنین نیازی ندارند. برای بیشتر بانوان انجام یک آزمایش سونوگرافی ساده جهت بررسی نحوه شکل گیری چهار اتاقک قلب جنین کافی است.

 

پزشک شما ممکن است زمانی اکوکاردیوگرافی جنین را تجویز کند که :

تفسیر اکو برای مادران

اکوی قلب جنین چگونه انجام می شود؟

یکی از دانستنیهای اکوی قلب جنین این است که شما قبل از انجام آن نیاز به هیچ آمادگی خاصی ندارید. برخلاف دیگر آزمایش های سونوگرافی بانوان باردار، نباید برای این کار مثانه شما پر باشد. یک اکوی قلب جنین ممکن است ۳۰ دقیقه تا دو ساعت زمان ببرد. این تست توسط متخصص اکوی قلب جنین انجام می شود.

در حین آزمایش چه اتفاقی می افتد؟

این آزمایش شباهت زیادی به سونوگرافی بانوان باردار دارد. اگر اکوکاردیوگرافی جنین از ناحیه شکم انجام شود به آن اکوکاردیوگرافی شکمی گفته شده و اگر از ناحیه واژن باشد به آن اکوی واژنیال می گویند.

تفسیر اکو قلب جنین

روشهای اکو جنین کدام هستند؟

1- اکوکاردیوگرافی شکمی قلب جنین

اکوی قلب جنین شکمی مشابه با سونوگرافی معمولی است که احتمالا با آن آشنایی دارید. متخصص ابتدا از شما می خواهد بر روی تخت خاصی دراز کشیده و شکم خود را آماده کنید.

سپس از یک ماده ژل مانند مخصوص بر روی پوست شما استفاده می شود. این ماده اصطکاک در سطح پوست را کاهش داده و متخصص قلب کودکان می تواند به راحتی دستگاه مخصوص سونوگرافی را حرکت دهد. این دستگاه توانایی ارسال و دریافت امواج صوتی را دارد. این ژل در انتقال امواج صوتی نیز موثر است.

دستگاه مخصوص سونوگرافی ابتدا امواج صدای با فرکانس بالا را به درون بدن می فرستد. این امواج پس از برخورد با یک شی سخت مثل قلب جنین، اکو می شوند. این اکو سپس به سمت عقب برگشت داده شده و در رایانه نمایش داده می شوند. این امواج صدا توسط گوش انسان ها شنیده نمی شوند.

دستگاه مخصوص در نواحی مختلف شکم شما حرکت داده می شود تا از بخش های مختلف قلب نوزاد درون شکم تصاویری تهیه شود.

پس از اتمام پروسه اکوکاردیوگرافی شکمی، ژل مخصوص سونوگرافی از روی پوست پاک می شود. سپس می توانید مرکز درمانی یا کلینیک را ترک کنید.

2- اکوکاردیوگرافی واژنی قلب جنین

یکی دیگر از دانستنیهای اکوی قلب جنین که شما باید بدانید این است که در آزمایش اکو واژنی، باید شلوار و پوشش  کمر به پایین خود را از بدن خارج کنید. یک دستگاه مخصوص را وارد واژن شما خواهد کرد. این دستگاه نیز به کمک امواج صدا تصاویری را از قلب جنین درون شکم مادر تهیه می کند.

این نوع از اکوی قلب جنین معمولا در اوایل بارداری بانوان استفاده می شود. آزمایش اکوکاردیوگرافی واژنی تصاویری واضح تر از قلب جنین را در اختیار پزشکان قرار می دهد.

این نوع اکوکاردیوگرافی قلب جنین در ایران رایج نیست.

نتایج آزمایش چه معنایی می دهند؟

در حین جلسه ملاقات پزشک پس از انجام آزمایش اکوی قلب جنین ،وی توضیحات کافی در زمینه نتایج را به شما ارائه کرده و به سوالات شما پاسخ خواهد داد. عموما وجود نتایج عادی بدین معنا است که پزشک هیچ مشکل قلبی خاصی را در جنین شناسایی نکرده است.

اگر پزشک معالج مشکلی را شناسایی کند. به عنوان مثال نقص قلبی، ریتم غیر عادی یا دیگر مشکلات، ممکن است به آزمایش های بیشتری نیاز داشته باشید؛ از جمله این آزمایش ها می توان به ام آر آی جنینی و یا سونوگرافی سطح بالاتر اشاره کرد.

همچنین پزشک معالج، بانوی باردار را به دیگر متخصصان ارجاع می دهد تا در درمان مشکل جنین کمک کنند.

همچنین ممکن است به انجام آزمایش اکوی قلب جنین برای دفعات بیشتری نیاز داشته باشید. اگر پزشک فکر کند مشکلات دیگری وجود دارند، احتمال انجام انواع دیگر آزمایشات نیز وجود دارد.

این نکته را فراموش نکنید که پزشک معالج نمی تواند تنها با نتایج آزمایش اکوی قلب جنین هر مشکلی را تشخیص دهد. برخی موارد نظیر وجود حفره در قلب را تنها با تجهیزات پیشرفته می توان تشخیص داد.

پزشک معالج به شما خواهد گفت که به کمک نتایج آزمایش چه مواردی را می تواند تشخیص دهد و برای مشکلات دیگر به چه آزمایشی نیاز خواهید داشت.

لکه اکوژن در قلب جنین

اهمیت اکو قلب جنین در چیست؟

نتایج غیر عادی از آزمایش اکوکاردیوگرافی جنین ممکن است کافی نباشند و برای مشخص شدن وضعیت به آزمایش های بیشتری نیاز داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است برخی احتمال ها در زمینه بیماری و مشکلات توسط اکوکاردیوگرافی رد شوند و نیازی به آزمایش های بیشتر نباشد.

زمانی که پزشک شما بتواند مشکل یا شرایط خاصی را توسط نتایج اکوکاردیوگرافی جنین شناسایی کند، مدیریت دوره بارداری و آمادگی برای به دنیا آمدن نوزاد راحت تر خواهد بود.

بیماری های مادر و اثر آن بر قلب جنین

نتایج این آزمایش به شما و پزشکتان کمک می کنند تا پروسه های درمانی مناسبی را برنامه ریزی کنید تا پس از به دنیا آمدن نوزاد بتوان آن ها را آغاز کرد، به عنوان مثال جراحی اصلاحی. 

همچنین پشتیبانی و مشورت با پزشک به شما در گرفتن تصمیمات بهتر کمک خواهد کرد.

آیا این اکوکاردیوگرافی ریسکی به همراه دارد؟

در این آزمایش از امواج صدا و تکنولوژی سونوگرافی استفاده می شود و خبری از تشعشعات نیست. در نتیجه هیچ ریسک خاصی در این زمینه وجود ندارد.

تفسیر اکو قلب جنین چگونه است؟

در همان جلسه بعد از اتمام اکو ، پزشک نتایج و یافته های اکوی قلب جنین را برای خانواده شرح می‌دهد و به سوالات ایشان پاسخ می‌دهد. به طور معمول نتایج طبیعی بدین معنی هستند که هیچ ناهنجاری قلبی ای پیدا نشده.

برای خواندن اطلاعات بیشتر به مقاله ی تفسیر اکوی قلب جنین مراجعه کنید.

اگر پزشک هر مشکلی نظیر نواقص قلبی، ناهنجاری‌های ریتم یا مشکلات دیگر را پیدا کند. احتمالا مادر به آزمایش‌های دیگری نیاز پیدا می‌کند. در این حالت ممکن است مواردی نظیر MRI جنین یا سونوگرافی‌های دیگر برای مادر تجویز شوند.

در این حالت، به طور معمول، پزشکان بیماران را به منابع یا متخصصان دیگری که می‌توانند مشکل فرزند متولد نشده را برطرف کنند؛ ارجاع می‌دهد.

در بسیاری از موارد ممکن است نیاز به تکرار اکوکاردیوگرافی جنین باشد. یا ممکن است فرد به آزمایشات اضافی برای بررسی احتمالات دیگر نیاز پیدا کند.

این مسئله اهمیت دارد که بدانید پزشک نمی‌تواند از نتایج یک اکوی قلب جنین برای تشخیص تمامی بیماری‌ها استفاده کند. بعضی مشکلات، نظیر سوراخ در قلب، با تجهیزات پیشرفته نیز به سختی قابل تشخیص هستند. معمولا پزشک مواردی را که می‌تواند یا نمی‌تواند با این روش تشخیص دهد را برای مادر توضیح می‌دهد.

جهت اطلاعات بیشتر می توانید از منابع زیر استفاده بفرمایید.

https://www.healthline.com/health/fetal-echocardiography

https://women.texaschildrens.org/blog/whats-fetal-echocardiogram

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب جنین و اطفال

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خانمم دوقلو بارداره سونو آنومالی ۱۸هفته انجام دادیم گفتن TR مشکوک هست. اکو قلب انجام دادیم گفتن بله خفیف وجود داره و بهتره ۲۴ هفته تکرار کنیم. آیا نیاز هست ؟ خطرناک هست یا رفع میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باید سیر تغییرات در قلب جنین بررسی شود اغلب خودبخود خوب می شود 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران 

      تفسیر جواب اکوی قلب جنین چگونه است ؟


       

  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    با سلام.من اکوی قلب جنین انجام دادم و دکتر گفتند یک مقدار دیواره قلب جنین ضخیم شده و ممکن است از دیابت مادر باشه.یک هفته پیش ازمایش دیابت سه مرحله ایی دادم و خدا رو شکر مشکلی نبود.و دیابت نداشتم.خواستم بدونم قلب جنینیم مشکل داره و مشکل از کجاست.و ایا در اینده مشکلی برای بچه پیش میاد یا نه
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      باید سیر تغییرات در قلب جنین بررسی گردد اغلب مشکل ندارند مخصوصاً اگر دیابت رد شده 

  • تصویر کاربر مریم چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    با سلام.هفته هفتم بارداری سونو انجام دادم ضربان جنین 126بود و هماتوم داشتم.یک هفته استراحت مطلق بودم.لخته خون دفع کردم.دوباره سونو انجام دادم گفتن هماتوم خیلی کوچیکه شده ولی ضربان قلب جنین56بود .احتمال سقط دادن.گفتن بعد از یک هفته دوباره سونو بدم.احتمال داره ضربان بالا بره
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      بله احتمال دارد ولی خیلی زیاد نیست 

      اگر تا ۶-۷ هفتگی در سونو واژینال و تا ۱۰ هفتگی سونو از روی شکم  حرکات و ضربان قلب جنین مشخص نشود. بعید است. جنین زنده باشد.

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      قلب جنین در چند هفتگی تشکیل میشود؟ 

      علت تشکیل نشدن قلب جنین در دورانبارداری چیست؟

      شنیدن صدای قلب جنین در چند هفتگی است؟

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

  • تصویر کاربر فاط سه شنبه ۱۶ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید در سونو انومالی۱۸هفته دکتر سونو گفتن رسوب کلسیم روی قلب جنین مشاهده می‌شود ولی هیچ خطری ندارد و نیاز به سونو پیشرفته و اکو ندارد
    اما دکتر زنان اکو قلب جنین برام نوشتن بنظر شما اکو انجام بشه یانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۶ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      بهتر است اکوی قلب جنین انجام شود 

  • تصویر کاربر سوده چهارشنبه ۳ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام و وقتتون بخیر آقای دکتر ،دخترم هفت ونیم سالشه و تقریبا سه ساله که تپش قلب داره یعنی این تپش رو خودش می‌فهمه واذیت میشه چون لاغره وقتی دستمو روی قفسه سینش می ذارم انگار داره قلب از تو سینه میزنه بیرون
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۳ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

       تعداد ضربان قلب در کودکان با توجه به سن کودک و شرایط استراحت یا فعالیت متفاوت است. 

      پیشنهاد می کنم فرزندتان توسط متخصص اطفال ویزیت شود اگر شک به مشکل قلبی داشتند ویزیت قلب اطفال لازم است. 

      پیشنهاد می کنم . این مقالات رو مطالعه بفرمایید . اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

      علائم بیماری قلبی در کودکان چگونه است؟ 

      درمان تپش قلب در کودکان + علل و علائم 

      علت تپش قلب ناگهانی در کودکان و اقدامات اولیه

  • تصویر کاربر زهره دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ببخشید من الان ۳۰ هفته ام متوجه شدم جفت تک شریانیه دکتر گفت اکو قلب جنین انجام بده ولی انجام ندادم چون نگفت اگ هم مشولی داشته باشع نمیتونی کاری بکنی دیگه دیره...ما هیچ ارثی مشکل قلبی ونسبت فامیلی باهم نداریم بنظرتون چکارکنم بچم مشکل داره؟امکانش چنددرصده ک بخاطر جفت تک شریانی بچه مشکل داشته باشه سونو هام وازمایشاتم همه خوب بودن تالان
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      یکی از مواردی که احتمال مشکل قلبی در جنین را بالا می‌برد جفت تک شریانی ست 

      حتی اگر در خانواده سابقه مشکل قلبی وجود ندارد یا آزمایشات نرمال بوده انجام اکوی قلب جنین واجب است 

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم 

      آیا انجام اکوی قلب جنین واجب است؟ 

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

      تفسیر جواب اکوی قلب جنین چگونه است ؟

  • تصویر کاربر فاطمه شنبه ۲۹ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر آقای دکتر
    من فرزند اولم رو بعد تولد توی دو ماهگی به علت ناهنجاری قلبی از دست دادم مشکل قلب دخترم قلب چپ هایپوپلاستیک بود . دوباره باردار شدم و هفته پیش سونوی آنومالی و اکوی قلب رو با هم رفتم نظر دکتر این بود که سالم هست و مشکلی ندارم ولی من خیلی استرس دارم و همش فک میکنم قراره دوباره اون روزهای سخت تکرار بشه . گزارش اکو‌ رو خدمتتون ارسال می کنم ممنون میشه نظرتون رو بگید البته این رو هم بگم که دکتر گفتن هفته 26دوباره بیا . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۲۹ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      این گزارش اکو نرمال است ولی پیشنهاد می کنم حتماً اکوی قلب جنین توسط یک فوق تخصص قلب کودکان انجام بشود ایشون رادیولوژیست بودند که اکو کرده اند

  • تصویر کاربر مرجان پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    با سلام
    در سونوگرافی آنومالی شریان سابکلاوین راست نابجا دیده شده آیا این نشان از مشکل قلبی است؟ هنوز اکوی قلب نرفتم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب این یافته یک چیز غیر نرمال است ولی چیز خطرناکی نیست اغلب همراه با سایر مشکلات قلبی هست لذا توصیه می کنم حتماً اکوی قلب جنین انجام دهید

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی داشتید پاسخگو هستم

      دانستنیهای اکوی قلب جنین برای مادران

      انواع بیماری قلبی مادرزادی در نوزادان

  • تصویر کاربر مرادی شنبه ۱۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام،ببخشید من توی سونو سلامت ۵ ماهگی بهم گفتن بچت سالمه هیچ مشکلی نداره فقط یه چیزی مثل هاله یا نور روی قلبش هست که احتمالا رسوب کلسیم هستو چیز نگران کننده ای نیست حتی پزشک متخصص هم همین و گفت،اکو قلب برام نوشت،الان ۲۵ هفتم تموم شده،میخاستم ببینم نیاز هست اکو قلب انجام بدم ؟
    چون دسترسی به دکتر ندارم برای اکو.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان شنبه ۱۰ دی ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب 

      لطفاً گزارش سونو فرزندتان را ارسال بفرمایید تا نظرم را عرض کنم 

  • تصویر کاربر عسل سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    با سلام .من دارای یک فرزند ۱۰ ساله هستم .اقدامات برای بارداری دوم دو بار منجر به سقط شده که یک مورد قلب تشکیل نشد و مورد بعدی ایست قلبی گزارش شده .خودم دارای نقص دیواره بین دهلیزی ۴ mهستم ممکنه نتونم دیگه بارداری سالمی داشته باشم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۲۲ آذر ۱( 1 سال پیش)

      با سلام و عرض ادب

      احتمال اینکه فرزند بعدی شما مشکل قلبی نداشته باشد بیشتر از این است که فرزند شما مشکل قلبی داشته باشد پیشنهاد می کنم حتماً در طی بارداری هفته هجدهم اکوی قلب جنین انجام بدهید

      پیشنهاد می کنم این مقالات رو مطالعه بفرمایید اگر سوالی بود پاسخگو هستم

      بیماری های مادر و اثر آن بر قلب جنین 

درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر