برای تعیین وقت تماس بگیرید : 021-22792481
تپش قلب ناگهانی در کودکان

علت تپش قلب ناگهانی در کودکان و اقدامات اولیه

تپش قلب ناگهانی کودک موردی است که بسیاری از والدین به خصوص مادران را نگران می کند؛ اما این وضعیت لزوما به دلیل وجود بیماری قلبی نیست. این مقاله به علت ضربان قلب بالا در کودکان پرداخته است.

تپش قلب چیست؟

احساس ناخوشایند از ضربان قلب سریع یا قوی در قفسه سینه را  تپش قلب می نامند. من این تعریف را در بیان بالینی خودم ساده تر می کنم: تپش قلب، ضربان قلب یا ریتمی است که برای بیمار نگران کننده است. 

در بزرگسالان، تپش قلب، به مانند درد درقفسه سینه است و گاهی هم ممکن است نشانه اولیه بیماری قلبی باشد. اکثر ما از بستگان مسن یا همسایه ای شنیده ایم که قبل یا بعد از “حمله قلبی” دچار تپش قلب ناگهانی و غیر طبیعی شده است. 

خوشبختانه تپش قلب ناگهانی در کودکان اغلب به فرآیندهای غیر قلبی مانند تب، مصرف کافئین، ورزش، اضطراب، سطح قند خون پایین یا کم خونی مرتبط است. با این وجود، ممکن است آریتمی (ضربان قلب غیر طبیعی) در کودکانی که سالم بوده و سابقه بیماری مادرزادی قلبی هم نداشته اند بوجود آید. گاهی اوقات این مورد با تند زدن قلب توسط کودک و مادران بیان می شود.

اما تند زدن قلب در کودکان چه نشانه هایی دارد؟

علائم تپش قلب ناگهانی در کودکان

درست همانطور که اغلب اتفاق می افتد . کودکان روش های منحصر به فرد خود را برای توصیف علائم تپش قلب دارند که ما بزرگسالان، معمولاً به عنوان تپش قلب بیان می کنیم. 

كودكان خردسال كه دچار تپش قلب می شوند. به والدینشان می گویند كه قلب آنها تکان می خورد یا تند میزند یا حرف هایی در این رابطه می زند. کودکان بزرگتر معمولاً قادرند احساس و علائم بیماری قلبی خود را به طور مؤثر تری توصیف کنند.  

یک کودک هفت ساله ممکن است از “لرزیدن” در سینه یا “ضربان تند قلب” شکایت کند. در حالی که یک نوجوان ممکن است بگوید “قلبم سریع می زند “. یک کودک نوپا یا شیرخوار احتمالاً چیزی نخواهد گفت و اغلب به سینه خود چنگ می زند و شیر نمی خورد. که این حالات سبب می شود والدین متعجب و نگران شوند.

تپش قلب ناگهانی در کودکان

والدین چه اقداماتی باید انجام دهند؟

مهمترین نکته این است که وحشت نکنید. اولین و مهمترین عمل قبل از هر اقدامی این است که کودک شما چگونه این تپش قلب را تجربه می کند؟ 

اگر فرزند شما بد حال است و یا تپش قلب قطع نمی شود، که بسیار نادر اتفاق می افتد. سریعاً به دنبال مراقبت پزشکی باشید (به عنوان مثال با پزشک متخصص کودک خود تماس بگیرید و فوراً با اورژانس تماس بگیرید و کمک های اولیه جهت احیاء بچه را شروع کنید.)

در غیر این صورت، موارد زیر را بررسی کنید. این موارد عبارتند از:

تپش قلب ناگهانی در کودکان

پاسخ های نگران کننده افراد به سؤالات فوق که این بیماری ( تپش قلب ناگهانی در کودکان ) باید زودتر توسط پزشک متخصص قلب اطفال بررسی شود شامل موارد زیر است:

ضربان قلب بالای کودک چند است؟

ضربان قلب غیر طبیعی در کودکان تقریباً شایع است. تقریباً اکثر موارد تهدید کننده زندگی نیست. در صورت امکان انگشت خود را روی نبض آنها در آرنج یا مچ بگذارید. سعی کنید تعداد نبض را بشمارید یا دست خود را روی سینه آنها بگذارید و سعی کنید قلب آنها را حس کنید. 

اگر ضربان قلب، به طور غیرطبیعی خیلی سریع باشد. یعنی بیش از 180 ضربان در دقیقه( که این تعداد خیلی سریع است)؛ فرزندتان را به نزدیکترین اورژانس بیمارستانی ببرید.

جدول ضربان قلب نرمال در کودکان

جدول ضربان قلب نرمال

روش های تشخیص مشکل قلبی

اگر ضربان قلب خیلی سریع نباشد و یا ضربان قلب سریع ولی کوتاه مدت اتفاق بیفتد.  حتما به پزشک متخصص اطفال یا پزشک خانواده خود مراجعه کنید. در این حالت ها از کودک ECG / EKG یا ضبط امواج الکتریکی قلب را انجام می دهد. اگر این آزمایش ها طبیعی باشد. پزشک شما ممکن است مانیتور قلب را توصیه کند.

بعضی از افراد این آزمایش ها را به اسم اکوکاردیوگرافی قلب کودک می شناسند. 

در این صورت معمولاً هولتر 24 ساعته قلب را توصیه کند.  که در آن با دستگاهی که برای 24 ساعت به کودک وصل است . ضربان قلب وی را ضبط می کنند و یا در بعضی مدل های این دستگاه از کودک می خواهند که هر وقت احساس تپش قلب را داشت با فشار دکمه ای ضربانات آن زمان را ضبط کند.

هنگامی که ضربان قلب سریع توسط ECG ثبت شد. یک متخصص قلب اطفال می تواند تشخیص دهد که آیا این یک ریتم غیر طبیعی قلب است یا خیر. تپش قلب ناگهانی در اطفال تقریباً همیشه به دلیل آریتمی قلب یا اضطراب یا حمله پنیک ایجاد می شود. 

ضبط کننده رویدادهای قلبی می تواند به تشخیص ضربان غیر طبیعی قلبی کمک کند. مشکلات غدد مانند مشکلات تیروئید می تواند مواردی را تشکیل دهد. با یک آزمایش خون ساده می توان آنها را از بین برد.

علت ایجاد عفونت در خون کودکان

آیا ترس باعث تپش قلب ناگهانی در اطفال می شود؟

در این روزها مخصوصا در خانواده های شلوغ و پرجمعیت، بچه هایی که بیش از حد درگیر کار های مدرسه و خانه هستند. حملات اضطرابی ناشی از استرس در آن ها شایع است. 

اگر هولتر ثبت کننده ضربان قلب نشان دهد که تپش قلب به دلیل ریتم های غیر نرمال قلبی نبوده است. به احتمال زیاد این تپش قلب ناگهانی در اطفال به دلیل استرس است. 

پزشک شما روش هایی را برای رفع این استرس ها پیشنهاد می کند. ممکن است پیشنهاد برای مراجعه به روانشناس یا مشاور برای رسیدن به علت استرس باشد.

این مهم است که درک کنیم بعضی حملات اضطرابی توسط کودک تحمل نمی شود. اتفاقات ناخودآگاهی اتفاق می افتند که برای کودک ناتوان کننده و ترسناک هستند. مهم این است که دلسوز باشید و خودمان به کودکمان کمک کنیم. 

بعضی اوقات خانواده ها تشخیص اضطراب یا حملات پنیک را به عنوان یک ننگ می دانند و اصرار بر آزمایش های بیشتر قلب کودک دارند.  زیرا به نظر آنها، هیچ چیزی برای استرس فرزندشان وجود ندارد. 

تپش قلب ناگهانی در کودکان

متأسفانه انجام تست های بیشتر معمولاً غیر ضروری و گران است. مهمتر از همه، باعث می شود. کودک احساس کند واقعا مشکلی جدی وجود دارد؛ که خود این موضوع فقط بر استرس وی می افزاید.

از طرف دیگر اکثر ضربانهای غیرطبیعی قلب با مصرف روزانه داروهای ضد آریتمی یا یک روش درمانی معروف به الکتروفیزیولوژی قلب، که در آن عملکرد الکتریکی قلب را بررسی کرده و با سوزاندن راههای غیر طبیعی الکتریکی قلب، باعث کنترل و طبیعی شدن ضربان قلب کودک می شوند.

در صورتی که کودک شما آریتمی داشته باشد یا احساس تپش قلب داشته باشد. باید فوراً با پزشک معالج خود مشورت کنید.

گاهی با یک معاینه اولیه همه چیز بررسی و عدم مشکل جدی مشخص می شود . بندرت مواری هم پیش می آید که با بررسی های بیشتر موارد خاصی مشخص می شوند که نیاز به درمان دارند.

جهت مطالعه بیشتر از مقالات زیر استفاده نمایید.

دکتر سعید بیطرفان متخصص قلب اطفال و جنین

فهرست مطالب

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هستی چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر دختر من ١٣ سالشه و تپش قلب داره بخاطره امتحانش استرس داشته و الانم تپش قلب داره نیازی هست دکتر ببرمش یا نه عادی هستش?
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      تپش قلب تعریف داره اگه تعداد ضربان قلب در زمان استراحت در این سن بیش از ۱۲۰ ضربان در دقیقه باشه میشه ضربان قلب بالا و اگه در زمان ورزش تعداد بیش از ۱۷۰ بود غیر نرمال است

      ممکن است علت قلبی نباشد مثل کم خونی یا پر کاری تیرویید و استرس اگر از این جهات بررسی شده و مشکلی نبود باید از نظر قلبی بررسی و ویزیت شود

  • تصویر کاربر ظریف یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    پسرم 12ساله است.مدتی است نیگوید تپش قلب دارد بطوری که قفسه سینه کاملا نیلزرد.ظربان حدود130میشود؟3-4 بار در روز اتفاق نیافتد چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      فرزند شما نیاز به بررسی دقیق دارد که شامل :

      معاینه

      نوار قلب مخصوصا در زمان تپش قلب بسیار کمک کننده هست

      اکو قلب

      و گاهی نیاز به هولتر مونیترینگ ۲۴ ساعته

  • تصویر کاربر سارا یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    باعرض سلام خدمت دکتر بزرگوار آقای دکتر دختر من چند وقته دچار تپش قلب میشه نوار واکو سالم بود ولی از اونجایی که خودم سندروم بورگادا دارم نگرانم دخترم 3سالو هفت ماهش هست 3بار توی حالت دویدن تپش گرفت 2بارهم نشسته بود.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۱۱ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب

      باتوجه به اینکه این سندروم ارثی هست پیشنهاد می کنم حتما فرزندتان از نظر ژنتیکی بروگادا بررسی بشه 

      جهت این اقدام پیشنهاد می کنم به بیمارستان شهید رجایی پیش اساتید دکتر خورگامی یا دکتر دلیلی مراجعه بفرمایید

  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 563 مشاهده پرسش
    سلام دخترهفت ساله ای دارم که چهارماه گذشته بطورناگهانی دچار تپش قلب شد وحالت تهوع بهش دست داد به اورژانس مراجعه کردیم گفتند باید ببریمش بیمارستان شهرمون. توی این فاصله تهوع به سراغش اومد وشروع به عق زدن کردن و کم کم ضربان منظم شد بعد از چند روز به فوق تخصص قلب کودکان مراجعه کردیم بعد از انجام اکو گفتند دچار آریتمی است فعلا پراپرانوال 10مصرف شود تادرزمان مناسب عمل شود اما من از دادن قرص اجتناب کردم وفعلا هم مشکلی برای بچم ایجاد نشده خواهش میکنم کمکم کنید البته دخترم همیشه حالت رنگ پریده دارد
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۲ آبان ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام وعرض ادب 

      پیشنهاد می کنم درمان فرزندتان را جدی بگیرید چون گاهی این حملات تپش قلب می تواند خیلی خطرناک باشد 

      اگر شک در تشخیص و روش درمان دارید پیشنهاد می کنم به بیمارستان قلب شهید رجایی تهران پیش اساتید آریتمی اطفال آقایان دکتر خورگامی یا دکتر دلیلی مراجعه فرمایید

  • تصویر کاربر زمانی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 310 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب خدمت آقای دکتر.ببخشید دختر ما سه ماهه است .
    پزشکان قلب اطفال شهرستان گفتن دریچه آئورت دولتی داره مادرزادی و تنگی اون توی سه تا اکو از ۳۰تا ۴۵ هست ولی فعلا علائم نداره و تحت نظره.
    مادرش خیلی نگرانه میگه امکانش هست اگر یه روزی بخوان دریچه قلبش رو احیانا تعویض کنن با دریچه قلب یکی از خودمون تعویض بشه بعدش برای ما دریچه مصنوعی بذارن؟
    در هر صورت این مشکل قابل درمان و زندگی بچه ما معمولیه یا دائما در حال زجر کشیدن و ناتوانی.
    شرمنده.
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان دوشنبه ۷ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      دریچه آئورت دو لتی شایعترین شکل غیر معمول دریچه آئورت است و بعضي اون رو شکل خاص ونرمال این دریچه می دانند ولی تنگی این دریچه اغلب پیشرونده هست و اغلب نیاز به درمان پیدا می کند روش درمان از آنژیوگرافی و بالون زدن تا جراحی باز و تعویض دریچه متفاوت است ولی آخرین مرحله تعویض دریچه است 

      اینکه دریچه یک انسان سالم رو با دریچه قلب یک بیمار تعویض کنند تاکنون اتفاق نیفتاده و یا در کتابهای ما نوشته نشده 

      همچنین دریچه قلب یک بزرگسال برای اطفال بزرگ است و عملا هم غیر ممکن است 

      اگر درمان فرزند شما درست و بموقع انجام شود فرزند شما یک زندگی عادی خواهد داشت البته ورزش سنگین حرفه ای برای وی مقدور نیست ولی فعالیت و یک زندگی عادی می تواند داشته باشد 

    2. تصویر کاربر زمانی سه شنبه ۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      تقدیر و سپاس از لطف شما.
      فقط ببخشید آقای دکتر این پیشرونده بودن و نیاز به درمان پیدا کردنش خیلی سریع اتفاق می افته؟چون پزشکان شهرستان گفتن باید تحت نظر باشه اما شاید چند دهه طول بکشه که نیاز به درمان پیدا کنه.
    3. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      این پیشرفت در هر بیمار متفاوت است و فقط در سیر آن مشخص می‌شود  

    4. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      این پیشرفت در هر بیمار متفاوت است و فقط در سیر آن مشخص می‌شود  

    5. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      این پیشرفت در هر بیمار متفاوت است و فقط در سیر آن مشخص می‌شود  

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر ابراهیم سه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 291 مشاهده پرسش
    ایا در سن 45سالگی باید قرص اسپرین استفاده کرد .درضمن تری گلیسرین من هم 450است ودرحال حاضر ازقرص روپیکسون وجیم فریبروزل دارم استفاده می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      باسلام و عرض ادب

      من فوق تخصص قلب کودکان و قلب جنین هستم 

      سوال شما در محدوده تخصص من نیست

  • تصویر کاربر ابراهیم سه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 332 مشاهده پرسش
    ایا در سن 45سالگی باید قرص اسپرین استفاده کرد .درضمن تری گلیسرین من هم 450است ودرحال حاضر ازقرص روپیکسون وجیم فریبروزل دارم استفاده می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان سه شنبه ۱۱ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      باسلام و عرض ادب

      من فوق تخصص قلب کودکان و قلب جنین هستم 

      سوال شما در محدوده تخصص من نیست

  • تصویر کاربر لیلا یکشنبه ۲ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 395 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من در ماه پنجم بارداری هستم و سالهاست که روزانه حداقل 2 فنجان قهوه میل می کنم. آیا باید در این ماه های بارداری میزان مصرف قهوه ی خود را کاهش بدهم؟ تا الان که میزان قهوه را کاهش ندادم آیا روی فرزند تاثیر می گذارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان یکشنبه ۲ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      باسلام و عرض ادب

      بطور کلی مصرف قهوه در تمام سنین بخاطر وجود کافئین موجود در آن سبب افزایش ضربان قلب می شود حتی مصرف مادر و افزایش ضربان قلب جنین

      اگر در سونوگرافی ها یا معاینات دوره ای انجام شده تعداد ضربان فلب جنین بالاست (بیش از ۱۸۰ضربه در دقیقه ) توصیه به عدم مصرف قهوه توسط مادر می شود ولی اگر اینگونه نیست فقط در مصرف قهوه زیاده روی نشود حداکثر حدود ۲۰۰ سی سی در روز بیشتر نشود

  • تصویر کاربر تهرانی چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 405 مشاهده پرسش
    با سلام
    پسر ۲ سال و نه ماهه ام دارای حفره ی دهلیزی (Asd) دوازده میلیمتری است. تا یک سال پیش زیر نظر دکتر خلیلیان بودیم و دو بار اکو انجام شده و دکتر هیچ داروی خاصی تجویز نکرده اند.الان برای عمل جراحی باید سریعا اقدام کنیم یا با توجه به شرایط کرونا بهتره صبر کنیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      طبق کتب فوق تخصصی قلب اطفال اگر ASD تا سن دو سالگی خودبخود بسته نشود بعد این سن بسته نخواهد شد و همچنین سایز بالاتراز ۸ میلی متر نیاز به بستن دارد 

      لذا حتما نیاز به بستن دارد البته معمولا این اقدام با آنژیوگرافی انجام میشه و گاهی بسته به محل و سایز ممکنه نیاز به جراحی باشه تاخیر در بستن باعث عوارضی میشه 

      لذا توصیه می کنم به بیمارستان رجایی درمانگاه آقای دکتر مرتضائیان مراجعه بفرمایید و با توجه به معاینه شرح حال و اکو نظر این استاد رو جویا شوید

    2. تصویر کاربر دکتر سعید بیطرفان چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام و عرض ادب 

      طبق کتب فوق تخصصی قلب اطفال اگر ASD تا سن دو سالگی خودبخود بسته نشود بعد این سن بسته نخواهد شد و همچنین سایز بالاتراز ۸ میلی متر نیاز به بستن دارد 

      لذا حتما نیاز به بستن دارد البته معمولا این اقدام با آنژیوگرافی انجام میشه و گاهی بسته به محل و سایز ممکنه نیاز به جراحی باشه تاخیر در بستن باعث عوارضی میشه 

      لذا توصیه می کنم به بیمارستان رجایی درمانگاه آقای دکتر مرتضائیان مراجعه بفرمایید و با توجه به معاینه شرح حال و اکو نظر این استاد رو جویا شوید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات
تماس با ما

با ما در تماس باشید

آدرس مطب

تهران، پاسداران، بین بوستان نهم و دهم، ساختمان بوستان، پلاک ۲۹۷، طبقه دوم، واحد ۳۶

ساعات کار مطب

شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۴ الی۱۶

شماره تماس

۰۲۱-۲۲۷۹۲۶9۴ - ۰۲۱-۲۲۷۹۲481

پرسش از دکتر