برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
اکوی قلب جنین

اکوی قلب جنین و نکات کامل برای بانوان باردار

اکوی قلب جنین یک روش تشخیصی برای بیماری های قلبی مادرزاری جنین می باشد. در این روش، بیماری های قلبی جنین شناسایی شده و به مادر اطلاع داده می شود. در این مقاله تمامی سوالات بانوان باردار در ارتباط با اکوی قلب جنین پاسخ داده شده است.

اکوی قلب جنین چیست؟

اکو قلب جنین یا اکوکاردیوگرافی قلب جنین، نوعی مطالعه تصویربرداری است که به پزشکان اجازه می دهد تا قلب یک جنین متولد نشده را قبل از تولد مشاهده کنند. اکوکاردیوگرافی جنین به معنای استفاده از سونوگرافی برای بررسی ساختار و عملکرد قلب است.

اکوکاردیوگرافی جنین نوعی بررسی سلامت جنین است. اکو جنین اصطلاح کوتاه شده ای است که اغلب می شنوید که برای این آن استفاده می شود.

در طی اکو قلب جنین، از پروب اولتراسوند برای ارسال و دریافت امواج صوتی استفاده می شود. این فرایند شبیه به نحوه انجام سونوگرافی برای زنان و زایمان است. اکو قلب جنین تصاویر متحرک و در زمان واقعی از قلب جنین ایجاد می کند.  این تصاویر به پزشکان اجازه می‌دهد؛ قلب، رگ‌های خونی آن و جریان خون از طریق عروق و چهار حفره قلب را مشاهده کنند.

اکوی قلب جنین چیست؟

چرا بانوان باردار به اکوی قلب جنین نیاز دارند؟

اکوی قلب جنین معمولاً زمانی انجام می شود که این نگرانی وجود داشته باشد که کودک ممکن است بیماری قلبی داشته باشد و یا در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به آن باشد.

پزشکان اکو قلب جنین را در این موارد توصیه می کنند:

در این ویدئو دکتر سعید بیطرفان اطلاعات کاملی در ارتباط با لزوم انجام اکوی قلب جنین برای بانوان بارداری ارائه می دهد.
 

اکو قلب جنین جنین چگونه انجام می شود؟

اکو قلب جنین روش تشخیصی بدون درد است و مانند سونوگرافی معمولی در موارد مربوط به زنان و زایمان انجام می شود.  مادر باردار باید صاف یا به پهلو دراز بکشد و گاهی اوقات برای مادران در اواخر بارداری ناراحت کننده است.

قبل از اکو جنین نیازی به آمادگی خاصی نیست. این اکو گاهی حدود 30 دقیقه طول می کشد و به صورت سرپایی انجام می شود.  برای انجام این آزمایش نیازی نیست تا بستری شوید.

 

این بررسی در کلینیک های سرپایی قلب کودکان انجام می شود.  در صورت غیر طبیعی بودن، بلافاصله پس از تکمیل اکو جنین، نتایج را با شما در میان خواهند گذاشت.

برای اطلاعات بیشتر در ارتباط با این فرایند می توانید با مطب تخصصی دکتر سعید بیطرفان در تماس باشید.

تشکیل قلب جنین در چه زمانی ست؟

اکو قلب جنین در هفته چندم بارداری انجام می شود؟

استفاده از اکو قلب جنین بین هفته های 18 تا 24 بارداری (در حدود اواسط بارداری) بسیار ایده آل است؛ اما آن را می توان در هر زمان بجز این هفته ها انجام داد. قبل از هفته 18 بارداری، اندازه کوچک جنین، تصویربرداری از قلب را دشوارتر می کند.  با این حال، در برخی از حاملگی های پرخطر، ممکن است اکوی جنین در اوایل هفته 12-14 بارداری انجام دهند.

تفسیر اکو قلب جنین

اگر آزمایش نرمال بوده و هیچ ناهنجاری قلبی پیدا نشود؛ مراقبت های معمول بارداری و آزمایشات را باید با دقت ادامه دهید.

نتایج غیرعادی به شما می گوید که آیا مشکلی در نحوه کار یا شکل گیری قلب جنین وجود دارد یا خیر. همچنین می تواند به شما بگوید که آیا ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی) در جنین وجود دارد یا خیر. اگر نتایج غیرطبیعی یافت شود، ممکن است نیاز به انجام آزمایشات بیشتر باشد و به طور کلی به متخصصی ارجاع داده می‌شوید که می‌تواند این بیماری را درمان کند.

حتی در مورد یک اکوی نرمال قلب جنین، به شما گفته می شود که نمی توان همه مشکلات قلبی را رد کرد. این به این دلیل است که گردش خون در دوران جنینی با بعد از تولد متفاوت است. علاوه بر این، سوراخ‌های بسیار کوچک بین حفره‌های پایینی قلب به سختی دیده می‌شوند و ممکن است نتوان تمام قسمت‌های رگ‌های خونی بزرگ  قلب جنین دید.

تشخیص نقص قلبی پیامدهای قابل توجهی برای سلامت کلی جنین دارد. متخصص اکو قلب جنین که اکو را انجام داده ممکن است پیامدهای مهمی برای آمادگی جنین بگوید تا نقش مهمی در کمک به تصمیم گیری در مورد بارداری خود داشته باشید. 

فوق تخصص قلب کودکان شما اطلاعاتی در مورد اینکه آیا لازم است در مورد این مسائل دیگر نگران باشید یا خیر در اختیار شما قرار می دهد. با این حال، هنگامی که نگرانی قابل توجه باشد، به سایر اعضای تیم مراقبتی که از نزدیک با متخصص قلب کودکان کار می کنند، ارجاع داده می شوید.

تفسیر اکوی قلب جنین

روش های دیگر تشخیص بیماری قلبی جنین

سایر آزمایش ها، روش ها و ارجاعاتی که ممکن است در کنار اکو قلب جنین مورد نیاز باشد شامل موارد زیر است:

1- سونوگرافی جنین

یک سونوگرافی دقیق از بقیه قسمت های جنین برای پیگیری رشد جنین، نظارت بر سلامت جنین و ارزیابی بقیه قسمت های جنین از نظر ناهنجاری در سایر اندام ها ضروری است.

2- ام آر آی قلب

این آزمایش به طور گسترده در دسترس قرار می گیرد و می تواند اطلاعات بیشتری در مورد سلامت کلی جنین و مشکلات مربوط به اندام های خاص ارائه دهد.

3- آمنیوسنتز

این آزمایشی است که برای تعیین اختلالات کروموزومی و ژنتیکی و برخی نقص های مادرزادی انجام می شود. این آزمایش شامل وارد کردن یک سوزن از طریق دیواره شکم و رحم به داخل کیسه آمنیوتیک برای بازیابی نمونه مایع آمنیوتیک است.

4- مشاوره ژنتیک

متخصصین ژنتیک و مشاوران ژنتیک بر اساس تشخیص قلبی و سایر یافته ها در جنین، ارزیابی احتمال سندرم ژنتیکی و ناهنجاری های احتمالی در سایر اندام ها را ارائه می دهند. متخصص ژنتیک می‌تواند اطلاعاتی در مورد عواقب یک اختلال، احتمال ایجاد یا انتقال آن و راه‌های پیشگیری، درمان و مدیریت آن به بیماران و بستگانشان ارائه دهد.

5- مشاوره تخصصی

بسته به تشخیص ممکن است به سایر متخصصان از جمله متخصص طب مادر و جنین، متخصص قلب کودکان، متخصص نوزادان و ژنتیک ارجاع داده شوید.

6- مددکار/پرستار اجتماعی

فردی که با بیماری قلبی در کودکان آشنا باشد می تواند اطلاعاتی در مورد مراقبت از کودک مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی ارائه دهد.

تشکیل قلب جنین

اگر اکوی قلب جنین مشکلی را تشخیص دهد چه اتفاقی می افتد؟

همانطور که می دانید، اکوی قلب جنین مشابه سونوگرافی های معمولی است که در دوران بارداری انجام می دهید، اما در این زمان، به طور خاص روی قلب کودک شما تمرکز دارد. متخصص قلب اطفال از اولتراسوند برای عکسبرداری از قلب استفاده کرده تا ببیند قلب جنین چگونه در حال رشد است و به جریان خون اطراف آن نگاه می کند.  

بسیاری از مشکلات قلبی را می توان در دوران بارداری تشخیص داد، اما تعداد کمی از آنها را فقط پس از تولد می توان تشخیص داد. اگر در مورد جنین شما، مشکلی شناسایی شده است، دکتر سعید بیطرفان تمام گزینه های موجود را برای شما توضیح خواهد داد. آیا کودک شما احتمالاً به درمان پزشکی و/یا جراحی نیاز دارد و چه زمانی احتمال دارد که درمان مورد نیاز باشد.

اگر اکوی قلب جنین مشکلی را تشخیص دهد چه اتفاقی می افتد؟

مراقبت از جنین با بیماری قلبی در زمان بارداری

از آنجایی که کودک شما مشکل قلبی دارد و این موضوع توسط متخصص اکوی قلب جنین و فوق تخصص قلب اطفال تایید شده باشد، پزشک در طول بارداری  قلب او را تحت نظر خواهد گرفت. ممکن است لازم باشد قبل از تولد برای اکو های بیشتری از قلب کودکتان مراجعه کنید. برخی از نوزادان مبتلا به بیماری قلبی در سایر اندام های بدن نیز مشکل دارند. به گروهی از ژن هایی که مسئول رشد این اندام ها هستند کروموزوم گفته می شود.

کروموزوم های کودک شما ممکن است در معرض خطر ناهنجاری باشد. اگر پزشک معالج شما به این نتیجه رسید، این موضوع را با شما در میان می گذارد و شما را به متخصص زنان و زایمان پرناتولوژیست (پزشک متخصص زنان مخصوص بررسی ناهنجاری در بارداری) ارجاع می دهد تا در صورت لزوم، آزمایش های تخصصی بیشتری را انجام دهید.

در طول بارداری شما،  پزشکی که اکوی قلب جنین را انجام داده گزارشی از اکوی قلب می نویسد و نسخه ای از آن را به شما و متخصص زنانتان می دهد. متخصص زنان و زایمان شما بهترین راه برای زایمان نوزادتان را با شما در میان خواهد گذاشت. ممکن است دلایل مامایی وجود داشته باشد که نتوانید زایمان طبیعی داشته باشید. 

چند مورد وجود دارد که نوزاد مبتلا به بیماری قلبی باید با سزارین به دنیا بیاید. همچنین در مورد بهترین مکان برای تولد کودک شما صحبت خواهد کرد. اغلب می توانید در بیمارستان دلخواه خود زایمان کنید ولی  گاهی اوقات نوزادان ممکن است بلافاصله پس از تولد نیاز به درمان داشته باشند و باید در یک مرکز زایمان با امکانات بخش ویژه نوزادان یا NICU بدنیا بیاید.

مراقبت از جنین حین بارداری

اگر کودک پس از تولد نیاز به درمان داشته باشد چه اتفاقی می افتد؟

اگر نوزاد شما بلافاصله پس از تولد نیاز به درمان دارد، می توانید پس از ترخیص از واحد زایمان، نزد فوق تخصص قلب اطفال خود رفته و او را ملاقات کنید. در مطب دکتر سعید بیطرفان امکانات اصلی برای تشخیص و درمان بیماری قلبی کودکان و نوزادان وجود دارد که با مشورت از ایشان می توانید بهترین راه برای درمان و کنترل بیماری فرزند محبوبتان انتخاب کنید.

چه کسی از کودک من مراقبت خواهد کرد؟

نوزاد شما پس از تولد تحت نظر یک متخصص قلب (پزشک متخصص قلب) خواهد بود. این شخص ممکن است پزشکی باشد که در دوران بارداری شما را تحت نظر داشته است. نیازها و درمان هر نوزاد متفاوت خواهد بود؛ ممکن است کودک شما به نظرات سایر تیم‌های کمک کننده مانند متخصصین تغذیه، گفتاردرمانگر و فیزیوتراپ نیاز داشته باشد. 

آیا همه نوزادان با مشکل قلبی بلافاصله پس از تولد نیاز به درمان دارند؟

همه نوزادان با مشکل قلبی مادرزادی بلافاصله پس از تولد نیاز به درمان و بستری ندارند. اگر نوزاد شما بلافاصله پس از تولد نیاز به درمان نداشته باشد، متخصص نوزادان فرزندتان را قبل از ترخیص ارزیابی کرده توصیه های لازم را گفته و شما را با نامه ای بطور سرپایی به یک فوق تخصص قلب کودکان معرفی می کند.

 

 

منابع:

https://www.chop.edu/treatments/fetal-echocardiogram

https://www.gosh.nhs.uk/conditions-and-treatments/procedures-and-treatments/fetal-heart-scan-fetal-echo-what-happens-next/

دکتر سعید بیطرفان فوق تخصص قلب اطفال و اکوی قلب جنین

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر